Toyota – grofovski automobil na aukciji
U vrijeme kada je većina japanskih automobila izgledala kockasto i smiješno, Toyota je na tržište predstavila jedan od najljepših automobila svih vremena – legendarni model pod nazivom 2000GT. Proizvedeno ih je ukupno 337, a jedan je primjerak upravo najavljen za aukciju, što će zasigurno razveseliti i uljepšati privatnu kolekciju automobila nekog sretnika.
Moram priznati da imam tremu svaki put kad se trebam dotaknuti ovog legendarnog Toyotinog automobila, jer me jednostavno strah da nešto ne izostavim.
Za početak, ovom je automobilu trebalo preko dvije godine da bi od inicijalnog predstavljanja konačno ugledao svjetlo dana, jer je Toyota s modelom 2000GT htjela izgraditi jedan sasvim novi pristup tržištu i svijet automobila fascinirati ne samo poslovičnom kvalitetom svojih modela, već i dizajnom koji bi u datom momentu zasjenio elegantne automobile kakvi su se u to vrijeme proizvodili u Engleskoj i Italiji.
Samim time je izgled ovog automobila inspiriran modelima poput Jaguarovog E-Typea, a dizajn prelijepe karoserije zajednički potpisuju Toyotin dizajner Satoru Nozaki i njemačko-američki dizajner Albrecht Goertz koji je titulom ujedno bio i grof.
Dakle već je u segmentu dizajna priča o ovom modelu bila itekako posebna.
Sam automobil najavljen je od strane Toyote na salonu automobila u Tokyu 1965. godine, a prvi primjerak je proizveden 1967. godine. U tom je vremenu cijela priča bila provođena u bliskoj suradnji s tvrtkom Yamaha, koja se u to vrijeme bavila širokim dijapazonom poslova i surađivala s još nekim japanskim proizvođačima automobila. No niti jedan projekt za Yamahu do tog momenta nije bio toliko opsežan, precizan i poseban kao što je to bio upravo ovaj Toyotin model.
Po izlasku prvih primjeraka Toyote 2000GT, pristup japanskim automobilima tog vremena promijenjen je zauvijek, jer nešto toliko elegantno i lijepo jednostavno nije bilo očekivano u kontekstu nekog japanskog automobila tog vremena, te je time Toyota 2000GT u jako kratkom vremenu dosegla status itekako posebnog automobila.
No dizajn nije jedino po čemu svijet pamti ovaj Toyotin model, jer prelijepa karoserija nije jedini atribut koji je 2000GT imala u ponudi.
Dotični je model pod "haubom" imao 6-cilindrični motor s dvije litre zapremine, što je u prijevodu značilo 150 konjskih snaga, odnosno dovoljno da bi se Toyota 2000GT mogla pohvaliti s maksimalnom brzinom od 217 kilometara na sat.
Iako je sam motor svoju bazu vukao iz Toyote Crown Sedan, Yamaha je odradila nekolicinu preinaka, od kojih prvenstveno vrijedi spomenuti dvije bregaste osovine i tri Solexova dvostruka karburatora, što je ovaj motor učinilo potentnim i izdržljivim, te je ubrzo uslijedilo i dokazivanje na stazama u Japanu.
Prvi uspjeh ovog modela bio je zabilježen tek nekoliko mjeseci nakon inicijalnog predstavljanja, tj. 1966. godine, kada je automobil zabilježio svoj prvi podij, odnosno treće mjesto na velikoj nagradi Japana, a tijekom 1967. godine Toyota 2000GT odnosi pobjedu na 24-satnoj utrci koja se održala na stazi Fuji. No tu nikako nije stalo dokazivanje za ovaj automobil, jer je tijekom iste godine Toyota 2000GT u sklopu 72-satnog testa u organizaciji FIA-e oborila nekolicinu rekorda u smislu brzine i izdržljivosti, te time ušla u povijest kao jedan od najboljih automobila svih vremena.
Iako svijet auto-entuzijasta pamti sve te situacije i rekorde, ostatak svijeta u svom općenitom smislu ovaj je Toyotin model primijetio i zavolio na filmskom platnu, gdje se u nekoliko scena filma „You Only Live Twice“ pojavila bijela Toyota 2000GT bez krova.
Naravno, ovaj se automobil nikada nije nudio u „topless“ verziji, već je dotična varijacija na temu nastala zbog visine Seana Conneryja, koji je u to vrijeme portretirao najslavnijeg tajnog agenta na svijetu, odnosno Jamesa Bonda.
Toyota je navodno u samo dva tjedna od sportskog automobila s krovom osmislila varijaciju na temu 2000GT u verziji koja krov nije podrazumijevala, no usprkos potražnji koja se odjednom stvorila nakon premijere filma, niti jedan primjerak ovog modela bez krova nikad nije proizveden i prodan, već su napravljena samo dva primjerka za potrebe snimanja filma.
No i to je bilo dovoljno da Toyota 2000GT bude itekako primijećena i među „običnim smrtnicima“, što je samo pridonijelo njenom kultnom statusu.
Od 1967. do 1970. godine proizvedeno je ukupno 337 primjeraka ovog automobila, pa je time uz prelijep dizajn, iznimnu kvalitetu i sposobnost, te status filmske zvijezde, ova Toyota uspjela postati i jednim od najraritetnijih automobila svih vremena. Stoga nimalo ne čudi da u današnje vrijeme primjerci ovog automobila na aukcijama postižu milijunske cifre.
No 10. svibnja ove godine će se tom malom broju na aukciju ponuđenih primjeraka ovog slavnog Toyotinog modela na aukciji u organizaciji koju potpisuje RM Auctions, pridružiti deseti proizvedeni primjerak, koji je polakiran u crvenu boju iz tvornice izašao krajem 1967. godine.
Dotični primjerak na aukciju stiže iz kolekcije jednog japanskog mogula, s volanom na desnoj strani, te s početnom cijenom od milijun Dolara, a do koje će cifre ovaj prelijepi crveni automobil dogurati na dan aukcije, vidjet će se kroz nepunih mjesec dana.
Uglavnom, gledajući fotografije ovog crvenog čuda s potpisom grofa koje se nalazi na stranicama RM Auctions kataloga, moram priznati da mi je ponekad strahovito žao što nisam milijunaš. No s druge strane, tko zna…možda i ne bih toliko cijenio ovaj automobil u slučaju da jesam.
…ili se time samo tješim?
TEKST: Ivan IGloo Gluhak
FOTOGRAFIJE: RMAuctions.com i Google Images