Top 10 – Naj automobili u 2018. godini – B strana
Ostatak konkurenata za top-listu 10 naj automobila u 2018. godini nije ništa manje vrijedan niti bitan. Ali „oni gore“ su ipak prevagnuli i ostatak itekako zanimljivih pripadnika svijeta automobila u 2018. godini ipak svrstali „dolje“.
Iako svijet automobila danas stvarno „na kapaljku“ prema tržište izbacuje modele za kojima vrijedi sliniti, svejedno se tu i tamo ipak pronađe pokoja svjetla točka na četiri kotača. Doduše, isti taj svijet automobila čak i za najsvjetlije primjere pronađe načina kako ih upropastiti i učiniti sociološki korektnima, ali usprkos tome neke od njih vrijedi istaknuti i izvući iz mase. Pa iako ova svita nije ušla u onaj najuži dio svega onog „naj“ što se u 2018. godini predstavilo kupcima, to svejedno ne znači da ovih „donjih deset“ primjera ne zaslužuje isticanje. Dapače – baš suprotno od toga.
Stoga krenimo s top-listom onih drugih deset naj automobila u 2018. godini kojima je najsjajniji dio spektra ispod reflektora jednostavno pobjegao… Zovimo to B stranom na kojoj također ima hitova.
10. Aston Martin DB11
Iako je malčice čudan na prvi pogled, te pod poklopcem motora kuca AMG-ovo srce, Aston Martin je s ovim modelom napravio još jedan iskorak prema praktičnoj definiciji opisa „poseban“. I to je sasvim dovoljno da se ovaj Aston usprkos čudnovatom prednjem dijelu pronađe među desetoricom „otpisanih iz prvog A“ top-liste naj automobila u 2018. godini. A ako kojim slučajem to nije dovoljno, prisjetimo se samo nastupa u filmu „Spectre“, koji se dogodio i prije službenog predstavljanja modela i za volan posjeo ni manje, ni više, nego najpoznatijeg tajnog agenta u galaksiji. Je li sada dovoljno? Naravno da jest…
09. Porsche 911 Carrera GTS
Iako „zlatna sredina“ u pravilu znači bljedunjavost u svakom pogledu, ovu varijaciju na temu 911-ice usprkos „zlatnoj sredini“ u kojoj se kao verzija modela nalazi ipak baš i nije moguće tako opisati. Dapače, GTS u današnjem Porscheovom svemiru označava savršen omjer uloženog i dobivenog, te isto tako savršen osjećaj u vožnji – bilo da se ide u dućan po parizer ili na put preko prolaza Stelvio. Jer GT3 i GT2 nisu normalni automobili, dok Carrere S i njima slične izvedenice više nikoga nisu u stanju izbaciti iz takta. No GTS-verzija u tome uspijeva i dan-danas.
08. Audi A5 Cabriolet
Da…nekima je od nas ovdje BMW uvijek draži. Neki bi radije vozili bilo što, samo da nije iz V.A.G. koncerna. Ali to su sve subjektivni dojmovi i osvrti, dok je realnost nešto sasvim drugo. A upravo u toj domeni realnosti novi Audi A5 Cabriolet vreba iz prikrajka i predstavlja jedan od najljepših topless-automobila svih vremena. Dio razloga leži u tome što se ni u čemu nije pretjerivalo, dok onaj drugi dio razloga ponosno stoji u tome što je elegancija još jednom prevladala. Pa iako na svijetu postoji bržih, ljepših, jačih i posebnijih kabrioleta, ovaj Audijev nekako predstavlja ono najbolje iz svih svjetova. I za pretpostaviti je kako će i za 20 godina djelovati moderno i elegantno, a to je u domeni automobila bez krova uvijek veliki plus.
07. Dodge Challenger Demon
„Najluđi, najbolesniji, najglasniji, najporemećeniji i općenito najnenormalniji američki automobil svih vremena“. Tako bi trebao zvučati slogan za ovu HEMI-pljusku u lice svemu konvencionalnom i normalnom.
Sa svojih je 840 konja Challenger Demon postavio rekord za snagu jednog V8-motora. S 9,65 sekundi na četvrt milje Demon je postao najbrži serijski automobil na svijetu u toj disciplini. Zbog 2,3 sekunde, koliko traje 0 do 100 kilometara na sat, Challenger Demon službeno postavlja rekord, a tom se postignuću dodaje i najviša G-sila koju jedan tvornički automobil postiže kod ubrzavanja, te Demon već pri inicijalnim testiranjima postaje jedini serijski automobil koji toliko brutalno ubrzava, da se prednji kotači dižu od podloge u zrak. I kako onda na bilo koji način minorizirati ovu crvenu boleštinu na četiri kotača?
06. Mercedes-Benz AMG GT-R Pro
Nakon što je AMG GT službeno predstavljen svijetu prije nekoliko godina, uslijedila je evolucija tog modela. I to je sasvim normalan tijek života jednog današnjeg modela, jer kupcima već nakon nekoliko mjeseci gledanja istih modela na tržištu postaje dosadno. Iz tog razloga evoluiraju čak i najekskluzivniji automobili, pa nikoga ne bi trebalo čuditi što je i AMG GT dobio još nekoliko verzija.
Nakon dodavanja slova „R“ nedavno je uslijedio i sufiks „Pro“, a to u prijevodu znači još više konja, još tvrđi ovjes i još veći gušt na cesti i na stazi. A to nikako nije za osudu – pogotovo kada iza svog truda stoji Mercedes-Benz i potpis tvrtke AMG.
05. Ferrari 488 Pista
Čekalo se poprilično dugo vremena da Ferrari za svoj „baby“ model na tržište izbaci posebnu izvedenicu. Ali čekanje se isplatilo i crvena ekipa je prije nekoliko mjeseci predstavila automobil kraj kojeg Enzo i ostatak svite najposebnijih i najraritetnijih Ferrarija svih vremena djeluje kao da stoje na mjestu. Jer 488 Pista ne predstavlja samo evoluciju za model 488, već i apsolutno usmjerenje prema onome što Ferrari od prvog dana opisuje. A to je kompetitivnost u svakom zamislivom pogledu.
Ferrari 488 Pista pod ultra-lakim poklopcem motora ima 720 konja i razvija 770 Nm maksimalnog okretnog momenta (buraz). Sam je motor svojevrsna evolucija onog koji je od prvog pojavljivanja na stazi do danas uzeo preko 30 pobjeda u raznoraznim serijama natjecanja, tako da DNA itekako postoji. Dakle, riječ je o punokrvnom cestovnom trkaču i već je samim time ovaj Ferrari apsolutno zavrijedio biti izdvojen iz mase. Točka.
04. Brabham BT62
Kada su 1960. godine Jack Brabham i Ron Tauranac osnovali Brabham, za pretpostaviti je da nisu baš mislili da će taj naziv biti aktualan i skoro šest desetljeća kasnije. No ove je godine tvrtka Brabham uskrsnula nakon svih problema s kojima se borila još tamo negdje od devedesetih godina prošlog stoljeća. A uskrsnuće je utjelovljeno u jedan-jedini automobil: Brabham BT46, odnosno prema mnogima ultimativno oružje za stazu. Uostalom, kako drugačije opisati automobil koji uz 970 kilograma ukupne težine ima 710 konja i na stražnje kotače gura 670 Nm maksimalnog okretnog momenta (buraz)? Nikako drugačije, zar ne?!
Brabham BT46 nije sportski automobil. Nije super-automobil. Nije ni hiper-automobil. Jednostavno već od prvih testiranja stoji na svom vlastitom tronu i predstavlja najbržu moguću opciju za borbu sa štopericom na bilo kojoj stazi na svijetu. Ekskluzivan je, nenormalno brz i tehnološki izuzetno napredan. Ali za razliku od mnogih njemu sličnih automobila, sva je tehnologija na ovom automobilu napravljena da pomogne vozaču, umjesto da kao kod mnogih drugih idejno sličnih automobila preuzima proces vožnje na sebe i čini letenje po stazi bezbrižnim. Nije li to već samo po sebi dovoljno posebno?
03. BMW i8 Roadster
Hibrid?!? Na ovim stranicama?!? U sklopu jedne top-liste koja ne podrazumijeva deminutive i podsmjehivanje?!? O da… Jer BMW i8 već je u svojoj verziji s krovom ispao fascinantnim komadićem budućnosti koja samo što nije stigla, a bez krova je riječ o jednom od najposebnijih tehno-čuda unutar prezenta, ali i futura. Jer za razliku od Priusa i sličnih „zelenih“ automobila, Bavarci su odlučili krenuti nekim malo drugačijim putevima i ekologiju provesti kroz ciklus brzine i performansi. A to je uvijek pohvalno.
BMW i8 stoga nije pretenciozan automobil koji se samim svojim postojanjem izruguje dinosaurima kojima su fosilna goriva i dalje bitan dio realnosti u kojoj svi zajedno živimo. Jer „i“ ne znači pojam poput „inteligencije“ ili neki drugi oblik samohvale, što za neke proizvođače automobila stoji kao osnovna ideologija postojanja. BMW se s ovim automobilom nije planirao rugati nikome, već za pojam „hibrid“ dati jedan širi opis i definirati ga kroz osmijeh, a ne kroz podsmjeh – pogotovo u ovoj topless-verziji koja izgleda kao što i ide, a ide kao što je od same premijere ovaj automobil tehnološki napredan.
02. Suzuki Jimny
Tradicija. Sposobnost. Jednostavnost. Tehnologija.
Znam…zvuči poput neke reklame za plinski bojler ili indukcijsku ploču za kuhanje. Ali ti su navodi ovaj puta poslužili kako bi se opisao jedan od najdugovječnijih i najpopularnijih terenskih automobila svih vremena. I vjerovali ili ne, Suzuki Jimny za razliku od mnogih nije potpao pod SUV ili CUV-kategoriju, već je poput posljednjeg Mohikanca ostao upravo tamo gdje mu je mjesto – u blatu i na terenu, gdje se kao automobil još od 1970. godine snalazi najbolje.
Nova je generacija dakle ostala dosljedna sebi. I to je savršeno u redu, jer neke stvari jednostavno ne treba mijenjati. Jednostavan je poput partije pokera u skidanje s manekenkama. Pretencioznost mu nije u vokabularu i opisu, a sposobnost s kojom se s pravom diči definitivno je nešto posebno – pogotovo u današnje vrijeme pobrkanih kriterija i pretencioznosti u nastupu. Jer za razliku od hrpetine CrossOvera, Suzuki je s ovim automobilom stvorio neobaveznu zabavu, a ne prisilnu i pokretnu sociološku korektnost na četiri kotača. Stoga se Suzuki s ovim modelom zapravo u smislu ideologije i otpornosti na besmislene trendove približio Mercedesovom vječnom pravokutniku, odnosno G-klasi. A to je uvijek pozitivno. I zato je Suzuki Jimny jednostavno zakon.
01. Rolls Royce Cullinan
Naravno da je riječ o šali, jer ovu luksuznu nakaradu jednostavno ne možemo shvatiti ozbiljno. Pogotovo otkad se na jednoj neobaveznoj kavi u društvu prednji dio ovog pokretnog salona za masažu na četiri (pogonska) kotača usporedio s likom iz crtića koji se zove „Droopy“. Uglavnom, da…riječ je o šali, jer Cullinan nije automobil, već…hm…bolje se cenzurirati oko definicije.
00. Automobili Amos Delta Futurista
„Talijanski Singer“… „AutoDelta na steroidima“… „Kraljica Resto-mod scene“… Sve su to opisi koje su mediji i znalci iskorištavali kako bi se opisalo zeleno čudovište sa zavarenim vratima i Rally-pedigreom. I svi su ovi pridjevi i opisi apsolutno realni, jer je tvrtka Automobili Amos u obliku ove Lancie Delte Integrale napravila stvarno vrhunski posao.
Ukratko, riječ je o automobilu koji je iz osamdesetih godina prošlog stoljeća jednostavno teleportiran u 2018. godinu – i to na najbolji mogući način. Aluminijska karoserija izuzev 1,200 kilograma ukupne mase skriva i originalni motor s kojim je Delta Integrale tijekom osamdesetih i devedesetih fascinirala svijet automobila, ali za razliku od tvorničkih dvjestotinjak konja, Delta Futurista ih broji 330.
Eugenio Amos kao tvorac ovog projekta kaže kako „nije riječ o brojkama, već o inspiraciji“, a to se vidi u svakom detalju ovog automobila. Jer u današnje vrijeme predstaviti jedan od „onih“ automobila koji često čak ni vikendima nisu bili u stanju odvesti vlasnika od točke „A“ do točke „B“ i za njega tražiti 350,000 eura, stvarno graniči s ludilom. Ali sve to skupa ne umanjuje vrijednost ideje i sve ono čime je ovaj automobil u stanju fascinirati. Jer Delta Futurista nije samo projekt koji predstavlja zaradu, već utjelovljenje strasti i prikaz iste na najbolji mogući način. A toga nam svima u današnje doba pretencioznosti i miješanja pojmova u svijetu automobila itekako nedostaje.