Nakon E-Mustanga Ford ide u McDonald´s
Nakon milijardi konjskih snaga i milijardi galona potrošenog goriva, Ford se odjednom sjetio „biti u balansu s prirodom“. Pa ako se već od te rečenice nikome ne digne želudac, eto i nastavka: Fordov je partner u sklopu ove eko-ideje nitko drugi, nego McDonald´s.

No prije nego krenete izbacivati ručak na krivi otvor, recimo samo da je ideja ovaj puta stvarno dobra.
Ekologija… Ozonske rupe… Povećanje prosječne temperature uslijed „efekta staklenika“… Smog posvuda… Kardiološki, pulmonalni i svi mogući drugi medicinski problemi… Tužne vidre i dabrovi… Devastirani djetlići i sekvoje… Tuga, čemer i jad.
Tako bi se prema dramaturški-orijentiranoj eko-mentalističkoj populaciji mogao opisati današnji svijet u kojem živimo. Nagrizen svim mogućim krizama – od onih ekonomskih, preko onih ekoloških, pa sve do onih koje podrazumijevaju identitet. Jer 20. je stoljeće uništilo ekologiju kao niti jedno do sada, a ljudi se i dalje ponašaju kao da se sve to ne događa njima i zbog njih. Zato eko-mentalisti i pojedine vlade na svijetu svim silama pokušavaju utjecati na stanje uma čovječanstva.
I to se naravno najčešće radi apsolutno krivo – pogotovo kada se u cijelu priču uplete novac kojeg za neke nikada nema dovoljno.

Naime, prije nekoliko je dana Ford svijetu predstavio svoj model E-Mustang. Time se Ford kao proizvođač automobila ovim pukim marketinškim trikom apsolutno priklonio trendu elektrifikacije koji danas nagriza auto-industriju od samih temelja. Trendu koji prljavštinu naftnih platformi zamjenjuje crvenom prljavštinom koja nagriza oči i ubija ljude. Trendu koji odjednom nakon 100 godina pokušava mijenjati percepciju i ponuditi alternativu, te onom koji usprkos obnovljivijim izvorima energije i ekološki svjesnijim načinima funkcioniranja i dalje svima nama gura struju i baterije u grlo. Struju koje kad-tad neće biti dovoljno za sve i baterije koje u samoj srži djeluju kao jedan od većih zagađivača okoliša.
No o tome nitko ne brine baš previše, jer život je i dalje jeftin, a interesne sfere zajedno s vječno gladnim korporacijama i pojedincima nikada ne spavaju, već grabe gdje god mogu i stignu, ne bi li se zaradilo još malo novaca. I sve se to događa javno pod paskom ekologije i spašavanja čovječanstva, te pred očima sve nezainteresiranije javnosti koja ionako bez prestanka bleji u zaslone svojih pametnih telefona i udara „lajkove“. No ostavimo to za neki drugi puta…

Nedavno je Bugatti obećao oko tvornice u Moselheimu zasaditi novih 4,000 drva. Bentley obećava isto, a ideji se priklanja i još nekolicina proizvođača automobila čiji modeli zbog oveće potrošnje naftnih derivata zagađuju okoliš i više nego bi trebali. Dakle, ekološka svijest i dalje postoji. Uglavnom, u toj se maniri ekologije i očuvanja planete prije nekoliko dana Ford kao jedan od vodećih proizvođača automobila na planeti povezao s McDonaldsom kao jednim od najvećih lanaca „fast food“ restorana na svijetu. I vjerovali ili ne, cijela priča u smislu ekologije barem nazivno ima nekakvog smisla, jer se za razliku od električnih šalica za kavu ili neke slične poremećene ideje ova priča svodi na nešto realnije: plastiku i otpad od kave.
Naime, kada u McDonaldsu (ili „Megiću“ za one manje pismene) kupite kavu za van, dobijete je u papirnatoj čašici s plastičnim poklopcem. I usprkos tome što je taj plastični poklopac super-praktičan, materijal od kojeg je dotični napravljen sve je samo ne super. Jer PVC zbog nenormalne količine s kojom se čovječanstvo danas razmeće danas slovi kao jedan od ekoloških rizika. Stoga je McDonald´s odlučio izbaciti PVC iz upotrebe i posvetiti se korištenju razgradivog papira. No taj papir nije sve što je razgradivo i što se može ponovno upotrijebiti, jer se na isti način može tretirati i kava. Tj. zrnca iz kojih nastaje ta predivna crna tekućina u kojoj većina nas uživa po cijele dane.

Zrna kave mogu se reciklirati. I to nije ništa novo. Ali u Fordu su otišli nešto dalje od toga i s McDonaldsom ušli u priču oko ponovnog iskorištavanja milijuna i milijuna kilograma iskorištene kave koji se iz godine u godinu negdje odlažu i bacaju. Jer tijekom prerade i prženja kave zrnca ostaju bez svojih ovojnica, te dotične ovojnice ne bivaju iskorištenima tijekom daljnjih procesa koji podrazumijevaju kavu i ljude koji u njoj uživaju. Stoga su se Ford i McDonald´s udružili u svojevrsnu simbiozu s kojom bi se taj otpad od kave reciklirao na najbolji mogući način – korištenjem u sklopu automobila.
Ideja je ovakva: skupiti sve te otpadne dijelove kave, pomiješati ih s nešto plastike i još nekim umjetno proizvedenim aditivima, zagrijati je na visoke temperature uz škrtarenje s kisikom, odnosno ukratko, otpad od kave pretvoriti u pelete. Dotične je pelete tada moguće naknadno obrađivati i oblikovati u sve i svašta. Od kućišta farova, preko nekih komponenata unutar interijera, pa sve do nekih od kojih se sastoje dijelovi motornog prostora, odnosno sam motor.
U Fordu kažu kako su uštede itekako prisutne, te kako ovakav način proizvodnje dijelova i komponenata za pojedine automobila mogao biti i puno učinkovitiji u ekološkom smislu. I to čak do 25% – pogotovo tijekom procesa lijevanja. Uz to bi i same komponente mogle profitirati na planu težine, strukturalne krutosti, trajnosti i otpornosti, jer prema nekim izračunima ovakav način izrade dijelova svaki od navedenih benefita unaprjeđuje za nekih 20-ak posto u odnosu na aktualne materijale od kojih se proizvode pojedine komponente.

Jedan od čelnih ljudi u McDonaldsu, g. Ian Olson o svemu skupa kaže ovo: „Kao što je to slučaj s nama, i Ford je posvećen minimiziranju otpada, te ćemo u vremenima koja dolaze zajedno pronalaziti inovativne načine za postizanje tog cilja“. Dakle, eto nam pokoja floskula s kojom se opisuje ova ideja i suradnja.
Ford s druge strane potvrđuje cijelu priču i usprkos tome što kao proizvođač automobila nikada u proizvodnji nije koristio nešto čak ni približno slično kavi, presedan je tu i kava kao materijal čvrsto stoji u planovima ovog proizvođača automobila. I ne samo to, već neki izvori potvrđuju kako će Ford uskoro jedan veći dio komponenata na svojim automobilima za tržište SAD-a pretvoriti u pokretne kavane. Samo nije specificiran okus, a svi znamo koliko okusa Ameri žele u ponudi kave na njihovom teritoriju.
Dobra je vijest i u tome što ovaj potez nadilazi Ford i McDonald´s, jer aplikacijom kave u proizvodne procese moraju se pozabaviti i tvrtke Varroc Lighting Systems kao glavni proizvođač farova za Fordove modele, te tvrtka Competitive Green Technologies koja svoje dane provodi prerađujući otpad od kave. Stoga nije samo jedan dio industrije uključen u cijelu ideju, već se priča sama po sebi automatizmom grana u neke druge sfere.
A cilj je i dalje zajednički: pretvaranje ekološke svijesti iz puke teorije u praksu. Jer čovječanstvo u cijelosti za takvog što očito nema volje, pa kad je već tome tako, jednostavno nema druge, nego izbaciti neke materijale iz opticaja ili ih zamijeniti novima, te time zaobići ljudsku prirodu u širokom luku i pokušati barem na nekoliko svijetlih primjera malčice popraviti stvari.
Ekipi u Fordu je to očito jasno. Ekipi u McDonaldsu također. A čovječanstvo će vjerojatno prihvatiti ovakve primjere i konačno početi razmišljati dalje od vlastitih guzica. I to za volanom ili po mogućnosti negdje uz kavu. A to je pak idiličan završetak (ili bolje rečeno početak) jedne druge priče…
