Volkswagen – jedna fenomenalna ideja
Često se na ovom našem malom internetskom kutku posvećenom automobilima dotičem reklama, no ovo što je pred vama nije samo reklama, već ovaj video-uradak i kontekst u koji je smješten smatram jednom od najboljih ideja posljednjih godina.
Realno gledano, u današnjem svijetu automobila i vozača često se osjećam kao dinosaur, jer jednostavno ne mogu prihvatiti put kojim auto-industrija malo pomalo korača, tj. put zaglupljivanja vozača pod opravdanjem koje se navodi u smislu sigurnosti.
Naravno, razumijem da nam neke stavke opreme itekako olakšavaju živote, te da je u današnje vrijeme imati navigacijski sustav i parking-senzore nešto sasvim normalno, no s druge strane tu su i autonomni sustavi vožnje, senzori koji vozača upozoravaju na „mrtvi kut“, usporenje disanja (tj. „kljucanje“ za volanom) i oni koji umjesto vozača drže odstojanje.
Također tu je i hrpa IR-kamera, žaruljice koje upozoravaju na manjak tlaka u gumama, te brisači koji se zbog dužeg nekorištenja pomiču sami za koji milimetar i time čuvaju metlice. Uglavnom, ne znam kako se to sve skupa vama čini, no za mene su sve te stavke jednostavno nepotrebne i potencijalno opasne.
Nepotrebnost u pravilu i nije nešto nužno loše, jer ako idemo po onoj staroj narodnoj da „svaka stvar ima svog kupca“, nemam ništa protiv da ljudi troše novac i kupuju nepotrebne stvari iz ovog ili onog razloga. No potencijalnu opasnost vidim u velikom broju situacija koje se tijekom životnog vijeka jednog automobila itekako događaju. Pri tome prvenstveno mislim na kvarove, tj. servise istih, gdje vlasnici takvih nepotrebno opremljenih automobila dobivaju zamjenska vozila s kojima sami trebaju upravljati. Tu nastaju problemi, jer svi smo mi robovi vlastitih navika, te kad te navike odjednom trebaju nestati, ostaje zbunjenost i (najčešće) panika, što nikako nije dobro.
Samim time dotično zamjensko vozilo ne zna samo držati odstojanje, ne upozorava na tlak u gumama i ne prati „mrtvi kut“ umjesto vozača, te je vozač primoran dotičnim automobilom upravljati sam. Pa ukoliko je na neki način naviknut (čitaj: ovisan) o pomagalima s kojima njegov automobil inače raspolaže, mislim da je to samo nesreća koja vreba „iza ugla“.
No današnja vozačka problematika i masa navoda oko kojih se često „lome koplja“ nije svedena samo na savršeno nepotrebne i često idiotske popise dodatne opreme, već i na neke navike koje današnji vozači imaju (odnosno nemaju, a trebali bi imati), te kojima zbog svoje nepažnje, nebrige i egocentrizma na dnevnoj bazi u svim kutevima planete sakate i ubijaju ostale sudionike u prometu.
Osobno mi se često čini da ljudi danas više ne obraćaju pažnju jedni na druge, te da je vozačka kultura nešto arhaično i zaboravljeno, jer bezobrazluk, agresivnost i vlastito pridavanje važnosti u prometu danas su očitiji nego ikad.
Da, to je ljudska priroda i svatko ima pravo ponašati se kako misli da je u redu, no ako ćemo svi krenuti voziti prema postulatu „zašto bih ja ako nitko drugi neće“, mislim da nećemo daleko stići – tim više što je automobil i dalje najmasovnije oružje na svijetu.
U toj maniri postavljanja stvari zapravo se čini kako je vožnja sama po sebi u današnje vrijeme često sekundarna stvar, te se ljudi za volanom radije šminkaju, listaju novine, zjakaju unaokolo umjesto da prate cestu, promet i signalizaciju. Stoga nimalo ne čudi da se svakodnevno pišu tužne priče i iznenada prekidaju životi onih koji su svojim vijekom još daleko od isteka roka trajanja.
No glavnu ulogu u tim svakodnevnim prometnim tragedijama imaju pametni telefoni i glupani koji ih koriste tijekom vožnje, te time gube ionako slabašnu koncentraciju.
Prema svjetskim statistikama posljednjih godina, pričanje i tipkanje po mobitelima stoje kao glavni uzroci sudara i pogibija, te je korištenje mobitela za volanom u nekim državama kažnjivo čak i zatvorom. No ljudi to očito nikako ne razumiju, jer u današnje vrijeme instant-informacija i njihovih pravodobnih primanja i slanja jednostavno je zamijenjen redoslijed u kojem bi umjesto posla, tračeva i prizemnih pričica na telefon vlastiti život trebao biti na prvom mjestu prioriteta, što jednostavno nije tako, priznali mi to sebi ili ne.
U maniri takvih saznanja se tvrtka Volkswagen odlučila šokirati posjetitelje kina MCL Cinema u Hong Kongu, gdje je prije prikazivanja filma pušten video-uradak koji za cilj ima podizanje svijesti u smislu korištenja mobilnih telefona tijekom vožnje, tj. za volanom.
Sam tijek video-uratka ne bih htio kvariti opisima, jer u krajnjoj liniji bi time itekako umanjio pozitivan šok, no ono što mogu reći jest da nešto zanimljivije u smislu jedne polu-reklame nisam vidio već jako dugo vremena.
Nadam se samo da je rezultatno stanje barem slično nekad davno provedenom eksperimentu s Coca-Colom, Fantom i Spriteom, te se iskreno nadam da je šok publike u određenom momentu rezultirao podizanjem svijesti na neki malo viši nivo.
No to najbolje znaju posjetitelji kina koji su ovaj video-uradak imali prilike iskusiti iz prve ruke, dok za sve kasnije i opet postoji statistika – nažalost i dalje češće ona crnije boje.
TEKST: Ivan IGloo Gluhak
FOTOGRAFIJE: Exchange.aaa.com, AutoBlog.com, NetCarShow.com, Flickr.com i Google Images