Ono kad Peugeot proizvede zanimljiviji Ferrari od Ferrarija…
Da… Znam… Čudnovat naslov.
Ali vjerovali ili ne, iako to nikada nije javno objelodanjeno, Peugeot je u jednom trenutku poželio konkurirati Ferrariju.
I to na savršeno ispravan način, ako se nas ovdje pita…
Tijekom šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog stoljeća, Peugeot je proizvodio sve i svašta. Od najudobnijih limuzina na svijetu, preko nekih od najpouzdanijih i najrobusnijih modela svih vremena, pa sve do gradskih potrkala i pomalo čudnovatih konceptnih automobila.
Zatim su došle kičaste i megalomanski-orijentirane osamdesete u kojima je Peugeot višestruko dokazao svoju vrijednost. Jer modeli 309 i 405 osvajali su pehare po asfaltiranim stazama, dok je 205 T16 zauvijek ostao jednim od legendarnih Rally-automobila koji su unutar domene tadašnje „Grupe B“ itekako krojili pravdu konkurenciji sredinom osamdesetih.
U smislu tvorničkih se automobila sve to jako, veliko i uspješno s utrka svako malo selilo na cestu. Legendarna 205-ica GTI odgojila je čitave generacije auto-entuzijasta, dok su modeli 405 Mi-16 (odnosno kasnije T-16) i 309 GTI mnogim uličnim trkačima na semaforima pojasnili što znači pojam „sleeper“.
Ali svejedno su aspiracije rasle, pa se tijekom osamdesetih godina prošlog stoljeća svako od strane Peugeota pojavljivao i neki suludi i sumanuti konceptni automobil. A najluđi od svih bili su koncepti pod nazivima Quasar i Proxima.
Oba su konceptna automobila nastala tijekom osamdesetih godina prošlog stoljeća. Quasar je nastao 1984. godine i osim 1,8 litara zapremine donosio je čak 600 konja i hrpetinu evoluirane tehnologije bazirane na onoj natjecateljskoj verziji 205-ice T-16. I taj je konceptni automobil premijernim pojavljivanjem na 67. izdanju salona automobila u Parizu ispao poput pokretnog razloga zbog kojeg su i najzadrtiji fanatici znanstvene fantastike došli na svoje.
Proxima je kao konceptni automobil nastala dvije godine kasnije. Unutar te su dvije godine u Peugeotu uspjeli razviti jedan od najmodernijih V6-motora koji su u kombinaciji s 2,8 litara zapremine bili u stanju na kotače isporučiti čak 680 konja. Ovaj je konceptni automobil premijerno prikazan svijetu 1986. godine tijekom salona automobila u Parizu. Nastao je iz pera slavnog Luigija Colanija koji je potom suradnju do finalizacije prepustio u ruke ekipi iz Peugeotovog stilskog centra.
Inspiriran je zvijezdom „Proxima Centauri“, a u svojoj je srži podrazumijevao tonu (tada) futurističkih materijala i tehnoloških rješenja. I zato je ovaj čudnovati 1,3 tone težak 2+2 Coupé zauvijek upisan među najluđe i najhrabrije konceptne automobile svih vremena.
…a onda je uslijedio pad za Peugeot i prošle su godine do trenutka u kojem je ova tvrtka ponovno zasjala na ispravan način…
Kada se Peugeot konačno počeo oporavljati, novi je milenij već zakucao na njihova vrata. A onda se 2004. godine pokrenula priča oko utrkivanja, ali i oko nekih novih momenata u kojima bi se Peugeot poput velesile vratio među cestovne automobile.
I upravo je tada krenula priča oko za mnoge najfascinantnijeg konceptnog automobila te slavne marke.
Onog pod nazivom 907.
„Devetstosedmica“ u bazi predstavlja oveći GT-model. I već je kao takva zanimljiva širem dijelu publike koja uživa u dvije krajnosti koje GT-modeli donose na cestu. Pod te dvije krajnosti naravno podrazumijevamo brzinu i udobnost. A sve to u stopu prate luksuz i tehnologija.
No priča u tom dijelu ne staje, već se upravo suprotno tome zahuktava. Jer Peugeot 907 izuzev predivnog dizajna pod poklopcem motora ima dva trolitrena „šestaka“ kodnog naziva ES-9 doniranih iz modela 607 koji su spojeni u jedan.
To sve zajedno donosi 12 cilindara, 6 litara zapremine i okruglih 600 konja. I to bez ikakvih respiratornih pomagala poput Turbo-punjača ili kompresora.
Zanimljivo, zar ne?!
Ali to nije sve…
Naime, izuzev oblika karoserije koji je istovremeno elegantan i sportski, mnogi su se orijentirali i prema naprednom pogonskom i mjenjačkom sklopu koji zajedničkim snagama zauzdavaju motor koji se nalazi naprijed. Jer ideja iza ovog konceptnog automobila nije se svela samo na demonstraciju sile u domeni dizajna i tehnologije, već i na performanse, upravljivost i apsolutno uživanje u vožnji. Odnosno u prijevodu, prema svemu onome u čemu je Peugeot dugi niz godina stajao kao predvodnik na tržištu.
Ukupno 4,37 metara dužine u kombinaciji s 1,88 metara širine i 1,2 metra visine automobila osiguravalo je zavidna aerodinamička svojstva. A u kombinaciji s robusnim i jakim motorom Peugeot je s konceptom 907 stigao i do nekih zanimljivih brojki.
Primarno vrijedi spomenuti kako ovaj 1,4 tone težak automobil do stotke ubrzava za 3,7 sekundi. A onda i da nastavlja ubrzavati do punih 360 kilometara na sat. Pa kada to usporedimo s Ferrarijem 575 Maranello koji je Peugeot očito imao na nišanu, dolazimo do zaključka koji kaže da je Peugeot ovim konceptom proizveo zanimljiviji automobil od Ferrarija. A to definitivno nije mala stvar. Pogotovo kada se u obzir uzme da je Ferrari tih godina žario i palio svijetom Formule 1 i bilježio najbolje godine u smislu prodaje cestovnih modela na tržištu.
Riječ je o automobilu koji izuzev jasnog dizajnerskog jezika otvoreno daje pljusku posred lica nekim puno razvikanijim i usmjerenijim proizvođačima automobila koji na tržište nastupaju s prezimenima. I već je samim time teško prihvatiti da jedan ovako lijep, tehnološki napredan i opako brz automobil nije stigao u prodaju.
Peugeot od samog početka razrade ovog koncepta nikada nije planirao bilo kakav proizvodni ciklus. I to je ono što je u najmanju ruku čudno, jer konceptni automobili najčešće nemaju takvu nit vodilju. Većina ih se pojavi u nekom konceptnom izdanju i onda se zbog troškova ili neke sasvim sedme nebuloze od razloga presele na policu. Ali se u međuvremenu na osnovu koncepta razviju novi modeli ili pak dio njih, pa kupcima svi ti konceptni automobili barem dijelom stignu u ruke.
No u Peugeotu nisu imali takvu ideju, niti se 907 kao koncept razvijao zbog nekoga ili nečega, već se kao ideja očito učinio dovoljno zanimljivim da bi se razvio u gotov automobil koji izuzev muzeja nema nikakvo dodatno mjesto prebivališta.
I to je zapravo tužno.
Peugeot je tih godina proizvodio čudnovate, grbave, neugledne i kvarljive automobile. Dizajnerski jezik tih automobila bio je u najmanju ruku kaotičan. A većina ih je već prednjim dijelom djelovala poput seoskog idiota.
S druge strane se pak tih istih godina Peugeot vraćao u Le Mans i u planu je bilo barem pokušati dominirati na stazi te legendarne utrke. Isto tako se radilo i na imidžu novog milenija s kojim je Peugeot imao velike i opsežne planove. A onda se uz 907 pojavio i predivan koncept pod nazivom 908 koji je jedno vrijeme čak bio izložen i u našim krajevima.
No sve je to na kraju ispalo nebitnim i nepotrebnim, jer Peugeot tek tijekom posljednjih nekoliko godina uspijeva vratiti barem jedan dio onoga što je nekada imao.
A koncept 907 u svemu tome i dalje nema svoje mjesto. Iako bi po svemu sudeći trebao imati.
Šteta…