BMW, M5 i neki novi detalji
Da, ideja automobila u sklopu kojeg je uz opremu, udobnost i tehnologiju vezano i preko 600 konja definitivno je privlačna. Ali BMW M5 Competition ipak ima jedan problem…
Kada je 1985. godine svijetu kao najbrža limuzina na svijetu predstavljen M5 prve generacije (E28), BMW je s tim modelom napravio svojevrstan presedan. Stvoren je automobil u kojem je izuzev komfora za četvero ljudi unutar jednadžbe utrpana i brutalna snaga, pa je time mjesto među najprepoznatljivijim automobilima svih vremena praktički instantno stiglo na BMW-ovu adresu.
Od tada do danas BMW zadržava originalni DNA, te kroz ukupno šest generacija definira ne samo pojam brze limuzine, već i samu klasu.
I to je sasvim u redu.
Posljednja u nizu BMW-ovih M5-ica pojavila se prije nešto manje od godinu dana – i to na izlagačkom prostoru izdavača Electronic Arts. Time je učinjen svojevrstan presedan, jer je BMW ovim potezom istovremeno reklamirao novi M5 i igricu „Need for Speed – Payback“. No to pak nije ništa čudno, jer je i Porsche sa svojim modelom 911 GT2 RS napravio istu stvar u kombinaciji s Microsoftom, odnosno igricom „Forza Motorsport 7“.
Uglavnom, tada je BMW M5 predstavljen u svom punom sjaju, te je izuzev s dizajnom fascinirao i s hrpetinom brojki.
Dakle, danas aktualna G30-generacija BMW-ove M5-ice još uvijek žari i pali na sve strane, te plijeni pozornost kupaca i svjetskih medija. I to nije ništa čudno s obzirom na sve ono što s ovim automobilom dolazi u paketu. Dizajn nije unikatan, ali aktualna je „petica“ stvarno lijep automobil, a u kombinaciji s M-tech optikom cijela priča izgleda istovremeno elegantno i agresivno. Stoga izvana gledano aktualni M5 itekako privlači poglede.
S one unutarnje strane je priča manje-više ista – elegancija, ergonomija, tehnologija i sigurnost preklapaju se međusobno i od BMW-a M5 čine jedno stvarno ugodno mjesto za provođenje vremena. Doduše, hrpetina toga je i dalje dostupna tek uz doplatu, ali na tu smo poslovičnu škrtost kod Nijemaca već odavno navikli, pa se oko tog dijela priče ne bi trebala lomiti koplja. Uostalom, poanta BMW-a M5 je ionako u motoru.
Ili bi barem trebala biti…
U BMW-u su se tijekom posljednjih godina vratili Turbo-ideologiji, pa ni aktualni M5 ne izbjegava taj trend. Ukratko se radi o 4.4-litarskom S63B44T4 Twin-Turbo V8 motoru koji u kombinaciji sa ZF-ovim 8-brzinskim mjenjačkim sklopom na (pazite sad) sva četiri kotača šalje okruglih 600 konja i čak 750 Nm maksimalnog okretnog momenta (buraz). Naravno da ima i jačih automobila od ovog, ali ukupan zbroj donosi itekako zamjetan set performansi.
Ubrzanje do „stotke“ traje tek nekih 3,4 sekunde, do 200 km/h ovaj skoro 1,900 kilograma težak automobil ubrzava za oko 11 sekundi, dok maksimalna brzina iznosi elektroničkim putem limitiranih 250 kilometara sa sat. Stoga je već na papiru vidljivo da BMW M5 i dalje predstavlja respektabilnu silu i performansama bez problema može parirati puno razvikanijim i usmjerenijim automobilima.
…i upravo u tome dolazimo do problema…
Naime, kada je kupac sada već davne 1985. godine odlučio kupiti BMW M5, dobio je gotov automobil i top-model. Nije bilo nepotrebnih doplata i tek neke sitnice nisu dolazile serijski.
No u današnje vrijeme to baš i nije tako, a kao dokaz tome poslužit će najnovija izvedenica najnovijeg BMW-a M5 – ona sa sufiksom Competition.
Izvana je ovaj „revidirani“ i „usmjereniji“ M5 dobio nekolicinu novih detalja – optičkih prije svega. Drugačiji su (tj. pocrnjeli) „bubrezi“, pokrov bočnog usisa, stražnji spojler i difuzor, te kvake i crni nastavci ispušnog sustava. Zatim je tu novi dezen kotača, karoserija nešto bliža zemlji i nagib kotača „bačen u minus“.
Sve te manje ili više suptilne promjene donose jednu poprilično dobro osmišljenu i zaokruženu priču, a sve to potvrđuje motor iz kojeg je izvučeno dodatnih 17 konja i nešto „njutna“, pa su zbog toga i performanse još uvjerljivije nego prije.
Zbog svega toga BMW M5 Competition djeluje kao bolji, uvjerljiviji i zanimljiviji paket od onog s kakvim je BMW tijekom promocije „Need for Speeda“ prije skoro godinu dana izašao u javnost i upravo u tom dijelu priče i nastaje svojevrstan problem koji sam gore spomenuo.
Današnji BMW M5 po izlasku nije kompletan automobil. I to je činjenično stanje, jer prema aktualnim trendovima kod Bavaraca taj isti M5 samo nekoliko mjeseci kasnije dobiva još više snage, još ljepše optičke i ine druge detalje, te još više opreme i igračaka uz (naravno) još višu cijenu. I to možda ima financijsko uporište, ali isto tako iskreno vjerujem u to da bi istaknuti djelatnici BMW-a iz 1985. godine zbog toga izudarali i izvrijeđali ove današnje – tim više što ni M5 Competition na tržište ne stiže bez doplata.
Jer ako želite juriti preko 300 km/h (za što je ovaj automobil itekako sposoban), onda vam slijedi doplata za tzv. „M-driver´s package“ koji ukida limitaciju brzine. Ako pak želite brže, lakše i uvjerljivije kočiti, tu je i opcionalni set karbon-keramičkih kočnica. Interijer također ima svojih opcija uz doplatu, a isto je i s eksterijerom, pa je iz svega toga vrlo lako zaključiti kako za cca. 130,000 eura i dalje dobivate automobil na kojem BMW pod svaku cijenu želi još malo zaraditi.
I to nikako nije u redu, koliko god to današnji trendovi unutar auto-industrije prakticirali.
Stoga se kao zaključak nameće ovo: BMW M5 Competition stvarno je lijep automobil. Civiliziran je i miran kada je to potrebno, ali i divlja zvijer kada se za to ukaže potreba ili želja. Samim time za mnoge i dalje predstavlja „ultimativan vozački stroj“, ali realnost u tom momentu kuca na vrata i uza sve atribute i opise donosi još jedan. A taj glasi „nekompletan“.
Jer ako BMW M5 postoji i prodaje se kao brza limuzina u kojoj je moguće divljati do prekosutra, te ako se BMW već odlučio sve to još unaprijediti, onda doplate na „ultimativnijem od ultimativnog“ vozačkog stroja predstavljaju stvarno jadan način da se pod svaku cijenu zaradi.
I zato je BMW M5 Competition usprkos svim pozitivnim stranama (a ima ih) jako teško doživjeti kao automobil koji predstavlja savršenstvo. Jer savršenstvo čak ni uz doplate već odavno ne postoji.
Za to imamo 1985. godinu i originalni M5.