Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Home
  • Vijesti
  • Tuning
  • Retro
  • Najčitanije
  • Oglasnik
Piše Ivan IGloo Gluhak 03.02.2024

Najluđi automobili svih vremena: Citroën DS

Citroën je kao marka automobila praktički oduvijek poznat po inovacijama. Ali i po izmišljanju tople vode tako gdje bojleri već desetljećima rade i proizvode je bez Citroënove pomoći. No u moru tih više ili manje potrebnih inovacija, Citroën je sada već davne 1955. godine proizveo model koji bez problema stoji tamo gdje i ostali najluđi automobili svih vremena.

Citroën DS – Najnapredniji automobil svih vremena?
foto: Xeon24

Za sve one koji znaju kakve su modele proizvođači automobila nudili 1955. godine, ovaj je Citroën na tržište stigao kao nešto najčudnije što je svijet ikada imao prilike vidjeti. A onda je u fokus ušla praktički vanzemaljska tehnologija s kojom je ova „Božica“ među automobilima pokrenula jednu naprednu i unikatnu priču.
I pod „Božica“ ne podrazumijevam tetu iz Vrgorca koja peče odlične kolače i radi najbolji ajvar u Dugom Selu, već na pojam za koji „DS“ predstavlja skraćenicu francuskog pojma “Déesse”.

Citroën DS i Concorde – Jedina pravedna usporedba.
foto: Tumblr

Kako to tradicionalno biva, salon automobila u Parizu održan je i 1955. godine. Na raznoraznim izlagačkim prostorima nudilo se sve i svašta. A Citroën DS te magične 1955. godine dolazi na spomenuti auto-salon, a potom i na tržište. I svojom se pojavom smješta među limuzine tog vremena.
Ali za razliku od hrpetine nazivno luksuznih Amera poput Fordovog modela Thunderbird i Dodgea LaFemme (koji je vjerovali ili ne dizajniran posebno za ženski rod), ovaj se obli i pomalo čudnovati Francuz sa svom tom silom željeza i kroma nije mogao mjeriti. A isto vrijedi i za neke europske automobile poput Rolls-Roycea Silver Cloud, Jaguarovog legendarnog modela Mk 1 i Mercedesa 190 SL koji su se na tržištu po prvi puta našli 1955. godine. Jer usprkos hrpetini atributa s kojima su svi ti automobili dolazili na tržište, niti jedan se ni u kojem segmentu nije mogao mjeriti s ovim Citroënom.

Uostalom, ajmo to reći ovako…

Citroën DS još uvijek izgleda jedinstveno.
foto: AutoWP

Dizajn koji podsjeća na kapljicu vode i ekstremno je aerodinamičan i praktički definira Citroën DS. Samonivelirajući hidropneumatski ovjes koji u svako doba dana i noći automobil drži ravnim na cesti. Prednji pogonski kotači zbog kojih su ostvarene uštede u smislu težine automobila. Kočioni sustav koji podrazumijeva diskove umjesto bubnja. Krov od fiberglasa…
Sve su to detalji s kojima je Citroën DS te slavne 1955. godine svijet automobila preokrenuo naopačke. A onda je tu i dizajn koji zajednički potpisuju u to vrijeme slavni industrijski dizajner Flaminio Bertoni i André Lefèbvre, čiji se radni vijek većinom svodio na dizajn aviona.

Citroën DS – Concorde na kotačima.
foto: Avantgarde

Iako je DS inicijalno polarizirao javnost i odmah po premijeri na salonu automobila u Parizu ispao „onim čudnovatim Francuzom“, nije prošlo dugo vremena da se taj isti automobil na tržištu postavi kao respektabilna sila i jedan od najljepših automobila koje je svijet ikada vidio.
A tome pak svjedoči i hrpetina nagrada s kojima se ovaj Citroën okitio tijekom godina i s vremenom iza Fordovog Modela T i originalnog Minija osvojio treće mjesto na popisu najutjecajnijih automobila prošlog stoljeća.
Reklo bi se pametnome dosta, zar ne?!

Citroën DS kao jedan od najposebnijih automobila na svijetu.
foto: DS Automobiles

Od 1955. do 1975. godine proizvedeno je tri generacije „Žabe“ (kako su ovaj automobil u našim krajevima nazivali). Unutar tih 20 godina proizvedeno je i prodano nekih milijun i pol primjeraka, a proizvodnja je sezala na čak tri kontinenta, odnosno u šest država između kojih se tu našla i tadašnja Jugoslavija. Odnosno točnije grad Koper u Sloveniji.

Citroën DS bez krova i dalje je najpoželjnija “Žaba”.
Foto: Mad4Wheels

Sam automobil dolazio je u nekoliko karoserijskih izvedenica, od je u današnje vrijeme najraritetnija i najcjenjenija ona bez krova. No neovisno o karoserijskoj izvedbi, Citroën DS je iz dana u dan oko sebe okupljao sve veći i veći broj štovatelja. U njemu su obitavali kamermani prateći konje po blatnjavom i kvrgavom unutarnjem krugu staze tijekom prijenosa konjičkih utrka. Svoje su guzice u službenim ili manje službenim posjetama Francuskoj unutar ovog automobila grijali raznorazni politički dužnosnici, što uključuje i nekolicinu francuskih predsjednika i premijera. Filmske su zvijezde uz “Déesse” uvijek rado pozirale, pa je ovaj Citroën s vremenom prerastao i u “Pin-Up” automobil. Nekome je čak palo na um Citroën DS prijaviti unutar konkurencije svjetskog prvenstva u Rallyju, gdje je ovaj automobil ispao nedodirljivim na pojedinim utrkama. A onda je tu i sva sila javnih službi poput policije, vatrogasaca i hitne pomoći, čiji su se djelatnici na intervencije vozili upravo u ovom Citroënu.

Citroën DS 21 kao natjecateljski automobil na Rallyju.
foto: Amicale Citroen Internationale

Uglavnom, ako na svijetu postoji automobil koji se može usporediti s Concordeom kao revolucijom na nebu, onda je to upravo Citroën DS.
Jer ovdje nije riječ samo o prvom „velikom Citroënu“ iz kojeg su tijekom godina nicali modeli CX, XM i C6, već „Déesse“ u svijetu automobila i dan-danas stoji kao jedan od najčudnijih modela svih vremena. Ali istovremeno i najudobnijih, tehnološki najnaprednijih i za mnoge najljepših.
A to već samo po sebi tvori ekstrem kakav se u svijetu automobila ne susreće baš često.

Citroën DS – revolucija udobnosti iz pedesetih.
foto: Citroen Origins

Podijeli s frendovima!

Ivan IGloo Gluhak
Dizajner, fotograf, tekstopisac i ovisnik o svijetu automobila od svoje treće godine života. Ponekad ljut, ponekad tvrdoglav, ali uvijek bez dlake na jeziku.
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.

<

Najčitanije

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Niko Poznat

Yugo se vraća: Retro hit iz 80-ih ponovno na cestama

Piše: Niko Poznat

Oakland True Blue Six slavi svoj 100. rođendan u Otočcu

Piše: Niko Poznat

VIDEO: Porsche 911 GT3 s ručnim mjenjačem ovladao Nürburgringom: 6:56.294 minute!

Piše: Niko Poznat

Hrvatski kupci trebali bi biti oprezniji s rabljenim automobilima uvezenim iz Slovenije, Poljske i Italije

Piše: Niko Poznat

Prelazak na ljetne gume: kada i zašto staviti ljetne gume

Piše: Niko Poznat

Što boja automobila govori o karakteru njegovog vlasnika?


  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2025. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana