Mercedes-Benz – 10 stvari koje (vjerojatno) niste znali!
Najstariju marku automobila na svijetu čisto sumnjam da bih trebao predstavljati širokoj javnosti, jer ako za Mercedes niste čuli, mislim da je najbolje da istog momenta odustanete od automobila općenito i posvetite se tečaju šivanja. Ukoliko ste pak vrsni poznavatelji ove slavne marke, nemojte biti previše sigurni u svoje znanje. Bilo kako bilo, ovih bi deset manje poznatih stvari vezanih uz jednu marku automobila trebalo biti zanimljivo.
1.
Iako je Karl Benz osmislio svoj prvi automobil (odnosno prvi općenito) još krajem 19. stoljeća, 1926. godine je zapravo otpočela saga o jednom od najpoznatijih proizvođača automobila na svijetu. Kroz godine je Mercedes-Benz potpisao i osmislio mali milijun noviteta i tehničkih pomagala, te stavki popisa opreme kakvu današnji automobili posjeduju, no isto tako je Mercedes-Benz u još nečemu prvi. Iako ne znam bih li na tome zahvalio ili ne, povijest je povijest, a ista govori o činjenici kako je 1936. godine upravo Mercedes-Benz proizveo prvi Dieselskim motorom pogonjen automobil. Riječ je o modelu 260D koji je samom svojom pojavom itekako označio povijest – voljeli Diesele ili ne.
2.
Poznavatelji zapadnjačkih kultura i religija itekako dobro znaju kako u ovom času stoji kršćanska religija s Papom na čelu. Zna se da je Papa otac svima nama (što zapravo poprilično čudno zvuči, ako ćemo iskreno), zna se da Vatikan bez njega ne bi bio ni točkica na karti, a isto tako se zna i da Pape kroz godine uživaju u nekim od najunikatnijih automobila na svijetu. Dokaz tome je i Mercedes ML koji u obliku „Papamobila“ vozika oca svih ljudi kroz nebrojene parade i gostovanja. No ono što i nije pretjerano poznato svodi se na činjenicu da „Papamobil“ u sebi ima mali lift koji Papu putem posebno osmišljenog hidrauličkog sustava podiže u kupolu s prozorima od blindiranog stakla. Moram priznati da mi je poprilično žao što svi ljudi u poznijim godinama života nemaju ovakvog što na raspolaganju, već moraju šetati po stepenicama.
3.
Kada se 1963. godine na tržištu pojavio ogroman Mercedesov model s oznakom 600, javnost je bila fascinirana – posebice kada se podigao poklopac motora pod kojim je stajao monstruozno veliki 6,3-litarski V8 motor. Posebnosti vezanih uz dotični motor bilo je puno, no možda se najveća svodi na činjenicu kako je M-100 motor (kako se isti nazivao) kompletno ručno sastavljan i testiran od strane osobe koja ga je sastavljala radeći pod maksimalnim opterećenjem skoro puna četiri sata. Fascinantno, obzirom u današnje vrijeme neki automobili to ne mogu ni u „leru“.
4.
Jeste li ikad čuli za uratke mladih i spaljenih Šveđana pod nazivom „Getaway in Stockholm“? Naravno da jeste, jer ako već ništa drugo, ta se serija video-uradaka širila Internetom poput virusa i promovirali nešto manje sigurnu vožnju. No interesantno je da je „Getaway in Stockholm“ serijal zapravo kopija nečeg što je davnih dana snimljeno na ulicama Pariza. Autor tog skoro devet minuta dugog filma je Claude Lelouch, a sam uradak zove se „Cétait un rendez-vous“, te prikazuje jurnjavu ulicama Pariza u Mercedesu 450SEL (s gore spomenutim M-100 motorom nakon dorade na 6,9 litara zapremine). Iako je sam film snimljen 1976. godine, što ga u pravilu čini prastarim, isti je čak i uz lažiran zvuk (obzirom je zvučna podloga uzeta s Ferrarija 275 GTB) postao legendarnim uratkom u svijetu automobila.
5.
Početkom pedesetih godina prošlog stoljeća, kada su u Americi automobili počeli dobivati krila i repove, Mercedes je proizveo jedan od najpoznatijih, najboljih i najljepših automobila svih vremena – model pod nazivom 300SL. „Gullwing“-vrata, fenomenalan broj detalja (većinom kromiranih), 215 konjskih snaga, te za to vrijeme drugima nedostižna maksimalna brzina od 260 kilometara na sat od ovog su modela učinili legendu već u samom početku prodaje. No Mercedes-Benz s tim je automobilom napravio demonstraciju sile i otvorio jedno sasvim novo poglavlje u smislu opremljenosti automobila. Naime, vrata ovog modela bila su nešto posebno i do tada neviđeno, no još je posebnija činjenica da je volan još davne 1954. godine u tom automobilu bilo moguće podizati i spuštati, kako bi se u automobil lakše ulazilo. Uz to spomenuo bih i da su branici bili u sklopu popisa dodatne opreme. što je istovremeno ultra-bezobrazno i istovremeno fenomenalno.
6.
Za Mercedes-Benz S-Klasu pretpostavljam da znaju ama baš svi – bilo da se radi o nekim starijim modelima u kakvima smo tijekom nekih prošlih vremena gledali predsjednike i političku elitu, ili pak o nekim malo novijim vremenima koja je u našim krajevima u smislu luksuza itekako obilježio model W140, odnosno „Genscher“ (kako su taj model naši ljudi često od milja zvali). U vrijeme kada je dotična S-Klasa izašla na tržište, slobodno mogu reći da je to bio najnapredniji, najluksuzniji i najopremljeniji automobil na svijetu, no ostavština tog modela daleko nadilazi eru u kojoj se model proizvodio, jer Mercedes je s tim modelom postavio trend prema kojem danas auto-industrija funkcionira u smislu opreme i tehnoloških rješenja. Šteta samo što nikako da se ponovi onaj fenomenalan sustav grijanja koji je u kabinu upuhivao topli zrak čak i kada je automobil bio ugašen i hladan.
7.
Još davne 1979. godine kada je prva Mercedesova G-Klasa ugledala svjetlo dana, malo tko je prognozirao da bi taj uglati automobil sa svojim oštrim linijama mogao preživjeti do današnjih dana i brojati staž od preko trideset godina. No G-Klasa je i dalje tu i iako je koncept ostao isti, u tehnološkom smislu današnji „Geländewagen“ (što je skraćenica za ovo „G“) nema više puno toga zajedničkog s inicijalnim konceptom koji je za vojnu primjenu od Mercedesa zatražio iranski kralj – tada veliki dioničar tvrtke. No tako je i bolje, obzirom je praktički postalo trendom da današnje G-Klase na području UAE-a često pod poklopcem motora imaju motore donirane iz modela SLR. Zvuči fora, zar ne?!
8.
Kada se spomene Rally, tvrtka Mercedes-Benz vjerojatno ne pada baš automatizmom napamet u sklopu konteksta, no to svejedno ne znači da Mercedes nije imao svoje konje za utrku po blatnjavim i prašnjavim stazama. Dapače, imao ih je nekoliko i to u dva navrata – početkom pedesetih i sredinom sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Modeli su sezali od legendarnog 300SL, preko modela 220SE i 230SL, pa sve do legendarnog „teroriste“ u obliku modela W123. No najpoznatiji Mercedesov model u svijetu Rally-natjecanja bio je uobličen u 450SLC („Sports-Light Coupé“) koji je sa svih 300 konjskih snaga žario i palio Rallyima koji su se održavali izvan Europe. U Europi se model doduše pokazao malo prevelikim za zavoje poput onih na Tour de Corse, ali je zato sam automobil u svijetu Rallya zauzeo jedno posebno mjesto i napravio rekord koji dan-danas stoji. Naime, 450SLC bio je automobil s automatskim mjenjačem, no automobil s takvim (poprilično sporim) mjenjačkim sklopom ne samo da je bio konkurentan, već se dotični mjenjač nikad nije pokvario. Fascinantno čak i za današnje pojmove.
9.
Mercedes-Benz i Porsche u istoj rečenici?! O da…i to u najboljoj mogućoj opciji – onoj koja se pod nazivom 500E pojavila početkom devedesetih godina prošlog stoljeća. Baziran na modelu W124, 500E je s dotičnim imao tek nekolicinu dijelova, jer dok je npr. 300D te generacije bio trom i udoban, 500E je bio sušta suprotnost. „Vuk u janjećoj koži“, kako je ovaj model često od milja nazivan od strane novinara bio je doista nešto jako posebno. Za početak je dijelio više komponenata s modelom 500SL nego s bratom po šasiji, a sa svojih 326 konja izvučenih iz 5-litarskog V8 stroja, usprkos preko 1,7 tona težine od R129 500 SL-a bio je brži. No možda je najposebniji dio priče oko ovog automobila onaj koji podrazumijeva zajednički rad tvrtki Porsche i Mercedes-Benz, obzirom se svaki od primjeraka nekoliko puta selio uz Sindelfingena u Zuffenhausen i nazad.
10.
Model GLK u pravilu nije nešto posebno. Razloga za to ima popriličan broj, jer za početak konkurencije u tom segmentu automobila danas ima svakim danom sve više, dok s druge strane Mercedesov doprinos u obliku GLK i nije nešto pretjerano lijep. No u Mercedesu su toga očito bili svjesni, pa se ubrzo nakon izbacivanja modela na tržište pojavio natječaj u sklopu kojeg je četiri tuning-tvrtke dobilo šansu napraviti image za GLK na sebi svojstven način. Iako je svaki od uradaka ispao nešto doista posebno, tvrtka „Legendary Motor Company“ ipak je otišla „korak dalje“ i inače tradicionalistički-nastrojenim ljudima u Mercedesu predstavila svoj (pobjednički koncept) uobličen u GLK kao automobil savršen za upotrebu od strane ekstremnih sportaša. Tako je dotični GLK uz određene modifikacije na karoseriji i ostatku onog što ga čini automobilom dobio i stalke, te rampu za Skateboard. Standardna oprema? Da…kad se Pakao zamrzne.