Ono kad je Mercedes-Benz ponudio četiri automobila u jednom…
Da… Mercedes-Benz je svojevremeno doista ponudio četiri automobila u jednom.
I kladim se da ni najžešći pobornici marke s trokrakom zvijezdom u potpisu za ovo čudo nisu nikada čuli – baš kao ni tvorci Citroëna C3 Pluriel, koji su tu nakaradu na četiri kotača prema tržištu pogurali kao „unikat“.
Dotični Mercedesov konceptni uradak nazvan je Vario Research Car i predstavljen je 1995. godine na salonu automobila u Ženevi kao jedan automobil s četiri karaktera, odnosno s četiri načina upotrebe.
Ideja je bila kupcima ponuditi maksimalnu raznovrsnost u smislu upotrebe za minimalnu cijenu te time osigurati postojanje automobila koji može predstavljati za svakog ponešto.
Super, zar ne?!
…no vjerujte mi na riječ kada kažem da je cijela ta priča super samo u teoriji, jer u krajnjoj liniji praksa za ovaj automobil nikada nije započela.
Mercedes-Benz Vario Research Car u svojoj je bazi bio nešto nalik prosječnom automobilu s dvojim vratima. Dakle naziv Coupé vrijedi za ovaj konceptni uradak iako dotični već na prvi pogled malčice odudara od takve klasifikacije.
No Mercedes-Benz Vario Research Car nije bio samo Coupé, već i karavan, pick-up i kabriolet, što je pak i bila sama srž ovog konceptnog automobila.
Ovaj je slavni proizvođač automobila time predstavio svu svoju inovativnost u smislu upotrebljivosti, dizajna, funkcionalnosti i udobnosti te su se neka od na tom konceptnom automobilu prikazanih rješenja ubrzo iskoristila za neke druge modele iz Mercedesove ponude.
Tijekom godina je ovom konceptnom uratku odana počast kroz „Active Body Control“ sustav s kojim je na tržište dolazio Mercedes-Benz CL (odnosno C-215), a zatim su i dvije generacije S-klase (tj. W220 i W221) iz ovog koncepta izvukle svoju korist.
Čak će i svijet budućnosti pamtiti ovaj konceptni automobil, jer s obzirom na konkurenciju koja već opako razvija svoje autonomne upravljačke sustave, Mercedesova „Drive-by-Wire“ tehnologija tek čeka svoj konačni dolazak na svijet, a svoju genezu vuče upravo iz ovog koncepta.
No vratimo se Vario Research konceptu i njegovoj karoseriji…
Kako sam gore naveo, Mercedes-Benz Vario Research Car zamišljen je kao četiri automobila u jednom, što je pak dvostruko više od „unikatnog“ Pluriela koji sam spomenuo još u podnaslovu teksta, odnosno čak četiri puta više od nekog sasvim običnog cestovnog prometala.
Zbunjeni?
Opravdano, reklo bi se.
Zato je možda najbolje da bacite oko na dio službene objave vezanu uz Vario Research Car koju je ekipa iz Mercedesa sročila 1995. godine:
„Klijenti u svom posjedu nemaju dijelove karoserije, već kupuju bazu, te zatim sukladno željama i potrebama odlaze u ovlašteni servis i dok ispijaju kavu, Mercedesovi stručni mehaničari unutar samo petnaest minuta mijenjaju izgled automobila prema željenoj funkciji.
Koliko dugo će klijenti zadržati automobil u željenom stanju, ovisi isključivo o njima, jer je sustav iznajmljivanja panela karoserije fleksibilan poput samog automobila.
Servisni tehničari tijekom promjene sukladno željama klijenta postavljaju strukturu krova na šasiju, te električni motori dovršavaju posao montaže, stežući panel u osam prihvatnih točaka.
Da bi se paneli maknuli, za početak ih je dovoljno otpustiti na mostovima vrata i vrhu dosjeda vjetrobranskog stakla, kada servo-motori preuzimaju inicijativu i dovršavaju posao demontaže panela.
Za stražnji dio automobila i električne komponente koje se na njemu razlikuju od panela do panela, Mercedes-Benz utilizira vlastiti sustav inteligentnog prepoznavanja svakog od njih te u tu svrhu koristi centralni terminal.
Dotični uz prepoznavanje o kojem se panelu radi služi za kontrolu pojedinih sustava koji od panela do panela variraju.
Ako bi se npr. radilo o panelu kojim se koristi karavan, mora se računati na brisače stražnjeg stakla.
Za Coupé-verziju potrebno je uskladiti funkcije s potrebama grijača stražnjeg stakla i dodatnog osvjetljenja, a ukoliko je pak riječ o verziji koja podrazumijeva otvoreni krov, centralni terminal prepoznaje funkcije otvaranja i zatvaranja krova te grijače stražnjeg stakla, te se prema tome prilagođavaju aktivni konektori“.
Toliko o navodima iz brošure…
Dakle, Mercedes-Benz Vario Research Car nije samo drugačiji od drugih ili pak sposobniji, već je riječ o automobilu koji u smislu tehnologije služi kao donator ideja za nove naraštaje Mercedesovih modela.
No s druge strane ova demonstracija sile usprkos svim tim tehnološkim postignućima ipak izgleda malčice blesavo.
Mislim, za početak je ideja oko Mercedesovog Pick-up kamioneta u obliku modela nalik tadašnjoj C-klasi poprilično smiješna.
S druge strane Coupé izgleda deformirano i jadno – pogotovo ako se prezentira u sklopu direktne usporedbe s BMW-ovim i Audijevim modelima tog oblika i iz tog vremena.
No zbog foto-najava i reklame je od svih definitivno najsmješnija ona karavanska verzija ovog konceptnog automobila. Jer dotična zahtjeva čak tri žene da bi se stavila na automobil (ako je za vjerovati fotografiji).
I da… Znam da je taj dio priče samo produkt mog blesavog smisla za humor, ali možda su u Mercedesu ipak trebali dvaput razmisliti oko te fotografije.
Bilo kako bilo, Mercedes-Benz Vario Research Car danas je za mnoge zaboravljen slučaj.
No s druge strane je isti taj konceptni automobil dobrim dijelom zaslužan za nekolicinu novih tehnologija s kojima se vlasnici nekih od modela itekako često koriste.
Stoga jednostavno nisam mogao odoljeti da ovaj čudnovati koncept (ponovno) ne predstavim našem cijenjenom čitateljstvu.
Nadam se da ćete zbog tih (novih) saznanja Mercedes-Benz kao tvrtku zavoljeti još više. Ili da ćete znati cijeniti ideje koje su usprkos ovećem broju razloga za smijeh u sklopu ovog koncepta ispale omanjom revolucijom.
Zahvaljujem na pozornosti i do čitanja.