Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Home
  • Vijesti
  • Tuning
  • Retro
  • Najčitanije
  • Oglasnik
Piše Ivan IGloo Gluhak 24.03.2024

Evo kako je Yugo postao umjetnost

Loša reklama… Katastrofalni prodajni rezultati… Ekstremno loš nivo kvalitete…
Sve su to bili razlozi zbog kojih Yugo kao automobil nije uspio u pohodu na Ameriku.

Ali je usprkos tome uz malo kreativnosti postao savršenom bazom za kreativce s početka devedesetih.
A evo i kako…

Ovom su prigodom novinari pojeli svoje riječi kao nikada prije.
Foto: Library

Kada se Yugo pojavio na američkom tržištu, ideja je bila demonstrirati svu silu i pamet s kojom je raspolagala bivša nam država Jugoslavija. I kako je rezultatno stanje za državu ispalo tragično, tako je i Yugo kao automobil doživio istu sudbinu.
Tijekom samo nekoliko godina, Yugo je na području SAD-a dobio nekolicinu titula koje su podrazumijevale superlative. Ali svi su ti superlativi nažalost imali negativne sufikse. Jer biti najgori, najkvarljiviji, najružniji, najneudobniji i najsporiji definitivno nisu epiteti zbog kojih bi se itko na ovom svijetu trebao osjećati ponosno.
No upravo to se dogodilo za Yugo. I od premijere na tržištu „preko bare“ do danas, Yugo za mnoge slovi kao najgori automobil koji se u Americi ikada prodavao.

… a onda su stigle devedesete…

Yugo u svom izvornom izdanju. I za američko tržište.
Foto: Zastava (press)

Početkom devedesetih je MC Hammer pokrenuo dance-revoluciju i dvaput bankrotirao. U svijetu filma su publiku očaravali „Ghost“, „Thelma and Louise“ i „Goodfellas“, ali su tu istu publiku filmovi poput „Dead Alive“ i „Audition“ tjerali na želučane tegobe i padanje u nesvijest. Stoga se Yugo zapravo savršeno uklapao u polivalentnost devedesetih godina prošlog stoljeća. Jer je kao automobil bio nepoželjan i loš, ali je s druge strane bio dovoljno jeftin da ga neki od tadašnjih studenata umjetnosti iskoriste kao platno za svoje kreativne radove.

Yugo kao Zippo upaljač.
Foto: Yugo Art

Kevin O’Callaghan je kao umjetnik i professor trodimenzionalnog dizajna u “New York School of Visual Arts” došao na ideju svojim studentima dati zadatak. Tema dotičnog zadatka bila je “Uzmi Yugo i pretvori ga u nešto korisno”, što je zapravo već samo po sebi objašnjavalo što Amerikanci misle o ovom automobile.
Potom je striček Kevin kupio 39 primjeraka Yuga za 3,600 Dolara i dao ih u ruke svojim studentima koji su na bazi ovog omraženog ploda komunizma na četiri kotača stvarali svoje radove.
A onda je 1995. godine stvorena i serija prezentacija tih radova pod nazivom “Yugo Next” i ovi su umjetnički nastrojeni Jugići prošli sajmove u New Yorku, Los Angelesu, Montrealu i još nekolicini gradova u Americi i Kanadi.

Yugo kao toster.
Foto: Yugo Art

Studenti su zdušno prionuli poslu te je u relativno kratkom vremenu nastala sva sila nevjerojatnih radova. Uostalom, kako drugačije opisati Yugo harmoniku, Yugo toster, Yugo zahod i Yugo klavir?
Nikako, zar ne?!

Yugo kao harmonika.
Foto: Yugo Art

Ako bih morao birati koji me se od ovih konceptnih umjetničkih uradaka najviše dojmio, odabir bi bio težak. Jer između harmonike, poštanskog sandučića, odlagališta otpada, telefona i podmornice, tj. svih tema koje zajednički opisuju status i usmjerenje SFRJ u svijetu, moram priznati da titular pobjednika odlazi u najkontroverzniju varijaciju na temu umjetničkog Yuga.

Yugo kao tuš.
Foto: Yugo Art

Naime, između svih se tih umjetničkih radova ističe Yugo koji je napravljen kao ispovjedaonica s kakvom bi se mogla pohvaliti neka prosječna Katolička crkva. Pa iako možda to ovako kao informacija ne zvuči kao nešto posebno, vrijedi se sjetiti kako je Yugo stigao iz Kragujevca koji je u Srbiji. A u Srbiji Katoličke crkve baš i nisu “in”, već je umjesto njih u “điru” pravoslavna vjera i pravoslavne crkve.
Stoga je upravo ovaj Yugo za mene najkontroverzniji uradak koji se u sklopu “Yugo Next” serije izlaganja tijekom 1995. godine pojavio kao eksponat.

Yugo kao ispovjedaonica (katoličke) crkve.
Foto: Yugo Art

Sama ideja je dakle urodila nekim vrlo interesantnim radovima. A sam autor ideje izjavio je “Stvarno sam ugodno iznenađen radovima. Jer svi zajedno predstavljaju nevjerojatnu količinu mašte, a to je ponekad najteži dio nekog kreativnog procesa.
Ideja je započela mišlju “Gdje krenuti kada se Yugo ne želi pokrenuti” i prerasla je u želju za pretvaranjem beskorisnog proizvoda u nešto drugo. Time sam htio ovom konkretnom beskorisnom proizvodu podariti novi život i novu funkcionalnost. A moji su student u svemu tome uspjeli. I na impresivan način odradili zadano”.

Uglavnom, eto… Ova je umjetnička eskapada za Yugo učinila puno više od bilo kakvog odjela marketinga koji je sa svojim reklamama punio eter pojedinih televizija u Americi. I samim time je od jednog uglatog i Amerima smiješnog automobile barem na trenutak Yugo dobio jedan sasvim drugačiji status.
Pa iako mnoge liste najgorih automobile svih vremena u Americi na prvom mjestu nerijetko imaju upravo Yugo, nama je ovdje lijepo vidjeti da se iz cijele te ružne i smiješne priče ipak dogodilo i nešto pozitivno.

Yugo kao telefon.
Foto: Yugo Art

Samim time “kakva plata, takva vrata” (što je jedan od kupaca svojevremeno pronašao u vratima svog primjerka Yuga) možda ipak ima drugačije značenje. Jer vrata ovog jugoslavenskog čuda ipak nisu ostala zatvorena.
Pogotovo u našim krajevima, gdje Yugo i dan-danas oko sebe skuplja štovatelje.

Yugo kao roštilj.
Foto: Yugo Art

Podijeli s frendovima!

Ivan IGloo Gluhak
Dizajner, fotograf, tekstopisac i ovisnik o svijetu automobila od svoje treće godine života. Ponekad ljut, ponekad tvrdoglav, ali uvijek bez dlake na jeziku.
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.

<

Najčitanije

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Porsche 959 kao definicija savršenstva

Piše: Niko Poznat

Prema istraživanjima, luksuzne marke automobila najbrže gube na vrijednosti.

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Niko Poznat

Prvi pogled na 2026. BMW M2 CS: Povratak legendarnog sportaša

Piše: Niko Poznat

Renault predstavlja robusni koncept Renault 4 Savane 4×4 s pogonom na sve kotače

Piše: Niko Poznat

Renault Mégane: Trideset godina inovacija i uspjeha u kompaktnoj klasi

Piše: Niko Poznat

VIDEO: Luda vožnja u Teksasu: Auto vukao drugo vozilo unatrag – s vozačem unutra!

Piše: Niko Poznat

Predstavljen inovativni sustav za sigurnost gledatelja na automobilističkim natjecanjima

Piše: Niko Poznat

Yugo se vraća: Retro hit iz 80-ih ponovno na cestama


klik.hr

Mnogi su počeli stavljati aluminijsku foliju u frižidere: Ovaj trik će vam drastično smanjiti račun
CIA je prije pet godina objavila naizgled jednostavnu mozgalicu: Ljudi je dan danas pokušavaju riješiti
Ljeto nije ni počelo, a cijene već divljaju: Pazite koliko sada koštaju ležaljke i suncobrani
Hrvatu odbili reklamaciju proizvoda pola sata nakon što ga je kupio: "Nisam upoznat s tom praksom"
  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2025. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana