Najluđi automobili svih vremena: Citroën DS
Citroën je kao marka automobila praktički oduvijek poznat po inovacijama. Ali i po izmišljanju tople vode tako gdje bojleri već desetljećima rade i proizvode je bez Citroënove pomoći. No u moru tih više ili manje potrebnih inovacija, Citroën je sada već davne 1955. godine proizveo model koji bez problema stoji tamo gdje i ostali najluđi automobili svih vremena.
Za sve one koji znaju kakve su modele proizvođači automobila nudili 1955. godine, ovaj je Citroën na tržište stigao kao nešto najčudnije što je svijet ikada imao prilike vidjeti. A onda je u fokus ušla praktički vanzemaljska tehnologija s kojom je ova „Božica“ među automobilima pokrenula jednu naprednu i unikatnu priču.
I pod „Božica“ ne podrazumijevam tetu iz Vrgorca koja peče odlične kolače i radi najbolji ajvar u Dugom Selu, već na pojam za koji „DS“ predstavlja skraćenicu francuskog pojma “Déesse”.
Kako to tradicionalno biva, salon automobila u Parizu održan je i 1955. godine. Na raznoraznim izlagačkim prostorima nudilo se sve i svašta. A Citroën DS te magične 1955. godine dolazi na spomenuti auto-salon, a potom i na tržište. I svojom se pojavom smješta među limuzine tog vremena.
Ali za razliku od hrpetine nazivno luksuznih Amera poput Fordovog modela Thunderbird i Dodgea LaFemme (koji je vjerovali ili ne dizajniran posebno za ženski rod), ovaj se obli i pomalo čudnovati Francuz sa svom tom silom željeza i kroma nije mogao mjeriti. A isto vrijedi i za neke europske automobile poput Rolls-Roycea Silver Cloud, Jaguarovog legendarnog modela Mk 1 i Mercedesa 190 SL koji su se na tržištu po prvi puta našli 1955. godine. Jer usprkos hrpetini atributa s kojima su svi ti automobili dolazili na tržište, niti jedan se ni u kojem segmentu nije mogao mjeriti s ovim Citroënom.
Uostalom, ajmo to reći ovako…
Dizajn koji podsjeća na kapljicu vode i ekstremno je aerodinamičan i praktički definira Citroën DS. Samonivelirajući hidropneumatski ovjes koji u svako doba dana i noći automobil drži ravnim na cesti. Prednji pogonski kotači zbog kojih su ostvarene uštede u smislu težine automobila. Kočioni sustav koji podrazumijeva diskove umjesto bubnja. Krov od fiberglasa…
Sve su to detalji s kojima je Citroën DS te slavne 1955. godine svijet automobila preokrenuo naopačke. A onda je tu i dizajn koji zajednički potpisuju u to vrijeme slavni industrijski dizajner Flaminio Bertoni i André Lefèbvre, čiji se radni vijek većinom svodio na dizajn aviona.
Iako je DS inicijalno polarizirao javnost i odmah po premijeri na salonu automobila u Parizu ispao „onim čudnovatim Francuzom“, nije prošlo dugo vremena da se taj isti automobil na tržištu postavi kao respektabilna sila i jedan od najljepših automobila koje je svijet ikada vidio.
A tome pak svjedoči i hrpetina nagrada s kojima se ovaj Citroën okitio tijekom godina i s vremenom iza Fordovog Modela T i originalnog Minija osvojio treće mjesto na popisu najutjecajnijih automobila prošlog stoljeća.
Reklo bi se pametnome dosta, zar ne?!
Od 1955. do 1975. godine proizvedeno je tri generacije „Žabe“ (kako su ovaj automobil u našim krajevima nazivali). Unutar tih 20 godina proizvedeno je i prodano nekih milijun i pol primjeraka, a proizvodnja je sezala na čak tri kontinenta, odnosno u šest država između kojih se tu našla i tadašnja Jugoslavija. Odnosno točnije grad Koper u Sloveniji.
Sam automobil dolazio je u nekoliko karoserijskih izvedenica, od je u današnje vrijeme najraritetnija i najcjenjenija ona bez krova. No neovisno o karoserijskoj izvedbi, Citroën DS je iz dana u dan oko sebe okupljao sve veći i veći broj štovatelja. U njemu su obitavali kamermani prateći konje po blatnjavom i kvrgavom unutarnjem krugu staze tijekom prijenosa konjičkih utrka. Svoje su guzice u službenim ili manje službenim posjetama Francuskoj unutar ovog automobila grijali raznorazni politički dužnosnici, što uključuje i nekolicinu francuskih predsjednika i premijera. Filmske su zvijezde uz “Déesse” uvijek rado pozirale, pa je ovaj Citroën s vremenom prerastao i u “Pin-Up” automobil. Nekome je čak palo na um Citroën DS prijaviti unutar konkurencije svjetskog prvenstva u Rallyju, gdje je ovaj automobil ispao nedodirljivim na pojedinim utrkama. A onda je tu i sva sila javnih službi poput policije, vatrogasaca i hitne pomoći, čiji su se djelatnici na intervencije vozili upravo u ovom Citroënu.
Uglavnom, ako na svijetu postoji automobil koji se može usporediti s Concordeom kao revolucijom na nebu, onda je to upravo Citroën DS.
Jer ovdje nije riječ samo o prvom „velikom Citroënu“ iz kojeg su tijekom godina nicali modeli CX, XM i C6, već „Déesse“ u svijetu automobila i dan-danas stoji kao jedan od najčudnijih modela svih vremena. Ali istovremeno i najudobnijih, tehnološki najnaprednijih i za mnoge najljepših.
A to već samo po sebi tvori ekstrem kakav se u svijetu automobila ne susreće baš često.