Je li ovo stvarno BMW kakav smo čekali?
Pitanje iz naslova u današnje je vrijeme aktualnije nego ikad, jer s obzirom na ovakve ideje ispada kako slogan „Ultimate driving machine“ više stvarno nema nikakvog smisla…
Mjesto: Frankfurt. Vrijeme: sredina mjeseca rujna. Povod: BMW-ovo predstavljanje vizije budućnosti. Rezultatno stanje: oduševljenje s jedne strane i strah s one druge.
To bi ukratko bio pregled ove vijesti, no kako u sklopu ovog našeg malenog internetskog kutka posvećenog svijetu automobila nemamo naviku ostavljati suhoparne navode, naravno da to ni sada neće biti slučaj.
Stoga ajmo malo u detalje…
Naime, BMW je između inih drugih manje ili više važnih globala i detalja na ovogodišnjem salonu automobila u Frankfurtu predstavio i koncept pod nazivom „i Vision Dynamics“.
Ideja je (očito) bila predstaviti ne samo model koji će se u bližoj budućnosti na tržištu pozicionirati između modela i3 i i8, već koji bi trebao direktno konkurirati Tesli Model 3. Dakle pogodili ste – riječ je o električnom automobilu.
Doduše, s obzirom na neke više i manje službene najave, te hrpetinu špekulacija, za pretpostaviti je bilo kako će BMW u Frankfurtu službeno prikazati model i5, ali to se nije dogodilo, pa samim time taj model usprkos zatraženim patentima u ovom momentu nije toliko bitan.
Ono što pak jest svodi se na BMW-ovo konstantno traženje novih načina da u svijetu električnih automobila zapapri konkurenciji, te se postavi kao respektabilna sila u tom dijelu tržišta.
Valjda je zato dizajn ovog automobila toliko…hm…u najmanju ruku čudan.
Iako je neko nepisano pravilo da u sklopu svakog teksta obratimo pozornost na razne komponente svakog pojedinog automobila koji predstavljamo, to se ovog puta neće dogoditi. No prije nego odmahnete rukom i kažete „eh“, evo i nekoliko razloga za to.
Prvi je u tome što BMW oko ovog konceptnog automobila detalje skriva kao zmija noge, te izuzev tek šturih informacija oko ove „vizije budućnosti“ nije rečeno ništa pretjerano konkretno. Dakle, umjesto navoda oko kapaciteta baterije i još ponekog detalja koji bi trebao pojasniti tehnološki napredak i osnovnu ideju, BMW je prezentirao tek pokoju brojku.
Autonomija bi trebala iznositi nekih 600 kilometara, a u smislu performansi istaknute su brojke „oko četiri sekunde“ u smislu ubrzanja, te „oko 200 kilometara na sat“ u smislu maksimalne brzine. To je naravno sve samo ne konkretno i precizno, ali je istovremeno i sve. Dalje nema.
Isto tako nema ni riječi o opremi, tehnologiji i načinu izrade, a nitko se nije dotaknuo niti vremenskog roka unutar kojeg bi se ovaj automobil trebao odmaknuti od svog konceptnog izdanja, te izaći na tržište. Naravno da niti eventualni cjenovni razred nije istaknut, pa ni oko toga nema smisla navoditi bilo kakva nagađanja.
Ono što je navedeno svodi se na tek pokoju brojku i hrpetinu lijepo upakiranih floskula kakve se mogu naći unutar vokabulara glavnih i odgovornih ljudi ispred bilo kojeg proizvođača automobila koji neki svoj koncept ili gotov automobil u današnje vrijeme prezentira široj publici.
Uostalom, od glavne i odgovorne osobe na čelu BMW-ove i-divizije rečeno je ovo: „Ovdje su vizije budućih rješenja i koncepti za blisku budućnost po prvi puta postali stvarnost. Ali BMW-ova i-divizija je puno više od toga, jer na tržištu vezano uz inovacije naših drugih brendova djeluje u samom vrhu ponude. BMW i Vision Dynamics omogućava nam da zorno prikažemo sve ono što će električni BMW u budućnosti biti i kako će izgledati, a ne treba zaboraviti niti na to da je upravo BMW tijekom svoje povijesti uvijek jasno demonstrirao talent kod pretvaranja vizija u stvarnost“.
Pa sad vi meni recite jesu li ovo floskule ili nešto stvarno zanimljivo.
Što se dizajna automobila tiče, također je navedeno sve i svašta – od osnovne inspiracije kod stvaranja oblika karoserije, pa sve do „organskih“ detalja poput onih na prednjem i stražnjem kraju automobila. No jednostavno nemam volje sve to prevoditi i prepisivati, jer to ionako nema smisla.
Vjerujte mi na riječ da je suhoparno, dosadno i samim time krajnje nebitno. Pogotovo ako se pogledaju fotografije, na kojima je prikazana tek jedna niska i izuzetno futuristička silueta automobila koji je pogonjen na struju.
Ako ćemo iskreno (a ne vidim razloga zašto ne), BMW i Vision Dynamics je ružnjikavi i relativno sterilan prikaz budućnosti koja nas očekuje. Detalji izgledaju kao da su skinuti s nekog automobila iz filma znanstvene fantastike, a prednji kraj je (zbog „bubrega“) posebno nakaradan. No tržište će zasigurno i takav u najmanju ruku čudnovat dizajn „progutati“, jer u krajnjoj liniji ipak je riječ o BMW-u, pa kupaca ne bi trebalo nedostajati.
Dakle, dizajn predstavlja čisti futurizam. Tehnologija je bazirana na strujnim krugovima, a cijena će gotovog automobila najvjerojatnije biti oveća. No za ovu priču u bazi sve to nije toliko bitno, jer ovakav automobil sa sloganom koji podrazumijeva „ultimativni vozački stroj“ jednostavno nema veze s vezom.
Naravno da je jasno kako budućnost donosi neke nove izazove, tehnologije i pristupe. Jasno je i kako stvarni auto-entuzijasti u sklopu današnjeg svijeta automobila ispadaju poput dinosaura.
Isto tako je jasno i da tržište odlazi u domenu raznoraznih „korektnih“ ideja i priča koje već odavno prelaze barijere između upotrebljivosti i održivosti. No kada se baci pogled na ovaj BMW i zatim misli odu prema nekim danas sve manje i manje aktualnim modelima, ova današnja priča uvelike gubi smisao.
Iskreno vjerujem da niti jedan (bivši) vlasnik pravih i doista „ultimativnih vozačkih mašina“ s „M“ oznakom, ovakav automobil nikada neće shvatiti ozbiljno.
Možda će neki čak i kupiti ovakav BMW-ov i-struja-mobil, ali sam siguran da niti jedan od njih neće barem na trenutak žaliti za „rednim šestacima“, urlajućim zvukovima motora i vrištanjem guma uz koje smo svi zajedno odrasli, te na kojem je BMW gradio ono što je (prestao biti) danas.
Stoga mislim da je krajnje vrijeme za promjenu BMW-ovog slogana u nešto drugo, jer i Vision Concept sve je samo ne „ultimativni vozački stroj“. Niti u osnovnoj ideji, niti u praksi.
Sve ostalo su tek prazne i dobro upakirane priče.