BMW Concept XM kao razlog da se Chris Bangle vrati u Minhen
Ako ste se ikada zapitali kako bi izgledao plod grupnjaka u kojem su se na tulumu našli Tesla Cybertruck, IKOM-ov radijator i RoboCop, BMW nam je upravo dao odgovor.

Sjeća li se itko prve BMW-ove „šestice“ i njene vječne sportske elegancije? Ili pak „sedmice“ E32 s kojom je BMW uvjerljivo oduzeo titulu najpoželjnije luksuzne limuzine Mercedesovoj S-klasi, učinivši taj segment zabavnim isto koliko i ozbiljnim?
Pamtite li „osmicu“ koja i dan-danas slovi kao jedan od najelegantnijih i najljepših GT-automobila svih vremena?
Ako je odgovor „DA“, onda definitivno pripadate generaciji BMW-entuzijasta koja je imala u čemu uživati te kojoj zapravo nije jasno kakvih su se ludih gljiva u BMW-u najeli tamo negdje krajem prve dekade novog milenija.

Jer BMW danas ne proizvodi „ultimativne vozačke strojeve“, nego vegetira u moru pozera kojima pažnja seže od modela do modela i onih kojima „žmigavac“ predstavlja nepoznat pojam.
I da… To je definitivno istina, složili se vi cijenjeni čitatelji sa mnom ili ne.

Tijekom posljednjih godina ekipa unutar zidova u Minhenu svoje nove modele hrani germom, ne bi li narasli u svim dimenzijama i unutar klase i „premium“ segmenta postali velesilama sami zbog sebe. I to je vidljivo iz svakog modela koji se tamo negdje od 2015. godine do danas pojavio na tržištu.
Nomenklatura je lažna i već je odavno pobjegla od povijesti na koju se BMW svako malo poziva. A eksperimenti u smislu dizajna preuzeli su onaj vječno zanimljiv tradicionalistički pristup zbog kojeg su nekadašnji BMW-ovi modeli doživjeli svoj bezvremenski status i ljepotu.
Umjesto takvih vječnih strojeva koji usprkos svojoj hladnoći i rezerviranosti djeluju kao nešto u što bi se čovjek mogao zaljubiti, BMW danas nudi svu silu modela strogo postrojenih u četu kakvih su se naši djedovi i bake nagledali tamo negdje četrdesetih godina prošlog stoljeća. Jer umjesto „trojke“, „petice“, „sedmice“ i „osmice“ danas imamo seriju 1, seriju 2, seriju 3, seriju 4, seriju 5, seriju 6, seriju 7i seriju 8 s jedne strane, dok drugu čine modeli s oznakama X1, X2, X3, X4, X5, X6, X7 i X8 koji je već odavno na putu i samo što nije stigao u salone koje će potom posjećivati sva sila domaćih „poduzetnika“ i „odlikaša“ kakve poznajemo iz medijskih napisa o raznoraznim aferama.
…i zato u ovom trenutku vrijedi predstaviti ono na čemu će se taj predvodnik X-čete dizajnom bazirati…

BMW XM Concept svoj je život započeo kao „Project Rockstar“ i svojim je službenim predstavljanjem ovih dana postao aktualan. I ako je za vjerovati njegovim tvorcima, riječ je o manje-više završenoj priči koja opisuje dizajn nadolazećeg „najvećeg i najmoćnijeg BMW-ovog modela svih vremena“. Odnosno modela X8.
Navodno će se proizvoditi u SAD-u, odnosno točnije u BMW-ovoj tvornici u Spartanburgu. A izuzev neprikosnovenog luksuza i ogromnog međuosovinskog razmaka od čak 3,10 metara (što je oko pola metra više od cijelog jednog Smarta ForTwo) nudit će i Hibridni V8-motor koji bi na kotače trebao isporučivati 750 konja i okruglih 1,000 NM maksimalnog okretnog momenta (buraz).
Pa iako u tome definitivno leži dio problematike, jer ogroman SUV od 3 tone u kombinaciji sa 750 konja i 1,000 „njutna“ stvarno ne treba nikome, stvaran problem upada u oči kada se pogledaju službene fotografije ovog monstruma. Jer njegov dizajn već na prvi pogled izaziva glaukom i mrenu.

Naime, X-modeli nikada nisu bili pretjerano lijepi. I to je pogotovo vidljivo na primjerima modela X1, X4 i X6. Jer zdepasti X1 koji nije ništa više nego skuplji i pretenciozniji Mini u usporedbi s nekim stvarno lijepim BMW-ovim modelima djeluje poput seoskog idiota na obiteljskoj večeri Nobelovaca. A što se tiče modela X4 i X6, recimo samo da je X6 ispao originalnim promašajem u sklopu kojeg je BMW pokušao spojiti nespojivo, dok je X4 njegova umanjena fotokopija.
Ostatak ponude tih glomaznih pokretnih smetala stoji u ponudi BMW-a kao proizvođača trendovski-orijentiranih automobila koji usprkos dobroj prodaji već godinama ne znače ama baš ništa posebno. Iako se njihovi vlasnici i štovatelji kunu u suprotno. Ali to je u današnje vrijeme megalomanije i krivih kriterija jednostavno tako, pa BMW kao proizvođač automobila mora nuditi sve te X-varijante. I to po rednim brojevima, kako se njihovi kupci ni u kojem slučaju ne bi zbunili.
Uglavnom, BMW XM Concept kao automobil čvrsto stoji kao još jedan dio te sage o megalomaniji i prezentiranju financijske moći.
Kotači dijametra 23 inča… Ogromni (i „fejk“) nastavci ispušnog sustava u stražnjem braniku… Ultra-tanka LED-stražnja svjetla i namrgođeni i minimalistički orijentirani prednji farovi… Nenormalno veliki „bubrezi“ koji svijetle…
Sve su to detalji koji djeluju kao da se nalaze u sklopu nekog izmišljenog znanstveno-fantastičnog filma u kojem automobili služe kao statisti oko kojih se motaju glavni i sporedni likovi. I sve zajedno djeluje kao hrpetina pretencioznosti uvedene unutar popisa serijske opreme.
Nema duše. Nema emocija. Nema ozarenih lica i toplih pogleda zbog kojih je dojmove nemoguće izreći.
Sve što ovaj automobil nudi jest razmetanje i ozbiljnost onog strogog profesora iz ekonomije koji na fakultetu radi zbog prestiža i nemilo ruši studente na glupim trik-pitanjima, dok s druge strane kao poduzetnik krade, laže i na sve moguće načine izbjegava plaćanje poreza i prijavu dobiti.
A za pretpostaviti je kako će lista kupaca ove pretile i predimenzionirane nakarade na četiri kotača otprilike i potpadati unutar nekog tome sličnog opisa.

Što se tehnologije tiče, naravno da je BMW unutar ovog konceptnog automobila ugurao sve ono što zna i može. Isto vrijedi i za ergonomiju, ekologiju, udobnost i luksuz. Jer odjednom više nema kožnih sjedala, već se radi o „umjetnim materijalima najvišeg stupnja kakvoće“ s kojima se u pravilu samo zavaravaju oni koji će ovaj automobil kupovati.
Sve je prepuno ambijentalnih dijelova, ne bi li ovaj monstrum što je više moguće nalikovao nekoj skupo uređenoj dnevnoj sobi ili pak nekom pretjerano skupom hotelskom apartmanu. I sve je hladno, proračunato, ozbiljno i namijenjeno jedino privlačenju pogleda sa strane. A to jedan BMW ne bi trebao, ili bolje rečeno ne bi smio biti.

BMW XM Concept je zapravo praktična najava u sklopu koje BMW svijetu direktno poručuje da su zabavu i vozački gušt zamijenili imidž i status. I zato je teško vjerovati da će finalni proizvod u obliku modela X8 biti drugačiji.
A to je zapravo tužno. Jer ovim konceptom i svim najavama koje ga u stopu prate BMW po tko zna koji puta bježi od tradicije i priklanja se trendu konzumerizma praćen sloganom „što je skuplje, to je posebnije“.

I znam… Neki će reći da je čitav ovaj tekst odraz ljubomore i financijske nemoći mene kao autora. Ali što god vi cijenjeni čitatelji mislili o ovom tekstu i dojmovima koje sam u sklopu teksta iznio, vjerujte mi na riječ kada kažem da ovakvu nakaradu nikada ne bih želio gledati u svom dvorištu. A još bih je manje želio platiti svojim novcem.
No srećom za BMW, neistomišljenika će uvijek biti napretek, pa je za pretpostaviti kako će oveća količina ovih monstruoza kad-tad smetati u prometu na našim cestama.
Zahvaljujem na pažnji i do čitanja.
