Bentley (i opet) promovira gluposti – Najbrži SUV na svijetu!
I to ultra-skupe i mega-giga-ultra-nepotrebne gluposti. A da o obliku karoserije i licu poremećenog robota iz neke znanstveno-fantastične serije iz sedamdesetih uopće ne pričamo…
Na samom početku ovog teksta imam jedno pitanje… Kakve ste automobile na posterima imali u sobi kada ste bili mali? Za sebe znam odgovor i nije mi neugodno podijeliti ga javno: bijela Ferrari Testarossa u kombinaciji s Donom Johnsonom i P.M. Thomasom, srebrni Jaguar XJ-220 s boka u nekakvom crnom ambijentu i crni Lamborghini Countach LP-5000S QuattroValvole kraj kojeg je stajala natapirana Farrah Fawcett obučena u crni latex. I to je to. Takvi su bili automobili iz vremena mog odrastanja. I to je danas vjerojatno zanimljivo tek nekakvom psihologu ili specijalizantu psihijatrije, jer današnji klinci za gore navedene automobile možda nikada nisu niti čuli.
U današnje vrijeme su postere po zidovima zamijenili ekrani kompjutera, pametnih telefona i tableta. I na svakom od tih ekrana postoje nekakvi “wallpaperi”, tj. neki motivi koji se pokazuju onog momenta kada se neki od spomenutih uređaja otključa. Koliko sam imao prilike vidjeti, većinom se ti motivi svode na isprazne i glupave “selfie” fotografije “okinute” u sklopu nekog lijepog vremena ili tek momenta koji nekome nešto znači. No između ostalog, tu se sporadično pronađe i neki automobil ili barem logotip nekog proizvođača kojeg današnji klinci i klinceze iz ovog ili onog razloga obožavaju. No moram priznati da još nikada nisam vidio zaslon nečijeg ekrana na kojem bi se ukazao neki SUV – ma koliko snažan, luksuzan i poseban dotični SUV bio.
Razloge oko toga stvarno ne mogu ni pokušati pogoditi. Ali ono sarkastično “ja” za početak kaže da prosječan SUV niti ne stane na prosječan ekran, a zatim ide ona obavezna priča o pravokutnicima i inim drugim geometrijskim tijelima koji u dizajnu prosječnog SUV-a očito imaju posebno značenje. Pa kako današnji klinci više vole “fejsić” nego matematiku i geometriju, to kronično pomanjkanje SUV-ova na “novokomponiranim posterima”, tj. zaslonima računala, laptopa i pametnih telefona nikog normalnog ne bi trebalo pretjerano čuditi.
Doduše, današnji klinci ne poznaju svijet bez SUV-modela, pa se pokoji tu i tamo ipak zalomi na nekom ekranu, no taj nije dugog vijeka, jer već za nekoliko mjeseci umjesto njega dolazi neki drugi. I tako unedogled…
No zašto ja sad sve ovo pišem?
Jednostavno zato što za razliku od nekadašnjih vremena uglova i oblih linija podređenim performansama, ova današnja s predimenzioniranim karavanima i prenamijenjenim furgonima jednostavno baš i nemaju pretjerano puno smisla. A to je pak pogotovo vidljivo u domeni tzv. “performance” SUV-modela.
Prosječan pripadnik te “performance” kategorije i dalje izgleda poput pravokutnika na kojem su se iz nekog razloga našli neki detalji poput svjetala, vratiju ili pak nečeg sasvim sedmog. Dizajneri su ih pokušali oplemeniti i nekim agresivnim detaljima zbog kojih barem nazivno postoji distinkcija između “običnog” SUV-a i onog s milijun konja. Ali sve to skupa i dalje nema nikakvog smisla, jer se u konačnici i opet vraćamo na geometriju i matematiku, tj. pravokutnike. To pak naravno ne sprječava proizvođače automobila da na sve moguće i nemoguće načine guraju u grlo sve te SUV-modela neovisno o konjima, “njutnima”, rekordima na Nordschleifeu i sličnim “atributima” modernog vremena. A kupci to prešutno odobravaju i kupuju…i kupuju…i kupuju. Jer lijepo se voziti na povišenom mjestu i pod papučicom gasa imati milijun konja. Lijepo je imati svu silu opreme i tehnologije, te je lijepo svim tim detaljima društvu prešutno poručivati “bolji sam od tebe”. Uostalom, sama istraživanja nekih nezavisnih medija tome svjedoče, pa izjaviti takvog što već odavno nije pretpostavka, već u velikom postotku činjenično stanje.
…a onda su tu i aktualna vremena u sklopu kojih je na krivom bojnom polju netko odlučio mjeriti je li mu veći od nečijeg drugog… I tu se Bentley zapravo savršeno uklapa.
Prvi (i jedini, ako zanemarimo vječno odvratan koncept pod nazivom EXP-9) iskorak u domenu SUV-modela za Bentley nazvan je Bentayga. Iz Bentleya ovaj naziv modela opisuju doista posebno, te kažu: “Model Bentayga je nazvan po Roque Bentayga na otoku Gran Canaria na Kanarskim otocima. Ovaj otok privlači pozornost iz svih smjerova. Prepun je izazovnih uspona i spektakularnih panoramskih pogleda na bogat i raznolik krajolik”. Hm… Ponekad se stvarno zapitam jesu li Bentleyevi dizajneri ikada vidjeli ovaj opis, jer Bentayga iz nekih kuteva stvarno djeluje poput Bendera iz Futurame – i to nakon sedam kvarova i četiri kilograma LSD-a.
No pustimo sad to, jer kako kažu naši stari, “ukusi su različiti i o njima nema rasprave”.
Bentleyev odjel marketinga je dakle odradio svoj posao upravo onako kako treba. I to je sasvim u redu. No onda se netko pametan sjetio za Bentaygu uvaliti slogan “najbrži SUV na svijetu”, što otprilike zvuči poput “ženske porno-dive s najvećim k… (ups…cenzura) na svijetu” ili pak “nogometaša s najviše završenih fakulteta na svijetu”. Dakle, nikako. Pompozno, nepotrebno i što je najgore od svega, irelevantno. Jer Bentley Bentayga nije automobil u kojem će itko ikada poželjeti juriti 300 kilometara na sat, niti ta brzina predstavlja prirodan habitat za ovaj glorificirani furgon s kožnim sjedalima i hrpetinom kroma. Stoga je taj netko pametan sa svojim sloganom otišao totalno u krivom smjeru, jer proglasiti jedan SUV najbržim na svijetu stvarno nema nikakvog j… (ups…opet cenzura) smisla. Ali kada se silnim performansama i konjima hvale svi konkurenti unutar “performance” SUV-klase, što ne bi i Bentley.
E sad…otkako je prije nekoliko mjeseci u prodajne salone doletio Lamborghini Urus i otprilike istog momenta postao najsjajnijom zvijezdom na tom “performance” SUV nebu, tako je pokrenuta jedna totalno nenormalna dimenzija cijele te poremećene priče u obliku pravokutnika.
Odjednom Mercedes-Benz najavljuje neke nove SUV-boleštine s oznakom AMG-svašta-nešto, BMW prijeti s X5M verzijom svojih glomaznih čudovišta, a Ferrari i Aston Martin ubrzano rade na svojim kreacijama unutar ovog mega-popularnog segmenta iz svijeta automobila. Stoga nikoga ne treba čuditi da se i Bentley odvažio svoj “najbrži SUV na svijetu” učiniti još bržim.
Dotični se Bentley i dalje naziva Bentayga. I dalje je užasan iz svih kuteva i pogleda, te i dalje djeluje kao raj za burzovne mešetare i olinjale bogataše. No za razliku od prethodnih izvedenica ovog modela, novi “najbrži SUV na svijetu” dolazi s oznakom “Speed”.
Wow! Super, zar ne?!
No što to u prijevodu znači?
Ukratko, Bentley Bentayga Speed pod poklopcem motora ima svim “vagenašima” poznati W12 – zajedno sa 6 litara zapremine, dva Turbo-punjača i čak 26 konja više nego što je to do sada bio slučaj. Doduše, inicijalno su najave za ovu Speed-verziju Bentayge govorile o 650 konja, pa je brojka 626 u usporedbi s time ispala malčice nedorečeno (pogotovo kada se u jednadžbu ugura Lambo sa svojih 641 konjskom snagom), ali to u ovom momentu i nije toliko bitno, jer se ionako radi o hrpetini konja koje nitko s dva zrnca soli u glavi nikada neće iskoristiti do kraja i(li) kako treba.
Sva je ta snaga u kombinaciji s čak 900 Nm maksimalnog okretnog momenta (buraz) dovoljna za ubrzavanje ovog cca. 2,5 tone teškog pravokutnika do stotke za nekih 3,9 sekundi, što je pak zapravo vrlo zanimljiv podatak. Naravno, ne toliko zanimljiv koliko onaj koji u sklopu brošure na tržište donosi Lamborghini Urus, odnosno 3,6 sekundi. Oko toga u Bentleyu očito ne brinu, jer u krajnjoj liniji, Lambo nije toliko luksuzan. I to je zapravo točno.
Dakle, Bentley Bentayga Speed ne mari za manjak u smislu snage. Ne mari ni za nešto zatupljenija vozna svojstva i nešto širu orijentaciju prema performansama. Jer u usporedbi s Lamborghinijevim modelom Urus ovaj Bentley ima jednu stvarno posebnu značajku. A ta se svodi na maksimalnu brzinu zbog koje Bentayga Speed uvjerljivo potvrđuje svoju titulu “najbržeg SUV-a na svijetu”.
Naime, dok Lamborghini Urus kao pretendent na tron “najbržeg SUV-a na svijetu” može potegnuti uvjerljivih 304,6 kilometara na sat, Bentley se odvažio potvrditi svoj status i za Bentaygu Speed omogućiti maksimalnu brzinu od cijelih 305,7 kilometara na sat. Dakle, u prijevodu čak 1,1 km/h više.
I to je stvarno posebno. Nije li?
(nadam se da primjećujete sarkazam)
Brošura za ovaj “još brži od najbržeg SUV-a na svijetu” prepuna je superlativa i “fensi-šmensi” opisa. No jednostavno nemam želudac ispisivati ih ovdje. A i tekst je ionako postao previše dugačak. Stoga vrijedi spomenuti tek mjenjački sklop s 8 brzina (koji je onako usput rečeno identičan kao i onaj s kojim raspolaže Lamborghini Urus) i “pojačan odaziv” s kojim dotični raspolaže. A onda vrijedi spomenuti i pojam “dinamičan” koji je Bentley u tek nekoliko rečenica prvih službenih najava uspio iskoristiti čak sedam puta. Dakle, stvarno se radi o jednom posebnom automobilu koji ispada uvjerljivim u svakom pogledu – osim snage, ubrzanja, kočenja, i cijene, ali uz 1,11 kilometara na sat više od prvog i najljućeg konkurenta iz “performance” SUV klase.
Treba li uopće spomenuti kako su i Lamborghini i Bentley dio istog koncerna i kako je zapravo samo pitanje vremena kada će glavni i odgovorni ljudi u Volkswagenu dječici oduzeti igračke? Na to biste pitanje najbolje mogli odgovoriti sami. A ja nakon nastavka ovog besmisla i “Performance SUV ratova” odoh u penziju…