RETRO VREMEPLOV: Ukleti Spyder Jamesa Deana
Nismo praznovjerni, no ponekad su neobične priče s previše začuđujućih slučajnosti jako zanimljivo štivo. To vrijedi i za čuveni Porsche 550 Spyder kojemu je najslavniji vlasnik bio James Dean. Spyder je donosio nesreću brojnim ljudima dok nije naposljetku misteriozno nestao.
Porsche 550 Spyder je bio zamišljen kao stvoren za stazu i napravljen u svega 90 primjeraka. Predstavljen je prvi put davne 1953. u Parizu. Baš u to vrijeme se, na drugoj strani svijeta, mlađahni James Dean probijao u Hollywoodu sitnim ulogama u tv serijama. Svoje zvjezdano mjesto je zahvaljujući svojoj karizmi zacementirao ubrzo nakon toga sa svega tri filma: Istočno od raja, Buntovnik bez razloga i Div. U svakom liku kojega je tumačio ovaj mladić melankoličnog izgleda dalo se naći njegove osobnosti, a nama je najzanimljiviji onaj dio njegove strasti prema vožnji utrka, ilegalnih ili ne. Baš kao i u Buntovniku bez razloga. Inače, cijeloj vodećoj glumačkoj ekipi iz Buntovnika je bilo zajedničko to što su svi preminuli neprirodnom smrću. Blago rečeno. Prvo se James Dean autom odvezao u legendu, zatim je izboden Sal Mineo, a onda je uslijedila smrt utapanjem Natalie Wood koja je i danas puna neodgovorenih pitanja.
Dean, dakako, nije bio jedini glumac na stazi. Na onim službenima su se mogle naći i legende kao Gene Hackman, Steve McQueen i Paul Newman. James Dean je, uz motocikle, posjedovao MG TD i Porsche 356 s kojim se i uspješno utrkivao. Za vrijeme snimanja Diva, Deanu je bilo ugovorom zabranjeno utrkivati se, a baš u to vrijeme je čekao svoj naručeni Lotus Mk 9. Bilo mu je rečeno kako će isporuka dosta kasniti pa je bacio oko na Porsche 550 Spyder te ga dobio zamijenivši ga za svoj dosadašnji Speedster. Spyder je dobio ime Little Bastard zahvaljujući Billu Hickmanu, kaskaderu i Deanovom prijatelju koji mu ga je nadjenuo. Iz dnevnika glumačke legende Sir Aleca Guinnessa je pronađeno sve o susretu njega i Deana ispred jednog hollywoodskog restorana. Dean ga je zamolio da pogleda njegovog novog ljepotana, ali se Guinnessu auto promptno učinio iznimno zlosutnim. Inače praznovjerni Guinness mu je samo rekao da ne ulazi u njega jer će biti mrtav u roku od tjedan dana. Dean se nasmijao na to. Kad se pogleda datum na Guinnessovom dnevniku, 23. rujna 1955., predosjećaj se ispostavio kao točan, jer je Dean za tjedan dana bio pokojni.
30. rujna su se James Dean, već spomenuti kaskader Bill Hickman, fotograf Sanford H. Roth i Porscheov mehaničar Rolf Wütherich zaputili na utrku u kalifornijskom gradu Salinasu. Wütherich je savjetovao da Dean Spydera vozi do tamo kako bi imao vremena priviknuti se na novi auto prije utrke. On i Wütherich su krenuli u Spyderu, a Hickman i Roth iza njih u Deanovom Fordu Country Squireu. Putem do tamo su i Dean i Hickman bili zaustavljeni i kažnjeni zbog vožnje malo iznad limita. U blizini grada Shandona, otprilike blizu 18 h se Little Bastard frontalno sudario s vozilom Ford Tudor koje je na raskrižju skrenulo i malo prešlo crtu. Iza volana je bio 23-godišnji student Donald Turnupseed koji je završio samo s ogrebotinom na nosu. Dvojac iz Spydera nije bio te sreće, Wütherich je ispao iz automobila te završio s brojnim ozljedama i operacijama, no bio je živ. Dean je, za razliku od njega, bio zaglavljen u olupini, potom izvučen iz nje sa slomljenim vratom te još nekoliko vanjskih i unutarnjih ozljeda. Bilo je prisutno dosta svjedoka koji su priskočili u pomoć, kao i medicinska sestra koja mu je opipala slab puls. Iz izvješća policije koja je ubrzo došla, jer je bila u blizini, je vidljivo da je Dean preminuo na rukama prijatelja Hickmana. Imao je samo 24 godine.
U sudskom sporu koji je uslijedio ni Turnupseed ni Dean nisu proglašeni krivima. Nedavno preminuli George Barris, dizajner prvog Batmobilea i vlasnik Barris Kustoma, je kupio olupinu Spydera. On ga je i personalizirao prije isporuke Deanu s natpisima Little Bastard, trkaćim brojem i tartan sjedalima. Od tog trenutka i započinje Spyderovo mjesto u američkoj mitologiji. Barris je dao ono što je ostalo od auta na popravak mehaničaru kojem je za vrijeme popravka pao i slomio nogu. Barris je odmah potom prodao motor i pogonski sustav Troyu McHenryju i Williamu Eschrichu koji su se utrkivali zasebno s dijelovima Little Bastarda. McHenry je u utrci poginuo nakon što je izgubio kontrolu i zabio se u drvo, dok je Eschrich pretrpio ozbiljne ozljede, jer se njegovo vozilo prevrnulo u skretanju.
Barrisu su bile još ostale gume nakon Deanove nesreće pa je i njih prodao neimenovanom vozaču kojem su te iste gume ubrzo eksplodirale uzrokujući njegovu smrt. Ostatak auta u Barrisovom vlasništvu je zaokupio pozornost dvojice kradljivaca koji su se okomili na volan i krvlju prekriveno tartan sjedalo. Obojica su završila slučajno ozlijeđena u pokušaju krađe. Barris je, zatim, ostatak auta kratkoročno posudio kalifornijskoj policiji za izložbu o važnosti sigurne vožnje, no skladište u kojem je ostatak vozila držan ubrzo je bilo zahvaćeno vatrom. Malom kopiletu nije bilo ništa. Sljedeća izložba je bila u lokalnoj srednjoj školi. Eksponat Spydera je pao i slomio kuk nekog učenika. Kad je kamion vraćao Spyder Barrisu, otkriveno je da je prikolica bila nezaključana i auta više nije bilo.
Porsche povjesničar Lee Raskin je doveo u pitanje neke Barrisove tvrdnje po pitanju Little Bastarda, tvrdeći da Barris namjerno produbljuje mit o ukletom autu da zaradi na njemu. Barris uistinu jest prodavao knjigu o tome, ali valjalo bi napomenuti da je upravo to činio i Lee Raskin. Little Bastard je, čini se, naposljetku ipak pronađen. Prošle godine. Volo Auto muzej i George Barris su još ranije bili ponudili milijun dolara nagrade onome tko nađe ostatak Spydera. Ništa se dugo nije događalo dok se nije javio čovjek iz Washingtona koji je, kako tvrdi, imao 6 godina kad je vidio da njegov otac s nekim ljudima skriva olupinu iza lažnog zida u jednoj washingtonskoj zgradi. „Nalaznik“ je i uspješno prošao poligrafski test koji mu je muzej pripremio, no sad se čeka rješavanje pravnih problema oko toga tko je vlasnik zgrade i kome pripada nagrada. Tko zna, možda se i bude moglo gledati u muzeju neki od ostataka auta koji je „odvezao“ u smrt slavnog buntovnika bez razloga.