Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Home
  • Vijesti
  • Tuning
  • Retro
  • Najčitanije
  • Oglasnik
Piše Vanja Mirosavljević 14.11.2023

Koje su prednosti boxer motora?

Kojem automobilskom entuzijastu, ili kako bi anglo-saksonski govorni svijet rekao „petrolheadu“ se koža ne naježi kada čuje onaj bubasti reski zvuk boxer motora?

Boxer motor
Boxer motor
foto: Subaru

Boxer motor dobio je ime zbog karakterističnog kretanja klipova: naime, kao što je poznato u boxer motoru klipovi se pomiču horizontalno jedan nasuprot drugog što na neki način podsjeća na dva boksača u borbi. Ovaj jedinstveni dizajn tijekom godina su koristili mnogi, od Bube, Porschea (sofisticiranije Bube), Subarua i BMW-ovih motocikala. Boxer je motor elegantnog dizajna s jedinstvenim svojstvima od kojih izdvajamo neka:

Balans motora

Smjer kretanja klipova u boxer, rednom i V motoru
Smjer kretanja klipova u boxer, rednom i V motoru
foto: Taringa

Čista stvar fizike: klipovi, klipnjače i radilice svojim kretanjem unutar motora s unutrašnjim izgaranjem stvaraju puno vibracije. U V motorima npr., teško se riješiti ovih vibracija zato što ne postoji prirodan dio da se one ponište, stoga inženjeri rade protutežu na radilici i drugim dijelovima. Ovo rješenje nije najoptimalnije, ali radi.
Kod boxer motora stvar je jednostavnija. Nasuprotni klipovi balansiraju pokrete motora zbog nasuprotnih kretnji. Kada jedan klip ide prema krajnjem gornjem centru, nasuprotni ide prema krajnjem donjem centru hoda što u suštini znači da se ove dvije sile poništavaju i da načelno imamo motor koji radi bez vibracija.
Valja spomenuti boxer nije jedini koji prirodno poništava svoje vibracije: redni motor sa šest cilindara, redni osmak, V12 i V16 mogu biti napravljeni s prirodnom protutežom, ali nijedan od njih nije položen kao boxer motor.

Povijest

Nema gdje nije bilo boxera...
Nema gdje nije bilo boxera…

(ili – što se koristi od pamtivijeka, mora biti dobro)
Komercijalizacija boxer dizajna počela je davne 1896. kada je Karl Benz razvio prvi motor s unutrašnjim izgaranjem s horizontalno suprotstavljenim klipovima. Benz je ovaj motor nazvao Kontra, upravo zato što su klipovi nasuprotno postavljeni. Nakon toga mnogi automobili su koristili Kontra, odnosno boxer motor, a najpopularniji u neka davna vremena bio je VW-ov zrakom hlađeni boxer s četiri cilindra koji je postao standardni motor u Bubi i koji se proizvodio gotovo 70 godina. Također Porsche u 911-ici ima dugu tradiciju raznih boxer motora.
Najveći proizvođač koji danas koristi boxer motore je Subaru. Subaru koristi boxer preko 45 godina u svim svojim modelima. Uz 4×4 pogon, može se reći da su boxer motori dio Subaruovog DNA.

Iznimno niska točka težišta

balans
Horizontalno dizajniran motor – polegnuti motor – doslovno leži na dnu prostora za motor, zato što boxer motori nisu visoki poput uspravnih motora. Ovo izravno doprinosi niskoj točki težište u odnosu na V ili redni motor, što u konačnici rezultira boljim bočnim ubrzavanjem, a to znači da je upravljivost puno bolja u svim segmentima.

Kretanje motora u slučaju sudara

U slučaju nesretnog slučaja to bi ovako nekako trebalo izgledati s boxer motorom
U slučaju nesretnog slučaja to bi ovako nekako trebalo izgledati s boxer motorom
foto: Subaru

U slučaju frontalnog sudara, boxer motor lako može „porinuti“ ispod prostora za putnike. Usporedite to s masivnijim V ili rednim motorima koji će u slučaju sudara promijeniti svoju poziciju tamo gdje su noge putnika čime su moguće teške ozljede.

 

Porsche boxer motor
Porsche boxer motor
foto: MotorAuthority

Podijeli s frendovima!

Vanja Mirosavljević
Kada su noći duge, a interneti jeftini istražuje opskurne detalje iz povijesti, a kada su dani slobodni i benzini jeftini uglavnom besciljno luta nepoznatim cestama. On je onaj lik koji je htio kupiti Lamborghinija, ali ne zna kako se to izgovara.
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.

<

Najčitanije

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Niko Poznat

Renault predstavlja robusni koncept Renault 4 Savane 4×4 s pogonom na sve kotače

Piše: Niko Poznat

Renault Mégane: Trideset godina inovacija i uspjeha u kompaktnoj klasi

Piše: Niko Poznat

VIDEO: Luda vožnja u Teksasu: Auto vukao drugo vozilo unatrag – s vozačem unutra!

Piše: Niko Poznat

Predstavljen inovativni sustav za sigurnost gledatelja na automobilističkim natjecanjima

Piše: Niko Poznat

Yugo se vraća: Retro hit iz 80-ih ponovno na cestama

Piše: Niko Poznat

Oakland True Blue Six slavi svoj 100. rođendan u Otočcu


  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2025. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana