Top 10 najjadnijih specijalnih verzija automobila – 1. dio
Evo jedne vrlo poučne liste koja bi mnogim štovateljima pojedinih marki zapravo dijelom mogla zorno pokazati da njihovi omiljeni proizvođači zapravo često samo pokušavaju prodati pokoji primjerak viška nekog od modela.
Dakle krećemo s ovih top 10, odnosno riječima našeg ne tako davno egzistirajućeg gradonačelnika, „Idemo delat´“.
10. Audi – DTM Edition
Ajmo ovako: s obzirom na Diesel-motor i nekoliko letvica u boji automobila (zbog čega je ovaj Audi A5 iz nekog razloga postao specijalan), čini se da sam se osobno više potrudio oko teksta u sklopu kojeg sam prije nekoliko godina na portalu cijenjenim čitateljima prezentirao ovaj automobil, nego što su se u Audiju potrudili učiniti ga posebnim na bilo koji način.
Naravno, unaprijed se ispričavam svim štovateljima „kralja“, „šefa“ „gospodara prstenjaka“ ili nekog sasvim sedamnaestog nadimka za marku s logotipom specijalne olimpijade, no jednostavno ispada tako.
Uglavnom, s ovom je edicijom modela A5 Audi svijetu pokazao da forma i funkcija ne moraju nužno biti povezane ukoliko se pojavljivanjem ovakvog jednog automobila prazni „lager“ i puni budžet. Jer izuzev nekih komadića opreme skinutih s police i par naljepnica koje su umiksane u cijelu priču, ovo je i dalje obični A5.
I ako već ni zbog čega drugog, onda je zato ovaj automobil u svojoj DTM-ediciji jednostavno sramotan.
09. FIAT Panda „Italia 90“
Za sve one koji su kao klinci bili zaluđeni nogometom te koji su po lokalnom igralištu trčeći za loptom vrištali „Ja sam Maradona“, „Ja sam Beckham“, „Ja sam Messi“ ili „Nisam znao“, ovaj će mali talijanski gradski automobilčić ispasti poput gola iz kornera.
I ne samo to, već će mnogi vjerojatno reći da je ova Panda zbog svojih poveznica sa svijetom nogometa „zakon“, zbog čega će pak djelatnici iz odjela marketinga vezanog uz promoviranje „Žuje“ biti malčice tužni.
No to je ionako nebitno.
Za nas ostale koji nogomet smatramo sportom za osmoškolce s peticom iz fiskulture i dopisnim iz pucanja lijevom, ova je Panda samo još jedan u nizu pokušaja povećanja prodaje jednog automobila čiji se zalaz na tržištu za neke od visoko pozicioniranih djelatnika u Torinu jasno nazirao.
Uostalom, s obzirom na to da je ova edicija Pande predstavljena 1990. godine, kada je model kao takav imao karijeru dugu 10 godina, zapravo i ne čudi takav način razmišljanja tada već posrnulog diva pod nazivom FIAT.
No Panda se uspjela održati još desetak godina nakon te čudne, smiješne i strateški plasirane verzije same sebe.
U našim krajevima primjeraka ove verzije zapravo i nije bilo puno. A oni koji su se pojavili na lokalnim parkinzima ubrzo su ostajali bez poklopaca felgi (odnosno „ratkapa“). Stoga vrijedi zaključiti da štovateljima nogometa doista ništa osim kluba za koji navijaju nije sveto. Jer da kojim slučajem jest, prvo bi poštovali kućni odgoj (odnosno roditelje), a zatim i tuđe vlasništvo.
Bilo kako bilo, FIAT Panda „Italia 90“ samo je još jedan u nizu pokušaja povezivanja jednog sasvim nevažnog automobila s „najvažnijom sporednom stvari na svijetu“.
Točka.
08. Lexus „Platinum“ SEries
Kada se devedesetih godina na tržištu pojavila tvrtka Lexus, svijet je ostao zapanjen nivoom kvalitete, tehnologije i opremljenosti modela s kojima su raspolagale te amerikanizirane i luksuzne Toyote.
No kada je ta zapanjenost (ili bolje rečeno šok) počela prolaziti, svijet je ostao iznenađen i količinom dosade koju je izuzev spomenutih atributa Lexus nudio na tržište uzduž i poprijeko čitave game. Jer Lexusovi modeli u pravilu su ljude tjerali na spavanje.
Kako bi to što bolje ilustrirali sami sebi, zamislite samo jednu sasvim običnu osobu koja se ni po čemu ne ističe.
Osobu koja na sebi nosi sasvim prosječnu odjeću i obuću. Koja na sebu ima sasvim prosječnu frizuru te svojim sasvim prosječnim držanjem nikome ne upada u oči. I to usprkos činjenici da bez ikakvog napora može otrčati 100 metara za 5 sekundi, usput žonglirajući s devet naranči i recitirajući Haiku-poeziju klasičnih japanskih autora na njemačkom jeziku.
Biste li sve to znali da takva sasvim obična osoba stoji ispred vas?
Naravno da ne biste, jer bi sva ta običnost bila protumačena kao dosada i interesa ne bi bilo.
No sad zamislite da ta ista sasvim obična osoba u rukama ima platinastu karticu i osmijeh od uha do uha te da vas žonglirajući s narančama zove na tulum na kojem glavnu riječ vodi devet porno-zvijezda i magarac.
Biste li je tada primijetili?
Naravno da biste je primijetili, jer lova znači zabavu, porno-zvijezde znače blud i nemoral (što je uvijek dobro prihvaćeni bonus), magarci su jednostavno slatki i simpatični, a tuluma ionako nikad dosta. Pogotovo otkad se na njima pojavljuju pripadnici raznoraznih stožera i prekidaju ih.
Uglavnom, „Platinum“ serija modela LS, GS i ES je izuzev dosadne karoserije te hrpetine opreme i tehnologije koju je Toyota nemilo trpala unutar gabarita ovih automobila i dalje bila dosadna hrpa lima. Da bi se tome doskočilo, kupcima su uz kupnju novog automobila iz spomenute specijalne serije modela na poklon uvaljene i dvije godine članarine za American Express platinastu karticu. A to je garantiralo zabavu nakon nekog kraćeg vremena provedenog u dosadnom automobilu.
E sad… Ne znam je li g. Davor Senekoviš kojim slučajem u tome imao prste. No za pretpostaviti je da ni takva akcija nije pomogla Lexusu, već je samo ovu tvrtku definirala kao brend za računovođe i ostatak populacije koja se voli oblačiti u tonove sive boje.
07. Chrysler Imperial „fs“ Edition
Svi mi znamo da je jedan od najboljih marketinških trikova u sklopu auto-industrije pojedine modele povezivati s estradom.
Čak i u našim krajevima se takve reklamne eskapade događaju, pa u skladu s tim idejama npr. postoji Renault Clio Janica ili pak samo naljepnica koja kaže „Boris Novković vozi Merivu OPC“.
Osobno takve ideje smatram smiješnim i nepotrebnim pokušajima glorifikacije nečega što samo po sebi nikada neće biti posebno ni sjajno. Nečega što je samo po sebi generičkog tipa i samim time bezlično i namijenjeno ljudima koji od automobila očekuju samo nisku cijenu, branike u boji auta i klima-uređaj.
Uglavnom, u toj maniri vrijedi spomenuti slavne osamdesete i Chrysler koji je na samom početku tog legendarnog desetljeća svijetu ponudio model Imperial FS Edition.
Dotična skraćenica napisana malim slovima na zadnjoj strani automobila označava ni manje ni više, nego ime i prezime jednog od najslavnijih estradnjaka svih vremena. Sivu eminenciju Las Vegasa i dio najpopznatijeg boy-sastava svih vremena pod nazivom “Rat Pack”. Odnosno plavookog ubojicu mikrofona, zabava, ženskih srca i tu i tamo nekog kroničnog kockara (što nije dokazano na sudu) po imenu Frank Sinatra.
Da, dobro ste pročitali – Frank Sinatra bio je inspiracija i osoba iza ideje i naziva specijalne edicije ovog Chryslerovog modela.
Dotični je Chrysler Imperial bio polakiran u specijalnu „Glacier Blue Crystal“ plavu boju, za koju su tvorci tvrdili da je identična boji očiju slavnog pjevača i glumca.
No to nije sve, jer unutar automobila priča ima još čvršće poveznice s ovom legendom Las Vegasa i Hollywooda.
Naime, kupci svakog od ukupno 271 primjerka ovog Chryslera unutar automobila su mogli pronaći 16 kazeta na kojima su se nalazili albumi Franka Sinatre. Izuzev toga se u sklopu ovog automobila našla i nekolicina posebno označenih dijelova poput pretinca za rukavice i kožne futrole na centralnoj konzoli koju je dizajnom potpisao Mark Cross. Wow!
Uglavnom, Frank Sinatra je preuzeo prvi proizvedeni primjerak, dok se ostalih 270 komada razgrabilo unutar nekolicine talijanskih četvrti diljem Amerike, što je uostalom i bila ideja.
Šteta je samo utoliko što se velika većina „fs“ Imperiala pokvarila tijekom samo dvije godine te je taj model nevezano uz ediciju ispao jednim od najgorih automobila u novijoj američkoj povijesti.
06. Dodge Ram „Daytona“
Štovatelji svijeta automobila i klinci kojima serijal igara pod nazivom „Gran Turismo“ nije stran vjerojatno jako dobro znaju što u povijesti američke auto-industrije označava Dodge Charger Daytona. Odnosno Plymouth Superbird, kako neki ovaj automobil poznaju.
Dotični je automobil baziran na drugoj generaciji Chargera sa sufiksom 500, koji se sam po sebi zbog tehnikalija nije uspio dokazati na ovalima unutar trkaće serije NASCAR.
Samim time je u početku ovaj automobil predstavljao iznimno diskutabilan projekt,. No u konačnici se pokazao jednim od najbržih i najsposobnijih trkaćih automobila koje je Amerika ikad proizvela.
Stoga ne čudi planetarna popularnost koju je ovaj pomalo smiješan i nezgrapan modificirani div s ogromnim stražnjim spojlerom tijekom godina uspio postići.
E sad… Kako je u današnje vrijeme u Americi tržište Pick-up kamioneta apsolutno najdominantniji segment auto-industrije, tako se svako toliko na tom polju dogodi neka eskapada od strane proizvođača tih neuglednih traktora s karoserijom otprilike nalik nečemu što je moguće klasificirati unutar domene automobila.
No kakvih god da je katastrofa u tom segmentu bilo na tržištu, najgora je uobličena u Dodge Ram koji je svojim postojanjem u sklopu „Daytona“ edicije trebao podsjetiti na početak sedamdesetih. Ali i na Dodge Charger s istim sufiksom kao na jedan od najpoznatijih američkih automobila svih vremena.
Istini za volju, pod poklopcem motora ovog mini-kamiona nalazi se 5,7-litarski V8-HEMI-motor s nekih 345 konja. No to svejedno ne znači da je ovo predimenzionirano američko čudo na bilo koji način podsjećalo na legendu s početka sedamdesetih (odnosno kraja šezdesetih).
Uglavnom, sve to nije spriječilo pametnjakoviće u Dodgeu da na stražnji kraj montiraju spojler.
Da, spojler.
Da, na Pick-up kamionetu.
I da… Na mjestu gdje počinje tovarni prostor.
Iskreno ne znam tko je tijekom osmišljavanja ove edicije slavnog Dodgeovog Pick-upa pojeo kilogram heroina, . No utjecaj droge se očito proširio po uredu, jer je ova edicija modela Ram izašla na tržište. Zajedno sa spojlerom i u kričavoj narančastoj boji čiji je sjaj umanjivala tek nekolicina crnih detalja razmještenih po karoseriji.
Uglavnom, ako kojim slučajem dosad niste mogli definirati pojam praktične i apsolutne beskorisnosti, od sada se samo trebate sjetiti spojlera na rubu tovarnog prostora s kojim raspolaže Dodge Ram Daytona i problem oko definiranja je riješen.
Nastavak slijedi…