Najpoželjniji automobili u 2022. su…
Eto… Kraj je godine. Zbrajaju se dojmovi, stvaraju se planovi za iduću godinu i dopunjavaju se statistike. Ali slažu se i liste „najboljeg ovog“ i „najgoreg onog“.
Pa kad je već tome tako, ajmo i mi objaviti svoju listu na kojoj se ne nalaze najbolji i najgori, već oni prema mojem mišljenju najpoželjniji automobili u 2022. godini.
Kako to biva iz godine u godinu, tržište biva preplavljeno s novim modelima raznoraznih proizvođača. No s obzirom na elektro-maniju i SUV-ideologiju što nas ni najmanje ne zanima, kandidata s četiri kotača i volanom koji su u stanju fascinirati na pravi način baš i nema pretjerano puno. I to nam s jedne strane podiže obrve i zabrinjava, dok nam s one druge uvelike olakšava posao oko sklapanja ovakvih lista.
Pa kad je već tako, eto onda i jedne jednostavne liste na kojoj se nalazi tek tri automobila koji su u svojoj srži poželjniji od Pamele Anderson i Jenne Jameson u parnoj kupelji s pola odojka i galonom rakije na srebrnom pladnju.

Treće mjesto najpoželjnijeg automobila u 2022. godini: Porsche Cayman GT4 RS
Automobil koji je najavljivan poprilično suzdržano te koji je po izlasku na tržište apsolutno fascinirao sve one koji su ga imali prilike vidjeti i probati. A kako i ne bi, kada izuzev GT-nešto ideologije Porsche uvijek proizvede nešto posebno i zanimljivo, dok uz sufiks „RS“ sve to ode za još koju potenciju u vis. Uglavnom, takav je slučaj i s ovim poremećenim i ekstremno fokusiranim Caymanom.
Iako će neki reći kako je riječ o automobilu koji nije niti sluga 911-ici, ovdje se i dalje radi o nečem posebnom. Jer Cayman nikada niti nije pretendirao na tron koji za sebe ljubomorno čuva „Elfer“, pa o tome uopće nema smisla raspravljati. Porsche Cayman GT4 RS ima svoje usmjerenje i svoju publiku te kao takav fascinira daleko od 911-ice i na apsolutno ispravan način. A da stvar bude bolja, ovo je jedan od malobrojnih automobila kojima brojke nisu u fokusu priče.
Radi se o automobilu kojem javne prometnice predstavljaju tek drugi dom, dok je onaj prvi staza. I kada se to uzme u obzir, postaje jasno kako ovdje nije riječ o kompromisnom rješenju na četiri kotača, već o punokrvnom sportskom automobilu koji je u stanju puno razvikanijim modelima itekako uzeti mjeru. Čak i kada se u konkurenciji nađe i pokoja 911-ica.
„Automobil oštar poput žileta. Vrlo agilan koncept srednjeg motora s 4,0-litrenim obujmom i šest-cilindričnim atmosferskim motorom. Šest pojedinačnih prigušnih ventila za direktan odaziv. Koncept visokog broja okretaja koji lako struže po granici od 9000 okretaja u minuti. Snaga od 368 kW (500 konjskih snaga)…
Racionalan? Ne uvijek.
Savršen? Stalno.“
To bi bile riječi s Porscheovih službenih stranica. I ako se mene (a i nas ovdje) pita, realniji opis onoga što Cayman GT4 RS u svojoj srži predstavlja nikada nije bio točnije napisan.
Stoga je možda najbolje ne kvariti dojmove bilo kome i u ovom trenutku prestati pisati. Jer sumnjam da bih na adekvatniji način mogao opisati automobil poput ovog.

Drugo mjesto najpoželjnijeg automobila u 2022. godini: Alpine A110 S
U današnje vrijeme imati automobil koji pod poklopcem motora ima 4 cilindra i 1,8 litara zapremine nije nešto ekstra. Čak niti kada se u jednadžbu kao varijabla uvede Turbo-punjač, nitko ne možda reći da je riječ o nečem posebnom. Jer u krajnjoj liniji takva konfiguracija motora seže u Njemačku krajem devedesetih godina prošlog stoljeća kada su Volkswagenovi, Audijevi, Seatovi i Škodini modeli demonstrirali svu raskoš relativno male zapremine motora i Turbo-punjača s njime u kombinaciji.
Ubrzanje od 4,2 sekunde do 100 kilometara na sat isto tako u današnje vrijeme unutar domene sportskih automobila nije ništa pretjerano posebno. Jer u krajnjoj liniji od nedavno postoje i „baby-limuzine“ koje do te brzine ubrzavaju skoro za sekundu manje vremena.
Isto vrijedi i za maksimalnu brzinu koja za Alpine A110 S iznosi nekih 275 kilometara na sat te s kojom se mogu pohvaliti i neki gradski kompakti (najčešće kada im se poništi limitator).
Stoga se vrijedi zapitati što je onda toliko posebno na ovom automobilu da se isti našao na drugom mjestu najpoželjnijih automobila u 2022. godini.
Odgovor je zapravo jednostavan. Ali s druge strane i neopisiv u obliku teksta. I to samo zato što zvukove, sile i količinu cerekanja za volanom nema smisla opisivati. A upravo u tome jest apsolutna čar ovog laganog Turbo-retro-Francuza za kojeg su mnogi mislili da će ispasti još jednim Meganeom na steroidima.
Kombinacija (za današnje pojmove) pero-lake karoserije od 1,119 kilograma u kombinaciji s tek nešto manje od 300 konja i nekih 340 „njutna“ s ničim ne škrtari. Čak niti s opremom i igračkama na kojima dobar dio auto-industrije danas zarađuje novac.
U ovom automobilu jednostavno sve ima smisla i svoju mjeru. Osim vozačkog gušta s kojim Alpine A110 već od prvih kilometara na tržištu privlači mnoge zaljubljenike u svijet oktana.
Ova „S“ verzija cijelu tu priču podiže za još koju potenciju te uz vozački gušt donosi i sve one igračke bez kojih su današnji sportski automobili praktički nezamislivi. Ali za razliku od mnogih konkurenata, ovdje oprema ne dolazi u suprotnosti s voznim svojstvima, već ih na neki način komplimentira i postavlja neke nove nivoe u tom dijelu priče.
I zato se ovaj automobil na ovoj listi nalazi čak ispred genijalnog Caymana kojem je (onako usput rečeno) na tržištu jedan od konkurenata.

Prvo mjesto najpoželjnijeg automobila u 2022. godini: Nissan Z
Hajdemo odmah izbaciti slona iz staklarne i prvo mjesto na ovoj kratkoj listi dodijeljeno u korist ovog automobila objasniti ovako…
Poznato je da Nissan nema u planu ovaj automobil nuditi na europsko tržište, što ga na prostoru „starog kontinenta“ čini poprilično irelevantnim.
Nadalje, jasno je da Nissan Z (odnosno 400Z kako se nazivao koncept) nije najjači sportski automobil na planeti. Isto tako je jasno i da nije najsposobniji, najagilniji, najopremljeniji i u tehnološkom smislu najnapredniji automobil današnjice. Vrijedi reći i kako sam svjestan da novi Z ima naizgled generičku priču iza sebe jer za početak dobar dio komponenata (uključujući i motor) dijeli s Infinitijevim modelom pod nazivom Q50 Red Sport. Ali sve to u ovom slučaju nije bitno.
A evo i zašto.
Kada je 1969. godine Datsun 240Z na tržište stigao na tržište bio je svojevrsna kopija nekoliko europskih modela poput Jaguarovog vječno predivnog modela E-Type. Ali s obzirom na eleganciju i apsolutnu sposobnost ovog automobila na cesti i na stazi zamjerki oko toga nije bilo. Uostalom, ako Japanci išta dobro rade, to su kopije tuđih dizajna i oko toga ne treba pretjerano puno lomiti koplja, zar ne?!
Uglavnom, s vremenom je Datsunov (kasnije Nissanov) Z-automobil prelazio iz generacije u generaciju te očaravao svojim performansama, voznim svojstvima i generalnim usmjerenjem. Time je ovaj model stekao kultni status, a prvi se Z u obliku generacije S30 u današnje vrijeme postavio rame uz rame s nekim od najuspješnijih i najcjenjenijim automobila svih vremena.
I to definitivno nije mala stvar. Pogotovo kada se u obzir uzme da ovaj automobil zbog Toyote 2000GT umalo nije niti postojao.
Tijekom desetljeća i desetljeća, Nissanov je Z-model veselo skakutao od generacije do generacije nabrojavši u konačnici njih šest. Posljednji je Z na tržište dolazio uz brojku 370 i od početka je barem nazivno nastavljao tradiciju u to vrijeme staru čak četiri desetljeća. No Nissan je s ovim automobilom malčice izgubio kompas, jer je saga za 370Z na tržištu potrajala od 2008. godine do danas. Zbog toga je ovaj automobil postao dosadan i bogu i vragu, pa je zapravo bilo upitno hoće li se novi Z uopće pojaviti na tržištu ili će kao model otići u ropotarnicu povijesti.
Srećom, pa je ova prva opcija ipak zaživjela i novi je Z među nama.
Novi Nissan Z već se na prvim fotografijama prikazao kao automobil koji sve nas podsjeća na svoju slavnu povijest. I već se samim time uklopio u retro-ideologiju koja već godinama žari i pali svijetom automobila. Dizajnom je moderan i atraktivan, ali već na drugi pogled nije teško primijetiti svu silu komponenata i dizajnerskih rješenja iz prošlosti. Pogotovo ako se fokusiramo na prednji dio koji izgleda poput originalnog S30 ili pak onaj stražnji koji bez ikakve zadrške podsjeća na legendarni (i prema mnogima ponajbolji) 300 ZX (Z32).
Interijer je također istovremeno moderan i retro do boli. A uz to vrijedi spomenuti i kako je riječ o automobilu koji usprkos modernim vremenima i dalje ima ručni mjenjački sklop, što ga čini automobilom za istinske entuzijaste. I to ne samo prema japanskim automobilima, već prema sportskim automobilima u svom općenitom smislu.
Izuzev 400 konja i 470 „njutna“, trolitreni Twin-Turbo V6-motor donosi zanimljiv set performansi. Ali sam automobil ne mora svoju sreću na tržištu tražiti kroz brojke, što su u Nissanu namjerno izveli kako bi novi Z ostao što je moguće više vjeran samome sebi. Tome u prilog ide i gore spomenuti ručni mjenjački sklop, ali i sva sila zanimljivih detalja poput sportskog kvačila i ništa manje sportskog kočionog sustava te mehaničke „špere“ koja već sama po sebi ima jednostavan zadatak: guštanje u vožnji odvrnuti na 11.
Performanse su također na nivou, jer novi Z do stotke ubrzava za nekih 4,3 sekunde i nastavlja ubrzavati do (elektronički limitiranih) 250 kilometara na sat. I to je sasvim dovoljno za uživanje u vožnji ovog praktičnog podsjetnika na zlatne dane japanske auto-industrije.
Uglavnom, iako na papiru djeluje pomalo suzdržano i najvjerojatnije će za mnoga tržišta diljem svijeta na papiru i ostati, novi je Nissan Z jedan od najkompletnijih, najzanimljivijih i najljepših sportskih automobila današnjice. No ono što najviše očarava jest čistoća cijele priče oko ovog automobila. Jer usprkos tome što novi Z dijeli neke stvari s drugim modelima i sa svojim zbog staža na tržištu pomalo dosadnim prethodnikom, u Nissanu su izveli čudo i na noge (tj. na kotače) postavili istovremeno moderan i upotrebljiv kao i savršeno retro automobil.
A s time se mnogi proizvođači automobila danas ni u bunilu ne mogu pohvaliti, koliko god njihovi odjeli marketinga trubili drugačije.
Nissan Z predstavlja automobil koji očarava već od prvih najava. I lijepo je vidjeti da je usprkos problemima i upitnicima na kraju krajeva konačno vidio svjetlo dana te nastavio tradiciju na najbolji mogući način.
Zato je u sklopu ovog teksta dobio status najpoželjnijeg automobila za 2022. godinu.
Zahvaljujem na pažnji i do čitanja.
