Automobili o kojima više nitko ne priča: Peugeot 309 GTI
U sklopu ovog našeg malenog internetskog kutka posvećenog svijetu automobila često ćete pročitati neku sitnicu o legendarnom Peugeotu 205 GTI. I to s punim pravom, jer je u sklopu te malene gradske kutijice s kotačima riječ o jednom od najluđih i najsposobnijih malih automobila svih vremena. No s obzirom na sve što je model 309 GTI svojevremeno bio, čini se nepravednim da se o ovom Peugeotovom uličnom razbojniku više skoro i ne priča.
Iako su sedamdesete godine za Peugeot bile odlične, ono što je uslijedilo u osamdesetim godinama prošlog stoljeća stoji kao uspjeh na čijim se krilima Peugeot i dan-danas reklamira. Jer s jedne strane udobnijih i ljepših, a s one druge bržih i upravljivijih modela tih godina nije imao skoro niti jedan drugi proizvođač automobila. I zato mnogi od nas ovdje, a siguran sam i od vas cijenjenih čitatelja na spomen Peugeota u osamdesetima samo uzdahnu…
Istini za volju, ponuda modela je do 1982. godine za Peugeot bila pomalo bljedunjava i svima već jako dobro poznata. Pa iako to u biti i ne mora nužno biti nešto loše, svejedno se u toj novoj dekadi 20. stoljeća od strane glavnih i odgovornih ljudi tvrtke odlučilo poraditi na imidžu. Model 305 je malo pomalo skidan s proizvodne trake i krenulo je s planiranjem njegovog manje dosadnog nasljednika, a model 505 je ipak zadržan kao najveći Peugeotov model. A onda je 1983. godine na svijet stigao model 205 i svijetu zorno pokazao koliko skladan i lijep jedan maleni gradski automobilčić zapravo može biti.
Tih se dana Peugeot opako spremao ući u svijet Rallyja i unutar legendarne Grupe B zapapriti konkurenciji na sve moguće i nemoguće načine, pa je 205-ica već godinu dana kasnije evoluirala u GTI i Turbo-16 verzije same sebe. I tu je zapravo stvorena legenda o jednom od najbržih, najluđih i u stvarnom svijetu najupotrebljivijih malih gradskih nabrijanaca svih vremena.
No svejedno je u cijeloj priči postojao jedan maleni problem…
Naime, 205 GTI bio je brz i poremećen do krajnjih granica. Ali kao automobil je bio malen i to je odbijalo jedan dio kupaca kojima se Golf GTI činio puno boljom opcijom zbog svoje malo veće i puno praktičnije karoserije. Pa kako 205-ica zapravo nije bila zamjena za 305, krenulo se u neka nova svitanja i uskoro je svijetu predstavljen Peugeotov model 309. Dijelom naslonjen na konceptni automobil pod nazivom Vera, riječ je o automobilu koji fascinira svojim aerodinamičkim svojstvima. Istovremeno fascinira i svojom praktičnošću, ali i kvalitetom izrade, što je za Peugeot tih godina stajalo visoko na listi prioriteta.
Inicijalno je Peugeot 309 planiran kao obiteljski automobil koji kao glavnu nit postojanja ima niske troškove održavanja i uštedu na planu potrošnje goriva. Ali onda se 1986. godine netko sjetio da bi baš bilo fora od modela 309 nalijepiti oznaku GTI te time od ovog modela stvoriti velikog brata za model 205 GTI. S vremenom i razradom ove ideje Peugeot je prvo s modela 309 skinuo stražnja vrata i izbacio ih iz jednadžbe. Potom je kompletan ovjes preuzet s 205-ice GTI i revidiran od temelja na gore. A onda se pod poklopcem motora našao već provjereni XU9-motor s 1.9 litara zapremine i 130 konja.
Peugeot 309 GTI svijetu je konačno predstavljen 1987. godine. I od svog predstavljanja do skidanja ovog modela s proizvodne trake u Poissyju, ovaj je Peugeotov model s jedne strane oduševljavao svojom brzinom i voznim svojstvima, dok je s one druge zbog svog za to vrijeme pomalo čudnovatog dizajna polarizirao javnost. I zato se svojim statusom nikada nije približio 205-ici iz koje je dobrim dijelom nastao.
Slaba je prodaja trebala presuditi ovoj verziji modela nekih dvije godine nakon njegovog inicijalnog predstavljanja javnosti. Ali onda je najavljen redizajn modela od kojeg je i verzija GTI profitirala.
Novi PSA-motor s kodnim nazivom XU9J4 zapravo je doniran iz Citroëna, ali oko toga nitko nije dizao pretjerano puno prašine, jer je sam 309 GTI sa svojih 975 kilograma ukupne mase nakon ugradnje tog 145 konja jakog motora dizao dovoljno prašine sam po sebi. I uskoro postao jednim od najbržih automobila u svojoj klasi te od tih vremena do danas ostao s tom titulom, jer se mnogi nazivno jači i brži automobili surovoj brzini modela 309 GTI nisu mogli ni približiti.
Hrpetina brojki od strane proizvođača bila je smanjena u odnosu na stvarni svijet i sve što je 309 GTI bio u mogućnosti napraviti na cesti. Zašto je tome tako i koji su razlozi navoda oko snage od 145 konja umjesto njih 160 nikada nećemo saznati. Isto tako nećemo saznati niti zašto je ubrzanje od 8,2 sekunde do 100 kilometara na sat bilo deklarirano od strane Peugeota, dok su inicijalni testovi 1992. godine navodili 7,7 sekundi. No sve to u ovom trenutku možda i nije pretjerano bitno, jer usprkos svim pozitivnim i zanimljivim stranama ovog automobila u današnje vrijeme za njega baš i ne čujemo često.
Možda razlozi tome stoje u relativno slaboj prodaji. Možda je riječ o dizajnu koji za oko prosječnog toše nije bio dovoljno klasičan. Možda su problemi sa strujom jednim dijelom presudili popularnosti ovog poremećenog Peugeotovog GTI-modela. Možda su model 405 Mi-16 u nešto klasičnijem obliku s jedne, a 205 GTI s druge strane ponudili nešto čišći pristup jednog ovakvog automobila na tržište. A možda su Golf GTI i Kadett GSi 16V jednostavno uzeli većinu naslova u medijima, pa potom i tržišta koje se priklonilo Nijemcima.
Ili su možda u šumi…
Bilo kako bilo, Peugeot 309 GTI zbog svoje upotrebljivosti i performansi u stvarnom svijetu i dan-danas stoji kao jedan od najposebnijih gradskih automobila svih vremena.
I zato je prava šteta da se o ovom automobilu više baš i ne priča.