Top 5 konkurenata za BMW serije 3
Tj. konkurenata koji su to trebali biti ali baš i nisu uspjeli u tome…
Vjerovali ili ne, nije nikakva pristranost posrijedi kada kažem(o) da je BMW serije 3 predvodnik premium kategorije u domeni limuzina srednje klase. Jer negirati tu tvrdnju bilo bi isto kao i npr. negirati Ford Mustang kao najbrže prodavani automobil ikad, Volkswagen Golf GTI kao prvi pravi „vrući kompakt“ ili pak Toyotu Corollu kao apsolutno najprodavaniji automobil svih vremena.
Isprike svima za koje vrijede sektaške naricaljke poput „Mercedes je Mercedes, a sve ostalo su automobili“, ali BMW serije 3 doista jest predvodnik unutar gore spomenute klase.
I nije stvar samo u prodajnim rezultatima s kojima se „trojka“ itekako može pohvaliti, već i u mnogobrojnim nagradama koje su generacije i generacije ovog BMW-ovog modela itekako grabile ispred konkurencije. Dok je npr. Audi s modelom 80 nije baš pretjerano fascinirao nikoga, a Mercedes-Benz je unutar ove klase proizvodio automobile za taksiste, BMW je svoju nišu našao u sportskoj orijentaciji.
„Trojka“ je oduvijek imala stražnje pogonske kotače, te se u svojim jačim izvedenicama ponašala poput pravog sportskog automobila, što pak s Audijem i Mercedesom nikako nije bio slučaj. …a onda je tu i slovo „M“ koje veliku većinu auto-entuzijasta podsjeća upravo na BMW-ovu seriju 3 i legendarnu „kockicu“.
Stoga ne čudi da su mnogi proizvođači automobila pokušali pratiti (da ne kažem kopirati) „trojku“, jer iako danas ovaj automobil većinom ne voze entuzijasti, već pomodarski nastrojeni milenijalci, BMW serije 3 ipak o(p)staje kao lider i jedan od onih uzora koje će konkurencija imati na nišanu tijekom razrade svojih modela unutar klase. I to je činjenično stanje, a ne pretpostavka.
Pa eto…kao potvrdu svega navedenog, evo top-liste nekolicine pokušaja koji su zvučali obećavajuće, ali na kraju nisu baš „skinuli“ BMW serije 3 s trona na kojem se nalazi.
05. Cadillac CTS
Kada je krenula priča o novokomponiranom Cadillacu, BMW serije 3 bio je itekako u fokusu ovog proizvođača i dotičnog modela. Ideja je bila stvoriti limuzinu sportskih aspiracija uz koju bi se BMW s „trojkom“ barem na američkom tlu osjetio ugrožen. No to se nije dogodilo.
Iako je Cadillac CTS već u svojim „baznim“ verzijama doista sasvim solidan automobil, svojevrsna plastičnost i čudnovat pristup dizajnu za neke ipak presuđuju u korist Bavaraca. Uz to vrijedi spomenuti i onu najjaču „V“ verziju modela koja bi trebala parirati BMW-ovoj „trojki“ s „M“ oznakom, ali usprkos odličnim voznim svojstvima i uvjerljivim performansama, mnogi i dalje svoje afinitete usmjeravaju prema BMW-u.
Neki kažu da je riječ o kvaliteti izrade. Drugi pak kažu kako se radi o drugačijem pristupu istoj stvari, a BMW-entuzijasti uvijek spominju slavnu povijest marke i modela (kao da je Cadillac nema). No stanje stvari je zapravo sasvim jednostavno – Cadillac je američka kompanija, a Ameri imaju nešto drugačije vrednovanje nekih stvari. I zato Cadillac CTS neovisno o „V“ ili „ne-V“ izvedenici kraj „trojke“ jednostavno nema šanse.
04. Jaguar X-Type
Da… X-Type je dizajnirao Ian Callum (što je ogroman plus).
Da… Ford je uložio itekako velike napore ne bi li se X-Type postavio kao „pravi“ Jaguar, a ne samo kopija Mondea.
No stvarati limuzinu sportskih aspiracija i usmjeravati je prema „performansama“, a pri tome od početka planirati prednje pogonske kotače jednostavno nema smisla.
I Jaguar X-Type je to savršeno dobro pokazao svijetu.
Baza je dakle Ford Mondeo. I koliko god da je Ford Mondeo stvarno OK automobil, realno gledano, s „trojkom“ u istoj rečenici jednostavno nema što tražiti. Stoga Jaguar X-Type nije ispunio očekivanja ni u kojem dijelu svog postojanja, pa nikoga ne treba čuditi da je kao model prestao egzistirati nakon samo osam godina.
Danas je s modelom XE priča malo drugačija i BMW u tom modelu stvarno ima direktnog konkurenta, ali 2001. godine to nikako nije bio slučaj. Barem ne s ovim Jaguarovim Mondeom.
03. Mercedes-Benz C-klase
Iako će mnogi štovatelji trokrake zvijezde protestirati na ovo, Mercedes-Benz C-klase tek je nazivno na tragu BMW-ove „trojke“. Da… Rekao sam to.
U današnje vrijeme su ova dva automobila usporediva na puno načina. Arhitekturom je priča također „tu negdje“, dok performansama najjača C-klasa čak i na momente preskače M3.
Ali i dalje je riječ o dva poprilično različita automobila.
Usprkos tome što C-klasa poput „trojke“ ima pogon na prave kotače, te su ova dva automobila u još mnogočemu slični, tijekom vožnje je od samog početka jasno da dotični ne mogu dijeliti istu rečenicu, jer u smislu dinamike ova dva automobila ne mogu biti različitiji nego jesu. AMG-verzija je doduše donijela svoje karte na stol, ali kako u to vrijeme AMG nije znao proizvesti ništa više od stroja za paljenje guma, naravno da je „trojka“ opet ispala poželjnijim automobilom.
No to nikoga ne bi trebalo čuditi, jer se Mercedes C-klase i dalje „fura“ na luksuz, dok se BMW s „trojkom“ još uvijek (koliko-toliko) oslanja na neke sportske duhove iz prošlosti.
Bilo kako bilo, „trojka“ je i dalje „čistiji“ automobil – barem u smislu voznih svojstava i zato se C-klasa nalazi na ovoj listi.
02. Lexus IS
Znate li kako izgleda kada kopija zasjeni original? E pa onda zasigurno znate i za Lexus IS, jer se u sklopu tog automobila radi upravo o direktnoj kopiji BMW-ove serije 3 koja je u mnogočemu ispala boljom od originala.
No usprkos tome ovaj automobil nije uspio s trona maknuti „trojku“, a za to su krivi samo i jedino Japanci, odnosno Toyota.
Naime, Lexus IS stvarno je izgledao dobro. Elegantna linija, kratak prevjes s prednje strane te interijer u sklopu kojeg su se našle Citizenove „urice“, bile su tek neke komponente s kojima je ovaj automobil očaravao.
Čak su i „tjuneri“ preko ovog automobila došli na svoje, jer su „Lexus-lampe“ svoju premijeru doživjele upravo na ovom automobilu i zarazile ostatak svijeta tamo negdje krajem devedesetih godina prošlog stoljeća.
Dakle, što se dizajna tiče, ovaj je Lexus bio lijep barem koliko i prosječna „trojka“. Pogon na stražnje kotače bio je itekako prisutan, pa sportskih aspiracija nije nedostajalo. Ali su motori bili toliko nikakvi, da od „sporta“ na kraju nije ostalo ni „S“.
Doduše, Japanci su za svoje domicilno tržište osmislili RS200-verziju modela Altezza (što je Lexus IS u Japanu), ali ta se verzija nije pojavila ni na kojem drugom tržištu.
I zato je Lexus IS uvijek nekako ostao samo konkurent iz sjene, a ne automobil koji bi na bilo koji način stvarno mogao priprijetiti BMW-u serije 3.
01. Audi A4
E da… I Audi A4 se našao na ovoj listi, jer ako ćemo biti realni, riječ je o automobilu koji se usprkos svojim S i RS-verzijama i dalje ne može baš uspoređivati s BMW-om serije 3.
Da… Receptura je naizgled slična i podrazumijeva četiri komada vrata, iskoristiv prtljažni prostor i širokau paleta motora.
Nadalje, interijer koji se izuzev s korištenim materijalima iz generacije u generaciju može pohvaliti i s hrpetinom tehnologije, te iskoristivim prostorom za četvero ljudi. No tu sve sličnosti prestaju…
Audi A4 niknuo je iz modela 80 koji se čak i u sklopu svoje posljednje (B4) generacije prije mogao usporediti s Opelovim Kadettom „Stufenheck“ (odnosno s onim „mit guzica anlage“), negoli s BMW-om serije 3. Stoga ni nastavak priče nije puno drugačiji, jer prvi A4 (B5) koristi manje-više istu recepturu.
Dakle, pogonski kotači su prednji, a neke od varijacija na temu ovog modela posjeduju Quattro-pogon s kojim se pogone svi kotači. I to je sasvim u redu, ali ako ćemo striktno definirati sportsku orijentaciju kod automobila, onda će pogon na stražnje kotače ipak imati prednost.
Audi A4 je zapravo preko noći prešao u tzv. „Premium segment“ tržišta, gdje su se BMW i (pogotovo) Mercedes-Benz nalazili godinama prije. I u tome leži dio „problema“ za ovaj automobil. No u cijeloj priči usprkos raznoraznim generacijama i verzijama ovog Audijevog modela i dalje ostaje onaj zrakoprazan prostor koji BMW sa svojom sportskom orijentacijom već u bazi oduvijek jako dobro pokriva.
I zato Audi A4 nikada neće biti sportski-orijentirana limuzina. Barem ne u onom pravom smislu tog opisa.
I eto… Pet kandidata je tu.
Svaki od njih pokušao je s trona najpoželjnijeg automobila u klasi „skinuti“ BMW serije 3. Nekima je od navedenih čak i uspjelo u nekim detaljima priprijetiti Bavarcima, ali ako ćemo realno, BMW serije 3 usprkos današnjim pomalo kastriranim vremenima i iskrivljenoj percepciji tržišta i dalje ostaje kao apsolutni lider – barem što se ideje vezane uz sportsku vožnju tiče.
Pa iako i dalje aktualan slogan „Ultimativni vozački stroj“ u današnje vrijeme opisuje tek nekih deset posto BMW-ovih modela, te čak i za mnoge BMW-entuzijaste znači tek praznu misao i marketinšku floskulu, „trojka“ je i dalje tu. Iz godine u godinu brža, ljepša, jača i za mnoge najpoželjnija u klasi. Sve ostalo su pretpostavke i nadanja. Nisu li?