Nissan i igra s moždanim valovima
Da…znam…naslov zvuči poput znanstvene fantastike. No Nissan razvija tehnologiju “od mozga do automobila” koja bi mogla promijeniti budućnost vožnje kakvu poznajemo (ili bolje rečeno kakvu smo do sada poznavali).
Budimo realni – autonomija u svijetu automobila već odavno nije neka izmišljena priča nalik romanu iz žanra znanstvene fantastike. Neke to plaši, neki se već unaprijed cerekaju mogućnosti lančanih sudara uzrokovanih kompjuterskim virusima ili ruskim hakerima, a neki se pak vesele konačnom čavlu u lijesu dosadašnjeg pretjerano napornog i kompliciranog načina vožnje.
Uglavnom, potonji će biti najsretniji ljudi na svijetu kada će moći sasvim legalno i u pokretu okidati „selfie“ fotografije i objavljivati dosadne i realno sasvim nebitne statuse na društvenim mrežama, dok zaljubljenicima u automobile ostaje tek plakati od muke.
Dakle, budućnost je predivna, zar ne?!
Iako autonomna vožnja već u samoj ideji predstavlja svojevrstan napredak, cijela je priča oko toga zapravo poprilično dvodimenzionalna. Ljudi su i dalje glavna okosnica proizvodnje, prodaje i korištenja ovih sustava, pa se time zapravo ništa bitno ne mijenja, već se tehnologija i opet samo vrti u krug i ponovno (re)definira samu sebe.
No dok mnogi proizvođači automobila smatraju da će samovozeći (da ne kažem samoupravljački) automobili biti sljedeći napredak u automobilskoj tehnologiji, Nissan se kreće u sasvim novom smjeru koji s jedne strane sliči na plod bolesne mašte nekog poremećenog psihijatra, dok s one druge ipak kombinira autonomiju s dosadašnjim načinom vožnje.
Kako?
Jednostavno tako što će vozač i dalje biti uključen u sam proces upravljanja motornim vozilom, dok će automobil dobrim dijelom razmišljati umjesto njega i istovremeno pratiti što se događa.
Ukratko, Nissan trenutno razvija inovativnu tehnologiju „od mozga do automobila” koja je svijetu u velikom stilu predstavljena na ovogodišnjem CES-u (odnosno Consumer Electronics Showu) u Las Vegasu.
Ideja ide otprilike ovako:
Čovjek sjeda u automobil i na glavu montira jedan dio uređaja. Zamislite tu scenu poput one iz filma „Strange Days“ – samo bez seksa iz prvog lica. Tehnologija tada dobrim dijelom preuzima sam proces vožnje, jer na glavu montirani uređaj nadzire moždane valove kako bi predvidio eventualna ubrzavanja, kočenja ili pak od strane vozača svojevrsnu prilagodbu brzine ostatku cestovne populacije.
U tom se momentu sustav integrira u misli vozača, prati sinapse i moždane vijuge, te kreće primjena autonomni način rada automobila. Sam sustav je u stanju preduhitriti vozača, tj. reagirati nekih 0,2-0,5 sekundi brže od vozača, pa time čovjek za volanom (i opet) ispada najslabijom karikom. No oko toga nitko pretjerano ne drami.
Prema službenom osvrtu proizvođača, tehnologija bi se mogla prilagoditi autonomnim automobilima u idućih pet do deset godina. Tome u prilog idu i riječi koje je tijekom Nissanovog nastupa na CES-u ispričala Daniele Schillaci – inače izvršna predsjednica u Nissanu: “Kada većina ljudi misli o autonomnoj vožnji, imaju vrlo neosobnu viziju budućnosti, gdje ljudi odustaju od kontrole nad strojevima ili je strojevi oduzimaju od njih. Stoga vrijedi reći kako Nissanova tehnologija „od mozga do automobila“ utilizira korištenje signala iz vozačevog mozga, kako bi sam proces upravljanja automobilom bio još stimulativniji, uzbudljiviji i ugodniji. Ova revolucionarna tehnologija između ostalog automobilu omogućava praćenje vozačevog raspoloženja, a samim time i prilagođavanje stila vožnje ili postavki raznoraznih komponenata unutar automobila koji vožnju čine cjelovitim i zanimljivim iskustvom“.
Svim ovim divnim i predivnim navodima priključuje se i g. Lucian Gheorghe – inače viši istraživač inovacija u Nissan Research Centru u Japanu.
G. Gheorghe kaže da „Tehnologija povećane stvarnosti može prilagoditi ono što vozač vidi, te time stvoriti izuzetno opuštajuću okolinu. Time potencijalne primjene tehnologije dobivaju ogroman broj načina primjene, a to je već nešto nevjerojatno, jer prvenstveno ovisi o mašti nas kao tvoraca tehnologije, te vozača kojima će ova nova tehnologija zasigurno dobro doći“.
Ovo će istraživanje u budućnosti poslužiti kao katalizator za daljnje Nissanove inovacije unutar svijeta automobila, a Nissan će već sada na CES-u demonstrirati tehnologiju te budućnosti uspomoć simulatora vožnje“.
Dakle eto…autonomna vožnja dobila je još jedno novo poglavlje. Pa iako bi se bez problema ova ideja mogla nazvati „humanijom“ od čistog sjedenja i prijevoza od točke A do točke B bez ikakvog razmišljanja o procesu vožnje, svejedno se nađe nekolicina razloga za zezanciju.
Naime, s obzirom na količinu vozača u alkoholiziranom stanju, te onih koji (pre)često precjenjuju svoje vlastite mogućnosti za volanom, tj. istovremeno jedu, tipkaju, melju sa suvozačem i tipkaju po zaslonima svojih pametnih telefona, stvarno me zanima koliko će konfliktnih naredbi ovaj sustav izvući iz vozača.
Iskreno me stvarno ne bi čudilo da se tijekom čitanja misli pojedinaca i pojedinki sustav sam po sebi prebaci na „trač-mod“, „kako sam trpao“ mod, „svađa-mod“ ili se pak jednostavno prebaci na izbacivanje psovki kroz ozvučenje infotainment-sustava.
Zatim je tu vrlo izvjestan „flash-mod“ zbog kojeg bi već čitanjem misli sustav mogao postati ovisan o drogama, a onda je tu i „politika-mod“ s kojim bi ovakvi sustavi mogli prosječan automobil pretvoriti u bolesnog autokrata i na društvenim mrežama raspisivati referendume.
Stoga se usprkos toj „humanoj komponenti“ cinik u meni cereka već nekoliko dana. A vjerujem da nakon ove objave na portalu neću biti jedini, tj. da ćete upravo vi cijenjeni čitatelji ovu priču protumačiti sami za sebe i odlučiti valja li sve to skupa, ili (i) za Nissan vrijedi onaj kratki refren koji kaže „uzalud vam trud svirači“.
I upravo iz tog razloga u privitku ovom tekstu slijedi i anketa. Popunite je, jer nas ovdje stvarno jako zanima što o svemu ovome mislite.
Pozdrav i do čitanja.