Automobili za hrabre (i pomalo lude): Lancia Thema 8.32
Iako sam već prije sastavio listu s kojom serijal tekstova u kojem se spominju „automobili za hrabre“ dolazi u obliku objava, svejedno mi je bilo drago kada me prije nekoliko dana jedan simpatičan čovjek podsjetio na ovaj automobil.
Stoga je red da i ja podsjetim vas cijenjene čitatelje, jer ovaj (prema mnogima) ultimativni “sleeper” kombinira dva itekako posebna svijeta…
Lancia Thema 8.32
Ako kupovina originalne majice s Ferrarijevim logotipom predstavlja nešto lijepo i zanimljivo, onda direktna poveznica jedne naizgled obične limuzine i Ferrarijevog V8 motora mora biti nešto nenormalno i ultra-uzbudljivo. Ili možda ipak ne…
Bilo kako bilo, eto nam još jednog kandidata koji je svoje mjesto pronašao gdje i ostali „automobili za hrabre“.
I ne… Koliko vidite, nije riječ o Alfi Giuliji Q.
Iako su osamdesete donijele hrpetinu interesantnih stvari te počevši od glazbe, preko filmova i serija, pa sve do „gejmerske“ industrije fasciniraju i dan-danas, te iste osamdesete nisu baš bile polje ružmarina i suncokreta u domeni auto-industrije. Jer tih su godina proizvođači pronašli milijun i jedan način za varanje, povećavanje profita srozavanjem nivoa kvalitete i prodavanje magle u obliku glasnih i kontroverznih slogana.
No to i dalje ne znači da automobile iz osamdesetih godina prošlog stoljeća treba staviti na stup srama, jer to ne bi bilo fer i korektno.
Kada je Lancia Thema lansirana u svijet tamo negdje 1985. godine, svijet automobila nije znao što bi uopće mislio. Jer odjednom jedan od najtvrdoglavijih, najkontroverznijih i najluđih proizvođača automobila na svijetu želi parirati dosadnim njemačkim limuzinama i time kupcima predstaviti još jedan izbor za kupnju unutar te kategorije svijeta automobila.
Riječ je o automobilu koji je legendarni studio Pininfarina s guštom nacrtao i potpisao. Kvadratičasta i pomalo uglata, ali i dopadljiva karoserija imala je svoje atribute i onaj talijanski modni izričaj s kojim su manje-više svi njihovi automobili stizali na cestu.
Lancia Thema je od samog početka razrade u svojoj srži predstavljala luksuzni automobil. Odnosno tako se barem na prvi pogled i čitajući brošure činilo.
Ova je Lancia na nišanu imala Audi 100 i BMW serije 5, a proizvodila se u isto vrijeme kada i neki puno razvikaniji i nazivno zanimljiviji modeli. Ali onda su Talijani i opet bili Talijani, pa je nakon poprilično nezaboravne siluete ovog automobila u fokus po tko zna koji puta upao nizak nivo kvalitete izrade, interijer izgrađen od reciklirane plastike i završna obrada nalik onoj s kakvom se može pohvaliti prosječni uzbekistanski frizeraj.
Uz klasičan i čak za šezdesete godine prošlog stoljeća poražavajući nivo kvalitete izrade pojedinih komponenata tih godina u Italiji, Thema začudo i nije imala pretjerano puno problema. Valjda su se zato oci Lancie u jednom trenutku odlučili vratiti u domenu ludila te sklopiti dogovor s Ferrarijem i time stvoriti automobil koji bi doista mogao parirati najboljem i najbržem što u kategoriji limuzina nude Nijemci.
Uglavnom, nakon dogovora as Ferrarijem, pod haubu jedne naizgled obične Theme uguran je motor iz modela 308 QV.
I tada je Lancia Thema 8.32 zaživjela.
Kako je na Themi 8.32 trebalo napraviti jako puno toga prije nego svrati u salone i ode svojim budućim vlasnicima, tako su se ljudi u Lanciji prihvatili posla.
Dorađene su kočnice, ovjes, dijelovi šasije i mjenjački sklop. A kako u Ferrariju tih nisu imali vremena sastavljati dogovoreni višak Tipo F105L motora, taj je posao prebačen u Ducati.
Karoseriji nije dodavano puno toga, ali vrijedi spomenuti da je Lancia “By Ferrari” na svom dupetu imala aktivni stražnji spojler.
Da… Aktivni. U osamdesetima.
Uglavnom, kada je Lancia Thema 8.32 kao službena verzija modela predstavljena svijetu, na sebi nije imala nikakva Ferrarijeva obilježja. Ali je zato uz oznaku 8.32 pod haubom kucalo originalno V8 srce iz Maranella s cijelih 240 konja koji su vozaču stajali na raspolaganju u bilo koje doba dana ili noći.
Odnosno, kako je velik broj od ukupno tek nešto više od 3,500 prodanih primjeraka pokazuje, ti su konji bili na raspolaganju kada je Thema 8.32 htjela upaliti.
Ne treba zaboraviti da tih dana Lancia nije kotirala baš najbolje u smislu kvalitete izrade i pojedinih komponenata. Ali ne treba zaboraviti niti da su se tih dana Ferrarijevi modeli učestalo kvarili, pa cijela priča oko Ferrarijevog motora u Lancijinoj karoseriji možda i nije ispala najboljom idejom na svijetu.
No to će reći tek skeptici i svi oni ziheraši koji uporno i bez nekog realnog razloga štuju BMW, Audi i Mercedes-Benz dok Themu nikada nisu niti vidjeli, a kamoli vozili. Takvi nikada nisu imali interesa prema Themi, dok o Ferrarijevim modelima iz osamdesetih najvjerojatnije nikada nisu niti razmišljali, jer Porsche također dolazi iz Njemačke kojoj su takvi iz samo njima poznatih razloga apsolutno skloni.
Uglavnom, Ferrari kao najtrofejnija talijanska cestovno-trkaća ekipa zaslužuje ogroman respekt, dok Lancia kao proizvođač automobila do tada milijunima ljudi predstavlja kraljicu svega što se može voziti po asfaltiranim i inim drugim podlogama. Samim time obje slavne marke automobila (ili bolje rečeno oba slavna prezimena) itekako imaju svoje štovatelje i zaljubljenike.
I zato je ova kombinacija motorizacije u jednom naizgled sasvim običnom automobilu ispala savršenstvom u pokretu. Naravno, kada je motor htio upaliti.
No čak i kada je Thema 8.32 stajala na parkingu, znalcima je instantno bilo jasno kako je usprkos kvarovima i pošastima u domeni kvalitete i dalje riječ o jednom od ultimativnih „sleepera“ koje se netko usudio poslati s papira na tržište i u ruke stvarnim kupcima.
A nama je to sasvim dovoljno da bismo ovaj automobil obožavali iako je u svojoj srži riječ o automobilu za hrabre.
Ili pak za pomalo blesave i pomaknute. No to u ovom slučaju zapravo dođe na isto.
Dobro je imati susjede koji osim ludih cestovnih automobila imaju više desetljeća iskustva i pobjeđivanja i u svijetu Formule 1 zar ne?!