Fordova čestitka za noć vještica
Strašno? Smiješno? Nepotrebno? Vi odlučite…
Iako smo kao klinci za naziv „Halloween“ čuli samo u sklopu konteksta istoimenog serijala filmova o simpatičnom dječarcu pod imenom Mike Myers, koji se tijekom hrpetine nastavaka bori sa svojim ubilačkim tendencijama, u današnje vrijeme to više nije tako. Dapače, u današnje vrijeme je zbog globalizacije ili nekog drugog sličnog fenomena sve nekako postalo ispremiješano. Japanci i Kinezi odjednom slave Božić, iako im religija ide u sasvim drugom smjeru i mislim da se Buda i Isus nikad nisu ni upoznali, a kamoli dogovorili oko tako nečeg. Amerikanci pak slave sve moguće i nemoguće blagdane, jer s obzirom na svu silu naroda i narodnosti koji obitavaju na području SAD-a u današnje vrijeme biti Amerikancem zapravo znači mnogo toga. No vratimo se „starom kontinentu“…
Kako sam gore već spomenuo, kao klinci nismo imali blage veze o tome da Halloween postoji, već smo te dane tumačili na svoj način i maskirali se u ono malo opcija koje je u tom momentu bivša država u dućanima nudila. Tako sam tijekom tih dana u godini po cesti najčešće viđao svoju ekipu samo glavom zamaskiranu u Pčelicu Maju, nekog duha, gorilu ili nešto u tom stilu, dok je ostatak „maske“ bio svakodnevni outfit. No svejedno smo dobivali bombone i čokoladice od razdraganih susjeda koji u to vrijeme nisu poslije posla morali kopati po smeću i tražiti plastične boce kako bi preživjeli. Dakle vremena su bila idilična.

Danas je Halloween postao internacionalnim praznikom, pa iako se uz dotični praznik na sveopću žalost Hrvata ne veže slobodan dan, velik broj nas taj čudnovati praznik ipak na neki način slavi. To je naravno u redu, jer ne vidim apsolutno ništa loše u nekim od strane nekolicine klubova organiziranih tuluma, te pripitih ili pijanih Snjeguljica, Playboyevih zečica ili pak nekog od super-heroja iz Marvelove kolekcije, no „Noć vještica“ (kako glasi neslužbeni prijevod američke varijacije na temu filma i dana) svejedno nije domaći proizvod. Doduše nisu ni shopping-centri koji u današnje vrijeme služe kao kulturološka okupljališta čitavih obitelji, te SUV-automobili koji su kao američka ideja u glavama svih kompleksaša diljem svijeta jednostavno postali trendom. Dakle tu se nema što zamjeriti, jer je amerikanizacija određenih segmenata života uzduž i poprijeko planete postala nešto sasvim normalno i više nitko na to ne obraća pažnju.
Tijekom godina je Halloween zapravo bio pomalo „alternativan“ praznik, jer se često činilo kako normalni ljudi baš tog dana požele biti netko drugi, dok se oni nenormalni savršeno uklapaju sa svojim svakodnevnim „ja“, no kako se vremena mijenjaju, nimalo ne čudi da su tvrtke u tom prazniku nanjušile novac i sad stvari izgledaju malo drugačije. U toj maniri povećanja ponude i potražnje velik broj tvrtki i shopping-centara u Americi za svoje klijente priređuju sve i svašta – od mračnih popusta, preko tematskih artikala „koje morate imati“ i sve sile izmišljotina koje se na taj dan nazivaju drugačije. No većinom su to zapravo sitnice poput nekog komada odjeće ili pak nekog jela u restoranu koje u sastavu ima navedene komponente poput šišmiševih krila ili pak ocelotovih očiju, dok se za neke veće stvari u pravilu marketinški odradi neka posebna kampanja.

U svijetu automobila bilo je već svega i svačega na temu noći vještica i svega što se oko tog praznika veže, te je u sklopu tog novonastalog trenda za volanom Volkswagen Golfa svoje mjesto našao Darth Vader, dok su tijekom devedesetih iz prtljažnika Oldsmobileovih automobila izlazili monstrumi čupavci. Također je u nekim prošlim danima i pokoji lik iz crtića našao svoje mjesto za volanom nekih japanskim modela automobila, a u sklopu nekih sociološko-religijskih (i samim time i osporavanih) reklama svoje mjesto u automobilima nalazili čak i apostoli, koji su s Isusom za volanom uz nisku potrošnju goriva išli na izlet. Dakle, reklame su doista bile šarolike i velik se broj proizvođača automobila odlučivao na taj neobavezni praznik na neki simpatičan način podsjetiti na neki od svojih modela ili popusta na iste.
Ford je u sklopu takvog načina razmišljanja dugo bio nekako sa strane, no kako su komponente „Go Further“ filozofije pristupa tržištu nastupile prije nešto više od godinu dana, vremena se i za tu tvrtku pomalo mijenjaju, te ni Halloween više ne ostaje izopćen iz globalnih i lokalnih planova. Pa iako ova marketinška kampanja koja u glavnim ulogama ima izobličena čudovišta nalik produktima mokrih snova H.P Lovecrafta zapravo neće izaći s teritorija SAD-a, svejedno je lijepo vidjeti da se i Ford konačno priključio trendu koji svake godine broji sve više tvrtki koje na sebi svojstven način ljudima predstavljaju vlastitu viziju noći vještica. Iako se cijela priča oko ove reklame/čestitke itekako poigrava sa živcima glavnih i slučajnih aktera same priče, ne mogu reći da se nisam nasmijao pokojoj reakciji i ideji u globalu. Naravno, za mene je to nešto sasvim normalno, jer od malih nogu imam naviku blejati u izobličena lica raznoraznih filmskih čudovišta, te se uz kokice cerekati krvavim pohodima Freddyja, Jasona i malog Mikeya, koji su na neki način obilježili tamnu stranu djetinjstva moje generacije, pa možda i nisam realan u procjeni ove reklame. No s druge strane sam siguran da će se većini ovaj pomalo luckasti uradak itekako dopasti.
Kako izgleda Fordova čestitka za Halloween pogledajte u videu.