Top 10: ItalDesign i pola stoljeća tradicije – 1. dio
Eto…i to se dogodilo. Renomirana dizajnerska kuća ItalDesign slavi pedeset godina postojanja, pa smo nekako mislili da je red prikazati jednu kratku top-listu i deset konceptnih automobila koji su na naše afinitete prema automobilima itekako ostavili traga…
Kada su 1968. godine g. Giorgetto Giugiaro i Aldo Mantovani u Torinu osnovali tvrtku Studi Italiani Realizzazione Prototipi S.p.A nitko nije mislio da će upravo ovaj dizajnerski studio biti odgovoran za neke od najljepših i najprodavanijih automobila svih vremena.
No upravo se to dogodilo i tijekom ukupno pola stoljeća postojanja, ItalDesign (kako se tvrtka kasnije preimenovala) ne prestaje fascinirati.
Mnogima je ova tvrtka poznata po nekolicini legendarnih modela poput Volkswagenovog Golfa i Passata prve generacije, nebrojenih SEAT-ovih modela, te legendarnog Lotusa Esprit prve generacije.
No potpis ove tvrtke lako je moguće naći i na nekim automobilima za koje to nitko nikada ne bi rekao. Uostalom, Lancia Thema, Renault 21, Alfa 159, BMW M1 i vječna filmska zvijezda u obliku DeLoreana DMC-12 također su produkti ItalDesignove vječne inspiracije, a u našim krajevima je čak i Yugo Florida na tržište stigao s malo talijanskog stila.
Uglavnom, ItalDesign i dan-danas stoji kao respektabilna sila koja s jedne strane izražava apsolutan stil, dok s one druge istovremeno s tim stilom pomiruje i sve ono čime auto-industrija taj stil skoro uvijek upropasti barem jednim dijelom.
Stoga nikoga ne treba čuditi da ova tvrtka već punih pedeset godina u svijet automobila donosi dašak posebnosti, te da se upravo oko ItalDesigna često lome koplja – pogotovo oko konceptnih automobila koji sačinjavaju ovu top-listu.
I zato jednostavno krenimo nabrajati…
10. Italdesign Aztec
Ako ste ikada gledali crtić „Akira“ ili ste pak ljubitelj „Cyber-Punk“ ideologije, onda ste kad-tad morali naletjeti na ovaj automobil.
Aztec je savršen spoj nespojivog i paket čiji dizajn samo zaokružuje i naglašava fuziju kakva se ne prakticira baš često. Uostalom, ako nekome spomenete Audijev 5-cilindrični Turbo-motor iz osamdesetih u kombinaciji s četiri pogonska kotača s Lancie Delte, tome pridodate 1988. godinu kao prvu godinu proizvodnje i sve skupa potpišete od strane Talijana, otprilike je jasno da ta formula i nema nekog pretjeranog smisla.
No ItalDesign Aztek je u svojoj pojavi čist i neopterećen tuđim razmišljanjima, pa je zato i proizveden u 18 primjeraka, umjesto da se samo pojavio i potom nestao na policu ili u podrum.
09. Maserati Boomerang
„Božja djeca“, zapaljiva odjela, nenormalna količina psihodelije u glazbi, eksploatacija na filmu i konzumiranje cigareta tijekom trudnoće… Sve su to bili sasvim normalni detalji tijekom života u sedamdesetima.
Stoga je i ItalDesign pokleknuo svemu tome i tijekom sedamdesetih ponudio nekolicinu apsolutno nenormalnih konceptnih modela od kojih ovaj futuristički Maserati nekako prednjači.
Osam cilindara, 4,7 litara zapremine i 310 konja stoje s jedne strane jednadžbe oko ovog konceptnog automobila. No sve to nije bitno, jer poanta stoji u apsolutno nenormalnom dizajnu – pogotovo kada se zaviri u interijer.
Cirkularno razmješteni mjerni instrumenti, i to unutar obruča volana (koji je začudo ostao okrugao) samo su dio posebnosti s kojima je Boomerang stigao na salon automobila u Torinu 1971. godine.
I ne…Boomerang nikada nije vidio serijsku proizvodnju.
08. Alfa Romeo Iguana
Ne…Mauro Picotto nema veze s ovim automobilom, jer je u krajnjoj liniji dotični koncept nastao desetljećima prije njegovog rođenja.
Stvorena direktno iz pera g. Giugiara, ova je Alfa bazu povukla iz (danas) legendarne Alfe Tipo 33 Stradale. A to pak u prijevodu znači da je za ovaj automobil iskorištena šasija ove legendarne Alfe zajedno s onim pomalo bolesnim dvolitrenim V8-motorom. Tj. onim koji i dan-danas zvuči kao da za gorivo koristi nefiltriranu krv samog Đavla.
No s obzirom na to da ni dizajn karoserije nije daleko od takvog opisa, reklo bi se da je simbioza zapravo savršena.
Iguana je prvi službeni koncept koji je tadašnja tvrtka pod nazivom tvrtku Studi Italiani Realizzazione Prototipi S.p.A predstavila svijetu, te je upravo s ovom Alfom tvrtka na neki način procvala.
07. Volkswagen W12
Kada se 1996. godine u medijima pojavila najava oko Volkswagenovog super-automobila, mnogi su to prihvatili kao zakašnjelu prvotravanjsku šalu.
No kada je 1997. godine na Tokyo Auto Salonu upravo ovaj konceptni automobil zasjao u punom sjaju svoje kričavo-žute boje, čak su i najveći kritičari zanijemili.
Riječ je bila o ideji na koju je iz nekog razloga (po tko zna koji puta) došao g. Ferdinand Piech, a ItalDesign je iz njegove ideje stvorio čudo s kojim smo se krajem devedesetih vozikali po virtualnim stazama igara Gran Turismo i Test Drive.
Volkswagen W12 mnogima je poznat i kao Nardó Concept, ali mnogima nije poznato da je upravo ovaj konceptni automobil zapravo poslužio kao savršena mula za neka nova vremena.
Zbog svojih iznimnih aerodinamičkih svojstava, W12 je vrlo brzo proglašen jednim od dizajnerskih čuda, a ostavštinu ovog automobila moguće je pronaći u svim kasnijim jačim i luksuznijim modelima iz V.A.G. grupacije poput VW Phaetona i Touarega, Audija A8 pa čak i Bentleya.
06. Ford Maya
Nakon što je Lotus Etna kao konceptni automobil svoje svjetlo pod reflektorima doživio nekoliko mjeseci prije, ItalDesign se na salonu automobila u Torinu 1984. godine odvažio prikazati još jedan sličan koncept.
No ovaj puta bila je riječ o kolaboraciji između Forda i ovog talijanskog dizajnerskog čuda od tvrtke.
Ideja iza projekta bila je stvoriti 50 primjeraka niskog „klinastog“ automobila s Targa-krovom i ultra-niskim koeficijentom otpora zraka. Ford je inzistirao na odabiru crvene boje za svih 50 primjeraka, ali je ItalDesign imao svoje ideje, pa se na Fordove zapovjedi tvrtka jednostavno oglušila i polakirala ih u srebrnu boju, kako bi djelovali „metalno“.
Sa svojim trolitrenim „V-šestakom“ i ukupno 250 konja, Ford Maya nije impresionirao nikoga, pa su se Fordovci ubrzo povukli i automobil je završio u konceptnoj fazi, ali su postavljeni temelji za jednu od najvećih Fordovih katastrofa – model Probe koji je izašao samo par godina kasnije.
Nastavak slijedi.