Europo, hvala ti nizašto
Još je preostalo tek nešto više od mjesec dana kada neki od ponajboljih američkih V8-motora dobivaju izgon iz Europe. Poput podstanara koji ne plaćaju režije ili pak osobe kojoj je u vezi ili braku pojam „monogamnosti“ jednostavno stran.

Ljubitelji automobila u današnje su vrijeme jednostavno postali hrpa bijednika. Endemi poput velebitske Degenije ili dinosaura koje tek pokoji nastavak Jurskog parka evocira u sadašnjost. Jer pravi zaljubljenik u automobile ne mari za ekrane i povezivost s nekakvim satelitima u orbiti Jupitera, već ga zanimaju neke druge stvari.
Brzina, ubrzanje, držanje ceste i vozački gušt samo su neke od komponenata koje pravi automobil namijenjen pravim auto-entuzijastima mora imati. No oko toga auto-industrija već odavno ne mari. Barem ne onako kako je marila prije. Jer u današnje vrijeme pobrkanih lončića i iskrivljenih vrijednosti pravokutnici sa 600 i više konja postavljaju rekorde na Nordschleifeu, Dieseli i Hibridi hvataju rekorde na utrkama diljem svijeta, dok s druge strane te priče super-automobili moraju zadovoljavati sve moguće i nemoguće sigurnosne standarde, a neki donedavno pravi vozački automobili imaju procesore zvuka i svu silu elektroničkih pomagala s kojima svoje vozače čine kastratima i nesposobnim tikvanima koji za volanom zapravo nemaju što tražiti. I to je činjenično stanje. Nažalost.
U današnje vrijeme SUV-modeli ubijaju s prodajnim rezultatima i svakih pet i pol minuta netko izmisli neko novo uglato čudovište koje fascinira publiku i tržište nekim novim pomagalom i komadićem preskupe opreme. Izmišljaju se svakojaki financijski planovi, ne bi li se svi ti glorificirani furgoni što je prije moguće udomili, te uzeli još veći dio tržišta.
S druge strane automobili sportskog karaktera bivaju zapušteni. A za to pak postoji hrpetina primjera koji cijeloj toj priči itekako idu u prilog. Npr. BMW M3 (ili M4) djeluje umjetno koliko i Cher. Mazda MX-5 ima snage koliko i prosječno gladno dijete iz neke zanemarene afričke države. Dodge Challenger u sebi sadrži toliko polovnih Mercedesovih dijelova, da bi se mogao nazivati „Dodge Furda“, a Nissan 370Z kao model je toliko star da će uskoro neka od prepisanih inačica Biblije imati neki primjerak tog automobila naveden u sklopu nekog psalma. I to su tek neki od primjera kojih iz dana u dan ima sve više.
…a onda je tu i ekologija, te normativi kojih se svako malo prisjete političari i njima slični ljudi koji već odavno izuzev vlastitog ega i bankovnog računa ne vide ništa i nikoga. I upravo u tom momentu dolazimo do jedne od najtragičnijih priča iz kuloara auto-industrije u posljednje vrijeme…
Ajmo odmah u glavu: dragi naši Europljani i svi oni koji se takvima osjećate, ovih dana iz ponude automobila na vašem (i našem) kontinentu izlaze dvije američke ikone. Jer Chevrolet iz prodaje na teritoriju „starog kontinenta“ povlači modele Camaro i Corvette. Da, dobro ste pročitali – Camaro i Corvette uskoro više nitko u EU neće moći kupiti.
Novi ekološki propisi EUnije stupit će na snagu 31. kolovoza ove godine. I u sklopu tih novih ekoloških propisa LT1 i LT4 motori s kojima su pogonjena ova dva američka sportska automobila više neće moći ni prismrdjeti tržištu na području europske unije, jer ne prolaze nove normative. Naravno da WLTP-normativi najnovije generacije dozvoljavaju modifikacije i zahtijevaju re-certifikaciju ovih motora, ali General Motors kao div koji se ionako već desetljećima izvlači iz krize sve to ne može i ne želi platiti. I zato Corvette i Camaro odlaze u nepovrat, a potencijalni kupci ova dva legendarna američka automobila ostat će bez mogućnosti kupnje i uvoza u svoju europsku zemlju.
Trenutna generacija oba modela uvedena je u Europu tamo negdje 2011. godine. I s vremenom su Europljani itekako shvatili koliko je brutalnosti i vozačkog gušta skriveno u ovim na momente neuglednim američkim paketima s kotačima na sebi. No kako sve to od 31. kolovoza odlazi u povijest, GM se odlučio već sada oprostiti od „starog kontinenta“ i ponuditi „Final Edition“ verzije Corvette I Camara. Prodaja je u Švicarskoj i Njemačkoj već počela, a ovih se dana cijela priča širi i na ostatak Europe, ali to malo kome znači nešto pozitivno. Jer u krajnjoj liniji uskoro stiže nova generacija Corvette koja u ovakvom stanju stvari neće moći konkurirati Europljanima na prostoru Europe. I to je zapravo tužno. A i glupo.
Naime, kako sportski automobilu u današnje vrijeme doista znače tek nekoliko promila na tržištu u smislu prodaje, tako zagađenje koje dotični ispuštaju u atmosferu nije veliko. Izuzev toga su svi oni posloženi prema već odavno postavljenim normativima koji kao okosnicu postojanja imaju očuvanje dišnih puteva polarnim medvjedima i djetlićima na drveću, pa stvarno nije jasno zašto se ne izmisli nekakvo izuzeće, umjesto da se na ovakav glup način ovi automobili miču s pojedinih tržišta usprkos šačici entuzijasta kojima su dragi. Jer prosječan sportski automobil nije SUV koji je u pogonu cijeli tjedan. Nije susjedov Golf Diesel koji dimi po gradu i vikendom zagađuje selo. Nije ni neko maleno gradsko potrkalo s kojim se voze današnji glorificirani taksisti i smetaju svima na cesti. Sportski su automobili ovakvog tipa jednostavno vikend-prometala s kojima se radi užasno malo kilometara. Samim time ne zagađuju puno, a državama zbog registracije, osiguranja i inih drugih davanja zapravo donose novac. I zato ovakve odluke jednostavno nemaju smisla. Ali su i dalje takve kakve jesu i tu pomoći nema.
Stoga nam na kraju ove priče ne preostaje ništa drugo, nego zahvaliti se hrpetini prekomjerno plaćenih likova koji udobno griju svoje guzice u EU-paramentu. Trebamo im se zahvaliti što tako lijepo odvojeni od stvarnog svijeta u kojem ljudi ginu i kopaju po smeću izglasavaju ovakve nebuloze i direktno utječu na nečije želje i snove. Treba im se zahvaliti što tako revno vode tuđe borbe, bez da uopće poznaju one za koje se bore, te s kojima na ovaj ili onaj način upravljaju sa svojim kretenskim uredbama i nepotrebnim zakonima. Jer ako ste kojim slučajem pomislili da će cijela ova eko-manija stati na Camaru i Corvette, onda ste se jako prevarili. Ovi normativi predstavljaju tek novi početak zbog kojeg će buduće generacije itekako hodati pješke. No to će tek stići na dnevni red. I prema svemu sudeći „proći“ bez problema.
Bravo Europa.