Dizajneri u BMW-u opet luduju
Iskreno ne znam bih li se smijao ili plakao zbog ove posljednje BMW-ove studije…
BMW 3.0 CSL, odnosno automobil tijekom sedamdesetih godina prošlog stoljeća popularno nazvan „Batmobile“ već sam mali milijun puta spomenuo na našem malom internetskom portalu posvećenom svijetu automobila. Dotični model jednostavno ne treba ponovno hvaliti, jer je upravo „Batmobile“ dobrim dijelom zaslužan za sve ono što se u domeni natjecanja tzv. „Touring“ automobila događalo od sedamdesetih godina prošlog stoljeća do danas.
Zapravo je dovoljno reći kako BMW 3.0 CSL ne slovi samo kao jedan od legendarnih automobila za BMW, već uz Porsche 911, Nissan Skyline GT-R i još nekolicinu modela nekih drugih proizvođača, je i u općenitom smislu ovaj trkaći automobil moguće prozvati legendom.
Cestovna verzija je izgledom bila poprilično pitomija, te se dizajn eksterijera nije opisivao kroz svu silu aerodinamičkih dodataka, no homologacijska pravila tog vremena zahtijevala su i od te cestovne verzije da bude monstrum, pa su u BMW-u odlučili poštovati pravila. Uglavnom, uz zapreminu od tri litre, ovaj je homologacijski automobil raspolagao s nešto više od 200 konjskih snaga, što je pak uz tek nešto više od 1,100 kilograma težine u ono vrijeme bilo nešto doista posebno.
E sad…neki će reći kako je u to vrijeme bilo puno jačih automobila od ovog BMW-ovog, te kako E9 zapravo nije ništa posebno, no gledano kroz svjedočanstva mnogih, te kroz nekoliko vlastitih susreta s ovim automobilom, apsolutno sam sklon vjerovati kako je upotrebljivost ovog automobila i dan-danas fascinantna. Zapravo postoji samo jedan jedini detalj koji vezano uz ovaj automobil nikad nije bio „na mjestu“, a taj se ukratko svodi na cijenu koja je 1975. godine bila toliko paprena, da je netko dubljeg džepa umjesto kupnje BMW-a 3.0 CSL bez problema mogao napuniti garažu s čak pet primjeraka Jaguara E-Type. No BMW je oduvijek znao naplaćivati takve automobile, pa iako iznos možda i nije primjeren za ono vrijeme, o tome zapravo i nema pretjerano puno smisla pričati.
Kada bi se neki od auto-entuzijasta iz sedamdesetih teleportirali u današnje vrijeme, vrlo brzo bi primijetili kako su neke od izvedenica tadašnjih modela i dan-danas prisutne. Počevši s nekim pokušajima iz Njemačke i Italije, preko nekih američkih automobila koji čak i u današnje vrijeme održavaju nazive poput Stingray, pa sve do malobrojnih japanskih modela poput Nissana GT-R, koji izuzev fascinacije svojih vlasnika imaju zaduženje i u smislu održavanja tradicije, reklo bi se da se povijest ponavlja. No izuzev ponavljanja, povijest se i opako naplaćuje, te se u današnje vrijeme na njoj baziraju reklame za neke na ovaj ili onaj način legendarne modele ili pak one s legendarnim oznakama.
Većinom je to sve samo marketinški trik, jer velik broj tih „legendi“ pri pojavljivanju na tržištu jedva da je imalo volan s trubom na sebi, dok današnji unuci i praunuci tih modela imaju senzore za disanje i povezivi su s apsolutno svim mogućim elektroničkim servisima na planeti i izvan nje. No čovjeku je drago vidjeti oznake poput RS, M, GTA i slične koje u svijetu automobila imaju poseban prizvuk.
U BMW-u to itekako dobro znaju, pa se tijekom posljednjih godina svako toliko priča vraća prema slavnim počecima i danima ponosa i slave za ovu marku. Tome u prilog ide i nekolicina posebnih modela koje je BMW na ovaj ili onaj način plasirao na pojedina tržišta, a kako stvari stoje, oživljavanje povijesti i dalje ostaje jedna od okosnica BMW-ovog pristupa tržištu, što možda najbolje opisuje posljednja studija ovog slavnog bavarskog proizvođača automobila.
Dotični konceptualni uradak predstavljen je na ovogodišnjem izdanju manifestacije pod nazivom Concorso d´Eleganza Villa d´Este i naziva se 3.0 CSL Hommage, te samom svojom pojavom ima ulogu podsjetiti na slavna vremena u sklopu kojih je originalni „Batmobile“ vladao stazama diljem svijeta. Dizajnerski gledano, hrpetina nepotrebnih linija koje naglašavaju pomalo agresivnu povijest, te sva sila detalja koji podsjećaju na sedamdesete itekako imaju smisla. No ako ćemo iskreno, nisam baš siguran koliko mi se ovaj automobil zapravo dopao.
Tijekom posljednjih godina je u pravilu čest slučaj da se na neki automobil čovjek treba naviknuti.
Sam proces navikavanja zapravo je moguće opisati ovako:
1. Koji je ovo k***c?!? Ti dizajneri nisu normalni!
2. OK, sviđa mi se ova linija i ovih par detalja…
3. Zapravo automobil i ne izgleda toliko loše, no ne bih ga nikad kupio.
4. A ono…ima u tom dizajnu nešto, a i dobra je baza za malo „slaganja“.
5. Auto je skroz fora i ne bih se ni najmanje bunio da mi ga netko pokloni.
Isti tijek svijesti u pravilu vrijedi i za neke konceptne automobile, no neki ipak već nakon prve stavke postaju izuzeci koji potvrđuju pravilo. To je možda najbolje opisati kroz nekolicinu konceptnih modela koji su iz BMW-a izašli u javnost tijekom vladavine Chrisa Banglea, te koji su po izlasku na tržište ispali tek ružnjikavim pokušajima revolucije. Uostalom, dovoljno je spomenuti samo „šesticu“ generacije E63/64 i otprilike je jasno o čemu pričam.
Uglavnom, BMW 3.0 CSL Hommage u mojoj je glavi doživio pomalo drugačiji tijek svijesti od onog opisanog u sklopu gornjih redaka, no kako ne bih filozofirao previše, recimo da je izgledao ovako:
1. Koji je ovo k***c?!? Ti dizajneri nisu normalni!
2. OK, sviđa mi se ova linija i ovih par detalja…
3. OK, sviđa mi se i ovo…i ovo…i ovi znakići na boku…
4. Ajme majko, boja je odvratna.
5. Prednji kraj je gadan i „bubrezi“ su preveliki
6. Stražnji kraj je zanimljiv
7. S boka automobil izgleda odlično
8. Kotači su mrak!
9. Hm…ipak mi se ne sviđa
10. Hm…ipak mi se sviđa
11. Sviđa mi se
12. Ne sviđa mi se
13. Idem prespavati…
14. Sviđa mi se
15. Ne sviđa mi se
16. …a da popijem kavu i zapalim jednu, pa ponovno pogledam?
17. Hm…ipak mi se sviđa
18. Hm…ipak mi se ne sviđa
19. Nije me briga! Ionako će i ostati koncept.
Dakle reklo bi se da je tijek svijesti nešto duži nego je inače, no za to postoji itekako dobar razlog, jer s jedne strane stoji novi dizajnerski pokušaj oživljavanja legende. No s druge strane stoji legenda koja je svijet automobila toliko zadužila, da je možda bilo pametnije ostaviti 3.0 CSL u analima povijesti, te se suzdržati od bilo kakve moderne interpretacije istog. No kako se to nije dogodilo, te je „Hommage“ pred svima nama, pretpostavljam da se potrebno odlučiti ima li dizajnom ovaj automobil ikakvog smisla ili baš i ne.
Ja i dalje za sebe nisam siguran, jer razloga „za“ i „protiv“ jednostavno ima previše, no ako u jednadžbu uvrstimo i „jak motor“ (kako su to rječito objasnili ljudi iz BMW-a) sa šest cilindara stjeranih u vrstu, koji u svom radu utilizira eBoost tehnologiju i svu silu tehnološki naprednih stvarčica, rekao bih da je to još nekoliko stavki više na popisu „za“ – pogotovo kada automobil zvuči ovako dobro.
U svakom slučaju je ovo BMW oko kojeg će se tijekom sljedećih tjedana itekako lomiti koplja, no možda u tome i jest ideja ovog konceptnog automobila, jer rasprave su oduvijek bile najjači produkt marketinga, pa me iskreno ne bi čudilo da je ovaj konceptni automobil stvoren s time na pameti. U svakom slučaju BMW 3.0 CSL Hommage ispada jednim od „onih“ automobila koje ili volite ili mrzite, no kako god bilo prema dotičnom imate poštovanje.
…odnosno ako nemate, mišljenja sam da bi trebali imati.