Nissan GT-R i korporativna trakavica
S obzirom na neodlučnost koja vlada unutar uprave Nissana, za pretpostaviti je kako unutar dotične uprave vrijedi samo jedno pitanje: zašto bi bilo jednostavno, kada može biti komplicirano?
Nissan GT-R… Godzilla… Taj legendarni japanski automobil. Munja i grom. Poplava i požar… Uglavnom, jasno je o kakvom se automobilu radi i prije nego krenemo dalje s citiranjem audio-uspješnica s potpisom Vatrogasaca. No u priči oko ovog pomahnitalog PlayStationa na četiri kotača ipak postoji jedan veliki problem. A taj se svodi na vrijeme provedeno na tržištu, tj. starost. Jer Nissan GT-R u prodajnim salonima boravi već punih 12 godina, što je u današnje vrijeme većini proizvođača automobila potpuno nezamislivo. I zato je ovaj Nissanov model usprkos svojim kvalitetama iz dana u dan sve manje tražena roba.
A kako u ovom momentu stvari stoje, čini se da će tako i ostati.
Da elaboriram…
U današnje vrijeme prosječan novi automobil na tržištu traje dvije do tri godine. Zatim obavezno slijedi neki redizajn u sklopu kojeg dotični automobil najčešće dobije nove farove i prošireni popis opreme. Potom slijedi neka „posebna verzija“ koja izuzev još nekoliko stavki opreme ne nudi ama baš ništa novo, a onda slijedi nova generacija. Uostalom, pogledajte samo neki Golf ili BMW serije 3 i sve je istog momenta jasno.
Nissan za GT-R također dijelom prati takvu ideologiju, jer današnji GT-R više nije ista zvijer kakva je bio kada je prije više od dekade izašao na tržište. No stvari zapinju u onoj posljednjoj fazi, jer novi model usprkos najavama nije ni na pomolu, već se umjesto toga Japanci svako malo poigravaju s postojećom i vremešnom generacijom modela R35.
…i tako to u službenim i za Nissan GT-R odgovornim krugovima traje već neko vrijeme, dok mi ostali tek sporadično primamo neku mrvicu informacije i maštamo o generaciji R36.
Tijekom posljednjih mjeseci je iz Nissana stizalo stvarno sve i svašta. Informacije o novoj platformi. Zatim informacije koje podrazumijevaju hibridizacije Godzille. Onda su u jednom momentu krenule priče oko električnog Nissana GT-R, a potom je sve to opovrgnuto i cijela ta priča kreće ispočetka.
U međuvremenu Nissanov tim zadužen za razvoj nove generacije modela pod vodstvom Hiroshija Tamure čeka upute što i kako dalje. Postoje određene informacije koje podrazumijevaju neka dizajnerska rješenja, ali ništa nije napredovalo dalje od osnovnih ideja. Jer za razliku od klasičnog pristupa razradi nekog novog modela ili nove generacije istog, Nissan u ovom momentu ne provodi nikakva testiranja i nema funkcionalan prototip. U prijevodu, nema zakamuflirane „mule“ koja bezglavo juri po Nordschleifeu i sporadično pozira paparazzima oko neke staze ili na njoj.
Stoga vrijedi zaključiti kako novi GT-R još nije niti u povoju, te kako na tržište u bilo kakvom novom obliku neće stići prije 2027. godine. A to je pak jako puno vremena.
Tamura-san je navodno izjavio kako je „GT-R star samo 12 godina“ i kako „vjeruje da bi platforma mogla proći vijek trajanja 20 godina bez većih promjena“. No s druge strane taj isti striček kaže i kako aktualna generacija modela u sklopu svog posljednjeg redizajna predstavlja i „gotovo novi oblik karoserije“, pa je za pretpostaviti kako nije riječ ni o čemu drugom, nego o floskulama za medije. I to poprilično besmislenim floskulama, kad smo već kod toga.
Doduše, ako ćemo zaviriti u povijest i uspoređivati kruške i jabuke, onda u domeni performansi vrijedi podsjetiti na neke druge platforme koje su uspjele ili preživjeti ili ostati uzbudljive tijekom svog odužeg životnog vijeka. Npr. Fordova „Fox Body“ platforma koja je za Mustang bila aktualna od 1979. do 1993. godine. Chevrolet Corvette također nije daleko u tom smislu, a situacija je slična i s nekim Porscheovim, Jaguarovim, Pontiacovim i Mercedesovim modelima. No razlika je u tome što su sve to automobili stari nekih 2, 3 i 4 desetljeća, dok smo danas u 2019. godini, pa se takve stvari ne događaju baš često. Dapače, ako se ne varam, s inicijalnim se datumom proizvodnje od preko 10 godina u ovom momentu na tržištu nalazi tek Dodge Journey i još jedan Nissanov model – 370Z. Svi ostali su već davnih dana shvatili da prosječnom kupcu automobil dosadi već nakon 2-3 godine.
Stoga bih s jedne strane kao pobornik one stare narodne devize koja kaže „ako nije pokvareno, nemoj popravljati“ mogao reći kako je lijepo vidjeti da se Nissan pokušava držati tradicije i zadržati u ponudi nešto poprilično posebno. Ali s one druge strane to nije istina, pa neću.
Jer Nissan u današnje vrijeme proizvodi bezlične modele. Na tržište gura pomodarstvo umjesto inovacija, te se gura tamo gdje nije potrebno. Umjesto modela s oznakama GTI-R, nešto-SX i sličnih, danas je za Nissan aktualno gurati Juke i svu silu ostatka „urbanih“ CrossOvera, SUV-modela i sličnih baljezgarija modernog doba. I zato inženjeri vjerojatno pri samom spomenu na sportski automobil ostaju toliko frapirani da nemaju pojma što bi i kako bi uopće pristupili projektu. I zato modeli poput 370Z i „Godzille“ još dugo neće dobiti nasljednike, a to je pak tužno.
Bilo kako bilo, osim ako se nešto opako ne presloži u redovima Nissana, GT-R bi u aktualnom izdanju mogao o(p)stati među nama do 2027. godine. A tada se Bogovi brzine i upravljivosti možda smiluju, pa ovaj legendarni japanski model ipak ne pretvore u neki SUV ili CUV.
No o tom potom…