Novi rekord s kojim se hvali Mazda MX-5
Reklo bi se da je riječ o rekordu malčice nekonvencionalnog tipa. Ali s obzirom na to da je riječ o Mazdi MX-5 NA, odnosno prve generacije koja je unutar svijeta novih automobila prestala biti aktualna sredinom devedesetih godina prošlog stoljeća, nama je drago vidjeti da je sada već vremešna slatkica i dalje aktualna i bitna.
Budimo realni – ako nikada niste sjeli u automobil bez ikakvog odredišta ili cilja, onda niste ljubitelj vožnje. Samim time ne možete biti niti auto-entuzijast, jer upravo su takvi detalji u životima nekih od nas jednostavno bitni. I tu nema priča poput „gužva je“, „auto mi troši iks ili ipsilon litara na sto kilometara“ ili pak „umoran sam i bolje je biti doma pred televizorom i kunjati“. Kada poriv stigne u misli, ključ se u bravi paljenja automobila praktički pojavljuje sam od sebe i vožnja kreće bez puno razmišljanja.
Neki od nas znaju da u svom vlasništvu imaju pravi vozački automobil. Neki pak samo misle da imaju, a neki sasvim sedmi u stanju su iz najjadnijeg automobila na svijetu izvući maksimum performansi i prkositi zakonitostima fizike, pri tom se smijući cijelim putem. I tu pravila stvarno nema.
Prednji pogonski kotači, oni stražnji ili pak njih četiri… Turbo-motor ili pak neki bez respiratornih pomagala… Ovoliko ili onoliko vrata… Ovakav ili onakav oblik karoserije… Opcija je mali milijun i vjerujte da baš svaka u datom momentu od bilo koga može učiniti pravog zaljubljenika u vožnju. Samo je potrebno voljeti svoj automobil – ma kakav on bio.
…i upravo u tom dijelu dolazimo do jednog od ponajboljih i najomiljenijih vozačkih automobila svih vremena… Naravno, riječ je o Mazdi MX-5, odnosno Miati. I to prve generacije.
Kako je ovaj maleni Roadster aktualan još tamo negdje od kraja osamdesetih godina prošlog stoljeća, naravno da nije potrebno nikome pojašnjavati sve pozitivne strane s kojima je Miata u to vrijeme stigla na tržište. Ne treba pričati o tome kako je prvi crtež ovog automobila nastao na papirnatoj salveti uz kavu, a ne treba niti po tko zna koji puta apostrofirati kako se radi o automobilu koji je pojam „roadster“ u potpunosti oživio nakon što su čak i Englezi od njega odustali. Dakle, ne treba poput nesavjesnog političara ili nesposobnog ministra ponavljati i parafrazirati sve ono što se vidi iz aviona i opće je poznato milijunima auto-entuzijasta koji su imali prilike uživati u ovom malenom i nasmiješenom čudu s velikim očima. Jer Miata danas ne samo da predstavlja jedan od najzanimljivijih automobila svih vremena, već je u svojoj domeni postojanja riječ o legendi koja stoji na svom mjestu – daleko od svih ostalih modela i proizvođača koji su ih predstavljali tijekom godina.
Tijekom cijele dekade proizvodnje, prva je generacija Mazde MX-5 dobivala hrpetine nagrada i pohvala diljem svijeta. Izuzev sporadičnih pobjeda u konkurenciji za automobil godine, upravo je NA (odnosno prva generacija) ovog modela zaslužila svoje mjesto među top 10 najboljih sportskih automobila u devedesetim godinama prošlog stoljeća, a potom je 2009. godine upravo ovaj automobil proglašen najvažnijim sportskim automobilom proteklih 25 godina. Čak se i Jeremy Clarkson na prvi pogled zaljubio u ovaj maleni Roadster, davajući Miati „pet zvjezdica – i to samo zato što nije moguće dati joj četrnaest“. Dakle, riječ je o automobilu koji je moguće usporediti sa štreberom iz razreda, ili pak s osobom kojoj uspjeh u životu ne predstavlja stran pojam, te kojoj nagrade za trud dolaze praktički same od sebe.
Mazda MX-5 ove godine slavi svojih 30 godina postojanja. Stoga nikoga ne bi trebalo čuditi da se svako malo neka grupa entuzijasta ili vlasnika odluči proslaviti ovaj jubilej na svoj način. Krajem travnja je u Velikoj Britaniji, odnosno točnije na aerodromu Elvington u Yorkshireu krenula parada od ukupno 1,543 primjerka ovog nasmijanog Roadstera. Zatim je svako malo tijekom ove godine neka staza doživjela neki oveći skup vlasnika Miate svih generacija i verzija, a onda je prije nekoliko mjeseci ovaj maleni Roadster ponovno ušao u Guinnessovu knjigu rekorda, zabilježivši brojku od preko 900,000 prodanih primjeraka. Stoga s obzirom na afinitete koje prema ovom automobilu doista imaju milijuni ljudi možda i nije čudno da je malena Mazda zabilježila još jedan rekord. No dotični je malčice „nekonvencionalnijeg“ tipa.
Naime, u noći 17. srpnja ove godine je ekipa iz Mazde uspjela zatvoriti planinski prijelaz Kaunertal u Austriji. I dotična je cesta prepuna oštrih zavoja (odnosno serpentina) poslužila za postavljanje svjetskog rekorda koji podrazumijeva prolazak maksimalnog broja serpentina unutar 12 sati vožnje. A glavno je „oružje“ bilo uobličeno u Mazdu MX-5 prve generacije.
Cijelu je ovu priču odvozio tim u vozačkom sastavu Cyndie Allemann, Jan Spieb, Niki Schelle i Stefan Novitzki. Automobil je blago modificiran i pripremljen od strane ekipe iz Mazda Garage, a cijeloj su priči kumovali i službeni Mazdini kanali, odnosno ekipa koja je već desetljećima direktno involvirana uz razvoj sve četiri generacije modela. I upravo su ti službeni Mazdini kanali kontaktirali austrijske vlasti, te time zajedno s legislativom omogućili zatvaranje ove zavojite ceste, te postavljanje ovog pomalo čudnovatog rekorda.
Dio ove pomalo atipične proslave tridesetog rođendana za Mazdu MX-5 započeo je u 19 sati, a osim borbe protiv mraka, ekipa vozača se suočavala i s dodatnim izazovima zbog obilne kiše. No 12 sati kasnije je ovaj nasmijani i vremešni Roadster uspio pokriti 2900 serpentina, što je pak za nekih 1,400 više nego što je iznosio prethodni rekord.
Da bi rekord vrijedio, svaka je od serpentina trebala iznositi između 150 i 180 stupnjeva, a cijela je priča zabilježena uspomoć GPS-sustava i fotoelektričnih senzora koji su bili postavljeni uzduž i poprijeko staze. Finalni zapis je pregledan nekoliko puta, a na kraju je rekord i ispravnost potvrdio njemački „RID Institut Rekord“.
Uglavnom, eto… Iako ovo nije baš tipična demonstracija sile kakvoj bi u današnje vrijeme pribjegavali neki slavni proizvođači automobila, ne može se reći da je cijela priča izvedena bez razloga i uzaludno. Jer u krajnjoj liniji u centru ovog pomalo čudnovatog i smiješnog rekorda stoji Mazda MX-5 prve generacije, odnosno automobil koji je već trebalo pojesti vrijeme i tehnologija. A to je uvijek lijepo vidjeti kada se radi o nečem posebnom što stoji na četiri kotača i „nekim novim klincima“ vječno udara kontru, te zorno pokazuje da sva moguća današnja tehnologija u nekim dijelovima automobila nije nimalo potrebna.