Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Najnovije
  • Najčitanije
Piše Matija Kovačić 21.02.2021

Ručni vs automatski mjenjač

Iako u našim krajevima automatski mjenjač i nije bio toliko popularan posljednjih godina, njegova popularnost polako raste. Međutim, jeste li se ikada zapitali kako funkcionira? Koja je uopće razlika između ručnog i automatskog mjenjača? 

Kakva je razlika između ručnog i automatskog mjenjača?
foto: Youtube

Glavno pitanje koje se postavlja je zašto je uopće mjenjač potreban? Prije svega zbog povećanja efikasnosti motora. Kad bi motor svoju snagu izravno prenosio na kotače vozila njegova efikasnost bi bila znatno manja. Zanimljiva je informacija kako se koljenasto vratilo motora, u nekim slučajevima, okrene čak četiri puta za vrijeme u kojem se kotač  okrene tek jednom.  Sukladno tome pri brzini od 140 km/h i 5.500 okretaja motora kotač prosječne veličine okrene tek 1300 puta.

Automatski mjenjač se sastoji od tzv. planetarija (zupčanika). Planetarni zupčanici vrte se oko „sunčanog“ zupčanika, a nalaze se na svom nosaču koji se u praksi nalazi na osovini prethodno spomenutog sunca. Stupnjevi prijenosa ovise o zaustavljenim zupčanicima koje mogu zaustaviti kočnice ili ih natrag uključiti  spojke (cijela priča je pojednostavljena). U pravilu, mijenjanje brzina vrši se automatski i to pomoću centrifugalnog regulatora koji usmjerava ulje u mjenjaču, a može se vršiti i ručno pomoću ručice mjenjača.

Zupčanici u mjenjaču
foto: Youtube

S druge strane, ručni mjenjač, na kojeg je naučena velika većina vozača, radi na sasvim drugom principu.  U pravilu, sastoji se od zupčanika koji se vrte stalnom brzinom i zupčanika različitih veličina (ne vrte se stalnom brzinom), a koji daju različiti prijenosni omjer. Prijenosni omjer zupčanika definiran je stupnjem prijenosa, a ovisi o vrsti automobila. Tako na primjer kod nekih automobila, ovisno o stupnju prijenosa, može iznositi 2.8:1, 1.8:1, 1:1 itd.

Za sve koji žele znati više o razlici i principu rada automatskog, odnosno ručnog mjenjača, u nastavku donosimo video.

Podijeli s frendovima!

Matija Kovačić
Matija Kovačić
Ljubitelj brzih automobila i sigurne vožnje. Od ranih dana prati tehnološki razvoj automobilske industrije.
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.


Najčitanije

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Ratovi performansi su prošlost. Ratovi ekrana predstavljaju budućnost.

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Top 10 – najgluplje stvari izrečene od ljudi iz svijeta automobila

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Kontrolirajte ulje redovito kako bi produljili vijek motora

Piše: Ivan IGloo Gluhak

10 najnepotrebnijih dodataka za automobil

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Slavljenički je Golf Clubsport 45 među nama

Piše: Vanja Mirosavljević

Koje su prednosti boxer motora?

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Vlasnici o svojim automobilima: Škoda Superb

Piše: D.P.

TOP 10 europskih automobila koji su odlično prošli u Americi

Piše: D.P.

Top 15: Najskuplji automobili prodani na aukcijama!

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Je li ovo najgluplji izum ikad?


  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2021. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana