Lažiranje kilometraže kod električnih automobila – novi moderni problem
Zašto električni automobili otvaraju novo poglavlje prijevara na tržištu rabljenih vozila?

Godinama se na tržištu rabljenih automobila suočavamo s istim problemom: vraćenom kilometražom. Taj problem je toliko raširen da je postao gotovo očekivan, kao neugodan dio folklora kupnje rabljenog automobila. Ipak, s masovnijim dolaskom električnih automobila javlja se nova, modernija verzija tog starog problema. Ona više nema nužno veze s klasičnim brojačem kilometara, nego s nečim puno skupljim i opasnijim – prikrivanjem stvarnog stanja baterije.
Električni automobili unijeli su na tržište sasvim nove parametre, a najvažniji među njima je stanje zdravlja baterije, takozvani State of Health (SoH). Budući da je baterija najskuplji dio električnog vozila, njezina stvarna istrošenost igra ključnu ulogu u određivanju vrijednosti automobila, ali i u svakodnevnom iskustvu vožnje. Zbog toga je sve češća praksa prikrivanje stvarnog stanja kako bi se automobil prodao brže i skuplje.
Kako izgleda “nova generacija” manipulacije podacima?
Kod klasičnih automobila manipulacija se uglavnom svodila na jednostavno vraćanje kilometara. Kod električnih vozila situacija je znatno složenija, ali upravo zato i opasnija. Moderni EV-ovi bilježe velik broj parametara vezanih uz bateriju: broj ciklusa punjenja, učestalost korištenja brzih punjača, prosječne radne temperature, razinu degradacije i još mnogo toga. Sve te informacije nalaze se u sustavu upravljanja baterijom (BMS), a upravo se tu otvara prostor za potencijalne manipulacije.
Proizvođači su u pravilu dobro zaštitili sustave, ali kao i kod svake tehnologije, tamo gdje postoji potražnja pojave se i oni koji znaju kako zaobići zaštite. Neki specijalizirani alati mogu se koristiti za prikrivanje stvarnog postotka degradacije, resetiranje određenih parametara ili čak brisanje dijela povijesti punjenja. Iako to ne rade svi modeli i nije uvijek jednostavno, činjenica da je uopće moguće otvara sasvim novu dimenziju problema koji kupci ne smiju ignorirati.
Zašto je prikrivanje stanja baterije ozbiljnije od vraćanja kilometara?
Kod automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem, vraćena kilometraža obično znači da vas čeka raniji i skuplji servis, možda novi sklopovi ovjesa, kočnice ili spojka. Kod električnih automobila posljedice su mnogo ozbiljnije. Ako kupite vozilo kojem je stvarni SoH znatno niži od prikazanog, ne gubite samo nekoliko stotina eura na servisu, nego riskirate trošak koji ponekad prelazi i deset tisuća eura. Osim financijskog udara, suočit ćete se i s drastično smanjenim dometom, što svakodnevnu vožnju čini neugodnom i ograničavajućom. Također je moguće da, prilikom punjenja, punjač dobiva krive podatke o stanju baterije, te “pokušava” napuniti bateriju koja ja već dosegla željeni postotak. U tom slučaju dolazi do mogućeg pregrijavanja i mogućeg oštećenja baterije.
Kako se kupci mogu zaštititi?
Zaštita kupca počinje informiranošću. Kada kupujete rabljeni električni automobil, uvijek inzistirajte na potpunom izvješću iz BMS sustava. Ako prodavatelj izbjegava pokazati podatke o zdravlju baterije, to odmah mora biti signal za oprez. Također je preporučljivo zatražiti test vožnju pri kojoj će se jasno vidjeti koliko realno pada postotak baterije u odnosu na prijeđenu kilometražu.
Sve više modela ima dostupne neovisne aplikacije i alate koji mogu izvući stvarne podatke iz vozila, a ako je riječ o ozbiljnijoj kupnji, vrijedi poslovati i s provjerenim trgovcima koji nude garancije. Iako ni oni nisu stopostotna sigurnost, ipak predstavljaju manji rizik od kupnje “iz dvorišta”.
Moderni automobili donose i moderne prijevare
Električni automobili donijeli su revoluciju u mobilnosti, ali i otvorili vrata novim vrstama manipulacija. Dok se kod klasičnih vozila godinama borimo s vraćanjem kilometara, danas se suočavamo s prikrivanjem stvarnog stanja baterije – problema koji može biti znatno skuplji i opasniji za kupca.
Važno je razumjeti da se pravila igre mijenjaju. U eri električne mobilnosti glavna “valuta istine” više nisu kilometri, nego zdravlje baterije. Što se prije kao kupci prilagodite tom novom načinu razmišljanja, to ćete sigurnije i pametnije ulaziti u svaku buduću kupovinu rabljenog električnog automobila.










