TOP 10 zaboravljenih „hot hatcheva“
Golf GTi je utabao put sektoru brzih kompakta što je dovelo do poplave sportskih modela od svih mogućih proizvođača.
Neki su evoluirali do današnjih modernih inačica, a dosta ih je palo u zaborav. Ovdje donosimo pregled TOP 10 zaboravljenih „hot hatcheva“
Većini je prva asocijacija na Proton Nikica Valentić koji je ovu marku doveo u Hrvatsku, a Malezijci su čak razmišljali i o proizvodnji i/ili sklapanju ovih vozila u tada poratnoj zemlji, međutim tvrtka je neslavno propala zbog niza nesretnih okolnosti, a na našim cestama je ostao tek poneki zalutali model.
Ipak, jedan zanimljivi model kojeg je Proton razvio bio je GTi inačica trovratne Satrije, a na razvijanju ovog modela najviše se angažirao Lotus (što se moglo vidjeti i po „Handling by Lotus“ značkicama, ali i po dosta solidnoj upravljivosti). Lotusov pedigre u kombinaciji s bivšim 1.8-litarskim Mitsubishijevim motorom koji je razvijao 138 KS ipak nije mogao spasiti kompaniju.
9. Rover 220 Turbo
220 je bio dosta popularan model dosta nepopularne marke. GTi inačica je skupila dosta fanova, ali pravi stroj bio je Rover 220 Turbo koji je iz svog 2.0-litarskog turbo motora razvijao tada monstruoznih 197 KS. Većina ipak nije mogla prijeći preko toga što automobil nosi Roverovu značku, a oni koji su preko toga prešli su dobili ozbiljno brz automobil.
8. Fiat 127 Sport
Zašto, o zašto, kada je Yugo već bio inspiriran Fiatom 127 nešto ovako nije moglo izaći iz Kragujevca? Vjerojatno zato što je Yugo napravljen, kako je Jeremy Clarkson jednom kratko objasnio, tako što su u Jugoslaviji uzeli sve sve najbolje s 127 modela, bacili to u smeće i od ostataka sklepali legendu. No, na stranu to, 127 Sport je najčešće dolazio u crnoj i narančastoj boji i osim što je lijepo izgledao bio je i poprilično ljut automobil za vožnju. Iako je imao mali 1.1 motorčić koji je razvijao samo 75 KS, mala masa činila ga je poželjnim i zabavnim automobilom.
7. Mitsubishi Colt Turbo
Druga generacija Colta predstavljena je davne 1983. i nametnuo se kao logičan, odnosno siguran izbor (čitaj dosadan). Onda, Mitsubishi je izbacio Colt 1600 Turbo verziju s 123 KS i agresivnim body kitom. Poprilično čudna transformacija za obični dosadni automobil koji je do stotke dolazio za 8.5 sekundi, a maksimalna brzina je iznosila 200 km/h što su poprilično impresivne brojke za automobil iz sredine 80-ih.
6. Lancia Y10 GTie
GTie verzija Lancije Y10 došla je kao nasljednik Turbo verzije – motor je sada bio atmosferski, a MPI motor zapremine 1.3 l je razvijao 78 KS. Zabavan automobil koji ipak nije doživio dug život zbog loše prodaje.
5. Daihatsu Cuore Avanzato TR-XX
Motor od 659 cc i 64 KS u hot hatchu? Ako imate na umu japansku „Kei“ klasu u kojoj su dimenzije i motori „ograničeni“, Avanzato TR-XX s twin-cam turbo motorom je davao poprilično lijepe performanse.
4. Nissan Cherry Europe GTi
Jedan od čudnijih brakova u automobilskoj industriji je i zajednički projekt Nissana i Alfe Romeo ranih 1980-ih. Plode ove ljubavi bio je Alfa Romeo Arna, odnosno Nissan Cherry Europe, automobil(i) koji je postavljen naopako: Talijani su radili motorizaciju i instalaciju, a Japanci dizajn. Cherry je bio pogonjen Alfasud motorom, a GTi inačica je imala Alfin 1.5 motor koji je razvijao 93 KS. Automobil je išao brzo i dobro unatoč lošim očekivanjima publike, ali na kraju kupci su se radije odlučili za bržeg Sunnyja.
3. Chrysler Sunbeam Ti
Chryslerov supermini iz 1977. je bio neobičan zbog stražnjeg pogona, ali to je obećavalo veliki potencijal što se kasnije pokazalo dobrim za Sunbeam Lotus koji je predstavljen dvije godine kasnije. Nešto ranije te 1979., pojavio se Sunbeam Ti, koji je pod poklopcem krio 100 KS verziju starog 1.6-litarskog motora s dvostrukim rasplinjačem iz Avenger Tigera. Sa zanimljivim dizajnom i dobrim motorom ovaj automobil je bio odličan izbor za one koji su željeli dobre performanse i nikakav komfort.
2. Renault 11 Turbo
1983. Renault je predstavio model 11, dosadnjikavi kompakt koji se bazirao na četverovratnoj Renault 9 limuzini. Već iduće godine, Renault je izbacio Turbo verziju u cilju ojačavanja svoje pozicije na novom tržištu „hot hatcheva“, a koristio je 1.4-litarski motor snage 115 KS koji je kasnije došao i u legendarnom Renaultu GT Turbo. Automobil je imao maksimalnu brzinu od 185 km/h, a do 100 km/h je dolazio za 8.8 sekundi.
1. Citroen Visa GTi
Visa je poprilično čudan izbor za brzog kompakta sa svojim smješnim izgledom i petorim vratima, ali kada je dobio 1.6-litarski motor sa 115 KS iz Peugeota 205 GTi, postao je pravi „hot hatch“. Visa GTi je bio i jeftiniji izbor od 205-ice GTi, ali ipak iz nekog razloga nije zaživio među širim masama.