Ovo su nekadašnji modeli automobila koji postoje i dan-danas – 1. dio
Na svijetu i dan-danas postoje automobili koji svoju povijest itekako imaju. Riječ je o modelima koji su postojali nekada davno te koji u današnje vrijeme na sve moguće i nemoguće načine pokušavaju ostati prisutnima i time nastaviti vlastitu tradiciju.
Stoga se ovom prigodom prisjećamo nekih od njih.
Odnosno prvih pet kojih smo se sjetili.

Fiat 500
Dotaknimo se onog nekad…
Ideologija za Fiat 500 krenula je još 1936. godine, kada se na svijetu pojavio Fiat Topolino. Doduše, mnogi će reći kako je saga o Fiatu 500 započela tek 1957. godine, ali povjesničari nerijetko 1936. godinu navode kao genezu ovog naizgled vječnog malenog autića s Fiatovim potpisom.
„Mali miš“ se u tom prijeratnom periodu zbog svoje simpatičnosti, praktičnosti i upotrebljivosti bez problema nametnuo kao velesila.
A toga su desetljećima kasnije i dalje svjesni ljudi u Fiatu. Jer nakon mini-revolucije koja je započela krajem pedesetih godina prošlog stoljeća, kada se Fiat 500 (opet) pojavio na tržištu i postao dijelom talijanske opće kulture, ovaj je mali Fiat (p)ostao zakon. Ustav. Pravilnik o korištenju svemira i svi ostali više ili manje bitni dokumenti i potvrde. Sa ili bez biljega u privitku.
Ako bismo gledali uspjeh kroz prodane primjerke, onda Fiat 500 u razdoblju od 1957. do 1975. godine sa svojih skoro 4 milijuna primjeraka uvjerljivo stoji kao jedan od najpopularnijih automobila svih vremena. I ako ćemo pitati današnje zaljubljenike u svijet automobila, ovaj je maleni Fiat svoju slavu i popularnost zaslužio iz pravih razloga.

A gdje je danas?
Retro-revolucija za Fiat 500 krenula je 2007. godine. Tom je prigodom Fiat odlučio na najbolji mogući način kupce podsjetiti na savršeno ispravnu recepturu jednog malenog gradskog automobila.
Iskreno govoreći, Fiat 500 je u svojoj novokomponiranoj izvedbi ispao genijalnim automobilom. Jer sa svojim „chic“ dizajnom, retro izgledom i modernim detaljima ovaj automobil i dan-danas zadovoljava standarde aktualnog tržišta.
No s vremenom su Talijani ipak malčice pretjerali. Jer Fiat 500 kao maleni autić ima smisla, dok u obliku 500X i neopisivo odvratnog 500L baš i nema.
I zato mnogima danas ovaj automobil već pomalo ide na jetra.
Ali je usprkos tome i dalje prisutan, što je dokaz tvrdoglavosti s kakvom se malo koji automobil može pohvaliti.
A na tržištu usprkos svemu za to malo gradsko čudo i dalje ima mjesta i interesa.

Volkswagen Transporter
Dotaknimo se onog nekad…
Iako se ovaj Volkswagenov automobil službeno naziva „Type 2“, svejedno je tijekom godina od strane mnogih nazivan Transporterom. Jer za razliku od „Bube“ koja je na sebi nosila dezignaciju „Type 1“, ovaj je VW-ov model bio namijenjen transportu.
I to svega i svačega.
Od većih količina ljudi, preko roba i sveg ostalog što je vlasniku ovisno o obliku karoserije moglo pasti na um.
Svijetu je predstavljen 1950. godine i od tada do danas kreće priča o jednom od najpolivalentnijih automobila svih vremena.
Iskreno govoreći, upravo je Transporter zaslužan za odmak Volkswagena od Nacizma tijekom kojeg je „Buba“ ispala jednim od najpoznatijih automobila tog mračnog vremena. I tim je ponešto smanjenim autobusom krenula revolucija koju su prije svih i svega prigrlili pripadnici Hippie-pokreta u Americi.
No to nije ni čudno, s obzirom na to da je za prijevoz te ekipe najvažnija stvar na svijetu bila količina mjesta unutar interijera i jeftinoća u svakom pogledu. Jer u protivnom nije bilo dovoljno love za „žižu“ i „cugu“, a ni mjesta za nezaštićeni predbračni seks.
Tijekom proteklih je 7 desetljeća Transporter doživio ukupno 6 generacija. A mnogi se kunu u to da je i danas ovaj automobil svojevrsna revolucija.
Baš kao što je to bio slučaj i 1950. godine.

A gdje je danas?
Jednostavno – u prodaji.
U današnje vrijeme Transporter čvrsto stoji kao jedan od najbitnijih dijelova Volkswagenove ponude teretnih automobila. Ili bolje rečeno „gospodarskog programa“, kako se to kod nas službeno naziva.
I kao takav iz godine u godinu još uvijek bilježi zanimljive prodajne rezultate. Ali i svojom tehnologijom ide u korak s vremenima u sklopu kojih se (i dalje) nalazi u prodaji.
Pa iako nije ni približno riječ o modelu koji u današnje vrijeme ima status poput svojih djedova i pradjedova iz pedesetih godina prošlog stoljeća, mnogima je drago da je Transporter i dalje prisutan.
A kako stvari stoje, bit će još dugo.

Chevrolet Corvette
Dotaknimo se onog nekad…
Kada je 1953. godine svijetu predstavljena Corvette, sveamerička javnost reagirala je s rezervom. Jer u to vrijeme nuditi automobil koji na sebi nema nikakvu mogućnost ugradnje krova, bilo je suludo.
No stručnjaci iz Chevroleta svejedno su rekli svoje i Corvette je zajedno sa svojim V6 motorom i krutom stražnjom osovinom ugledala svijetlo dana.
S vremenom je Corvette postala američkom ikonom. Automobilom koji savršeno opisuje vremena u kojima je Amerika koračala kroz povijest.
Corvette je simbol pameti, sposobnosti, stila, tehnologije i sportskog luksuza. Ali i kompleksa i krize srednjih godina.
I to je (ako zanemarimo 1983. godinu kao onu bez Corvette u ponudi) konstanta već skoro 70 godina.
Od V8-motora koji je u popis opreme za Corvette stigao 1955. godine do danas, Chevrolet je s ovim modelom redefinirao svoj status među proizvođačima automobila. Jer Corvette iz generacije u generaciju biva sve jačim, bržim, sposobnijim i tehnološki zrelijim automobilom. A to pak privlači u salone sve one koji pod svaku cijenu žele biti dijelom legende o sveameričkom sportskom automobilu.
Pa ako već ni zbog čega drugog, onda iz tog razloga ovaj automobil itekako zaslužuje svoj status.

A gdje je danas?
Usprkos raznoraznim previranjima i idejama, Corvette je i dan-danas u prodaji. Osma generacija ovog automobila u današnje vrijeme više nema motor naprijed i pogonske kotače smještene odostraga, već motor i pogonski sklop tvore svojevrstan ekvilibrij unutar stražnjeg dijela automobila. A to pak u prijevodu znači da je Corvette konačno prešla među automobile s centralno-smještenim motorom. Baš kako je genijalni Zora Arkus-Duntov to zamišljao tijekom svog života.
To naravno znači da je Corvette danas jedan od onih automobila čiji su glavni konkurenti Ferrari, Lamborghini i McLaren. Ali i mnogi drugi proizvođači super-automobila kakvima se iz dana u dan divimo. Samim time više nije moguće posprdno gledati na Corvette kao na jeftinu i relativno neupotrebljivu opciju pri kupnji sportskog automobila. Jer Corvette iz generacije u generaciju biva sve zrelijim i sposobnijim automobilom za čijim je volanom itekako moguće guštati u brzini i G-silama. A to za jedan američki automobil definitivno nije mala stvar.
Uglavnom, Corvette se i dalje prodaje. A tako će zasigurno i ostati, jer iskreno vjerujem da bi se dogodio građanski rat kada bi Chevrolet ovu ikonu među sportskim automobilima odlučio skinuti s dnevnog reda.

Toyota Land Cruiser
Dotaknimo se onog nekad…
Kada je 1954. godine Toyota zbog ogromne potražnje civilnih kupaca umirovila striktno vojnički model BJ, nije trebalo puno vremena da se Land Cruiser kao novi model ustoliči na samom vrhu kategorije svjetski poznatih terenaca.
Ova je Toyota izuzev nenormalno visokog stupnja kvalitete i otpornosti prema zubu vremena i kvarovima donijela i jedan od najviših stupnjeva upotrebljivosti jednog terenca.
I to neovisno o podlozi na kojoj se našla.
Zbog svega toga je saga o ovom japanskom terencu iz godine u godinu bila sve kompleksnija. Ali i polivalentnija zbog malog milijuna karoserijskih i motornih izvedenica ovog Toyotinog terenca.
Zato pomalo rastužuje činjenica koja kaže da se u jednom trenutku netko pametan dosjetio ovog punokrvnog terenca strpati u bezličnu konkurenciju SUV-modela. Odnosno automobila koji nisu samo jasan prikaz kompleksa i uvrnutih mjerila današnje auto-industrije, već i onih koji terenskoj vožnji većinom ne mogu niti prismrdjeti.
Ali ako već ništa drugo, onda na kraju krajeva ipak veseli činjenica koja kaže da je Land Cruiser i dalje među nama.

A gdje je danas?
Kako sam gore naveo, Toyota Land Cruiser u današnje vrijeme nije terenac, već SUV. I to je svojevrsna sramota, ali trendovi su takvi i tu nitko (pa ni Toyota) ne može ništa.
Stoga samim time ukratko vrijedi reći kako je odgovor na ovo pitanje jednostavan.
Toyota Land Cruiser u današnje vrijeme i dalje jest prisutna na tržištu. Ali je svojom klasifikacijom jednostavno u „banani“.

Mini
Dotaknimo se onog nekad…
Mini je od svoje premijere 1959. godine postao jednim od sinonima za Veliku Britaniju. I to s punim pravom.
Jer tolika količina praktičnosti i upotrebljivosti od tog se vremena do danas nije ponovila u kombinaciji jednog s drugim.
Vječnu je slavu za ovaj automobil osiguravao njegov dizajn. Ali i horde bogatih i slavnih vlasnika koje su od ovog malenog Britanca stvorile estradnu zvijezdu.
Stoga nikoga nije čudilo kada su se tri Minija tijekom posljednjeg dijela filma „The Italian Job“ pojavili u plesu s policijom po Rimu i od tog dana postali nezaobilaznom postajom u priči o legendarnim filmskim automobilima.
Dakle, striček Alex je savršeno odradio svoj posao i kreirao je ikonu. David Bowie je svemu tome pripomogao dok se prije globalne slave družio s ekipom na proizvodnoj traci za Minije. A onda je stigao i g. Paddy Hopkirk 1964. godine doslovce pomeo konkurenciju Rallyja Monte Carlo.
Od tog se momenta Mini zabilježio kao respektabilna sila na stazi te je tijekom godina i godina proizvodnje na stazi bio čest i vrlo uspješan gost.
Sa svojih više od 5 milijuna proizvedenih primjeraka u razdoblju od 1959. do 2000. godine, Mini za mnoge i dan-danas predstavlja jedan od najslađih, najljepših, najpraktičnijih i najtvrdoglavijih automobila svih vremena.
A mi bismo mu dodali i svoj nadimak koji glasi „automobil s posebnim karakterom“.

A gdje je danas?
Ukratko, u Njemačkoj. Jer BMW se 2001. godine odlučio na tržište izbaciti novi Mini. I time opravdati investiciju koju je ta slavna bavarska marka uložila u Rover.
Inicijalno je taj novi Mini od strane mnogih medija i kupaca jako dobro prihvaćen. Ali s vremenom je postalo jasno kako Mini danas i Mini nekada jednostavno nisu dvije usporedive stvari.
Aktualni Mini već odavno nije automobil koliko je jaki marketinški alat i pomodarski-orijentirani mali gradski automobil koji izuzev retro-filozofije svojim kupcima nudi i neke britanske atribute.
Danas Mini više nije malen. Nije ni upola toliko praktičan koliko je bio. A što se tiče svijeta utrkivanja, čak je i uz BMW-ovu dirigentsku palicu riječ o izobličenim trkačima kakvi svojim postojanjem stoje daleko od civilne upotrebe i prodajne mreže.
No kako je u današnje vrijeme takav slučaj s kompletnom industrijom automobila, možda je Mini ipak najbolje gledati kroz prizmu nastavka tradicije.
I zato bi nam svima zajedno i dalje moglo biti drago što je Mini još uvijek među nama.
