Najuspješniji trkaći automobili svih vremena: Porsche 956 / 962
Porsche je kao proizvođač automobila dobrim dijelom oduvijek prisutan na utrkama. I upravo na tom vječnom bojnom polju auto-sporta ova slavna marka oduzima dah. Ali i bodove konkurenciji.
Dakle, Zuffenhausen je svijetu utrkivanja definitivno podario milijun razloga za fascinaciju. No niti jedan se od njih ne ističe kao automobil o kojem bismo se u otom trenutku raspisali…
Porsche 956 / 962
Kada je 1982. godine na svom premijernom nastupu na stazi Silverstone ovaj trkač iz Zuffenhausena stigao na start, nitko nije mogao pretpostaviti da u tom trenutku kreće jedna posebna priča. Ili bolje rečeno legenda.
Isto tako te danas već davne 1982. godine nitko nije mogao niti pretpostaviti da jedan trkaći automobil uz sebe veže budućnost kojoj će za pojavljivanje unutar jednog serijskog i cestovnog automobila trebati skoro tri dekade. Jer PDK-sustav testiran na ovom trkaćem automobilu do 2009. godine i primjene na 911-ici generacije 997.
No od svega je najmanje bilo moguće pretpostaviti da će rekord na 22,8 kilometara „Zelenog pakla“ držati upravo ovaj trkaći automobil. I to punih 35 godina. Odnosno do trenutka kada je 2018. godine rekord staze od 6 minuta i 11 sekundi iz ruku vječne i nažalost pokojne legende pod imenom Stefan Bellof preuzeo Timo Bernhard za volanom Porschea 919 Evo.
Tijekom svojih 10 godina nastupanja na utrkama, Porsche 956 doživio je tek jednu evoluciju u model 962. Baza je u pravilu bila ista, a motor je evoluirao do faze u kojoj se činilo logičnim ugurati ga u bolid Formule 1. Tamo je srce i duša ovog trkača iz Grupe C tim pod nazivom McLaren u kombinaciji s TAG-Porsche oznakama i crveno-bijelim bolidima dovela do čak 25 pobjeda na utrkama i tri naslova prvaka u poretku konstruktora.
Ali sve je počelo u Silverstoneu, kada se prvi Porsche 956 pojavio na svojoj inauguralnoj utrci.
Porsche je u sklopu Grupe C imao svoju tvorničku ekipu. A onda je s vremenom 956-ica stigla i u ruke privatnih timova koji su se bez ikakvog problema natjecali i pobjeđivali.
Imena vezana uz ovaj trkaći prototip doista su slavna, jer su za volanom 956-ice svoje znanje na stazi između ostalih demonstrirali Jacky Ickx, Derek Bell, Hans-Joachim Stück i Stefan Bellof.
Za čistu je sposobnost i apsolutnu dominaciju ovog automobila na stazi dijelom bio zaslužan motor označen kao Type 935. Dotični je motor izuzev tek 2,65 litara zapremine i 6 cilindara na kotače donosio nekih 635 konjskih snaga. A to je pak bilo dovoljno da tijekom 24 sata Le Mansa ovaj automobil na ravnici nazvanoj Mulsanne stigne do 362 kilometra na sat, što je za početak osamdesetih godina prošlog stoljeća bila strahovito velika brzina.
S druge je strane za nenormalne brzine i apsolutnu stabilnost Porsche opako poradio i na aerodinamici. I to s obje strane bolida, što je pak jako zorno pokazano u Porscheovom muzeju, gdje 356 kao eksponat stoji naopačke, odnosno na stropu.
Gornji je dio 956-ice bio „sklizak“ taman koliko treba, ali je istovremeno bilo moguće poigravati se s pojedinim komponentama, ovisno o tome je li riječ o stazi na kojoj najveću ulogu igra brzina, ili je pak riječ o stazi na kojoj stabilnost u zavojima donosi pobjedu. No donji je dio automobila ispao pravim čudom za ono vrijeme i praktički da nije postojao trkaći automobil koji je bio u stanju toliko silovito, brzo i stabilno prolaziti zavoje.
Stoga nikoga ne treba pretjerano čuditi da se ova uspješna receptura kroz modele 956 i 962 zadržala na stazama diljem svijeta punih 10 godina, što u svijetu utrkivanja predstavlja čitavu vječnost.
Uza sve to je Porsche 956 sa svojih 800 kilograma ukupne mase bio i lagan, pa je i to pripomoglo sirovoj sposobnosti ovog automobila da na stazi uništava konkurenciju.
Ali ni to nije sve…
Vrijedi spomenuti i da je ovaj automobil uspio premostiti razlike između usmjerenja za stazu i upotrebe na cesti. Jer su tijekom godina tvrtke Koenig Specials, Dauer, Schuppan i još nekolicina „tjunera“ iz osamdesetih ovaj automobil uspjeli civilizirati u toj mjeri da su pojedini primjerci na sebi imali registarske oznake te time bili apsolutno legalni za cestovnu upotrebu.
I to ne zbog homologacijskih pravila, već eto tako… Da se doista na sve moguće i nemoguće načine demonstrira sila ovog automobila.
Uglavnom, ako bismo birali najposebniji trkaći automobil svih vremena, Porsche 956 bio bi u samom vrhu.
A kada bismo uz to birali najsposobniji i najnapredniji trkaći automobil svih vremena, ovaj bi se automobil zajedno sa svojom kasnijom izvedenicom postavio daleko ispred konkurencije.