Automobili za hrabre (i pomalo lude): BMW 850i
Ne… Nije riječ o jednom od „onih“ BMW-ovih modela za čijim volanom zbog puke nervoze automobila smrt stoji iza ugla i brusi svoj omiljeni alat.
Riječ je o jednom od najljepših GT-automobila svih vremena koji je za mnoge ispao rupom bez dna u smislu održavanja i servisa.
A problema je itekako bilo…

BMW 850i (E31)
Svatko od nas ima svoju definiciju oko toga što konkretno znači biti „kul“.
Nekima to znači replicirati modni izričaj Justina Biebera (ako se ti klaunovski outfiti uopće mogu nazvati modnim izričajem). Nekima je definicija „kul tipa“ mega popularni ćelavac s prezimenom koje u današnje vrijeme na pumpama košta preko 14 kuna po litri, a postoje i oni „neki“ kojima su „kul“ likovi poput Hugha Hefnera, Stevea McQueena, Franka Sinatre, Elvisa Presleya i još nekih pripadnika stare garde koja je uveseljavala naše roditelje, bake i djedove.

Uglavnom, pojam „kul“ najčešće vežemo uz ljude.
to najčešće one slavne ljude koji na globalnom planu estrade provode svoje vrijeme.
Ali kada bismo se zapitali kojem je modernom automobilu moguće nadjenuti epitet „kul“, listu je puno teže sastaviti nego se možda na prvi pogled čini. No jedan od apsolutnih kandidata koji bismo mogli povezati s tim pojmom definitivno je BMW 850i generacije E31.

Za one koji ne znaju, riječ je o jednom od rijetkih pravih i punokrvnih GT-modela koji su na tržište stigli iz Bavarske, ali i o jednom od automobila koj se umalo nisu niti dogodili. Jer od inicijalne ideje i prvih skica do samog završetka razradbenog perioda prošlo je punih 8 godina.
Doduše, gotovi koncept je predstavljen kuloarima svijeta automobila nekih godinu dana prije službene premijere koja se dogodila 1989. godine, ali tijekom sastavljanja priče o „osmici“ neka su poglavlja više puta odgađana, pa je sam automobil i njegovo pojavljivanje na tržištu u nekoliko navrata došlo pod upitnik.
Mali upitnik, ali i dalje upitnik.

Na kraju je sve skupa ipak ispalo dobro, BMW serije 8 je predstavljen javnosti i od 1990. godine kreću prve isporuke ovog predivnog automobila njegovim (predbilježenim) kupcima.
I to je sasvim u redu ako se nas ovdje pita, jer BMW ne samo da nikada u svom opusu nije proizveo kompletniji GT-model, već 850i predstavlja jedan od najimpozantnijih GT-automobila svih vremena.

Inicijalno je BMW serije 8 na tržište stigao u kombinaciji s 5 litara zapremine i 12 cilindara posloženih u V-konfiguraciju. Dotični M70 B50 motor na stražnje je kotače isporučivao okruglih 300 konja i „osmicu“ do stotke tjerao za nekih 6 i sitno sekundi. Maksimalna brzina je (naravno) bila ograničena na 250 kilometara na sat, ali tako su tih dana bili posloženi manje-više svi njemački automobili sposobni za takve brzine, pa o tome ne treba trošiti pretjerano puno riječi.
Uglavnom, 1989. godine kada je BMW 850i po prvi puta vidio svjetlo dana, na tržištu je bilo i bržih i jačih i ekskluzivnijih automobila. Ali rijetki su u salone stizali u toliko lijepom, skladnom i kompletnom izdanju kao što je to bio slučaj s „osmicom“ i BMW je s ovim modelom proizveo legendu.

Dizajn modela potpisuje gospodin pod imenom Klaus Kapitza i cijela je priča oko dizajna, proizvodnje i kontrole svakog pojedinog primjerka BMW-ove „osmice“ odrađena unutar zidova pogona u Dingolfingu.
Kao logičan nastavak genijalnog i prelijepog BMW-a serije 6 (E24) ovaj automobil predstavlja jedan od rijetkih na kojima se ni u čemu nije štedjelo. Jer potrošiti više od 1,5 milijardi tadašnjih njemačkih maraka na razvoj jednog modela ispalo je svojevrsnim presedanom od kakvog su zazirali i puno veći proizvođači automobila od BMW-a.

Zbog ogromnih troškova se BMW opako trudio plasirati seriju 8 na sva moguća i nemoguća tržišta. Zatim se sredinom životnog vijeka ovog modela planiralo na globalnom planu ponuditi i M8-verziju za koju je stvoren koncept i detalji se nisu baš pretjerano skrivali. No uslijed ratova, kriza i divljanja cijena energenata su na kraju prodajni rezultati toliko podbacili da je BMW odustao od razvoja verzije M8. A onda je pred sam početak novog milenija „osmica“ jednostavno izašla iz ponude i prešla u legendu koja je proizvedena tek u nešto više od 30,000 primjeraka.

E sad… S obzirom na to da svaki automobil ima svoju lijepu i ne toliko lijepu stranu, recimo da niti 850i nije izuzetak. Jer ultra-komplicirani V12 motor u pravilu je sastavljen iz dva „šestaka“.
A to pak u prijevodu znači da je pod poklopcem motora bilo jako puno duplića – od vodene pumpe i hladnjaka za ulje pa nadalje.
Sve je to u pravilu funkcioniralo kako treba do trenutka kada više nije funkcioniralo kako treba. A tada je bilo potrebno prodati nekoliko vitalnih organa i za tu sumu novaca barem pokušati popraviti sve što je pošlo po zlu.
„Dječje bolesti“ također su bile prisutne u kontekstu „osmice“, a onda vrijedi spomenuti i izuzetno malu količinu vremena koja je bila potrebna da bi se nove gume pretvorile u izlizane nove gume zbog kojih ovaj 1,8 tona težak automobil često biva izvan kontrole.

Uz tu problematiku s gumama prisutne su bile i komplikacije s hlađenjem samog motora koji pod svojim poklopcem nije baš imao pretjerano puno mjesta za disanje. Ali BMW je to riješio zamjenom V12 motora za onaj s 4 cilindra manje. I tako je nastao ultra-pouzdani 840i koji glavobolju i čupanje kose nije imao u popisu opreme.
Ali mnogi od štovatelja originalne „osmice“ s V12 motorom nisu bili skloni tom novokomponiranom čudu s 8 cilindara, pa je ta „slabija“ verzija često bila na meti kritika sektaša i onih koji se takvima osjećaju.

Uglavnom, BMW 850i ima hrpetinu duplih dijelova koji se kvare. Ima problema s hlađenjem i troši gume više nego što porno-glumci i glumice troše lubrikante. Curenje ulja na sve zamislive i nezamislive načine također je nešto čemu je 850i poprilično sklon, a potrošnju goriva uopće nema smisla komentirati, jer 850i sa svojim vječno žednim V12-motorom troši poput omanje države u južnoj hemisferi.

Zbog svega toga ovaj BMW definitivno predstavlja automobil za hrabre. Ili pak one kojima je zbog svih pozitivnih strana ovaj automobil dovoljno „kul“ da zanemare sve ono loše što „osmica“ donosi u obliku svoje priče. Ali s obzirom na nisku siluetu, široku karoseriju, pomalo futuristički i vječno elegantan interijer te svu silu ostalih vizualno-auditivnih podražaja s kojima BMW 850i još uvijek postoji, ne treba puno pogađati oko strane na kojoj se mi ovdje nalazimo.
…i još kao trešnjica na vrhu torte „osmica“ ima „pop-up“ farove.
Da… Volimo ovaj automobil iako smo svjesni da možda ne bismo trebali.
A vi?
