10 koncepata koji su ostavili trag u povijesti
Iako nije svaki pokušaj hvale vrijedan, on je u neku ruku jedinstven korak u slobodu promišljanja i nevezano za pojedine detalje koji će biti preuzeti u serijsku proizvodnju, konceptualni podražaji ostavljaju tračak ideja zaustavljenih u vremenu kojima se uvijek rado vraćamo.
Konceptualni segment definitivno je onaj koji budi maštu i odražava kreativnost te slobodu odjela pojedinih proizvođača ili vizionara koji prkose vremenu. Ono što je svakako bitno jest mogućnost kompariranja vremenskog odmaka, ne samo auto industrije, već cjelokupnog estetskog momenta pojedinog povijesnog razdoblja. Dizajn kreira ideju i ono je što će ponekad zaživjeti u stvarnosti, ali i možda samo ostati dio povijesti auto industrije, no originalnost budi nadu u tehnološki, tehnički i dizajnerski napredak.
10. Maserati Boomerang
Predstavljen 1971. na torinskom auto sajmu, Giorgetto Giugiaro je odradio jedan od najboljih primjeraka dotad, a možda i uopće.
Boomerang koncept uvertira je u spljoštene komade koji su prevladavali 70-ih. Lotus Esprit, DeLorean, treća generacija Quattroporte samo su neki od komada koji najavljuju njegove ideje. Tehnički posuđenica, sa središnje postavljenim V8 motorom od 310KS, u privatnim je rukama od 70-ih do 2015. kada je na aukciji postigao vrtoglavih 3.7 milijuna dolara. Predstavljen na mnogo auto sajmova kroz godine jedan od zapaženijih primjeraka u povijesti.
9. Chevrolet Corvette Four-Rotor
Predstavljen 1973., Chevrolet je imao gotovo simetričan oblik prednje i stražnje strane.
Ranih 70-ih Wankel se činio kao motor budućnosti. S reduciranim vibracijama, GM je dao ruku u vatru da će to biti budućnost u proizvodnji motora. Prednja maska prilično spuštena trebala je garantirati bolju vidljivost. Uz vrata koja se otvaraju u vis umjesto karakteristično bočno uklapao se u tadašnju viziju automobila budućnosti. Po dva Wankel m(r)otora bila su smještena iza prostora vozača i suvozača. Stvarna proizvodnja nije ni bila u planu, a nakon što je Wankel maknut iz pomisli u serijskim automobilima, naslijedio ga je V8 imena Aerovette. Prepoznata kao jedna od ljepših do danas, ostala je samo spomenuta u povijesti.
8. Lancia Stratos Zero
Stratos Zero jedan je od najnižih koncepata visok samo 83 centimetara.
Marcello Gandini radio je za Bertone, a u ranim 30-im u svom je radu već imao prepoznate primjerke, Lamborghini Miura i Alfa Romeo Carabo. No jedan se svakako ističe, a to je Lancia Stratos Zero. Jedan od najnižih koncepata visok samo 83 centimetara, na platformi Fulvie razvio je 115 KS, s 1.6 litrenim V4 motorom.
Nije bio previše brz pa je kasnije na poklon dobio nešto jači 2.4 litreni ferrarijev motor za prilagođene potrebe rally utrka.
7. Oldsmobile Golden Rocket
Tri godine nakon predstavljanja prve Corvette, 1956. na njujorškom sajmu Motorama predstavljen je Oldsmobile Golden Rocket.
Na njujorškom sajmu Motorama 1956., predstavljen je Oldsmobile Golden Rocket – koncept, doslovno u obliku rakete. Nos poput morskog psa s 275 KS i V-8 motorom imao je velike predispozicije za čvršću vožnju. Iako je ovo bio luksuzan automobil, Golden Rocket Coupe koji je krenuo u proizvodnju godinu kasnije nije bio ništa slično ovome. Razdvojeno stražnje staklo kasnije je viđeno na Corvetti iz 1963. Prilično impresivno za ono vrijeme.
6. Alfa Romeo BAT 7
Predstavljen na sajmu automobila u Torinu, godinu dana nakon 5-ice – 1954. godine.
Ime zaslužno za ovaj koncept je Franco Scaglione, koji je u vremenu kada je 50-ih radio za Bertone dizajnirao BAT, 5, 7 i 9. Predstavljen 1954. godinu dana nakon 5-ice na torinskom auto sajmu. Tipičan prednji razdjeljnik kasnije je vidljiv na Pontiacu GTO iz ’68.-’72. i na Dodge Charger-u iz 1969.
5. Plymouth XNR
Jedan od posebnih komada u povijesti, netipičan Plymouth dolazi iz ere Jet(sons)-dizajna što je svakako prepoznatljivo po asimetričnim detaljima više nalik na svemirske letjelice.
Jedan od posebnih komada u povijesti, netipičan Plymouth dolazi iz ere Jet(sons)-dizajna što je svakako prepoznatljivo po asimetričnim detaljima više nalik na svemirske letjelice. Svjetlo dana ugledao je 60-ih. Prijašnji GM dizajner Virgil Exner, zaslužan za dizajn dugih linija koje su prepoznatljive za Chrysler nakon 50-ih, uspio je maknuti reputaciju dosadnih automobila, no ne i opravdati prodaju istih. Nikad stvarno prihvaćen, prošao je dosta skrovišta tijekom godina da bi u konačnici mirnu luku pronašao 2012. godine, kada je na aukciji prodan za 935.000 dolara.
4. Ford Mustang Milano
Ford Mustang Milano predstavljen je 1970. Mnogo konceptualnih inačica došlo je iz ruku Mustang dizajnerskog tima, no jedna je ostavila mnogo sličnosti s nekim drugim dečkima…
Mnogo konceptualnih inačica došlo je iz ruku Mustang dizajnerskog tima, no jedna je ostavila mnogo sličnosti s nekolicinom drugih automobila onog vremena. Predstavljen 1970. podijelio je ideju s poznatim Pontiac GTO modelom ili možda Dodge Charger-om, no sve u svemu zanimljiv primjerak čiji prepoznatljiv look minimalističkih staklenih površina daje naslutiti da se radi o prekaljenom sportašu. Srebrna zadnjica i prednji usisnik uklopili su se izvrsno s bojom felgi koje su bile inovacija onog vremena, no iako ispred svog vremena, jedan detalj možda djeluje smiješno, no originalnost se cijeni. Stražnja svjetla koja su prilikom ubrzanja signalizirala zeleno, žuto prilikom ujednačene vožnje i crveno prilikom kočenja.
Zanemarivši to, možemo potvrditi da je svakako impresivan primjerak za ono vrijeme, iako ne nudi nikakve informacije o kasnijim modelima.
3. GM LeSabre
Predstavljen 1951. LeSabre je bio nešto dotad neviđeno…
Također predstavnik Jet ere, prilično je jasno o čemu se zapravo radi. Prednji usisnik uvjerljivo iskače u prvi dojam, uz prikrivena prednja svjetla i branik koji bi mogao konkurirati đejms-bondovskim kreacijama, ostavlja dojam izrazito nepraktičnog automobila. Toliko niskog da niti vozači pojedinih bolida ne bi zavidjeli vozaču LeSabre-a. Stražnji dio jednako govori u prilog Jet vremenima koja nisu garantirala hoće li automobil poletjeti ili samo estetski ostaviti što upečatljiviji dojam. Ako vam nije jasno zašto nije krenuo u serijsku proizvodnju, slika će to bezrezervno potvrditi. Iz ruku Harley Earl dizajnerskog tima, ovaj komad je odradio svojih 70-ak tisuća kilometara, premda samo unutar Detroita.
LeSabre je poslužio kao model koji će inspirirati dizajnere za još mnogo sličnih karikatura predstavljenih na pokretnom Motorama auto-sajmu.
2. Simca Fulgur
Predstavljen 1959 na Ženeva auto sajmu, Simca je bio predstavnik europske ere svemirskog cestovnog programa.
Iako je u tom pogledu američka auto industrija imala prednost, u ono vrijeme relativno je lako bilo pridobiti značajnu pažnju ako ste bili usmjereni u hladno ratovski program svemirskog natjecanja. Lagan manifest koji će ući u glave širokih masa. Robert Opron dizajner je koji smatra kako dizajnira budućnost automobilske industrije za nekih 50-ak godina.
Iako napravljen za svega nekoliko auto sajmova, sigurni smo kako je poslužio kao inspiracija za kreatore Jetsons-a- Hanna-i i Joseph-u Barbera-i.
1. American Motors Corporation AMX
Nešto manje poznati AMX koncept ipak bio je možemo reći po ničemu, ali i po mnogočemu sličan današnjem Crossfire-u. Automobil prilično kratak s dugim prednjim poklopcem motora, male i kratke zadnjice s prilično snažnim motorom. Prednja strana možebitno dijeli neke detalje s Mustangom, no poseban dojam daje kokpit koji je povezan minimalističkim A-stupom u suprotnosti s dizajnerski smještenim C-stupom, čime dojmljivo ukrašava stražnje postavljena sjedišta za vozača i suvozača. V8 motorom oplemenjen dvosjed nažalost ostaje upamćen samo kao pokušaj, no „isti“ kreće u serijsku proizvodnju 1968. pod nazivom Javelin u nešto drugačijem izdanju. Suviše ignoriran vjerojatno zbog svojih proporcija. Javelin svakako opravdava svoj status kao ultimativni američki sportaš koji je u kasnijem izdanju prihvaćen kao temelj za svakojake tuning fanatike.