Koje su prednosti boxer motora?
Kojem automobilskom entuzijastu, ili kako bi anglo-saksonski govorni svijet rekao „petrolheadu“ se koža ne naježi kada čuje onaj bubasti reski zvuk boxer motora?
Boxer motor dobio je ime zbog karakterističnog kretanja klipova: naime, kao što je poznato u boxer motoru klipovi se pomiču horizontalno jedan nasuprot drugog što na neki način podsjeća na dva boksača u borbi. Ovaj jedinstveni dizajn tijekom godina su koristili mnogi, od Bube, Porschea (sofisticiranije Bube), Subarua i BMW-ovih motocikala. Boxer je motor elegantnog dizajna s jedinstvenim svojstvima od kojih izdvajamo neka:
Balans motora
Čista stvar fizike: klipovi, klipnjače i radilice svojim kretanjem unutar motora s unutrašnjim izgaranjem stvaraju puno vibracije. U V motorima npr., teško se riješiti ovih vibracija zato što ne postoji prirodan dio da se one ponište, stoga inženjeri rade protutežu na radilici i drugim dijelovima. Ovo rješenje nije najoptimalnije, ali radi.
Kod boxer motora stvar je jednostavnija. Nasuprotni klipovi balansiraju pokrete motora zbog nasuprotnih kretnji. Kada jedan klip ide prema krajnjem gornjem centru, nasuprotni ide prema krajnjem donjem centru hoda što u suštini znači da se ove dvije sile poništavaju i da načelno imamo motor koji radi bez vibracija.
Valja spomenuti boxer nije jedini koji prirodno poništava svoje vibracije: redni motor sa šest cilindara, redni osmak, V12 i V16 mogu biti napravljeni s prirodnom protutežom, ali nijedan od njih nije položen kao boxer motor.
Povijest
(ili – što se koristi od pamtivijeka, mora biti dobro)
Komercijalizacija boxer dizajna počela je davne 1896. kada je Karl Benz razvio prvi motor s unutrašnjim izgaranjem s horizontalno suprotstavljenim klipovima. Benz je ovaj motor nazvao Kontra, upravo zato što su klipovi nasuprotno postavljeni. Nakon toga mnogi automobili su koristili Kontra, odnosno boxer motor, a najpopularniji u neka davna vremena bio je VW-ov zrakom hlađeni boxer s četiri cilindra koji je postao standardni motor u Bubi i koji se proizvodio gotovo 70 godina. Također Porsche u 911-ici ima dugu tradiciju raznih boxer motora.
Najveći proizvođač koji danas koristi boxer motore je Subaru. Subaru koristi boxer preko 45 godina u svim svojim modelima. Uz 4×4 pogon, može se reći da su boxer motori dio Subaruovog DNA.
Iznimno niska točka težišta
Horizontalno dizajniran motor – polegnuti motor – doslovno leži na dnu prostora za motor, zato što boxer motori nisu visoki poput uspravnih motora. Ovo izravno doprinosi niskoj točki težište u odnosu na V ili redni motor, što u konačnici rezultira boljim bočnim ubrzavanjem, a to znači da je upravljivost puno bolja u svim segmentima.
Kretanje motora u slučaju sudara
U slučaju frontalnog sudara, boxer motor lako može „porinuti“ ispod prostora za putnike. Usporedite to s masivnijim V ili rednim motorima koji će u slučaju sudara promijeniti svoju poziciju tamo gdje su noge putnika čime su moguće teške ozljede.