Evo kako radi VTEC!
Honda je sustavom VTEC uspjela spojiti nespojivo – ekonomični motor za laganu vožnju i skoro pa trkaći motor kad to poželite. No, kako im je to uspjelo?
Da biste shvatili kako radi VTEC nužno je proći kroz neke osnove rada motora s unutarnjim izgaranjem. Kako bi došli do onog dijela koji je ključan za ovaj sustav izostaviti ćemo broj cilindara, masu pojedinih komponenti, kompresiju i još nekoliko stavki. Ono što nam ostaje je smjesa koja se nalazi u cilindru. Ako je unutar cilindra više smjese dobiti ćemo više snage. Veću količinu smjese možemo dobiti s agresivnijom bregastom koja je sasvim u redu na automobilima za utrke, ali je potpuno beskorisna pri svakodnevnoj vožnji.
S agresivnijom bregastom dobivamo dulji period u kojem je ventil otvoren i s time i više snage. Nuspojava je nepravilan rad na nižim okretajima te dobijemo motor će raditi kako treba tek kad ćemo izvlačiti maksimum iz njega. Kao dodatni nusprodukt to također za sobom vuče i veću potrošnju goriva. Znači li to da je nemoguće dobiti oboje?
Bilo je nemoguće sve do 1989. godine i pojave Hondinog legendarnog B16A motora. U Japanu su automobili s većim obujmom za sobom vukli ogromna davanja pa je Honda morala pronaći način kako napraviti motor malenog obujma s velikom snagom. Već smo utvrdili da zbog svakodnevne neupotrebljivosti to nije bilo moguće izvesti upotrebom agresivne bregaste pa je genijalni Ikuo Kajitani osmislio VTEC ili Variable Valve Timing & Lift Electronic Control.
VTEC je pomoću posebnih bregastih i klackalica davao motoru dva potpuno različita karaktera. Do određenih okretaja(u prvom B16A motoru to je bilo 4500) motor je radio mirno i ekonomično, ali ono što se događalo u nastavku pokrenulo je vjerojatno najveći broj meme-ova vezanih uz automobile…
When The VTEC Kicks InHonda fanboys will be happy about this one ?
Posted by DRIVETRIBE on Saturday, 21 April 2018
Ventili su ostajali otvoreni dulje i tako su nastali neki od najgenijalnijih četverocilindričnih motora uopće: B16B (EK Civic Type R), B18C4 (Integra Type R), K20A2 (Civic EP3 Type R), F20C (S2000) i tako dalje. No kako VTEC ustvari radi?
Svaki brijeg na bregastoj osovini ima dodatan veći brijeg u sredini. Klackalica je podijeljena na tri dijela od kojih su vanjska dva spojena, a unutarnji se prilagođava većem brijegu na bregastoj. Prilikom uključenja VTEC-a središnji dio klackalice se hidraulički poveže s druga dva te i klackalica gura ventile dublje te oni ostaju otvoreni kroz dulji period. Kasnije se pojavio i i-VTEC, no o njemu nekom drugom prilikom.
Proširenu verziju ovog može te pogledati u sljedećem videu meni osobno vrlo dragog kanala Donut Media:















