Prelazak na električna vozila bit će mnogo teži nego što se to danas čini
Zabrana novih automobila na fosilna goriva s motorima s unutarnjim izgaranjem od 2035. ambiciozan je plan. Broj novih registracija električnih vozila raste, a istočna tržišta zaostaju za zapadnim.
Čak i s 10 godina razmaka do ambicioznog cilja dužnosnika EU-a, stručnjak za automobile iz tvrtke CarVertical Matas Buzelis dijeli svoj pogled na probleme na koje vladajući, izgleda, ne obraćaju pažnju.
Očite prednosti za one koji si to mogu priuštiti
U 2021., udio električnih vozila u ukupnom broju automobila provjerenih na platformi za provjeru povijesti iznosio je samo 0,2 %. Godinu dana kasnije, udvostručio se na 0,4 %, a u 2023. povećao se na 0,6 %. Iako se ovi brojevi mogu činiti tek kao kap u moru, desetci tisuća električnih vozila prolaze kroz provjeru povijesti.
Sve više vozača prelazi na električna vozila. Održavanje i operativni troškovi čine tu odluku jednostavnom. Iako je vrijednost električnih automobila kroz godine zabrinjavajuća, s električnim je vozilima lakše živjeti jer su manje sklona kvarovima i zahtijevaju manje održavanja, bez potrebe za promjenom različitih tekućina i filtera svakih 30.000 kilometara.
Potrebno je dosta vremena da se naviknete na punjenje, ali vozači koji su uspješno razvili svoje navike punjenja baterije smatraju da je to mnogo prikladnije od točenja goriva. Obično pune svoja vozila noću, a samo u rijetkim slučajevima koriste javne stanice za punjenje.
Problem je u infrastrukturi
Međutim, čak i ako si vozači mogu priuštiti električno vozilo, to ne znači nužno da će im život s njima biti dobar. Ljudi koji nemaju vlastite punjače ili stanice za punjenje koje bi mogli koristiti tijekom radnog vremena suočit će se s nepraktičnošću korištenja javnih punjača jer njihovo korištenje nije jednostavno kao točenje goriva danas.
Ne samo da traje mnogo duže nego točenje benzina ili dizela, već obično zahtijeva i instaliranje posebnih aplikacija koje su ključne za punjače. To nije ni blizu procesa na koji su vozači navikli kada je u pitanju točenje goriva jer ne postoji praksa „natoči pa plati.”
Također, iako su električna vozila vrlo učinkovita u gradovima i okruženjima gdje je stalno kočenje neizbježno, električni automobili nisu toliko učinkoviti na autocestama i cestama kategorije B. Postoji kvadratni omjer između brzine i aerodinamičkog otpora, što znači da, kada se brzina udvostruči, otpor se učetverostručuje. To značajno smanjuje domet i brzinu kretanja, što električna vozila čini daleko od idealnih za duža putovanja.