Usporedba: novi Smart fortwo vs. stari Smart fortwo
Predstavljanje Smarta, krajem 1997., nikoga nije ostavio ravnodušnim. Dužinom od 2,5 metra, odrađen po ideji Nicolasa G. Hayeka, švicarskog satnog entuzijasta, vlasnika Swatcha, iznenadio je apsolutno svakoga. 17 godina kasnije, mališan novog izgleda upravo odrađuje predškolske dane. Iako na prvu možda nezahvalnog izgleda, rezultat novog dizajna jasno ga izdvaja od ostalih automobila na cesti.
Iako novi model podrazumijeva tri verzije, fortwo, forfour i fortwo electric drive, detaljan pregled odnosi se na svima nam dobro poznati fortwo.
Počeci..
Osim komfora, iznenađujuća je i sigurnost koju su doveli u pitanje mnogi automobilistički stručnjaci. Statistikom od 1,4 osobe u jednom automobilu, Smart se itekako učinio kao pravi pogodak. Kada se u priču upleo i Mercedes-Benz, razloga za sumnju više nije bilo.
MOTOR
Trocilindarski turbobenzinac, postavljen iznad stražnje osovine ovu minijaturu uvodi na traku ozbiljnog konkurenta čak i na duže staze, a veličinom idealan za gradsku vožnju. Glavna prednost ovog mališana jest parkiranje gdje bez problema zauzima samo polovicu parkirnog mjesta. Genijalan? Možda i ne…
Smart je sve u svemu odrađen solidno, ali turbobenzinac od 698 ccm brzo se kvario, stoga je ubrzo bio zamijenjen sa novim od 999ccm.
POTROŠNJA
Iako na prvu djeluje podosta udobno, sa većim brojem kilometara to se pokazalo suprotnim. Gradska vožnja dolazila je u obzir na kratke rute, ali upravo takva vožnja pokazala se ključnom u potrošnji gdje se nažalost morao usporediti sa mnogo većim i udobnijim autima. Ogroman minus upravo je bio motor koji se trošio do iznemoglosti već i sa par desetaka tisuća kilometara.
Svjetliju budućnost najavio je motor od 698 ccm koji je tvrtka implementirala od 2003. do 2006., premda ni taj potez nije polučio nekom izdržljivošću. Od kraja 2006. Mitsubishi nastupa u izradi motora pa sa 999ccm Smart glatko odrađuje i stotinjak tisuća kilometara.
Pri kupnji „starog“ Smarta svakako je trebalo pripaziti na podosta detalja, razliku ipak čini prvotna verzija gdje je ovisno o kilometraži trebalo biti iznimno oprezan, no već druga verzija dopuštala opušteniju kupnju koja vas kasnije nije toliko „lupala“ po novčaniku.
TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Tehničkim karakteristikama; 3-cilindarski turbobenzinski motor, snage 61 ks pri 5250 o/min, (turbodizelski od 800ccm), okretnog momenta 95 nm pri 2000 o/min, dimenzijama: 2695 x 1559 x 1558cm, brzinom od 135 km/h (elektronički ograničenom), ubrzanja 0 100km/h 15,5 sekundi, potrošnjom od 4,5 do 7 litara i opremom 2 zračna jastuka, klime, serva, ABS-a, upravo je dokazao posebnu vrstu vozila jer svaki vlasnik ovog mališana uvelike uvlači i personalizaciju koja je ključan element ljubitelja ove minijature. Prtljažni prostor zavidnih kapaciteta od 220/340 litara svakako je služio u nebrojenim odlascima na tržnicu. Kultni oblik, čiji identitet upravo i jest dodana vrijednost, ključan je element koji nikako nisu željeli izgubiti.
17 GODINA KASNIJE…
Smart fortwo donosi čitav niz sofisticiranih ideja.
Redizajniran Smart Fortwo nastupa na tržište već ove zime, a puni kapacitet postići će u 2015-oj. Iako je porastao u širini, međutim, Fortwo nije znatno veći kao što se prvotno očekivalo.
DIMENZIJE
Jedini detalji približno zadržani sa dosadašnje linije, a što je pogotovo važno za Smart entuzijaste. Mobilnost je uvijek bila najvažnija karakteristika ovog proizvođača, stoga možemo zaključiti kako u tom segmentu zadržava status quo, a ideja je čini se ponovno uspjela.
Odgovoriti na sva moguća pitanja i zapreke u gradskom prometu sa smiješkom? Novi Smart donosi odgovore koji život u gradu čine jednostavnijim, svjetlijim i bezbrižnijim svaki dan. Revolucija u gradskom prometu opet je ovdje! Uostalom, ne pričamo o vožnji autocestom nego upravo o gužvancu u gradu.
Visoka agilnost, mali krug okretanja, puno udobnosti i inovativne funkcije, a na kraju i ne manje važno, pronaći mjesto za parkiranje ni u budućnosti neće biti problem. Dužinom od samo 2,69 m, novi Smart fortwo pokazuje pravu veličinu u tim disciplinama. Povećao se u svakom pogledu, osim u dužini. Fortwo opet postavlja standarde u svojoj klasi s potpuno novim dizajnom, i mnogo pametnijih rješenja od prethodnika.
Detaljne tehničke karakteristike starog i novog modela pogledajte niže.
TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
SMART | 2007 – 2013 | 2014 – |
---|---|---|
Motor/konstrukcija | 3 cilindarski redni ili električni | 3 cilindarski redni |
Zapremina u cm3 benzin | 999 | 999 |
Zapremina u cm3 dizel | 799 | 799 |
Maks. snaga u kW (KS) pri o/min | 52 (71) / 5800 62 (84) / 5250 turbo | 52 (71) / 5800 62 (84) / 6000 turbo |
Maks. okretni moment u Nm pri o/min. | 92 / 2800 120 / 2000 – 4750 turbo | 92 / 2850 120 / 2000 – 4750 turbo |
Makrimalna brzina u km/h | 145 | 151 |
Ubrzanje 0-100 km/h | 16,8 | 14,4 |
Vrsta pogona | Stražnji | Stražnji |
Mjenjač | Polu-automatik | Ručni 5 stupnjeva, polu automatik |
Potrošnja goriva u l/100 km | 4,5 / 3,9 / 4,2 | 4,9 / 3,7 / 4,1 |
Emisija CO2 (kombinirana) u g/km | 97 | 93 |
Duljina/širina/visina | 2695 / 1559 / 1558 | 2695 / 1663 / 1555 |
Masa praznog vozila/opterećenje u kg | 800 / 270 | 880 / 270 |
Dopuštena ukupna masa u kg | 1070 | 1150 |
Obujam prtljažnika u kg | 220 / 340 | 190 / 350 |
Obujam spremnika/od toga rezerva u l | 28 / 5,0 | 28 / 5,0 |
CIJENE
U cijenama niti nema prevelike razlike, kao ni u dodatnoj opremi koje kod novog modela ima znatno više pa bi krajnja cijena mogla proporcionalna ovisno o odabiru iste.
Cijene gore navedenog modela iz 2013. godine kretale su se od 11 tisuća eura pa sve do 19 tisuća, koje ste trebali izdvojiti ako ste željeli Brabus inačicu.
Cijena novog Smarta iznosi cca 10.500,00 eura za bazni model, plus nadoplata za osobni odabir dodatne opreme, pri čemu ista bez problema raste do 15.000 eura i više. Informacije o trenutno dostupnim modelima sa istaknutim cijenama ovisno o opremi pružili su nam Automobili Škojo iz Osijeka, koje možete vidjeti na njihovim službenim stranicama.
MOTOR
Učinkovit Mitsubishijev 3-cilindrični benzinski motor snage 52 kW u baznom modelu i novi ručni mjenjač s 5 brzina nudi dovoljan gušt čak i na kratkim zadacima u gradu. Štedljiv? Osim kad je riječ o užitku u vožnji.
Motori od 52 kW i 63 kW, oba s 3 cilindra, pružaju mnogo užitka u vožnji – i pridonose maloj ukupnoj težini smarta.
Lagana konstrukcija trebala bi smanjiti potrošnju i emisiju CO2.
SIGURNOST
Inovativni sustavi pomoći za još više sigurnosti i udobnosti, neusporediv krug okretanja, količina prostora i kvaliteta izrade, samo su neki od posebnosti novog izdanja. Novi Smart fortwo je deset centimetara širi od svog prethodnika.
Prostranost i komfor u odnosu na prošli model su neupitni. Kombinira poznate značajke dizajna, kao što je dvobojna kombinacija vanjskog izgleda koji upravo želi istaknuti personalizaciju kao glavni element vanjskog dojma. Jedna od novosti je i Tridion safety cell koja dodatno pojačava cijelu konstrukciju automobila, a sve u cilju povećanja sigurnosti.
Temeljni element „The tridion safety cell“ inovativnog sigurnosnog sustava nije odgovoran samo za tipičan dvobojni izgled, također preuzima glavnu ulogu u zaštiti putnika. Stanica je izrađena od 75% visoke čvrstoće čelika te štiti svoje dragocjene putnike u slučaju nesreće. U suradnji s ostalim komponentama, kao što su sudar i deformacije ostatka konstrukcije, tridion stanica osigurava maksimalnu sigurnost u minimalnom prostoru.
„Forward collision warning“ funkcija pomaže u sprečavanju sudara aktivnim upozorenjem da se prebrzo približavate objektu ispred sebe.
„Crosswind Assist.“ štiti od iznenadnog bočnog vjetra koji mogu dovesti do zahtjevnih situacija, pogotovo ako vozite brzo. Otkriva odstupanje od pravilnog kretanja automobila i kočenjem odabranih kotača stabilizira vozilo. „Lane Keeping Assist.“ opcija, aktivira se pri brzinama od 70 km/h. Ona kamerom prati cestu ispred vas i upozorava vas akustičnim i vizualnim signalom ako napustite svoju traku (dostupna u passion i proxy modelu).
VANJSKI IZGLED
Iako na prvu možda nezahvalnog izgleda, rezultat novog dizajna jasno ga izdvaja od ostalih automobila na cesti. Možda novi dizajn svijetla nećete odmah zavoljeti, ali definitivno dominiraju i ostavljaju markantan dojam. Kao izbor imati ćete dobrodošlicu prednjih prozirnih svijetla sa integriranim LED vodovima.
Također, sofisticirani dizajn može biti još elegantniji sa stražnjim svjetlima u LED tehnologiji. Izborni panoramski krov od otpornog poli-karbonata ne samo da izgleda dobro iznutra i izvana, nego stvara još veći osjećaj prostranosti, a osigurava dodatan pogled na znamenitosti grada- kao što su semafori!
Pravu veličinu pokazuje sa svojim širokim otvorom vrata i za razliku od prethodnika, prostranijim interijerom. Lakoća kojom ćete i nadalje kliziti u male parkirališne rupe biti će sve što vas može podsjetiti da sjedite u malom automobilu.
UNUTRAŠNJOST
Materijale interijera sa zadovoljstvom možemo istaknuti kao napredak u odnosu na stari model, što bi moglo utjecati na uživanje u svakom novom kilometru. Iako konstrukcija i motor ne donose neke velike novosti, dizajn i kvaliteta izrade, uz dodatak na širini ipak su odradile značajnu ulogu.
Kratka zaustavljanja sada će biti i štedljivija, uz automatsko gašenje/paljenje motora za vrijeme stajanja, u standardnoj opremi. Obujam prtljažnika također donosi sitnu promjenu, dosadašnjih 340 litara penje se za dodatnih 10 litara pa u ovom segmentu ne treba brinuti.
Dolazi u tri modela opreme, Passion, Prime i sportski Proxy koji za razliku od baznog modela sadrži- panoramski krov, kombinaciju kože s tkaninom u bijeloj i plavoj boji, JBL Audio paket, i automatski klima uređaj. Dodatne mogućnosti su kožom omotani višefunkcionalni upravljač, mjerni instrumenti s ekranom u boji te grijana sjedala.
Spomenuli smo personalizaciju kao dodanu vrijednost gdje će mogućnosti biti doista velike kod oba modela. Čak 40 kombinacija boja vanjskog izgleda pri čemu će kupci moći odabrati posebnu boju za Tridion Safety Cell i posebnu za ostatak karoserije. Unutrašnjost ne donosi veliku razliku, sve površine i oblici moći će se naručiti u raznim kombinacijama boja.
Proxy model vanjski dio reže posebno dinamična figura zahvaljujući sportskom paketu i 16 cola 5-krakama aluminijskih naplataka u crnoj boji, za razliku od 15 cola u baznoj Prime i Passion verziji.
Smart Media Sustav, kojim možete upravljati glasovnom naredbom, otvara cijeli raspon mogućnosti, savršeno integriran u dizajn interijera, može se pohvaliti sa 17,8 cm multi-touch zaslonom visoke funkcionalnosti i rezolucije.
Osim hands-free funkcije, prijenos glazbe putem Bluetooth-a, media-sustav ima sučelje za AUX, USB i SD kartice, omogućujući vam pregled slika, filmova i slušanja glazbe. Mogućnost integrirane TomTom navigacije sa trenutnim informacijama o radovima i gužvama u prometu.
Sa svim poboljšanjima spomenutim, novi Smart fortwo nedvojbeno je bolje vozilo od svog prethodnika, i nesumnjivo će pomoći u izdvajanju od konkurencije. Ali, hoće li to biti dovoljno kako bi održao isplativost, to će zasad ostati otvoreno pitanje.
Je li to pravi automobil za vas, naravno, u velikoj će mjeri ovisiti o tome gdje živite i kako ga namjeravate koristiti. Veličinom sigurno neće koristiti previše, na primjer, vozačima koji pretežno koriste otvorene ceste i autoceste. Realno, iz tog razloga sigurno ga nećete kupiti.
No, za one koji žive u gusto naseljenim gradskim središtima, mogao bi napraviti razliku između kupnje automobila ili vožnje javnim prijevozom. Za pružanje novih mogućnosti takvim vozačima, Smart svojim pametnijim vozilom definitivno ostvaruje napredak.