Porsche ima novog konja za utrku
Jesam li već spomenuo da taj novi konj od danas ima Turbo-motor s četiri cilindra?
Prošlo je dvadesetak godina otkad se na tržištu pojavio Porsche kojem je pod poklopcem motora kucalo srce s četiri cilindra. Bio je to model 968 koji su kao nasljednika ne baš pretjerano popularnih modela 924 i 944 kupovali šminkeri poput Vuce, što ama baš nikako ne ide „u plus“ za slavnu marku iz Zuffenhausena – tim više što je Porsche 968 u paleti boja imao i rozu.
No bila su to čudna vremena, Porsche se pomalo tražio u vlastitom kaosu koji je nastao zbog samo jednog pravog (odnosno prodavanog) modela iz ponude, te stoga ne čudi da su glavni i odgovorni ljudi te tvrtke (još jednom) malčice zastranili.
U današnje vrijeme Porsche ima nekolicinu modela s kojima iz godine u godinu ne prestaje fascinirati tržište.
Doduše, ako ćemo iskreno, svi su ti modeli svojevrsne izvedenice modela 911, pa tako npr. Cayman izgleda poput umanjene kopije, Boxster poput umanjene kopije bez krova, Macan poput uvećane kopije, Panamera poput izdužene kopije na koju je tijekom neke od faza proizvodnje pao klavir, dok Cayenne izgleda poput uvećane i poružnjene kopije već prije kopiranog Macana.
Uglavnom, Porsche se usprkos svom tom kopiranju danas može pohvaliti s čak sedam modela u ponudi (ako uključimo i ultra-pre-skupi 918 Spyder), što je za jednog proizvođača ovakvog tipa zapravo poprilično velik izbor.
No ovo nije tekst o estetskim vrijednostima Panamere (kojih zapravo i nema) ili pak o teorijama zavjere koje svjedoče namjernom smanjivanju snage tog modela, kako bi 911-ica i dalje po svijetu hvatala kupce.
Ovo je tekst o najnovijoj generaciji modela Boxster, pa mi dozvolite ako se u ovom momentu orijentiram prema toj tematici.
Naime, Porsche Boxster već dvadeset godina na tržištu služi kao savršen izbor za sve one kojima kriza srednjih godina predstavlja veliki problem. Nekima je Boxster predivan, nekima je pak odvratan, a neki se (poput mene) i dan-danas pitaju koji je prednji, a koji stražnji kraj prve generacije tog modela.
No bilo kako bilo, Porsche Boxster se i dan-danas prodaje, što je za glavne ljude ove slavne marke ionako najbitnije.
Danas, kada je Boxster upakiran u svoju treću generaciju, legislatura i pravilnici vode konstantnu borbu na fronti ekologije, te se u sklopu tog trenda proizvođači sportskih automobila itekako bore sa svojim modelima. Tako stvari stoje i za Porsche, koji je tijekom posljednjih godina bio prisiljen smanjiti obujme motora, ugraditi Turbo-punjače, svijetu prezentirati svoj prvi Hibrid, te izmisliti vlastitu budućnost, te elektrificirati potencijalne ideje.
Samim time puristi vezani uz ovu slavnu marku iz dana u dan vrište o zavjerama i protive se mijenjanju filozofije koja se uz Porsche veže već mali milijun godina, no sve je to uzaludan posao, jer politika uvijek dolazi prije ideja i tehnologije, pa je Porsche jednostavno morao pokleknuti.
U cijeloj toj gunguli je prije nekoliko dana svijetu predstavljen Porsche Boxster koji izuzev sportskih linija i niske siluete kao atribut nudi i motor s četiri cilindara.
Za neke je to apsolutno svetogrđe, dok za neke druge (poput mene) sve to skupa i ne znači neku vijest oko koje bi se lomila koplja.
Dapače, drugo nije ni bilo za očekivati, pa sam mišljenja kako je cijela ta priča još i dobro prošla, jer se u gorem scenariju Boxster mogao izgubiti s tržišta i time ljudima u krizi srednjih godina i stilistima diljem svijeta ubiti i posljednju nadu u bolje sutra.
Dakle motor…
Hm…što reći? Koju posluku porati? Kako iskrojiti vlastito mišljenje, a da pri tome ne odlazim u domenu uvreda i pobune?
Hm…možda je najbolje prihvatiti da je četiri udaraljke umjesto klipova sasvim dovoljno i prikloniti se trendu snižavanja potrošnje i očuvanju nekih biljnih i životinjskih vrsta uz istovremeno čuvanje naše krhke plave planete.
Možda…
Mislim, Porsche Boxster je ionako oduvijek daleko od ubojice zelenila i mislim da prosječni Golf Diesel uništava puno više ozona, nego što bi to Boxster ikada bio u mogućnosti. No kako „pravda“ vrijedi za sve, tako se legislatura priklonila toj priči i eto…Porsche se također našao pred zidom.
Dotični zid za početak podrazumijeva gore spomenutih četiri cilindra, Turbo-punjača, te dvije litre (uz pola litre gratis za „S“ verziju modela) zapremine, što pak u smislu brojki rezultira snagom od baznih 300 do čak 350 konja.
Reklo bi se sasvim dovoljno snage, zar ne?!
Aktualni je Boxster dobio i novi (tj. duži) naziv, pa je nakon krštenja rezultatno stanje po tom pitanju na svijet donijelo Porsche 718 Boxster, odnosno Porsche 718 Boxster S (s pola litre zapremine gratis).
U Porscheu vjeruju kako će to dodatno modernizirati ponudu ovog modela na tržište, te kako će se (i) zbog toga privući neki novi kupci koji izuzev izraženih afiniteta prema Porscheu imaju i fetiš prema brojkama. No koliko će to poboljšati prodaju, moram reći da baš i nisam pretjerano siguran.
Nova ideologija vezana uz ovaj automobil donijela je i (za pripadnike plemena Porsche) jedan od najvažnijih podataka: potrošnju goriva koja se zbog utilizacije manjih motora spustila za čak 13%.
Wow! Siguran sam da vlasnici Volkswagenovih modela u ovom momentu s apsolutnim odobravanjem i osmjesima na licima pozitivno kimaju glavama.
No za nas ostale takve vijesti imaju smisla otprilike koliko i najave snijega u Afganistanu, jer potrošnju goriva u domeni sportskih automobila jednostavno ne doživljavamo kao nešto bitno, pa to „pravilo“ vrijedi i za Porsche – makar bio i Boxster.
Što se tehnologije tiče, uopće ne treba sumnjati da su se u Porscheu itekako potrudili ovaj novokomponirani Boxster doraditi do savršenstva. Tome u prilog ide takozvani VTG (odnosno Variable Timing Geometry) sustav s kojim se maksimizirala snaga i okretni moment, pa je tako novi Boxster usprkos manjem motoru od dosadašnjeg modela s 2,7-litarskim „šestakom“ u smislu ubrzanja brži skoro cijelu sekundu.
Isto vrijedi i za „S“ verziju modela koja također u smislu performansi nadilazi svog 3,4-litarskog prethodnika – pogotovo kada se u jednadžbu uvrsti Sport Chrono paket i PDK mjenjački sustav.
Izuzev smanjenog kapaciteta motora, mjenjačkog sklopa i tehnikalija vezanih uz Turbo-punjač, novi je Boxster s brojkom u sredini na scenu donio i „još direktniji“ elektro-mehanički upravljački sustav, novu šasiju, te revidirani i puni centimetar niži ovjes za koji u Porscheu tvrde kako je nekih 10% čvršći od donedavno aktualnog.
Shodno tome bi se količina vozačkog gušta trebala povećati za nekoliko postotaka, što je s jedne strane odlična vijest, no s druge ipak znači da će ekipa koja pati od krize srednjih godina ipak morati razmisliti o kapi kao odjevnom predmetu koji čuva kosu od naglog ispadanja.
Uglavnom, kada se sve zajedno zbroji na hrpu i podijeli s četiri, novi je Porsche Boxster definitivno odraz nekih novih vremena koja sve više postaju realnost ne samo za Porsche, već i za ostatak proizvođača automobila na svijetu.
Iskreno još uvijek nisam siguran je li to nešto dobro ili loše, no dokle god će ovakvi automobili biti prisiljeni smanjivati obujam motora, te se u medijima hvaliti sniženom potrošnjom goriva, rekao bih da svijet automobila svoju budućnost piše na sve tamnijem papiru.
Siguran sam da će se novi Boxster odlično prodavati i da će Porsche prateći trendove (i opet) zaraditi hrpetinu novaca, ali se u cijeloj toj priči ipak vrijedi zapitati je li Porsche kao tvrtka i dalje ono što je bila, ili je kompromis po kompromis stigla do prekretnice nakon koje povratka u zlatna vremena više jednostavno nema.
U svakom slučaju ćemo vidjeti, a do tada uživajte makar u fotografijama.