Da, Ministre? Mislim, stvarno…
Nakon totalno nepotrebne situacije koja je prije nekoliko mjeseci na parkingu jednog shopping-centra na rubu Zagreba spojila prepotentnog tikvana za volanom AMG GT-S i nedužne posjetitelje neslužbenog susreta auto-entuzijasta, vlastodršci i „provoditelji zakona“ u maniri „pipl mast trast as“ opet kreću s opresijom.
Ali ovoga puta se uz opresiju unutar jednadžbe „sigurnost i povjerenje“ uz poslovičnu lijenost uključilo i apsolutno nepoznavanje tematike.
Uglavnom, eto kako nam „generali nakon bitke“ odrađuju svoj posao…

Ajmo odmah na početku reći kako ne vidim pretjerano puno smisla ponavljati priču o idiotizmu, velikom egu i nepoznavanju vlastitog automobila koje je prije nekoliko mjeseci (na moje vlastite oči) rezultiralo tragedijom na jednom zagrebačkom parkingu. Uostalom, da sve to i nisam spomenuo, naši bi se mediji poput vampira i dalje posebice brinuli oko sisanja ove teme do kostiju. Jer na kraju krajeva treba stvarati senzacije i hvatati taj „klik viška“ pod svaku cijenu.
Uglavnom, priču svi jako dobro znate… Sivi Mercedes i klinjo za volanom kojem nije bilo dovoljno voziti skupocjeni automobil, već je čovjek jednostavno morao otići korak dalje nauštrb svih nas koji za razliku od njega volimo automobile, a ne sami sebe.

Policija je na cijelu priču promptno reagirala i to je za svaku pohvalu. Uviđaj je odrađen po žurnom postupku, klinac je priveden i strpan u istražni zatvor, pa se može bez problema reći kako su dečki i cure u plavom odradili svoj posao kako treba. No u cijelu se priču (naravno) morala prvenstveno upetljati „struka“ pa se odjednom pričalo o „prometnom terorizmu“ i tome sličnim idiotarijama. A onda se samo čekalo kada će i Ministar kao i mnogo puta do sada u javnost sletjeti poput vanzemaljca koji po prvi puta vidi tenisicu.
I to se naravno dogodilo samo nekoliko dana nakon ovog totalno nepotrebnog i neželjenog događaja koji je na sve nas ljubitelje svijeta automobila bacio sjenu i u očima neuke javnosti nas učinio divljacima i kretenima koji nemaju pametnijeg posla, nego vikendima gaziti ljude po parkinzima shopping-centara..

Naime, za pretpostaviti je kako ste vidjeli da se Ministar Božinović u svom obraćanju javnosti tijekom jednog lako pamtljivog intervjua obrušio na mlade. A vjerojatno ste vidjeli i kako je cijelu priču oko gaženja ljudi na parkingu povezao s nečim sasvim sedamnaestim. I to stvarno nebitnim (najblaže rečeno).
Citiram navode s portala Dnevnik.hr:
„Izloženi su, primjerice, desetom nastavku filma ‘Brzi i žestoki’, koji ima budžet 350 milijuna dolara. Sve to je nešto što mladi ljudi upijaju, a mi smo tu da sa svim resursima, a nemamo tolike novce poput produkcija, utječemo na njih da se razvijaju u pravilnom smjeru“.
Dakle, Ministar naš svagdašnji probleme ne vidi u kriminalcima koji bez domovnice i bez dokaza o porijeklu imovine jure okolo u automobilima od nekoliko stotina tisuća Eura. Ne vidi problematiku niti u pijanim idiotima koji iz dana u dan haraju našim cestama i za njih zakoni ne vrijede. Isto tako ne vidi probleme niti u ekipi koja po autocestama vozi 14 na sat u lijevoj traci i onim vječnim multi-tasking-moronima koji svoja prava manifestiraju tipkajući poruke po zaslonima svojih pametnih telefona dok voze prometnicama diljem lijepe nam naše.
Ali Vin Diesel i ekipa su definitivno krivi, jer sa svojim vratolomijama na filmu utječu na mladež i preodgajaju ih iz ljudi u životinje.
Bravo Ministre. Svaka čast na tezi kakve se niti legendarni „Pajtonovci“ ne bi sjetili.
Nakon takve mentalne dijareje odrađene pred kamerama od strane prvog čovjeka MUP-a, moram priznati da sam si postavio pitanje što bi bilo da npr. neki drugačiji filmovi uzmu maha i dobiju budžete kakve ima deseti nastavak „Festendfjurijus“ franšize…

Kako bi npr. javnost reagirala da se s takvim budžetom snimi nova verzija filma „Audition“? Bi li se povećala količina otmica i mutilacija samaca po stanovima?
Možda bi još malo narasla konzumacija opijata ako bi se „Trainspotting“ ponovno snimio s velikim budžetom ili bi možda narastao broj ljudskih stonoga kada bi „The Human Centipede“ bio pušten u hrvatska kina?
Ako se mene pita, sve je to glupost. Jer film je medij baš kao igrice, glazba i još svašta nešto, pa koliko znam nikome normalnom nije palo na um držati dah dok glumi „pčelu u žlici čaja“, niti su mase nakrcane unutar narodnjačkih klubova u maniri teksta „Hej, hej, konobaru, donesi mi štok, hoću da se napijem da zaigram rok“ konačno počele slušati glazbu umjesto jeftinih nota.

Isto vrijedi i za igrice, jer nakon uspješnica poput npr. franšize „Need for Speed“ nisam baš vidio hrpetinu kvalitetno presloženih automobila koji jure u prometu. Dapače, vidio sam neke u tvorničkom izdanju koji stoje krivo parkirani ili izvode slalome po ulici, ali iskreno sumnjam da su za volanom tipični igrači „NFS-a“, jer takvi „ruralni tipovi“ (da ne kažem seljačine) najčešće ne znaju niti upaliti kompjuter, a kamoli nešto više od toga.
Dakle izjava o velikom budžetu jednog filma i distribucija dotičnog filma u hrvatska kina ima smisla otprilike kao i prosječna istraga neke afere zbog lopovluka u našim krajevima.
Odnosno nikakvog.

Psiholozi se slažu da određeni audio-vizualni materijali utječu na mentalni sklop kod nekih ljudi i da se tu i tamo izloženošću nečem negativnom od strane bilo kakvog medija mogu stvoriti određeni poremećaji. Ali kriviti „Fast X“ za to što je netko pregazio ljude divljajući po parkingu shopping centra može samo netko kome uopće nije poznata tematika priče. Ili pak netko koga dotična tematika niti ne zanima baš previše.
I to je zapravo najtužniji dio ove priče u sklopu koje se svako malo izjednačavaju divljaci i moroni u skupim automobilima s pravim auto-entuzijastima koji slažu svoje automobile i pokušavaju ih unaprijediti na sve moguće i nemoguće načine.

Mediji i društvene mreže prepune „hejtera“ koji također nemaju pojma o subkulturi koja je iz „tuning“ scene izrasla također svako malo u javnost pumpaju bijes, osude i raznorazne druge negativnosti, generalizirajući pri tome sve koji imaju automobil i njime upravljaju. Ali nitko od njih se ne pita je li generaliziranje u redu i nije li možda među finim linijama ipak moguće pronaći razliku između ljubitelja svijeta automobila, onih kojima automobil predstavlja prijevozno sredstvo i nekoga kome automobil služi kao lijek za komplekse i(li) mikropeniju.
Ministar sa svojim preplaćenim lakejima koji zajedno sa svojim kupljenim diplomama glumataju moralne vertikale i „struku“ također ne vidi razliku. I ne zanima ga da li ona uopće postoji.
Zbog toga se (posebice) tijekom vikenda odrađuju „akcije“. I to pazite sad: usmjerene prema parkiralištima shopping-centara gdje se traže krivci za sve ono loše što se u prometu događa.
Ministar to naziva „prevencijom“, ali ja bih to nazvao malo drugačije. Možda maltretiranjem ili demonstracijom gluposti i neznanja koje nam na bazi države kroji svakodnevicu.
Hm…

Bilo kako bilo, kao rezultat „akcije“ jednog od proteklih vikenda (kako navodi portal Index.hr) eto nam za početak ovakvih vijesti:
„Pojačanim postupanjem policijskih službenika u nadzoru prometa, odnosno kontroli vozila i vozača utvrđena su ukupno 102 prometna prekršaja, jedan prekršaj iz Zakona o obveznim osiguranjima u prometu i tri prekršaja iz Zakona o suzbijanju zlouporaba droga.
Policijski službenici utvrdili su 29 prekršaja zbog upravljanja vozilom pod utjecajem alkohola te su dva vozača zadržana na triježnjenju. Zbog nepropisne brzine zabilježeno je 19 prekršaja, evidentirano je osam prekršaja nekorištenja sigurnosnog pojasa, 13 prekršaja isteka važenja prometne dozvole i tri prekršaja isteka važenja vozačke dozvole“.
…a zatim i ovakvih: „Iz policije kažu da su policijski službenici zabilježili su jedan prekršaj zbog upravljanja vozilom za vrijeme izrečene zaštitne mjere zabrane, pet prekršaja prolaska vozilom na znak crvenog svjetla, jedan prekršaj zbog upravljanja vozilom prije stjecanja prava na upravljanje, jedan prekršaj zbog odbijanja provjere utvrđivanja prisutnosti opojnih droga u organizmu te 22 ostala prekršaja“.
I? Gdje se tu navode ovisnici o serijalu „Festendfjuriusa“ i njihovi „tjunirani“ automobili koji zajedno sa svojim vlasnicima vrište, urlaju, divljaju i u općenitom smislu siluju prometnice u Hrvatskoj?
Gdje su sve te Babaroge od automobila i poremećeni i potencijalno homicidalni robovi vlastitog ega u obliku njihovih vlasnika?
Hmmm…

Nije li sve ovo gore navedeno klasična slika hrvatskog prometa u kojem se pijanci i narkomani zajedno s neznalicama i ovisnicima o telefonu svakodnevno vozikaju po hrvatskim prometnicama?
Nije li riječ o rezultatima „akcije“ koji ni u kojem smislu ne spominju „tjunere“, ali istovremeno upravo u toj ekipi traže dežurne krivce?
Odgovore na ta pitanja svi jako dobro znamo – baš kao i to da je uvijek lakše okriviti manju grupu ljudi i proglasiti ih nepoželjnima i opasnima, kako se ne bi trebalo uhvatiti posla i promijeniti zakone koji ne valjaju niti papira na kojem su napisani.
Jer to predstavlja jedinu realnost koja na ovim prostorima vrijedi već desetljećima te s kojom auto-entuzijasti u „ovom“ ili „onom“ obliku nemaju ama baš nikakve veze.
Generaliziranje i totalno nepoznavanje (ili ignoriranje) tematike za Policiju je očito dio upute i pravilnika o radu. Jer ako nije, onda je jako teško objasniti rečenicu poput ove:
„Vozači koji upravljaju modificiranim vozilima, tehnički neispravnim i raznim drugim motornim vozilima stvaraju buku te takvim načinom vožnje također remete javni red i mir i krše propise, posebice u cestovnom prometu“.

Stavljati „modificirana vozila“ u isti koš s „tehnički neispravnim vozilima“ nije baš neki kompliment za sve one koji su na neki način od svojeg automobila učinili brže, bolje, kvalitetnije i sigurnije prijevozno sredstvo. A „razna druga motorna vozila“ ne znam niti kako bih uopće objasniti što bi to konkretno značilo, jer pod takvu kategoriju mogu potpadati i traktori, kombajni i sva sila gospodarskih vozila s kakvima se Policija na terenu tijekom svoje „akcije“ sigurno nije susretala. Osim ako djelatnici Policije nisu imali sačekušu negdje na polju u pauzi između spavanja i gableca.
Prema tome dragi Ministre, ajmo stvari po staviti ovako…
Za stanje u prometu nisu krivi mladi vozači. Nisu krivi „tjuneri“ i „stajleri“ te oni kojima automobili predstavljaju polje interesa i afiniteta.
Krivi su pompozni i neodgojeni moroni prepuni kompleksa kojima s lošim zakonima, nepotizmom i svom silom drugih „izama“ podilazite upravo vi koji stojite iza svih tih zakona nalik Ementaleru. Onih koji „bolje od nas“ za volanom svojih skupih automobila svi ti zakoni ni najmanje ne interesiraju, jer su upravo zbog vas najčešće svi takvi „vozači“ postavljeni iznad njih.
I to najčešće zbog mjesta rođenja ili članske iskaznice stranke na vlasti.
A zna se o kojoj se stranci radi.

Umjesto da prosječnog tikvana za volanom automobila s 8 milijuna konja koji košta milijardu Eura pitate za porijeklo imovine i malo istražite čime se dotična osoba u životu bavi, vi gnjavite nas „obične smrtnike“ koji nerijetko na rate plaćamo registraciju svojih automobila.
Umjesto da mijenjate zakone i educirate sudionike u prometu, vama je i dalje opresija na dnevnom redu. I očito vam je bitnije kreirati „akcije“ i uzimati novac od kazni koje u sklopu zakona čak podrazumijevaju one za otvorene prozore na automobilima, nego stvarno raditi na tome da promet u Hrvata postane siguran.
Nadalje, umjesto da svako malo „pitate struku“ radije priupitajte nekog od nas koliko vremena provodimo tražeći (plaćeni) parking zbog neukih, prepotentnih i na ovaj ili onaj način povlaštenih morona koji svoje automobile „parkiraju“ kao da ih je donijela voda.
Zatim pitajte i koliko stojimo u gužvama jer za volanom prvog automobila na semaforu stoji degenerik s telefonom u rukama koji upravo radi „selfie“ umjesto da se pokrene s mjesta.

Kad smo već kod semafora, vrijedi priupitati i zašto oni većinom nisu sinkronizirani i koliko se goriva troši zbog konstantnog kretanja i stajanja, a onda se u sklopu jednadžbe o sigurnosti priupitajte i zašto Zagreb nema tajmere na semaforima, dok npr. Varaždin i Zaprešić imaju.
Uglavnom, ako se već toliko brinete o cestovnom prometu, mogli biste onda za početak umjesto slatkorječivih i krležijanski odabranih rečenica i floskula lijepo izvući glavu iz guzice, sjesti u Ministarstvo zajedno sa svojim pomoćnicima i pobočnicima pa se lijepo dogovoriti oko određenih realnih i svrsishodnih pravila i regulativa. Jer ove aktualne zajedno s vama nemaju baš pretjerano puno smisla.
Mogli biste se svi zajedno i prestati praviti pametniji od Nijemaca i TÜV-a (od kojih ste ionako kopirali većinu toga i potom od kopiranog napravili sprdnju), pa stvari pokrivene tim regulativama odobrite za ugradnju i korištenje na „tjuniranim“ automobilima. Zatim krenite smišljati zakone s kojima biste pijance, narkomane i ovisnike o telefonima za vrijeme vožnje maknuli s ceste.
I kada to sve završite, onda se prihvatite regulativa vezanih uz psiho-testove i testiranje inteligencije i motoričkih sposobnosti pri upisu u auto-škole, jer usprkos zazivanju prava na vozačku dozvolu nije baš svatko mentalno i fizički spreman za vožnju i to bi pravo trebalo prestati biti pravo te postati privilegija.
A onda se na kraju naučite razmišljati i ispravno artikulirati misli prije nego pred kamerama za neku ružnu situaciju u prometu okrivite Vina Diesela i filmski svijet.
Jer ako samo malčice pogledate oko sebe, vidjet ćete da vaša ekipa u plavom nije ni približno usporediva s „Avatarima“.
Zahvaljujem svima na pažnji i do čitanja.
