Ovo je Aston Martin s kineskim sindromom
Čudno, s obzirom na to da je riječ o Nijemcu koji je u Americi napravio kopiju britanskog automobila.
Iako naslov i podnaslov zapravo govore dovoljno sami za sebe, svejedno se nekako osjećam dužnim objasniti i jedno i drugo, pa eto…ukoliko imate koju minutu vremena, pročitajte o čemu se zapravo radi.
Henrik Fisker je u svijetu automobila definitivno ostavio traga. Za početak je to učinio kroz model Karma, koji je i dan-danas jedan od najljepših automobila na svijetu usprkos činjenici da se zapravo radi o automobilu na struju.
Samim time tvrtka Tesla i Model S koji Elon Musk toliko hvali i predstavlja kao apsolutan unikat u usporedbi s Fisker Karmom izgleda poput polovnog Forda Mondea, što pak ne ide u prilog ovom automobilu s prezimenom Hrvatsko-američko-srpskog inovatora koji je svijet zadužio samim svojim postojanjem usprkos idejama nekih koji su ga između ostalog proglasili i počasnim homoseksualcem.
No Fisker Karma je već neko vrijeme pala u povijesne knjige, jer je g. Henrik bio jako zločesti dečko.
Naime, g. Henrik je prije nekoliko godina prvo pronevjerio oveću količinu američkog novca, tj. poticaja za razvoj tvrtke i proizvodnju električnih automobila, da bi kasnije falsificirao financijska izvješća vezana uz tvrtku. No kap koja je prelila čašu dogodila se nakon proglašavanja bankrota tvrtke Fisker, kada je grupacija Atlas Capital Management ostala zatečena zbog vlastitog neznanja, saznavši prekasno da je izuzev lažno prezentiranih poslovnih planova g. Henrik prešutio i nekolicinu tvorničkih grešaka na automobilima, te njihovo povlačenje u radionicu na sveopće nezadovoljstvo kupaca.
Usprkos svim tim financijskim muljažama, te usprkos činjenici da g. Henrik Fisker nije rodom iz Hrvatske, nekim je čudom dotični gospodin ostao na slobodi, te su se stvari s vremenom ipak malo smirile. No nastojanja da ostane u svijetu automobila nisu nestala, te je g. Henrik nedavno sklopio dogovor s tvrtkom Galpin Auto Sports, te krenuo u nove pohode.
Prvi od njih bio je uobličen u modernu izvedenicu davno propale tvrtke DeTomaso, odnosno njihovog legendarnog modela Pantera, a zatim je ekipa Fisker i Galpin potpisala predivan Ford Mustang najnovije generacije o kojem smo nedavno pisali u sklopu teme na portalu.
No tu ni približno priča nije stala, jer je Fisker na eventu pod nazivom Concours d´Elegance nedavno održanom na Floridi svijetu predstavio model Thunderbolt.
E sad…izuzev naziva modela koji je preuzet iz istoimenog filma o „prokletom tajnom agentu“ pod imenom James Bond, čovjek bi očekivao da će ostatak informacija vezanih uz ovaj automobil biti originalan, no kako se ispostavilo na gore navedenom eventu, riječ „originalnost“ je očito prevedena iz nekog kineskog rječnika, jer Fisker Thunderbolt u ogromnom postotku izgleda kao Aston Martin Vanquish.
Samim time potpisnici modela Vanquish, odnosno ekipa u odijelima iz Gaydona nije nimalo sretna, pa su se odlučili g. Henriku poslati tužbu zbog krađe dizajna.
U tužbi se navodi kako je ista bazirana na „kreaciji i promociji automobila koje potpisuje Henrik Fisker, te koji krše Aston Martinova pravila vezana uz dizajn i prepoznatljivost modela, te intelektualna prava koja se uz modele vežu. Time je izuzev navedenog utvrđeno činjenično stanje u sklopu kojeg je g. Henrik Fisker bez ikakve autorizacije kopirao unificirani dizajn Aston Martinovih modela, te je time pokušao iskoristiti prepoznatljivost istih kao bazu za prodaju modela koji kao osoba na čelu tvrtke Fisker potpisuje“.
Nadalje u tekstu tužbe stoji kako „Ponašanje g. Fiskera i tvrtke koja iza modela Thunderbolt stoji neprihvatljivo je u potpunosti, te je time ostvareno pravo za pokretanje postupka tužbe zbog povrede autorskih prava“.
Uglavnom, prevedeno na jezik koji razumijemo svi (a ne samo pravnici), g. Henrik je (i opet) u gadnim problemima.
Iako u ovom momentu službenih reakcija s druge strane još uvijek nema, za pretpostaviti je kako se radi o pravnom problemu koji g. Fisker nikako neće moći zaobići, jer ako samo pogledamo fotografije modela Thunderbolt, postaje apsolutno jasno kako je Fisker jednostavno kopirao dizajn i predstavio ga na tržište s tek malim promjenama.
E sad…jasno mi je da pojedini automobili na današnjem tržištu izgledaju poput kopija nekih drugih modela, no mislio sam da je takav pristup rezerviran samo za Kineze, koji iz dana u dan kopiraju sve ono što Europa, Japan i Amerika izmišljaju na dnevnoj bazi.
Dapače, s obzirom na model Karma, koji je za mnoge jedan od najljepših automobila svih vremena, moram priznati da me čudi postupak g. Henrika i njegove vesele družine koja će prema svemu sudeći zbog ove poprilično vjerne kopije modela Vanquish još dugo plaćati odštetu na račun u Gaydon.
…a možda ipak neće, jer g. Fisker iza sebe očito ima jako dobar pravni kadar, koji je do sada uspio nadigrati nekoliko financijskih institucija, grupacija tvrtki i američku vladu, te ostati na slobodi usprkos malverzacijama koje su ga u stopu pratile.
Zato nekako mislim da će usprkos krađi i svemu što se uz nju veže g. Henrik ispasti nevin i da će se uskoro opet pojaviti s nekim novim projektom i još većim apetitima.
Hmmm…na koga li me to samo podsjeća…