Jeremy Clarkson je (nažalost) suspendiran
Moram priznati da me ova vijest nije iznenadila, no isto tako moram reći da me cijela priča razočarava s više od jedne strane.
Mislim da ne treba posebno objašnjavati tko je Jeremy Clarkson i što je upravo on sa svojim idejama uspio napraviti iz inače pomalo dosadnjikave i blijede emisije pod nazivom „Top Gear“. Naravno, uz njega stoje James May i Richard Hammond, koji zasigurno izuzev pojavljivanja na televiziji donose hrpetinu ideja, a tu je i kompletna mašinerija počevši od glavnog producenta, preko kamermana, tonaca, raznoraznih dizajnera i sveg ostalog što jedna prava emisija mora imati. No Clarkson je zaslužan za smjer u kojem je emisija krenula od 2002. godine, tj. nakon skoro 25 godina prikazivanja na televiziji.
Od 1977. godine do danas, „Top Gear“ je uvijek bio pomalo kritički nastrojena emisija posvećena automobilima, te je tijekom tih skoro četvrt stoljeća postojanja iza sebe ostavila oveći dio voditelja od kojih su možda najpoznatiji Noel Edwards i Tiff Needell, no sama emisija nikada ni približno nije postigla uspjeh koji je polučen već s početkom „Clarksonove ere“. Uglavnom, danas nakon dovršene 21 sezone tog mega-popularnog serijala izgleda da Jeremy Clarkson više živcira ljude oko sebe, nego što ih uveseljava, što je pak samo po sebi notorna glupost.
Naime, tijekom 21 sezone ove planetarno popularne emisije ideja je bila usmjeriti pozornost sadržaja na one „finije“ stvari koje svijet automobila sa sobom donosi, te se od srca (i u maniri tipičnog britanskog ultra-sarkastičnog humora) nasmijati svim glupostima i promašajima koje svijet automobila istovremeno uz sebe veže.
To naravno ne „sjeda“ mnogima koji misle da je idiotizam voziti brzo, jurcati po zavojima ili se pak veseliti igračkama s hrpetinama konja, te od nekoliko stotina tisuća eura, pa se tijekom posljednjih godina kroz električni mikroskop gleda što Clarkson i ekipa pričaju u eteru.
E sad…s obzirom na to da su sva trojica vrhunski poznavatelji ne samo svijeta automobila, već i mehanike, elektronike, fizike i sličnih polja vezanih uz sam pojam automobila, malo je glupo dozvoljavati „običnim“ ljudima da se svojim razmišljanjima petljaju u tijek emisije ili pak u smislu sadržaja kroje minute iste, no eto nam svima demokracije na djelu. Sve ostalo su priče. Uglavnom, na e-mail adresu redakcije iz dana u dan stiže na stotine negativističkih nastrojenih komentara, prijetnji i izljeva gluposti onih koji svijet automobila gledaju iz krivog kuta, ne poznavajući tematiku kako treba i pozivajući se na „ovo ili ono“ u nadi da će na neki način utjecati na nastavak sage o ovoje legendarnoj emisiji u kojoj je do danas uživalo preko 350 milijuna ljudi u oko 170 zemalja diljem svijeta.
Kažem „do sad“, jer izgleda da će cijela priča stati tijekom ove aktualne 22. sezone – naravno, ukoliko se dotična uspije prikazati u cijelosti.
Naime, Jeremy Clarkson se kao glavni voditelj emisije i kao jedno ekstremno inteligentno i istovremeno tvrdoglavo ljudsko biće (što je inače dobitna kombinacija za prosječnog sociopata ili masovnog ubojicu) često okomio na raznorazne skupine ljudi.
Dotične eskapade često nisu imale ni reda ni pravila, jer je čas ismijavao političare i pojedine proizvođače automobila, a čas se (vrlo uspješno i elaborirano) sprdao s vozačima autobusa, biciklistima, Francuzima i Nijemcima, te svom silom ostalih kategorija u koje se ljudi mogu svrstati. No za razliku od ostatka medija posvećenih automobilima, Clarkson nikada nije imao potrebe nekome ići „niz dlaku“, te je zajedno s drugom dvojicom obješenjaka bio na meti svih onih koji su bili predmet sprdnje u određenim momentima.
Pa eto…izgleda da je cijena tome ipak bila previše visoka, te je jučer stigla vijest kako je suspendiran iz same emisije i s BBC-a.
Sve je počelo već odavno i pravi razlozi početka te priče zapravo više nikome nisu poznati, no sama suspenzija se zahuktavala još od ožujka prošle godine, kada je indijska glumica Somi Guha tužila BBC za 1,8 milijuna dolara (i dobila spor) zbog specijala snimljenog u Burmi, gdje je nakon izgradnje „mosta“ preko rijeke Kok Clarkson zajedno s Hammondom prokomentirao „ovo je trenutak ponosa za nas, no s jedne se strane nalazi nagib“.
Za one kojima to ne zvuči uvredljivo, eto samo kratkog objašnjenja: „nagib“ (odnosno „slope“) u engleskom žargonu nekima znači pogrdni naziv za Azijata, no to ne mora nužno biti izrečeno u sklopu žargona, jer pojam „nagib“ sam po sebi ne znači ništa loše i ružno. No gore spomenuta glumica se kao pijan plota uhvatila za onu degradirajuću stranu tog pojma i ekipa iz emisije je istog momenta bila optužena za rasističke ispade, te je izuzev novca upućena i javna isprika.
Zatim je tijekom svibnja prošle godine neki osvetoljubivi kreten iz redova BBC-a odlučio na Internet pustiti komadić materijala koji čak nije bio niti objavljen u sklopu emisije, te je Clarkson istog momenta (još jednom) optužen za rasizam.
To je naravno očita namještaljka, jer ako se gleda televizijska emisija, onda ono što u sklopu nje nije objavljeno nema nikakve veze s izdavačkom kućom i ekipom koja iza dotične stoji, već reakcije mogu biti vezane isključivo uz osobu koja je izrekla spornu riječ (u ovom slučaju „nigger“, odnosno „crnjo“). No Clarkson se našao pred zidom i ispričao se u svoje ime samo dan nakon izlaska „spornog“ isječka u javnost iz arhive „sirovih“ materijala, a zatim i u ime cijele ekipe zajedno s producentom.
Treći je „gaf“ nastao tijekom snimanja pete epizode iz 22. sezone serijala u sklopu koje Clarkson i May „testiraju“ Peugeot 307 CC i 407, te tijekom tog „testiranja“ pokušavaju objasniti kako izgledaju tipični vozači Peugeotovih modela u Velikoj Britaniji, te zašto Peugeot nakon svih fenomenalnih modela iz prošlih vremena u današnje vrijeme proizvodi s**nje. Naime, za „izletavanje s ceste“ je odabran zavoj u kojem je nekoliko godina prije za volanom Peugeota 106 život izgubila Jane Sandalls, no iako nikada nije dokazano da se u tom dijelu epizode slavni duo namjerno poigravao sa smrću jedne mlade žene, njeni su roditelji „dobili mlade“ i žustro tražili ne samo ispriku od BBC-a, već i zabranu objave tog dijela epizode. Ispriku su naravno dobili, no epizoda je na svu sreću prikazana usprkos optužbama za izrugivanje i bezosjećajnost, te moram reći da sam na viđeno skoro pao s trosjeda od smijeha.
Konačni čin ove sage o ušutkavanju jednog slavnog auto-novinara i voditelja uslijedio je nakon posjete Argentini, tj. Patagoniji, čije su prirodne ljepote trojica voditelja krenuli istraživati u sportskim automobilima.
Kako je (vjerujem) većina vidjela, radilo se o Porscheu 928, Lotusovom legendarnom modelu Esprit i Fordovom Mustangu Mach 1, te o svoj sili eskapada koje su voditelji za volanima dotičnih automobila izvodili tijekom putovanja. No ovaj puta nije bio problem u automobilima, kritikama na račun „ovog ili onog“ ili pak sprdanjem iz bilo čega, već u registarskoj oznaci „H982 FKL“ koja je nekog od tamošnjih branitelja-veterana podsjetila na Falklandski rat koji je Argentina izgubila od Britanaca. Samim time ne samo da je od strane dotičnih branitelja stigla reakcija u pismenom obliku, već su dotični prijetnjama i organiziranim napadom na konvoj snimatelja i popratne ekipe doslovce istu istjerali iz zemlje na najgori mogući način.
Padale su prijetnje, ponašanje pojedinaca bilo je na nivou praljudi, a letjelo je i kamenje, čime je pak prouzročena oveća materijalna šteta, te nekolicina modrica i posjekotina.
Iako se zbog te posljednje u nizu „eskapada“ zapodjenula rasprava i krenule su optužbe upućene prema Clarksonu i ostatku voditeljskog dijela ekipe na globalnom nivou, nitko od voditelja nije se htio ispričati za spornu registarsku oznaku, jer kako tvrde, „za ispriku nema nikakvog razloga, već ljudi u Argentini ne samo da projiciraju vlastita razmišljanja i nisu u stanju povijest ostaviti gdje joj je mjesto, već nemaju ni smisla za humor“. Dapače, tijekom „istrage“ i medijskih ispada pojedinih portala i tiskovina, Jeremy Clarkson je objavio sliku originalne potvrde o osiguranju Porschea, na kojoj se lijepo vidi registarska oznaka, te je time stavio točku na „i“ oko cijele priče, no nekima ni to nije bilo dovoljno i nastavili su pritiskati BBC i glavnog producenta s idejom otkaza Clarksonu i (u nekoliko slučajeva) skidanjem emisije iz programa.
Samim time ne čudi „pucanje po šavu“ koje su proživljavali svi glavni i odgovorni ljudi na čelu emisije i BBC-a, a još manje čudi da tvrdoglavi Clarkson jednostavno nije ni htio ni znao šutjeti, pa je jučer uslijedila suspenzija slavnom voditelju i sada je upitno ne samo hoće li se osma epizoda prikazati sljedeću nedjelju, već i hoće li se sezona uopće dovršiti.
Krasno, zar ne?!
Uglavnom, iako mi je jasno da direktne provokacije mogu itekako smetati onome kome su upućene, te da akcija uvijek potakne reakciju, svejedno mi nije jasno zašto određena sorta ljudi po jednom od najgenijalnijih ljudi na televiziji konstantno pljuju.
Mislim, ako je „Top Gear“ rasistička tvorevina, onda sam ja Papa Štrumpf, te ako se u medijima, na društvenim mrežama i u svim ostalim sferama društva iz dana u dan dozvoljavaju raznorazni ekstremistički ispadi prema ženama, homoseksualcima, apolitičnim osobama i još hrpetini kategorija ljudskog roda, onda mi doista nije jasno zašto neke treba kažnjavati, a neke druge ne.
Čini mi se da je sve to na što smo se kao ljudski rod sveli jedna velika hrpa s**nja i da je zapravo jedini generalni i globalni zakon na snazi onaj koji propagira dvostruka mjerila i konstantne laži, te skrivanja iza lijepih riječi, dok se s druge strane iza leđa oštre noževi. Samim time, ako se mene pita, ova suspenzija je jednostavno loš potez, jer toj ideologiji dvostrukih mjerila samo ide na ruku, te je njome udaren samo još jedan čavao u slobodu mišljenja i govora.
Sve ostalo su samo blijeda i nebitna opravdanja.