Biste li dali 150,000 dolara za ovaj BMW?
…ili je pitanje iz naslova jednostavno retoričkog tipa?
BMW M3…E30…kockica…revolucija…uspjeh…utrke…slava…prvijenac…revolucija…bla, bla, bla…i tako unedogled. To bi ukratko bio presjek onoga što u današnje vrijeme skoro na dnevnoj bazi čitamo u obliku komentara na našoj Facebook-stranici.
Naravno da se s dobrim dijelom ekipe u tome slažemo, no kako je od prvog primjerka BMW-a M3 E30 prošlo već nekoliko desetljeća, te kako u usporedbi sa svom silom tehnologije u sklopu BMW-ove „nove ere“ ova „M-kockica“ ipak predstavlja automobil starijeg datuma proizvodnje, tako ipak ne treba generalizirati cijelu priču i razbacivati se pojmovima poput „zakon“ i „ustav“ ili pak složenicama poput „najbolji ikad“ i sličnih kakvima se BMW-entuzijasti služe.
Na onoj osobnoj bazi mogu reći da sam o „kockici“ s M-oznakom kao klinac sanjario otvorenih očiju – pogotovo kada sam prvi puta sjeo u jedan (trkaći) primjerak onako lijepo oblijepljen u zaštitne boje i logotipe Waltera Wolfa. No „kockica“ je tada za mene bio nedostižan san i tu dolazim do prvog problema vezanog uz taj automobil.
Naime, kako su prolazile godine, ideja o knjižici vozila u kojoj je uz moje ime napisano i BMW M3 E30 lagano je i sigurno padala u drugi plan, jer od tih vremena do danas se svijet automobila promijenio preko nekoliko puta, te danas takav automobil košta i više nego što je to bio slučaj u „zlatnim danima“ za prvi M3.
Stoga vrijedi zaključiti kako je u smislu automobila „za svaki dan“ M3 E30 najbolje prekrižiti i posvetiti se nekom novijem i u današnje vrijeme normalnijem automobilu.
No koliko god da sam svjestan kako je „kockicu“ u mnogim segmentima pregazilo vrijeme i kako u današnje vrijeme postoje manji automobili koji oko prve „eM-trojke“ mogu raditi krugove na stazi, to tjeranje ovog BMW-ovog modela u zaborav ipak nije moguće, jer sam se ovom automobilu oduvijek divio.
Takvo razmišljanje vrijedi za mnoge od nas koji smo svijet automobila obožavali i nekad i danas, te smo tijekom godina mijenjali kriterije vezane uz naše osobne automobile. Zovimo to sazrijevanjem ili odrastanjem, kako bi nam roditelji bili sretniji.
No s druge strane se mnogi od nas ponekad zamisle i u mašti odu u sfere „dobio sam na LOTO-u“, te otvorenih očiju opet počinju sanjati sve i svašta. Tada se krenu stvarati liste automobila koji bi u jednoj od garaža definitivno našli svoje mjesto, te BMW M3 E30 za mnoge sjeda na svoje mjesto u njima i predstavlja jedan od omiljenih dijelova povijesti – ne samo BMW-ove, već i one svijeta automobila u cjelini.
Uglavnom, tako je i sa mnom.
E sad…tu opet nastaje problem, jer „kockica“ s tom legendarnom oznakom iz dana u dan ima sve manje, pa samim time čak i za one kojima snovi nisu potrebni da bi u garaži imali neki od primjeraka cijela ta priča postaje nemogućom misijom.
Zato je prava sreća da se održavaju aukcije na kojima se tu i tamo pojavi i pokoji primjerak „kockice“ s oznakom „najbržeg slova na svijetu“, te uz (često) paprenu cijenu istovremeno nudi i automobil koji oni dubljih džepova više ne trebaju samo sanjati.
Uglavnom, jedan je takav slučaj upravo pred nama.
Naime, prije nekoliko dana se u dalekom Hong Kongu pojavio jedan od apsolutno raritetnih primjeraka BMW-a M3 E30 Sport Evolution.
Dotični ne treba puno predstavljati, jer je riječ o jednom od najposebnijih BMW-ovih modela svih vremena. No za one koji možda ne prate svijet automobila u stopu, recimo samo da je 2,5-litarski motor ojačan na nekih 254 konja, te da je oveći dio komponenata karoserije, ovjesa, te pogonskog i mjenjačkog sklopa podvrgnuto seciranju, preinakama i unaprjeđenju.
Time je Sport Evolution M3 doslovce postao trkaći automobil za cestovnu upotrebu, te BMW-entuzijastima diljem svijeta tih godina ponudio savršen motiv za neplanirane odlaske na WC.
Uglavnom, sve su komponente ovog konkretnog automobila upravo tamo gdje trebaju biti, boja je crna i traka koja okružuje automobil sa svih strana je crvena.
Godina proizvodnje automobila je 1990. (dakle zna se gdje je bio ´91.), a od tada do danas automobil na satu bilježi nekih 79,000 kilometara, što bi mnogi auto-mehaničari starijeg kova komentirali „Ma nije ni razrađen kak´ spada“.
Interijer tu priču o malom broju kilometara itekako dobro potvrđuje, jer sjedala i volan izgledaju doista novo. No na takvom automobilu čovjek niti ne bi očekivao da se vlasnik „igra školice“ i pokušava krpati pojedine dijelove, ne bi li ga učinio „atraktivnim“ i tako ga oglasio na stranicama nekog oglasnika.
Uostalom, nije riječ o Hrvatskoj ili nekom domaćem prodavatelju, pa je već samim time manje razloga za brigu ili skepticizam zbog potencijalne prevare.
Dakle, ovaj se BMW M3 E30 Sport Evolution nalazi u Hong-Kongu, te sa svim svojim atributima i manje od 80,000 prijeđenih kilometara doista izgleda kao vrijedna investicija za nečiju garažu snova.
Doduše i cijena je poprilično paprena, te iznosi 150,000 dolara, no iskreno vjerujem da bi se mnogi od nas bez ikakvog problema odlučili istresti taj novac kada bi za to imali prilike.
Da, „kockica“ s oznakom „M“ bez većih se problema može pronaći i kupiti za dva do tri puta manje novaca, ali kako je tijekom proizvodnje ovog BMW-ovog modela ipak bilo „kockica“ i „kockica“, tako ovaj primjerak ispada vrijedan svakog centa.
U krajnjoj liniji za volanom Sport Evolution verzije prve generacije BMW-a M3 osjećaj pravog trkaćeg automobila nikada nije bio bliži.
Tako barem kažu oni koji su tijekom tih zlatnih vremena imali prilike voziti pravu trkaću verziju ovog automobila, te nakon toga sudjelovati u razvoju ove cestovne verzije.
Stoga ovaj M3 doista ima veliku vrijednost – i kao automobil i kao investicija koja će kroz godine (pretpostavljam) vrijediti još više novaca.


















