Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Home
  • Vijesti
  • Tuning
  • Retro
  • Najčitanije
  • Oglasnik
Piše Ivan IGloo Gluhak 07.06.2025

Ono kad je Mercedes-Benz ponudio četiri automobila u jednom…

Da… Mercedes-Benz je svojevremeno doista ponudio četiri automobila u jednom. I kladim se da ni najžešći pobornici marke s trokrakom zvijezdom u potpisu za ovo čudo nisu nikada čuli – baš kao ni tvorci Citroëna C3 Pluriel, koji su tu nakaradu na četiri kotača prema tržištu pogurali kao „unikat“.

Mercedes-Benz Vario Research Car - budućnost iz 1995. godine.
Mercedes-Benz Vario Research Car – budućnost iz 1995. godine.
foto: Mercedes-Benz

Dotični Mercedesov konceptni uradak nazvan je Vario Research Car i predstavljen je 1995. godine na salonu automobila u Ženevi kao jedan automobil s četiri karaktera, odnosno s četiri načina upotrebe.

Ideja je bila kupcima ponuditi maksimalnu raznovrsnost u smislu upotrebe za minimalnu cijenu te time osigurati postojanje automobila koji može predstavljati za svakog ponešto.
Super, zar ne?!

… no vjerujte mi na riječ kada kažem da je cijela ta priča super samo u teoriji, jer u krajnjoj liniji praksa za ovaj automobil nikada nije započela.

Ovo je ukratko ideja koja podrazumijeva četiri oblika istog automobila.
Ovo je ukratko ideja koja podrazumijeva četiri oblika istog automobila.
foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Vario Research Car u svojoj je bazi bio nešto nalik prosječnom automobilu s dvojim vratima. Dakle naziv Coupé vrijedi za ovaj konceptni uradak iako dotični već na prvi pogled malčice odudara od takve klasifikacije.

Mercedes-Benz Vario Research Car nije bio samo Coupé, već i karavan, pick-up i kabriolet, što je pak i bila sama srž ovog konceptnog automobila. Ovaj je slavni proizvođač automobila time predstavio svu svoju inovativnost u smislu upotrebljivosti, dizajna, funkcionalnosti i udobnosti te su se neka od na tom konceptnom automobilu prikazanih rješenja ubrzo iskoristila za neke druge modele iz Mercedesove ponude, baš kao što je pouzdanost važna i kod usluga poput schluesseldienst wien.

Tijekom godina je ovom konceptnom uratku odana počast kroz „Active Body Control“ sustav s kojim je na tržište dolazio Mercedes-Benz CL (odnosno C-215), a zatim su i dvije generacije S-klase (tj. W220 i W221) iz ovog koncepta izvukle svoju korist.

No vratimo se Vario Research konceptu i njegovoj karoseriji…

Osnova je frizerski automobil nalik tadašnjoj C-klasi.
Osnova je frizerski automobil nalik tadašnjoj C-klasi.
foto: Mercedes-Benz

Kako sam gore naveo, Mercedes-Benz Vario Research Car zamišljen je kao četiri automobila u jednom, što je pak dvostruko više od „unikatnog“ Pluriela koji sam spomenuo još u podnaslovu teksta, odnosno čak četiri puta više od nekog sasvim običnog cestovnog prometala.

Zbunjeni?
Opravdano, reklo bi se.

Zato je možda najbolje da bacite oko na dio službene objave vezanu uz Vario Research Car koju je ekipa iz Mercedesa sročila 1995. godine:

„Klijenti u svom posjedu nemaju dijelove karoserije, već kupuju bazu, te zatim sukladno željama i potrebama odlaze u ovlašteni servis i dok ispijaju kavu, Mercedesovi stručni mehaničari unutar samo petnaest minuta mijenjaju izgled automobila prema željenoj funkciji. Koliko dugo će klijenti zadržati automobil u željenom stanju, ovisi isključivo o njima, jer je sustav iznajmljivanja panela karoserije fleksibilan poput samog automobila.

Jedna od opcija je frizerski automobil bez krova.
Druga od opcija je frizerski automobil nalik C-klasi bez krova.
foto: Mercedes-Benz

Servisni tehničari tijekom promjene sukladno željama klijenta postavljaju strukturu krova na šasiju, te električni motori dovršavaju posao montaže, stežući panel u osam prihvatnih točaka. Da bi se paneli maknuli, za početak ih je dovoljno otpustiti na mostovima vrata i vrhu dosjeda vjetrobranskog stakla, kada servo-motori preuzimaju inicijativu i dovršavaju posao demontaže panela.

Treća je varijacija na temu C-klase namijenjena frizerima iz Australije.
Treća opcija je varijacija na temu C-klase za frizere iz Australije.
foto: Mercedes-Benz

Za stražnji dio automobila i električne komponente koje se na njemu razlikuju od panela do panela, Mercedes-Benz utilizira vlastiti sustav inteligentnog prepoznavanja svakog od njih te u tu svrhu koristi centralni terminal. Dotični uz prepoznavanje o kojem se panelu radi služi za kontrolu pojedinih sustava koji od panela do panela variraju.

Ako bi se npr. radilo o panelu kojim se koristi karavan, mora se računati na brisače stražnjeg stakla. Za Coupé-verziju potrebno je uskladiti funkcije s potrebama grijača stražnjeg stakla i dodatnog osvjetljenja, a ukoliko je pak riječ o verziji koja podrazumijeva otvoreni krov, centralni terminal prepoznaje funkcije otvaranja i zatvaranja krova te grijače stražnjeg stakla, te se prema tome prilagođavaju aktivni konektori“.

Toliko o navodima iz brošure…

Treća je opcija automobil nalik C-klasi za vlasnike frizeraja.
Četvrta je opcija automobila nalik C-klasi za vlasnike frizeraja.
foto: Mercedes-Benz

Dakle, Mercedes-Benz Vario Research Car nije samo drugačiji od drugih ili pak sposobniji, već je riječ o automobilu koji u smislu tehnologije služi kao donator ideja za nove naraštaje Mercedesovih modela. No s druge strane ova demonstracija sile usprkos svim tim tehnološkim postignućima ipak izgleda malčice blesavo.

Mislim, za početak je ideja oko Mercedesovog Pick-up kamioneta u obliku modela nalik tadašnjoj C-klasi poprilično smiješna. S druge strane Coupé izgleda deformirano i jadno – pogotovo ako se prezentira u sklopu direktne usporedbe s BMW-ovim i Audijevim modelima tog oblika i iz tog vremena. No zbog foto-najava i reklame je od svih definitivno najsmješnija ona karavanska verzija ovog konceptnog automobila. Jer dotična zahtjeva čak tri žene da bi se stavila na automobil (ako je za vjerovati fotografiji).

I da… Znam da je taj dio priče samo produkt mog blesavog smisla za humor, ali možda su u Mercedesu ipak trebali dvaput razmisliti oko te fotografije.

Bilo kako bilo, Mercedes-Benz Vario Research Car danas je za mnoge zaboravljen slučaj.
No s druge strane je isti taj konceptni automobil dobrim dijelom zaslužan za nekolicinu novih tehnologija s kojima se vlasnici nekih od modela itekako često koriste. Stoga jednostavno nisam mogao odoljeti da ovaj čudnovati koncept (ponovno) ne predstavim našem cijenjenom čitateljstvu.

Nadam se da ćete zbog tih (novih) saznanja Mercedes-Benz kao tvrtku zavoljeti još više. Ili da ćete znati cijeniti ideje koje su usprkos ovećem broju razloga za smijeh u sklopu ovog koncepta ispale omanjom revolucijom.

Zahvaljujem na pozornosti i do čitanja.

Eto dokaza da su samo tri žene potrebne za promjenu karoserijskih panela.
Eto dokaza da su samo tri žene potrebne za promjenu karoserijskih panela.
foto: Mercedes-Benz

Podijeli s frendovima!

Ivan IGloo Gluhak
Dizajner, fotograf, tekstopisac i ovisnik o svijetu automobila od svoje treće godine života. Ponekad ljut, ponekad tvrdoglav, ali uvijek bez dlake na jeziku.
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.

<

Najčitanije

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Niko Poznat

Nakon pola stoljeća pod zemljom: Chevy Vega i Kawasaki ponovno na svjetlu dana

Piše: Niko Poznat

EUROPSKO RALLY PRVENSTVO STIŽE U HRVATSKU POČETKOM LISTOPADA – automobilistički spektakl u Zagrebu uvod u povratak WRC-a 2026.

Piše: Niko Poznat

Fiat predstavio prvi automobil s dijelovima od reciklirane ambalaže za piće

Piše: Niko Poznat

Više prometnih nesreća s toplijim vremenom: Stručnjaci otkrivaju najrizičnije mjesece na hrvatskim cestama

Piše: Niko Poznat

Savjeti za putovanja u ljetnim mjesecima

Piše: Niko Poznat

Projekt Goldfish – Jedini BMW Serije 7 s V16 motorom!


  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2025. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana