Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Home
  • Vijesti
  • Tuning
  • Retro
  • Najčitanije
  • Oglasnik
Piše Ivan IGloo Gluhak 28.10.2021

Draga djeco, ovako izgleda pravi trkaći BMW M3

Spavate li mirno vi tamo u BMW-u?

E ovo se naziva PRAVIM trkaćim BMW-om.
Foto: Young Timers Garage

BMW M3. Naziv je koji među mnogim štovateljima svijeta automobila izaziva strahopoštovanje. Jer M3 od inicijalne ideje nije predstavljao verziju „trojke“ koja za osnovnu namjenu ima poziranje na Instagramu ili pred nekim pomodarski-orijentiranim lokalom. Dapače, priča je upravo dijametralno suprotna od toga, jer je M3 sredinom osamdesetih godina prošlog stoljeća razvijen kao homologacijski specijalac, odnosno trkaći automobil za cestovnu upotrebu. I tu je orijentaciju prema stazi jako lijepo demonstrirao u teoriji i praksi, te pripomogao od slova „M“ napraviti „Najbrže slovo na svijetu“.

Početak dana ponosa i slave za BMW koju je omogućio M3 E30.
foto: Bimmer Today

Prvi M3 bio je kralj DTM-a. U svijetu Rallyja je na asfaltiranoj podlozi decimirao konkurenciju. A onda su stigla neka novija vremena i M3 je otišao u svijet…

BMW M3 Evo II E30 iz 1988. godine
foto: The Market

S vremenom je fama za M3 postajala sve jačom i većom, pa su se mnogi vlasnici trkaćih timova odlučili upravo ovaj automobil pod svojim bojama poslati na stazu. A što se BMW-a tiče, nakon legendarne „kockice“, odnosno M-trojke generacije E30 na svijet je stigla ona s oznakom E36. I nastavila tamo gdje je „kockica“ stala.

“Obični” M3 E36 izgledao je ovako.
foto: BMW

BMW M3 E36 (pogotovo) u svojem GTR-izdanju na stazama diljem svijeta postizao je itekako zanimljive rezultate. Ali su usprkos tome mnogi ovaj automobil vidjeli kao drugi dio „Ramba“. Odnosno kao nastavak priče koja je u originalnom prvom dijelu ipak bila bolja. I tu pomoći nije bilo sve do trenutka u kojem je i M3 E46 zasjao pod svjetlima reflektora i za BMW M3 kao model osigurao vječnu slavu na koju se ovaj bavarski proizvođač automobila i dalje (pre)često naslanja.

Sve je rečeno…

BMW M3 GTR na stazi se pojavio 2001. godine. I to nakon što se u Americi godinu prije M3 bez oznake GTR postavio na Porsche 911 i sisao vesla čitavu sezonu, završivši treći u ukupnom poretku tadašnjeg ALMS-a (odnosno „American Le Mans Series“). To je naravno dijelom ispalo tako zbog I-6 motora za koji se u BMW-u smatralo da je dovoljno dobar i da će automobil s njime u kombinaciji biti dovoljno brz. Pa kada je rezultatno stanje ispalo suprotno od želja i nadanja, BMW je za 2001. godinu pod poklopac motora ugurao V8-motor s četiri litre zapremine i kodnom oznakom P60.

To se (naravno) ispostavilo kao odličan potez, jer je M3 GTR odjednom dobio toliku injekciju snage da je konkurencija zanijemila. A onda su se glavni oci organizacije SCCA odlučili ovaj automobil na sve moguće i nemoguće načine zabraniti upotrebu na stazi unutar ALMS-a, pa se BMW jednostavno povukao već godinu dana kasnije. I time je za M3 GTR zauvijek osiguran status kontroverznog lika s genijalnim umom i sposobnostima super-heroja.

GRRRRRR!!!
Foto: Young Timers Garage

Automobil koji upravo gledate na fotografijama također je dio te priče. Ali za razliku od GTR-a s P60-motorom, ovaj pred vama nije nastupao unutar ALMS-serije utrka, već je dio Grand-Am Rolex serije koja je koristila nešto drugačije specifikacije motora i šasije.
Na prvi pogled je ovaj M3 GTR identičan onome koji je svoje lovorike skupljao unutar ALMS-serijala. Optički dodaci su bolesno predimenzionirani i automobil iz svakog kutka djeluje opako i sposobno. Baš kako to s trkaćim automobilima i treba biti. No za razliku od ALMS-brata, ovaj GTR pod poklopcem motora ima motor dezignacije S62 koji umjesto s okrugle 4 litre raspolaže s 4,6 litara zapremine i specijalnim ručnim mjenjačkim sklopom koji potpisuje tvrtka Hewland.

Ne, ovaj automobil nema klima-uređaj.
Foto: Young Timers Garage

Kompletan automobil sastavljan je u odajama tvrtke „Prototype Technology Group“ u vlasništvu gospodina Toma Milnera. A kao inicijalnu ideju koja iza ovog automobila stoji nalazi se Porsche 911. Odnosno automobil koji je u sklopu Grand-Am natjecanja za ovaj M3 GTR stajao na nišanu.

Motor je ogroman…
Foto: Young Timers Garage

U tom je pohodu na najbolje iz Zuffenhausena ovaj automobil itekako uspijevao te je kroz svoju relativno kratku trkaću karijeru zabilježio odlične rezultate u sklopu Grand-Am serijala, ali i na nekim drugim utrkama poput legendarne australske utrke 24 sata Bathursta koja se svake godine održava na stazi Mount Panorama nedaleko Bathursta u australskom Novom južnom Walesu.
Navodno je proizvedeno ukupno dva primjerka ovog automobila. I oba također navodno imaju trkaći staž i odlične rezultate na utrkama.

Trkaće savršenstvo. Čak i kad stoji na mjestu.

Uglavnom, ako na svijetu postoji apsolutno predivan, uspješan i opako brz trkaći automobil, onda se ovaj BMW M3 GTR nameće kao apsolutno uvjerljivi kandidat.
I da stvar bude bolja, trenutno se prodaje na australskoj stranici pod nazivom Young Timers Garage.
O cijeni naravno nitko ne priča, niti je ista igdje navedena. Ali za pretpostaviti je kako s obzirom na status ovog automobila i u krajnjoj liniji njegov izgled i tehnikalije za pravog BMW-entuzijasta dotična neće biti ni najmanje važna.

Veliki bijeli BMW.
Foto: Young Timers Garage

A za sve nas ostale preostaje samo sanjati o jednom ovakvom čudovištu s kojim bismo na nekom „Track-day“ natjecanju na stazi već samom pojavom u retrovizoru mogli plašiti Miate, Megane i Focuse.

Ovu su scenu mnogi konkurenti gledali.
Foto: Young Timers Garage

Podijeli s frendovima!

Ivan IGloo Gluhak
Dizajner, fotograf, tekstopisac i ovisnik o svijetu automobila od svoje treće godine života. Ponekad ljut, ponekad tvrdoglav, ali uvijek bez dlake na jeziku.
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.

<

Najčitanije

Piše: Niko Poznat

Projekt Goldfish – Jedini BMW Serije 7 s V16 motorom!

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Niko Poznat

FOTO: Trash & Burn 2025: Automobilski spektakl koji se ne propušta

Piše: Niko Poznat

Europski vozači preplaćuju tisuće eura za automobile s vraćenom kilometražom

Piše: Niko Poznat

3. Oldtimer driver Rally u Otočcu

Piše: Niko Poznat

Šesnaest života u sedam dana. Koliko još!?

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Ono kad je Mercedes-Benz ponudio četiri automobila u jednom…

Piše: Niko Poznat

Novi dokument za taksiste: Kartica autotaksi vozača


  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2025. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana