Upoznajte Pontiac od 3,4 milijuna eura

Da, dobro ste pročitali naslov, no prije nego nastavite s čitanjem upozoravamo da bi vas neke od fotografija mogle natjerati da osnujete udrugu čitatelja koji pate od glaukoma i započnete prosvjed u šatoru negdje u Savskoj ulici u Zagrebu.

G. All Naeemi i njegov "projekt". Izazivamo vas da pogledate o čemu se radi.
G. All Naeemi i njegov “projekt”. Izazivamo vas da pogledate o čemu se radi.

Neki sam se dan kroz prvi tekst u sklopu „projekta“ pod nazivom „maturalna radnja“ dotakao jednog od meni najdražih automobila svih vremena. Dotični je nazvan Pontiac Firebird Trans Am i godištem je smješten u kasne sedamdesete godine prošlog stoljeća, a zemljom proizvodnje „preko bare“, odnosno u SAD. Uglavnom, ljudima koji paralelno prate svijet automobila i filma ovaj model ne treba pretjerano puno opisivati, već je dovoljno reći kako u svijetu američkih „sportskih“ automobila, upravo Trans Am uz Corvette, Mustang, Camaro i još poneke ima kultni status. Većina tog kulta koji se veže uz ovaj produkt jedne od najvećih korporacija na svijetu vezan je uz film „Smokey and the Bandit“, koji je (vjerovali ili ne) treći najgledaniji film svih vremena, te u sklopu čijeg je trajanja od nekih sat i pol vremena upravo Trans Am odradio neke od najluđih scena vožnje na filmskom platnu. Stoga ne čudi fascinacija klinca od samo par godina starosti, no ono što možda čudi jest činjenica da fascinacija i dan-danas traje.

Četiri generacije jednog od najpoznatijih američkih automobila svih vremena.
Četiri generacije jednog od najpoznatijih američkih automobila svih vremena.

Uglavnom, Pontiac Firebird Trans Am svoju premijeru bilježi tijekom 1969. godine, tj. prije raznoraznih kriza i političkih akcija koje za propagandu imaju korektnost i međusobno uvažavanje. To je automobil koji bi u današnje vrijeme mogli opisati poput Zorana Šprajca na četiri kotača i s tetovažom ogromne ptičurine na čelu, jer je Trans Am iz sedamdesetih jedan od onih automobila koji prkose inicijalnom datumu proizvodnje, te i dalje slovi kao sposoban, zanimljiv i prodoran tamo gdje treba. Tako to barem ja vidim.

Ne, ni ovakve eskapade nisu baš pretjerano pomogle prodaji.
Ne, ni ovakve eskapade nisu baš pretjerano pomogle prodaji.

Doduše, nakon prve dvije generacije tog modela stvari lagano kreću nizbrdo i čak ni vječna „fudbalerka“ na glavi Davida Hasselhoffa za volanom Firebirda iz osamdesetih nije bila pretjerano fascinirana ičime vezano uz taj automobil.

Cijeloj priči nije baš pretjerano pomoglo ni nekoliko redizajna upakiranih u treću generaciju modela, s obzirom na to da je najjača verzija ovog automobila (odnosno Trans Am GTA) početkom devedesetih trošila goriva koliko naša predsjednica svih građana i građanki danas troši na stranku nakon izbora. No ono najgore za Trans Am tek slijedi, jer su se Ameri odlučili svijetu ponuditi i četvrtu (tj. posljednju) generaciju ovog modela koja je samo pomogla zabiti čavle u lijes za ovaj model, no i za tvrtku koja ga je proizvela.

Četvrta generacija Firebirda jednostavno je ružna.
Četvrta generacija Firebirda jednostavno je ružna.

Dotični automobil već na prvi pogled nema nikakve veze s ičim što je Pontiac vezano uz Firebird Trans Am imao na umu. Sam dizajn više kroji odjel marketinga nego netko s olovkom u rukama, pa stoga ne čudi kako se posljednja generacija ovog automobila nije dopala nekom većem krugu ljudi, pa je kao rezultatno stanje pala i prodaja. Doduše, redizajnima i specijalnim verzijama pokušalo se na neki način ispraviti propuste, no četvrta je generacija čak i najzagriženije ljubitelje ovog modela otjerala u Fordove i Chevroletove salone iz kojih su izlazili za volanima Mustanga i Camara. To je naravno povijest, te Firebird Trans Am ne samo da ne postoji kao model, već je politička „odgovornost“ prije nekoliko godina presudila i samom proizvođaču, te tvrtka Pontiac više ne postoji.

Samim time ne postoji ni razrada novih ideja, a ugašena je i posljednja nada oko nedavnih medijskih naklapanja u sklopu kojih se nekolicina renomiranih tvrtki s područja tuninga i restauracije trebala udružiti i proizvesti novi Trans Am koji bi parirao aktualnim retro-čudima poput Mustanga, Camara i Challengera. Dakle Pontiac Firebird Trans Am je izumrla vrsta, odnosno jedan od onih automobila koji su svoje mjesto našli na stranicama povijesti, te u današnje vrijeme služe samo kao podsjetnik kako je nekada izgledao jedan pravi američki „sportski“ automobil.

E sad…kako je u Horror-filmovima obično bolje neke stvari pustiti na miru (što npr. tvorci serijala filmova „Paranormal Activity“ očito nikako ne mogu shvatiti), isto u pravilu vrijedi i za svijet  automobila, no ovaj čovjek to očito nije shvatio, te se odlučio na poprilično lošoj bazi izgraditi totalnu katastrofu.

All Naeemi objašnjava posebnosti svog Firebirda.
All Naeemi objašnjava posebnosti svog Firebirda.

Naime, čovjek na fotografijama zove se All Naeemi i rodom je iz Irana. Doseljenik je u njemački grad Nürnberg, gdje se bavi…ma nebitno.

Ono bitno svodi se na to da je dotični gospodin prije jedanaest godina kupio Pontiac Firebird Trans Am iz 2002. godine za nekih 38,000 eura i krenuo demonstrirati svu silu svojih sposobnosti i ukusa. Uglavnom, tako je svoje početne faze preslagivanja započeo ovaj konkretni Trans Am.