Je li ovo Mustang dostojan imena Shelby?
Eto najave zbog koje će tijekom sljedećih mjeseci u General Motorsu hodati po trepavicama, jer Shelby GT350R je sišao iz konceptualne faze ravno u proizvodnju, te uvelike prijeti Camaru Z28.
Ratovi između određenih proizvođača automobila nisu nimalo rijetka pojava, jer je konkurencija na tržištu jednostavno prevelika, te se na sve moguće i nemoguće načine pokušava potkopati konkurenciju i kupce pridobiti pod svoj krov. tome u prilog naravno idu i entuzijasti pojedinih marki koji su u stanju namlatiti nekoga, samo da bi dokazali da je njihov odabir bolji.
Tako se u Europi već desetljećima bore vlasnici Opelovih i Volkswagenovih modela, dok se npr. u Australiji ljubitelji Holdena i Forda nerijetko vraćaju s nekog skupa ili utrke s polomljenim nosevima.
Uglavnom, u toj se maniri ponašaju i Amerikanci, koji se uvijek nekako dijele između Moparovaca (odnosno štovatelja tvrtki Chrysler i Dodge), zatim onih koji iz dubine duše štuju GM (odnosno Chevrolet), te oni koji su u stanju staviti ruke u vatru za Ford.
Uglavnom, tijekom posljednjih nekoliko godina traje tihi rat proizvođača automobila koji za zaduženje imaju osiguravanje nasljedstva iz tzv. „Muscle-car“ ere, koja je sedamdesetih itekako tresla američku auto-industriju. No iako je na tržištu tijekom tog vremena postojala hrpetina izbora u salonima drugih proizvođača, ikone koje su oživljene u novom mileniju svode se na Dodge Challenger, Chevrolet Camaro i Ford Mustang.
E sad…kako je Chevrolet itekako ozbiljno pristupio razradi Camara s legendarnim sufiksom Z28, te je iz te izvedenice modela napravio automobil koji svojim performansama i voznim svojstvima može parirati bilo kojem sportskom automobilu na planeti, nimalo ne čudi da se i ostatak konkurencije pokrenuo s mrtve točke.
Tako je tijekom posljednjih mjeseci na tržište predstavljen Dodge Challenger Hellcat, koji se već pri samom izlasku na tržište mogao pohvaliti titulom najjačeg serijskog automobila na svijetu, a iz Forda su užurbano stizale najave oko „nečeg stvarno posebnog“.
Kako je vrijeme prolazilo, Camaro Z28 i Dodge Challenger Hellcat već su postali poznate strane i dalje aktualnog tihog rata na polju američke scene proizvodnje automobila, tako da je samo Ford i dalje predstavljao nepoznanicu. No ovih je dana i ta nepoznanica postala poznata.
Naime, po otvaranju ovogodišnjeg izdanja salona automobila u Detroitu, Ford je imao samo tri misije. Prva je bila predstavljanje najnovije generacije modela F150 Raptor, zbog koje bi svi bradati dečki s fudbalerkama i fetišima prema oružju i ženskom dijelu bliže rodbine trebali pojuriti u salone.
Druga je bila predstaviti „Phoenix“, tj. opetovano uskrsnuće legendarnog Fordovog modela GT, dok je treća bila uobličena u predstavljanje najnovije inačice Mustanga s prezimenom Shelby.
Dakle, na izlagačkom prostoru ove tvrtke doista je bilo što za vidjeti.
Kako Ford F-150 Raptor ne zanima ama baš nikoga tko je ikada parkirao igdje u Europi, te kako je uz GT još uvijek vezano premalo detalja i konkretnih činjenica, Shelby GT350R ipak je preuzeo većinu interesa javnosti.
No to pak i nije pretjerano čudno, jer prema najavama iz Forda, ovaj je automobil „najusmjereniji i najspremniji serijski Mustang koji je ikad proizveden, te koji izuzev imena i nasljedstva s kojim pristupa na tržište može ponuditi nikad prije viđenu sposobnost na stazi“.
Hmmm…staza, Mustang…hmmm…već mi napamet počinju padati razlozi „protiv“.
No ne želim biti skeptik, pa idemo malo u detalje…
Iako sam Ford Mustang najnovije generacije zbog 4-cilindričnog EcoBoost motora i onog glupog procesora zvuka stavio na top-listu najgorih automobila koji su se tijekom minule 2014. godine pojavili na tržištu, protiv V8-izvedenice nemam apsolutno ništa.
Dapače, s obzirom na to da sam uživo imao prilike pobliže saznati o čemu se vezano uz ovaj automobil radi, mogu reći da je novi Mustang GT jedan itekako dojmljiv automobil koji bi rado gledao na parkingu ispred zgrade.
No jedno je na tržište predstaviti nasljednika ovom legendarnom Fordovom modelu, a drugo je u javnost bacati najave o automobilu koji je iznimno sposoban u smislu upotrebe na stazi, jer to u prijevodu znači da bi GT350R morao parirati ergeli konja koju je konkurencija u mogućnosti dovesti na start.
Dakle razloga za skepticizam itekako ima, s obzirom na činjenicu da se Mustang na stazi nikad nije osjećao kao na domaćem terenu.
Predstavljanje ovog modela između ostalog je donijelo pokoju brojku u smislu osam cilindara, 5,2 litre zapremine, 500 konjskih snaga i oko 550 Nm maksimalnog okretnog momenta.
To naravno ni iz daleka nije dovoljno da bi pariralo motoru koji se nalazi pod haubom Camara Z28, a još manje monstruoznom motoru s kojim raspolaže Dodge Challenger Hellcat, no kako u snazi ni približno nije sve, pretpostavljam da je takav slučaj i s ovim Mustangom koji potpisuje Shelby.
Naime, za razliku od Camara Z28 i Challengera Hellcat, u Fordu su razradi ove izvedenice mustanga pristupili prvenstveno kroz dijetu, pa je rezultatno stanje uobličeno u još šezdeset kilograma manje u odnosu na GT350 bez „R“ oznake.
To naoko možda i nije neka rigorozna dijeta za Mustang, no ako se spomene činjenica da za razliku od europskih metoda olakšavanja u maniri „manje je više“, ovaj Mustang dolazi s velikim brojem stavki opreme (uključujući i navigaciju, te audio-sustav sa sedam zvučnika), slika već ispada pomalo drugačijom.
Naravno da se većina stavki vezanih uz „ukupnu masu praznog vozila“ (da citiram domaće prometne dozvole) svodi na dijelove koji su izrađeni od karbona, a to pak znači da je Shelby GT350R isto toliko lagan, koliko i čvrst automobil.
Uglavnom bi se već samim time skeptici prema ovom automobilu (zajedno sa mnom) trebali prestati opisivati na takav način, a to je tek početak…
Prema riječima glavnih i odgovornih ljudi iz Forda, „Shelby GT350R ima velik broj posebno modificiranih dijelova“, što ukratko podrazumijeva hrpetinu otvora razbacanih uzduž i poprijeko karoserije, te koji pridonose držanju automobila na cesti (odnosno stazi).
No tu su još i prednji branik s dodanim spliterom na dnu, stražnji branik s difuzorom, te poklopac motora s izraženom grbom koja prvenstveno služi za još bolje hlađenje motora.
Tu su i 19-inčni kotači u cijelosti izrađeni od karbona (što je omanja revolucija u svijetu automobila), te ojačan ovjes i revidirani kočioni sustav, što bi tijekom natjeravanja po stazi trebalo osigurati maksimalni vozački gušt uz istovremenu kontrolu u svakom trenutku.
Tu je i „špera“, odnosno Torsen-diferencijal, te manualni mjenjački sklop sa šest brzina kroz koji snaga i okretni moment iz motora prelazi na stražnje kotače.
Uglavnom, reklo bi se kako snaga definitivno nije bila misao vodilja, već je ovom Mustangu pristupljeno s malo više tehničkog znanja, pa mislim da razloga za skepticizam više uopće nema.
Ono čega pak ima svodi se na činjenicu da nikad u povijesti ove marke nije izmišljen jači V8-motor, a da mu nisu dodavane komponente „umjetnog disanja“, te da nikad prije u jedan Mustang nije ugrađeno toliko tehnikalija, što je već samo po sebi u teoriji sasvim dovoljno.
No kako će se u praksi ovaj automobil ponašati i koliko će biti spreman odgovoriti izazovima konkurencije pokazat će samo vrijeme.