Ford i arhiva za pamćenje
Jeste li ikada poželjeli „brusiti“ znanje francuskog jezika čitajući brošuru o „Fox-Body“ Mustangu? Ili vas je pak interesiralo s kakvim je sve fotografijama u medijima reklamirana Sierra Cosworth?
Ako je odgovor na ova dva pitanja „DA“, onda je ovo dobra vijest za vas.

Svaki proizvođač automobila ima neke modele na koje može biti ponosan. A Ford ih ima stvarno hrpetinu.
To nije pretpostavka, već činjenično stanje.
Neki će se s time složiti, a neki će pak po milijunti puta citirati onu prema vlastitim afinitetima prilagodljivu poslovicu koja kaže „Da Forda nema, Opel bi bio najgori auto“. I samim time neće baš ispasti pretjerano pametni, jer i jedan i drugi proizvođač automobila iza sebe ima oveći broj zanimljivih, impozantnih i poremećenih modela.
Uglavnom, kako svijet automobila iz godine u godinu evoluira, a tržište je sve veće i zahtjevnije, tako su proizvođači automobila prisiljeni reklamirati sve te više ili manje posebne modele.

Nekada se to reklamiranje prvenstveno radilo u obliku brošura. Za njihovo kreiranje proizvođači automobila upošljavali su kremu grafičkih dizajnera, tekstopisaca i fotografa, ne bi li u što boljem svjetlu unutar brošure predstavili neki svoj model. Uostalom, siguran sam da ste već imali prilike vidjeti neku otisnutu brošuru u kojoj se predstavlja neki automobil i sve što je uz njega vezano, pa oko toga nema potrebe pretjerano puno trošiti riječi.
No čak i među brošurama postoje one vrjednije, cjelovitije i u vizualnom smislu fascinantnije koje izuzev marketinške vrijednosti imaju i onu umjetničku. Zato se u današnje vrijeme mnoge brošure prodaju za ogromne novce, a jedna se upravo po tome posebno ističe.

Naime, prije nekih dvije godine je na jednoj aukciji brošura za Ferrari 250 Europa prodana za skoro 130,000 Eura. I to ne samo zato što na svijetu postoje još samo dva primjerka te brošure od ukupno četiri stranice, već i zbog legende koja kaže da Enzo Ferrari nije volio brošure i zbog toga je sprječavao njihovo otiskivanje kad god je mogao (ili bolje rečeno, kad god je za njihovo postojanje znao).

Svaka od tih brošura sadržavala je oveću količinu teksta. I ako se mene pita, ta je oveća količina teksta savršeno odgovarala uz teatralnost s kojom su pojedini proizvođači automobila predstavljali neke od svojih modela. Korišteni su svakojaki izrazi, pridjevi i metafore, ne bi li čak i najobičniji automobil ispao poput umjetničkog djela koje se nikada neće ponoviti. A Fordov je odjel marketinga u tom dijelu prednjačio nad ostalima. Pa iako za razliku od slučaja s malobrojnim Ferrarijevim brošurama Ford za svoje brošure nije imao male naklade, pa faktora ekskluzivnosti u tom dijelu priče možda i nema. Ali zato je velik broj tih brošura fascinantan i vizualno i tekstualno.
I upravo iz tog razloga mogu reći da mi je jako drago da se netko u Fordu sjetio na službene stranice staviti (kompletnu) arhivu brošura za svoje modele. Ali i još veću hrpetinu fotografija koje su se unutar tih brošura nalazile.
Sama arhiva nazvana je “Ford Heritage Vault”. I ako vas to bude zanimalo, pogledom u arhivu naletjet ćete na raznorazne modele i sve ono čime ih se reklamiralo po izlasku na tržište. A ako pak krenete čitati brošure, primijetit ćete jezik i način prezentiranja informacija s kakvim se današnji djelatnici odjela marketinga usprkos svojim diplomama, tečajevima i seminarima ne mogu pohvaliti.
Uostalom, ajmo ovako…

Za aktualni Mustang se na Fordovim internetskim stranicama može pročitati ovo:
„Evo vaše dnevne doze dopamina; Čujte urlik Mustanga dok tlo počinje podrhtavati, a noge vam se počinju tresti. Kao i do sada, Mustang se oslanja na svoje korijene performansi sa značajkama za poboljšano rukovanje, opcijama motora velike snage i klasičnim dizajnom.
Za 2022. Mustang Mach 1 i Mach 1 Premium sa svojim motorima od 5 litara stoje na vrhuncu performansi. Osobno prilagodljivi Mach 1 nastavlja svoje naslijeđe, a dizajniran je posebno za brze zavoje i energične vožnje“.
A ovo je ulomak teksta Fordove brošure iz 1965. u sklopu koje se reklamira prva generacija Mustanga:
„Nikada prije nije postojao automobil čiju osobnost možete tako lako promijeniti da bi odgovarala vašoj. S Mustang opcijama Mustanga možete učiniti dovoljno bogatim za „raju“ … ili „tigra“, ali i dovoljno za ljubitelja relija.
Želite luksuzni Mustang kao što je ovaj lijevi? Onda započnite s bijelim bočnicama na gumama, servo upravljačem i kočnicama. Dodajte T-traku, Cruise-0-Matic, klimu i slično.
Ili možda želite svoj Mustang da bude energičan i sportski?
Odaberite paket „Special HandIing“, „Rally Pac“, 4-brzinski mjenjački sklop i jedan od sportskih V-8 motora. Tako se to radi.
A sada dizajnirajte svoj Mustang“.
Vidite li razliku u sklopu koje se današnji Mustang oslanja na tradiciju, ali i kako se predstavlja kao paket na četiri kotača koji će svojom pojavom preodgojiti nekoga?
Ja vidim. I to mi se ne sviđa ni najmanje. Jer u prijevodu znači „Eto… To je auto. I super je mislio ti da nije ili se s nama slagao“, dok se iz brošure iz šezdesetih može razabrati nešto poput „E… Mi smo napravili auto. I znamo da nije savršen. Ali ako želiš potrošiti nešto vremena i novaca, za tebe bi na kraju mogao biti savršen“.
Nije li to sloboda kakvu oduvijek cijenimo?
Hmmm…

U sklopu arhive na Fordovim stranicama nije spomenut samo Mustang. Nije spomenut niti samo Ford kao proizvođač, već se u bazi nalazi sva sila proizvođača automobila koji se nalaze (ili su se nalazili) pod kapom Fordove korporacije. Dakle u sklopu arhive prisutni su i Mercury, Lincoln, Edsel, Merkur, pa čak i odavno zaboravljeni Frontenac. A što se tiče širine same arhive, recimo samo da uz milijardu fotografija i brošura postoji i hrpetina internih dizajnerskih nacrta koje do sada još nitko izvan zidova tvrtke nije imao prilike vidjeti.
Zbog svega toga je ovo definitivno hvale vrijedan potez i jedna od onih internetskih stranica na kojima je moguće izgubiti pojam o vremenu. I zato se činilo vrijednim s vama cijenjenim čitateljima podijeliti ovu objavu.
Zahvaljujem na pažnji i do čitanja.
