Automobili koji su „popušili“, a možda nisu trebali: Fiat Multipla
Ne znam kako bih osmislio bolji naslov za ovu temu od koje slijedi mini-serijal. Jer u centru priče stoje automobili koji iz ovog ili onog razloga nisu uspjeli na tržištu. Ili ih pak bije glas loših, ružnih, nepouzdanih i svijetu nepotrebnih automobila koji nikome nisu dragi i nitko ih zapravo ne voli i neće.
Zato se ova tema učinila interesantnom…
„Alfa je smeće i kvari se“. „BMW voze samo seljačine“. „Da nema Forda, Opel bi proizvodio najgore automobile na svijetu“. „Honda je za papke i štrebere“. „Žena može bit´ sa sela, al´ auto mora bit´ iz Njemačke“. „Nema momka do Japanca“. „Imaš pet sardina…“.
…
…
…
Sve su to izjave kakvih smo se s vremenom itekako naslušali. Pa iako svaka stvar na ovom svijetu ima svoje lice i naličje, tako i u nekim od gore navedenih izjava možda ima istine. Ali kategorički tvrditi za neki automobil ili njegovog proizvođača da je „ovakav“ ili „onakav“ i time generalizirati, nije baš odraz inteligencije i tolerancije. Odnosno, malo je glupo.
Jer u krajnjoj liniji ne znam niti za jednog proizvođača automobila koji kroz povijest nije ponudio barem jedan model na koji su ljudi slinili. Pogotovo ako se radi o sportskije nastrojenim modelima kakvi su na tržište dolazili s „najobičnijim“ potpisima. I usprkos tome su fascinirali svojom pojavom, performansama ili nekim sasvim sedmim atributom.
Uglavnom, u sklopu nekoliko planiranih nastavaka ove teme slijedi i nekoliko automobila koji iz nekog razloga nisu uspjeli ostvariti uspjeh. Ili pak jesu, ali su s vremenom otišli na onu tamnu stranu svijeta automobila i pali u zaborav. Ili su iz ovog ili onog razloga završili na nekoj “crnoj listi”.
I to nezasluženo ako se nas ovdje pita.
Stoga krenimo s prvim od pet modela s kojima ćemo idućih dana hraniti naš maleni internetski kutak posvećen svijetu automobila.
A taj prvi model je…
Fiat Multipla
Izuzev Pontiacovog modela Aztek i Yuga kojem se u Americi i dan-danas smiju, praktički da ne postoji automobil koji je polarizirao ekipu kao što je to činila Multipla.
Da… Radi se o je*eno ružnom automobilu. I da… Taj je*eno ružan automobil na sebi nosi Fiatovu značku. A to pak u prijevodu za mnoge znači da je kvaliteta na nivou kebaba kupljenog na tržnici u Egiptu, dok je trajnost moguće mjeriti štopericom.
No upravo su ti mnogi zapravo u krivu. Jer usprkos nekonvencionalnosti i za ono vrijeme nenormalno gadnoj karoseriji, Multipla je svijetu ponudila nivo praktičnosti s kakvim se niti najnoviji ergo-manijaci u svijetu automobila ne mogu pohvaliti.
Multipla je možda bio izmišljen naziv.
No iskreno vjerujem da je na nekom od svjetskih jezika značenje usko povezano s pojmom obitelji. Jer ovaj automobil to definitivno jest.
Od materijala koji su otporni na sve ono što su klinci u stanju povratiti ili razmazati po sjedalima, preko sto i jednog pretinca, pa sve do ogromnog interijera unutar kojeg je moguće plesati… Sve je podređeno ultimativnom obiteljskom iskustvu, jer je za početak Multipla nudila 6 sjedećih mjesta unutar interijera. I uz to je nevezano uz gabarite mrvicu veće od prosječnog Golfa bila u stanju ponuditi mjesta u prtljažniku za prtljagu dotičnih 6 okupanata.
A uz to su se u Fiatu potrudili oko pozicije motora, upravljačkog sklopa i ovjesa zbog kojeg Multipla savršeno funkcionira na cesti i obitelj unutar interijera nikada ne dovodi u opasnost.
Tijekom čak 12 godina proizvodnje i samo jednog redizajna (zbog kojeg su dizajneri prve verzije skoro plakali), Fiat je s ovim modelom doživio milijun i jednu pohvalu. Automobil je pune 4 godine zaredom osvajao titule za obiteljski automobil godine, a istovremeno je s jedne strane proglašen i najružnijim automobilom na svijetu. No usprkos tome je ovaj dizajn nalik psihotičnoj patki uspio doći i do muzeja moderne umjetnosti u New Yorku, gdje se Multipla 1999. godine pojavila kao eksponat na izložbi pod nazivom „Drugačije ceste – Automobili za stoljeće koje slijedi“.
Zbog svega toga je Fiat Multipla oko sebe ipak skupljala fanove koji su bili u stanju zanemariti nekonvencionalan i većini ružan dizajn te se posvetiti nekim detaljima koje u vrijeme izlaska Multiple na tržište nije imao niti jedan drugi automobil.
I zato bi mnogi kritičari dizajna mogli razmisliti još jednom. I potom uvidjeti da njihovi današnji pretili seoski idioti u obliku SUV-modela ne nude ni približno toliko mjesta, udobnosti i praktičnosti, kao što to nudi Multipla.
A vrijedi reći i da je na cesti već u „ono“ vrijeme Multipla ispala puno uvjerljivijim automobil od mnogih drugih. S time da konkurencije za ovaj neugledni Fiat praktički da i nije bilo.
Čak i u današnje doba koje podrazumijeva horde i hrpe pretilih SUV-nakarada Multipla itekako predstavlja izazov i ispravnu alternativu. Jer s jedne strane zbog toga ovaj automobil ne pati od pretencioznosti. A s one druge barem sam po sebi nije toliko težak i debeo kao što je to slučaj s većinom SUV-modela današnjice.