Top 10 originalnih kotača – 1. dio
Iako sam pobornik tuninga i stylinga, što u prijevodu podrazumijeva stav da je uvijek moguće unaprijediti svoj automobil i odmaknuti ga od tvorničkog izdanja, nije baš uvijek bilo tako.
Pa eto, u toj maniri eto jednog nezaobilaznog dijela koji pri samom pogledu na neki automobil istog momenta pada u oči.

Ako nekome nije jasno o čemu se u sklopu naslova i uvoda radilo, spomenimo samo nekoliko činjenica koje opisuju različite pojmove kojima se opisuje ista stvar. Dakle, one su okrugli, no u nekim određenim lošim situacijama i u sklopu nebrige i nepažnje vlasnika o automobilu postaju ovalne ili kockaste.
U kontekstu jednog automobila uvijek ih ima četiri, tj. dva para za one koji vole komplicirati stvari. Na sebi imaju tzv. „dezen“, tj. dizajn koji ih definira, te kroz njih ide nekolicina rupa kroz koje je moguće provesti vijke ili matice, te ih njima čvrstiti na podvozje automobila.
Nadalje, mogu biti jednodijelne, dvodijelne i trodijelne. Mogu biti kovane i lijevane od nekih metala, te u smislu završne obrade mogu na automobilu nastupiti u raznoraznim varijacijama na temu završne obrade.
Također mogu biti raznoraznih dimenzija u smislu širine i veličine (tj. promjera za matematički nastrojeno čitateljstvo), zbog čega često postaju predmetom obožavanja, igranja i nemilog trošenja novaca od strane pojedinih vlasnika automobila na koje se montiraju – naravno, u kombinaciji s gumama.
Pa eto, u ovom momentu mislim da je krajnje vrijeme završiti ovaj poprilično infantilan dio teksta i jednostavno reći da neovisno o tome kako ih nazivamo, tj. radi li se o felgama, naplatcima, kotačima ili nekom sasvim dvanaestom izrazu, u smislu vizualne fascinacije od strane pojedinih automobila upravo felge (kako ih ja nazivam) imaju često presudnu ulogu.
Uglavnom, eto jednog kratkog pregleda automobila čije felge su jednostavno posebne.
10. Peugeot 205 Gti – Speedline
Iako je tvrtka Speedline inicijalno ponudila drugačiji dezen za ovaj automobil, studio Pininfarina se zajedno s glavešinama iz Peugeota direktno umiješao i praktički naredio Talijanima da odrade dezen onako kako je nacrtano i naručeno.
Naravno, s obzirom na talijanski „ležeran“ odnos prema poslu, takvo tjeranje na rad nije ništa pretjerano čudno, no s druge strane i Francuzi po pitanju ažurnosti nisu nešto jaki, pa zapravo čudi kako su se uopće odlučili reagirati na vrijeme.
No bilo kako bilo, ove „petnaestice“ koje potpisuje tvrtka Speedline ubrzo su postale jednima od onih legendarnih dezena koji se i dan-danas traže za pojedine automobile.
Iskreno, volio bih s vama podijeliti još pokoju povijesnu stavku i informaciju. No o ovim se felgama u tom zapravo i ne zna baš toliko puno, što pak opet ne čudi, jer nikome nije bilo ni na kraj pameti da bi Peugeot 205 Gti mogao postati apsolutnom legendom među vozačkim automobilima.
A još manje da bi jedan set kotača mogao izazvati isti efekt.
09. Lamborghini Countach LP5000S – Campagnolo
I dalje smo u osamdesetim godinama prošlog stoljeća te u smislu legendarnih automobila i njihovih kotača ostajemo pri takvom opisu.
Naime, kako je Peugeot 205 Gti u domeni malih automobila postao nezaobilazan dio osamdesetih (a i šire), tako je i Lamborghini Countach postao nezaobilazan dio pojmova „kič“ i „pretjerivanje“, koji su tijekom osamdesetih postali nekima od glavnih definicija te ere.
Sam automobil ne treba pretjerano puno opisivati, jer ako i postoje oni koji se u ovom momentu češkaju po glavi i pitaju se „koji je to auto“, neka samo pogledaju sliku i sve će biti jasno.
Felge također ne treba puno opisivati, jer za početak savršeno odgovaraju uz automobil.
No za razliku od nekih felgi na ovoj listi, one nazvane Campagnolo „Bravo“ koje su krasile ovaj automobil možda i nisu toliko prelijepe. No u svakom su slučaju jedne od najupečatljivijih koje su ikad bile montirane na jedan automobil.
Za početak su bile izrađene od legure koja je podrazumijevala magnezij. Zatim su bile dimenzija 8,5 i 12×15, što ne samo da je ultra-široko, već i opet savršeno prati ideologiju pretjerivanja, čemu u prilog idu i stražnje gume dimenzija 345/35/15.
Prve verzije automobila zajedno s felgama potpisuje tvrtka Bertone, odnosno genijalni Marcello Gandini, dok krajem osamdesetih godina onu najpopularniju „Anniversary“ verziju potpisuje slavni Horacio Pagani. Ali kotači na tom automobilu jednostavno nisu ni sluga originalu.
Isprika gdinu. Paganiju, no jednostavno nisu.
08. Shelby Cobra – Halibrand
Jedan od najbolesnijih automobila svih vremena koji je legendu pod imenom Carroll Shelby digao u nebesa i od te male tvrtke stvorio radionicu istovremenog užasa i fascinacije.
Shelby Cobra bila je automobil od fiberglasa te su zapravo metalni dijelovi karoserije i oko nje bili jedini čvrsti dijelovi s kojima se ovaj legendarni automobil mogao pohvaliti. Uglavnom, tijekom desetljeća i desetljeća postojanja, Cobra je promijenila velik broj detalja u kontekstu detalja na karoseriji i interijeru. Ali i onih tehničkih koji podrazumijevaju pogon, podvozje, motor i slično.
Paralelno s tim evolucijama modela, Cobra je svako toliko mijenjala i dezena kotača. No jedni su se među auto-entuzijastima diljem svijeta postavili kao omiljeni.
Dotični su produkt tvrtke Halibrand, te u svojim (u današnje vrijeme) minimalističkim dimenzijama, tj. veličinom od tek 7,5 i 9,5×15 inča na papiru ne zvuče kao nešto posebno. A dizajn je savršeno balansirao između nekih starih i nekih novih vremena, što su mnogi itekako prepoznali.
Stoga ne čudi niti da je Shelby GT500 nazvan „Eleanor“ kao jedan od najslavnijih filmskih automobila modernih vremena na sebi imao upravo moderne kopije ovih kotača.
07. Alfa-Romeo SZ – Zagato
Jeste li ikad u kući imali kompjuter pod nazivom Amiga?
Ako jeste, pretpostavljam da ste kad-tad odigrali neki od nastavaka igrice pod nazivom „Supercars“, gdje je ružnjikavi automobil bez znaka između farova (s obzirom na licencu koja nije postojala) mogao ispucavati rakete, postavljati mine i slično.
Da… Bila je to Alfa SZ.
Za mnoge je ovaj automobil jednostavno odvratan. Kockast, grbav i bez nekog oblika kakav bi priličio devedesetim godinama prošlog stoljeća. No za neke druge (kojima se bez razmišljanja pridružujem u razmišljanju), ova je Alfa predstavljala savršenu demonstraciju sile u smislu dizajna i stava te bih model SZ proglasio jednom od tri najljepše Alfe svih vremena.
Kotači na tom automobilu zapravo nisu bili ništa posebno, već jedna ravna ploha s rupama. Ali „Il Mostro“ felge (kako su ih zajedno s automobilom ubrzo nazvali) obilježile su kroz varijacije na temu istog dizajna jednu cijelu eru za Alfine modele.
Tvrtka Ronal je u jednom momentu otkupila prava na kopiranje dezena, no u tom dijelu priče o ovim felgama nije bilo baš pretjerano uspjeha, jer su originalne felge s modela SZ uz ravnu plohu i nekoliko rupa na njoj imale i polirani rub.
Uglavnom, iako nisu pozicionirane pri vrhu ove ljestvice najpoželjnijih originalnih (ili OEM za internet-generaciju) felgi svih vremena, i dalje izgledaju fantastično.
06. BMW serije 3,5,6,7, Z1 – BBS
Iako se BMW tijekom posljednjih dvadesetak godina može pohvaliti s preko stotinu raznoraznih dezena kotača koji su krasili njihove modele, moram priznati da velika većina ne izgleda baš posebno dobro.
No to „pravilo“ nikako ne vrijedi za „style 5“ felgu koju dizajnom potpisuje BMW, a izradom legendarna tvrtka BBS.
Dotični se „stil“ felge tijekom desetak godina mogao naći u službenom opticaju u sklopu serije 3 E30 i E36, zatim serije 5 E28 i E34, serije 6 E24, serije 7 E23 i E32 te ružnjikavom i apsolutno posebnom BMW-u Z1.
Samim time bi se ovaj „stil“ felgi u teoriji mogao opisati dosadnim, no u praksi to ni približno nije tako, već su upravo ove felge jedne od najcjenjenijih i najtraženijih BMW-ovih felgi svih vremena.
Doduše, moram priznati da sam se u početku dvoumio između „style 5“ i „style 37“ (koje su bile sastavni dio ukupne elegancije za pojedine primjerke serija 5 (E34 i E39), te serija 7 E38 i 8 E31). No klasičan dezen i velika popularnost ipak su presudile u korist „style 5“ felgi i samim time ih uvrstile na ovu listu legendarnih originalnih kotača.
Danas ih se može naći tek u tragovima te u malom broju varijacija na temu dimenzija.
Uz to su još i poprilično skupe, jer oni koji ih imaju na automobilu ili u podrumu itekako dobro znaju što imaju, pa ih ne prodaju jeftino.
No usprkos svemu tome „style 5“ felge izgledaju izuzetno dobro, te klasično i moderno – ovisno o automobilu na kojem se nalaze.
Nastavak slijedi…