“Kralj lavova” je opet aktualan – 205 GTI
Tj. bit će ovih dana, kada Peugeot isprinta dijelove do kojih im je u ovom momentu nemoguće doći.
Za sve one koji su odrastali tijekom osamdesetih i devedesetih godina prošlog stoljeća, „hot hatch“ automobili (ili „vrući kompakti“ kako su ih nazivali unutar automobilskih publikacija u našim krajevima) bili su mračno polje želja svih adolescenata koji su gajili afinitete prema svijetu automobila.
Jer ti su mali gradski psihopati na četiri kotača predstavljali savršen balans između performansi i upotrebljivosti.
Stoga nikoga ne treba čuditi što ih je na tržištu svojevremeno bila hrpetina.
Počevši od Volkswagena koji je na tržište nudio Polo i Golf u GTI-verzijama, preko Opela koji je uz oznaku GSi na Corsi i Kadettu pokušavao Volkswagenu oteti kupce, pa sve do Forda koji je tih godina proizvodio Fiestu s Turbo-punjačem i nezaobilazni Escort Cosworth, konkurenata je itekako bilo. Većih, manjih, jeftinijih i skupljih. Bilo ih je i točka.
Nijemci su dakle tih godina u domeni malih gradskih jurilica imali Corsu, Kadett, Golf, Polo, Escort, Fiestu i još poneke modele drugih proizvođača koji su se tu i tamo pojavljivali na tržištu.
Talijani su imali legendarni Uno Turbo, nekoliko Alfi koje su se na silu utrpale unutar te kategorije, te danas sve samo ne aktualnu Lanciju koja je također pokušavala proizvesti nešto barem nazivno bitno unutar tog segmenta tržišta automobila.
Francuzi su se također svako malo petljali među takve automobile, te su modeli poput Renaultovog 5 GT-Turbo plašili malu djecu. Japanci su svako malo izbacivali neku „paprenu“ verziju svojih malenih gradskih modela, pa se s vremenom iz „zemlje izlazećeg sunca“ u prodajnim salonima diljem svijeta doista našlo svega i svačega. Od Suzukija i modela Swift GTi, preko Honde Civic i CR-X s oznakama 1.6-16 i V-TEC, pa sve do Daihatsua i njihovog pomalo smiješnog modela Charade s oznakom GTI.
Dakle, u jednom je momentu praktički svaki dio poznatog nam svemira na tržište nudio nekakav automobil s oznakom GTI, GSI, Turbo ili Sport.
Ali nitko nije uspio stati na tron „vrućih gradskih kompakata“ i istaknuti se kao najpoželjniji među njima. Tj. nitko dok se unutar konkurencije (ili bolje rečeno izvan nje) pojavio Peugeot 205 GTI 1.9.
Je li itko među vama cijenjenim čitateljima nekada čuo za ovaj maleni Peugeot?
Naravno da je odgovor jedno veliko „DA“.
Neki su među vama cijenjenim čitateljima ovaj maleni automobil i vozili.
A neki su ga pak i imali u svom vlasništvu. Stoga postoji nekolicina velecijenjenog čitateljstva koja je s ovim legendarnim malim Francuzom itekako došla u doticaj.
I vjerujem kako to iskustvo i dan-danas drže na nekoj posebnoj polici s uspomenama u glavi. Jer ovaj je Peugeot doista za mnoge bio nešto apsolutno posebno i samim time nedodirljivo.
Priča o ovom malenom i simpatičnom serijskom ubojici dječjeg lica počinje tamo negdje 1984. godine, kada je na svijet stigao 205 GTI 1.6.
Riječ je o automobilčiću sportskih aspiracija čiji je dizajn potpisao legendarni Pininfarina, te koji je svojom pojavom zapravo označio Peugeotov trud oko kupaca koji su u stopu pratili njihove uspjehe u sklopu legendarne „Grupe B“, odnosno najluđe kategorije unutar Rally-natjecanja tog vremena.
No kupcima je XU5J-motor sa svojih 115 konja ubrzo dosadio, pa se 1987. godine na tržištu pojavljuje 205 GTI s XU5JA-motorom koji je raspolagao s 1.9 litara zapremine i 130 konjskih snaga.
I taj je automobil u današnje vrijeme često korišten kao najsvjetliji primjer jednog „vrućeg kompakta“ s kojim se u današnje vrijeme mnogi žele usporediti. Ili barem poistovjetiti.
Tijekom proizvodnog ciklusa manjim od 10 godina, Peugeot je prodao ogroman broj primjeraka ovog modela.
No taj su ogroman broj reducirali kupci koji su se zbog pomalo poremećenog karaktera ovog automobila svako malo zabijali u stupove i pilili ovce napola. Zato ih u današnje vrijeme više i nema baš puno na tržištu.
A kada se tu i tamo nađe koji superioran primjerak, ta je pojava najčešće praćena cijenom od nekoliko desetaka tisuća Eura, pa je 205 GTI u današnje vrijeme doista rijetka zvjerka.
Ali za mnoge i dan-danas ostaje „kraljem lavova“ i to je status koji je ovaj maleni automobil itekako zaslužio.
Stoga zapravo jako veseli da se Peugeot odlučio za proslavu svoje 210. obljetnice postojanja 205-ici GTI podariti novi život.
Da… Dobro ste pročitali: Peugeot slavi 210 godina postojanja i u obliku ideje pod nazivom „L´Aventure Peugeot“ planira proizvesti mali milijun dijelova i time restauratorima dati priliku da obnove svoje 205-ice s oznakom GTI.
Isto tako pod okriljem iste ideje Peugeot planira restaurirati i prodati nekolicinu primjeraka ove verzije modela, te time usrećiti sve one koji su nekada davno o ovom automobilu sanjali, a sada imaju dovoljno novaca na računu da bi si jedan od primjeraka i priuštili.
Kupcima je već u ovom momentu ponuđeno da šalju upite za pojedine dijelove i komponente do kojih je na tržištu dijelova teško moguće ili praktički nemoguće doći, pa je s te strane cijela priča doista dobro zaokružena.
Dakle, ako kojim slučajem imate 205 GTI u svom vlasništvu i imate npr. problema sa strujom (poput mnogih koji su ovaj automobil svojevremeno imali), Peugeot to može riješiti za sekundu – i to u sklopu servisne mreže koja djeluje globalno.
Samim time je moguće naručiti bilo koji problematičan dio ili pak neki od onih koji su se naizgled zauvijek pokvarili, te zbog kojih vaš 205 GTI stoji nepokretan u garaži ili ispred kuće.
A to su u svakom slučaju dobre vijesti, zar ne?!
Za početak Peugeot već neko vrijeme radi na projektu restauracije jednog za njih posebnog primjerka 205-ice s oznakom GTI.
Cijeli projekt restauracije odvija se pod budnim okom Peugeotovih inženjera, tehnologa i povjesničara, a u cijelu je priču dovedena i ekipa iz Peugeotovog muzeja, kako bi restauracija ispala što je moguće preciznijom i točnijom.
U ovom se momentu ne zna hoće li se po završetku restauracije ovaj 205 GTI pokloniti nekome ili će otići u prodaju na nekoj aukciji. No ono što se zna jest da se trenutno uvelike koristi pomoć 3D-tehnologije printanja.
Jer kako sam naveo u gornjem dijelu teksta, neki su dijelovi s vremenom jednostavno postali nedostupni i Peugeot ih je morao na neki način proizvesti „od nule“.
No sve su to samo djelići priče koji potvrđuju da Peugeot s ovom idejom stvarno misli ozbiljno. I gledajući očima entuzijasta prema ovakvoj vrsti automobila, te kroz one koje podrazumijevaju vječnog zaljubljenika u 205 GTI, sve što mogu reći jest „Bravo Peugeot“.
Jer iako si mnogi neće moći priuštiti neki od restauriranih primjeraka, svejedno je lijepo vidjeti da je Peugeot ovom idejom zapravo stvorio vremeplov – i to onaj koji će današnjim ovisnicima o ekranima i pomagalima u vožnji otvoriti neke nove horizonte i zorno pokazati zašto su nekada ovakvi automobili odgajali generacije i generacije zaljubljenika u automobile.
A to je pak jedna puno veća priča od ove. Pa za sada stanimo na kočnicu i veselimo se ovoj ideji – iako možda nećemo imati prilike biti njenim sastavnim dijelom.
No onda opet vrijedi reći da se zapravo nikada ne zna…