Lada Niva je zakon
Vrijedi ponoviti izjavu iz naslova: Lada Niva je zakon.
Pogotovo kada se pogleda što su Rusi ponudili kao najnoviju stavku opreme za nju. Naravno, uz doplatu.
Ali to stvarno nije problem i platili bismo je bez razmišljanja.
Uostalom, pogledajte fotografije, pročitajte redak-dva o ovoj ruskoj legendi i vjerujemo da ćete se složiti s nama.
Lada – tvrtka koja pod tim nazivom postoji još od 1970. godine.
Tvrtka koja je u hladnoj majčici Rusiji donijela posao tisućama ljudi. Ali istovremeno i jedna od onih koje zorno pokazuju zašto nazadna ideologija i komunistička partija nikada nisu valjale.
Uglavnom, sa svojim originalnim modelima i kopijama modela nekih drugih proizvođača, Lada je tijekom godina ispala jednim od najboljih predmeta sprdnje u svijetu automobila.
A razlozi tome prvenstveno stoje u šezdesetim godinama prošlog stoljeća iz kojih Lada (kao i dobar dio Rusije) nikada nije izašla.
Modeli ovog proizvođača poznati su po pretjerivanju s lošom limarijom i prepravljenim (tj. upropaštenim) FIAT-ovim motorima, što je u najmanju ruku apsurdno. A poznati su i po količini luksuza s kojom se bez ikakvog problema može mjeriti prosječni turski zatvor.
Doduše, u današnje vrijeme se u Ladi itekako trude pobjeći iz „Powered by KGB“ vremena, pa se svako toliko u javnosti dogodi neki koncept ili ideja s kojom se ova Putinova industrijska miljenica pokušava odmaknuti iz svoje ne baš slavne povijesti.
Ali to su samo pokušaji koji izvan Rusije i nemaju nekog utjecaja na ostatak svijeta automobila.
Novi modeli poput Kaline, Veste i Priore na prostorima Rusije bilježe zamjetne prodajne rezultate. Ali u ostatku svijeta čak ni svojevrsno spajanje Lade (odnosno tvrtke AutoVAZ) s bračnim partnerima Renaultom i Nissanom nije puno pomoglo da se na neki način izbriše tamna povijest.
Sve to skupa dobrim dijelom zapravo i ne čudi, jer nomenklatura i nazivi modela cijeloj priči nikako ne idu u prilog.
Uostalom, znate li ikoga tko bi htio biti ponosan vlasnik automobila koji se naziva Lada Nadezhda ili pak Lada Largus, što zvuči poput neke maligne izrasline na pankreasu?
Ne?
Niti mi.
Stoga kao „lajt-motiv“ još od sedamdesetih godina prošlog stoljeća kao primarna asocijacija na Ladu stoji model Niva.
I to je zapravo super. Jer Lada Niva usprkos svim svojim manjkavostima velikoj većini današnjih razvodnjenih (da ne kažem nešto gore) SUV-ova može itekako očitati lekciju-dvije. Pogotovo kada s neke asfaltirane podloge priča odvede na brdo ili u šumu.
Vjerovali ili ne, Lada Niva uz Chevrolet Corvette, Ford Mustang i Porsche 911 spada među nekolicinu najdugovječnijih modela na tržištu.
Tijekom svih tih godina je ovaj mali terenac evoluirao na tisuću i jedan način. Ali usprkos tome Niva nikada nije ravnopravno stajala s „prokletim zapadom“.
Dapače, svojom je pojavom uvijek podsjećala na prošlost. No to pak u nekim detaljima definitivno nije moguće opisati kao nešto loše.
Dapače, baš suprotno.
Današnja Niva je dobrim dijelom ista kakva je bila i sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Kockasta, neugledna i poprilično sirova.
No izgleda da su Rusi shvatili da u tome i jest poanta te da neke stvari jednostavno nije potrebno mijenjati iz korijena, već samo dorađivati.
Odnosno iz povijesti izvući jedan od najuspješnijih pojmova s kojim se odjeli marketinga danas služe. A to je „tradicija“.
Stoga Niva i dan-danas izgleda kao da je teleportirana tamo negdje iz 1981. godine. Ali korice su jedno, dok je štivo unutra nešto sasvim dvanaesto.
I upravo u tom dijelu priče Lada Niva ima apsolutnog smisla, jer je riječ o pravom terenskom automobilu koji je istovremeno sposoban služiti u gradu. Odnosno od točke „A“ do točke „B“.
Ali uz to Lada Niva bez problema može opstati i u Sibiru, tj. tamo gdje bi velika većina današnjih „terenaca“ vrlo lako zapela zauvijek i brzo pala u zaborav.
Na službenim stranicama za Nivu kažu:
„LADA 4×4 je legendarno vozilo koje ne može živjeti bez jakih emocija.
Pokorila je u Sjeverni pol i Everest, sudjelovala na Rallyju Paris-Dakar, pripitomila Antarktik.
Poznata je i voljena na svim kontinentima.
Jaka je, poduzetna i odlikuje se niskim troškovima održavanja“.
Eto… To se zove uvod i osnovni opis. I zbog toga (između ostalog) bez suhoparnih navoda poput „napredno“ ili pak slogana tipa „otkrij porno-zvijezdu u sebi“ Lada Niva stoji upravo tamo gdje treba.
Na sva četiri kotača i iskreno do same srži.
Iako Lada Niva doista izgleda kao da je u 2018. godinu teleportirana s početka osamdesetih, Rusi se ipak trude pratiti sve ono što je novi milenij donio u vode auto-industrije.
Samim time „moderna“ Niva ima klima-uređaj, električne podizače prozora, servo-upravljački sustav, CD-player i još svašta nešto zbog čega je život s ovim automobilom lagan poput pera.
Naravno da svi ti komadići opreme u današnjoj eri infotainment-sustava, autonomnih izmišljotina i Wi-Fi povezivosti nemaju neku težinu. Ali Niva nikada nije stremila biti nešto više od automobila.
Stoga je to sasvim u redu.
No usprkos tome, ovaj Ladin terenac mnogima djeluje neatraktivno, zastarjelo i jadno. I zato su se u Ladi odlučili na jednu sasvim novu opciju unutar popisa dodatne opreme.
I ne… Nije riječ o nekakvoj satelitskoj navigaciji. Ne radi se o adaptivnom ovjesu ili pak hibridnom ili električnom motoru, već nečem puno jednostavnijem.
U maniri tipičnog ruskog razmišljanja i funkcioniranja, Niva je uz cijenu od 29,000 rubalja (odnosno nekih 400 eura) dobila opciju lakiranja u kamuflažne boje.
I to je to.
Dakle, kupcima Nive na raspolaganju stoji opcija koja podrazumijeva lakiranje u Sivo-SMB-opciju kombinaciju.
I to je vjerojatno najruskija opcija koja je Nivu mogla zadesiti.
Jer dok je npr. BMW prije nekoliko godina kao prvotravanjsku šalu najavio lakiranje nekog od svojih X-modela u tu „Camo“ kombinaciju, u Ladi su očito sjeli za stol i nakon kratkog partijskog sastanka konstatirali „to je to“.
I to stvarno jest „to“, jer se ovim potezom Lada Niva još više približila izvornoj filozofiji koja je ovaj automobil i stvorila.
Stoga ovako polakirana Niva definitivno ulazi na listu automobila kakve bismo imali u svojim garažama. Samo bismo mi iz čiste zezancije na svoj primjerak najvjerojatnije montirali crvenu petokraku. I to ne zbog velikih afiniteta prema komunizmu ili režimu bivše nam države, već tek toliko da i današnji klinci bez problema razaznaju kojoj eri ovaj automobil zapravo pripada.
Iskreno ne znam koliko su u Ladi bili ozbiljni i kome su se izuzev umirovljenih generala ruske vojske htjeli dodvoriti s ovim potezom. Ali nepobitna je činjenica da Niva u ovoj kombinaciji izgleda savršeno „kul“.
…a kada se još u obzir uzme i striktno držanje nekih tradicionalnih vrijednosti, Lada Niva definitivno (p)ostaje jednim od onih instantno prepoznatljivih i uvijek zanimljivih automobila.
Jer što god tržište diktiralo i neovisno o željama današnjih razmaženih kupaca, Lada Niva ostaje vjerna svojoj iskonskoj recepturi i terenskim sposobnostima s kakvima se ni najbolji terenci sa zapada teško mogu mjeriti.
I upravo u tome stoji najveće uporište za ovu modernu izvedenicu relikvije na četiri pogonska kotača, čija povijest seže dalje od hladnog rata.
Nekima će to možda biti smiješno, a nekima možda i ne. Ali Lada Niva iza sebe definitivno ima tradiciju i nevezano uz to jesu li nas Rusi namjerno ili pak sasvim slučajno na tu tradiciju podsjetili, ova „Camo“ Niva je stvarno zakon.
I red.
Za sve ostalo, tu je Chuck Norris.
…ili pak Vladimir Putin – čim odradi seriju hrvanja s medvjedima.